Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙ ΝΑ ΠΑΡΑΚΑΜΨΕΙ ΤΟ ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΟ
Τα σχέδια για σήραγγα που θα συνδέει τα νότια προάστια της Αθήνας με τα Σπάτα επανέρχονται, αυτή τη φορά μέσω του υπουργείου Υποδομών
Την πολιτική «στρίβειν διά... της διαβούλευσης» επιλέγει η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος για τους νέους αυτοκινητόδρομους της Αττικής.
Ο Γ. Παπακωνσταντίνου έκανε δεκτές, με φανερή... δυσφορία, τις προτάσεις του Ρυθμιστικού και ταυτόχρονα έκλεισε το μάτι στο υπουργείο Υποδομών να προωθήσει με κάθε μέσον τις δικές του απόψεις. Δόθηκε ήδη παράταση στο διάλογο για τα τέλη Νοεμβρίου και δεν είναι λίγοι εκείνοι που προβλέπουν μεγάλες ανατροπές σε πολλά από τα προτεινόμενα μέτρα, τα οποία είχαν μελετηθεί κατά τη θητεία της Τίνας Μπιρμπίλη.
Με χρονικό ορίζοντα το 2020, η πρόταση του Οργανισμού Αθήνας προβλέπει μόνον την επέκταση της περιφερειακής Υμηττού και μάλιστα ώς το ύψος της λεωφόρου Βουλιαγμένης και όχι την παραλιακή, όπως επιθυμεί διακαώς το συναρμόδιο υπουργείο. Παραπέμπει σε ειδική μελέτη τον τρόπο κατασκευής των νέων έργων, που σημαίνει ότι αποδέχεται δύο επιλογές:
*Την επιφανειακή χάραξη, με διαπλάτυνση της Κατεχάκη-Αλίμου, που έχει αρκετά μειονεκτήματα καθώς διασχίζει κατοικημένες περιοχές.
*Την κατασκευή υπόγειου κλάδου που θα χρησιμοποιείται για οδηγούς που κινούνται από και προς τα νότια προάστια. Ο σημερινός οδικός άξονας πρέπει να αναβαθμιστεί για να εξυπηρετεί σχεδόν αποκλειστικά τις τοπικές μετακινήσεις, σε συνδυασμό με τη λειτουργία λεωφορειόδρομου ή μέσου σταθερής τροχιάς.
Διαφορετική προσέγγιση έχει το υπουργείο Υποδομών που αξιοποιεί τις προτάσεις δημοτικών αρχών στα Μεσόγεια για να «ξαναζεστάνει» τα σχέδια των αρχών της δεκαετίας του 1990 για νέα σήραγγα στις ανατολικές παρυφές του Υμηττού, που θα συνδέει απευθείας τα νότια προάστια με το αεροδρόμιο στα Σπάτα.
Ο Οργανισμός Αθήνας έχει απορρίψει αυτή την πρόταση, σημειώνοντας ότι μόνον το 30% των επιβατών του «Ελ. Βενιζέλος» προέρχεται από τις νότιες περιοχές. Εκτιμά ότι ένα μέρος των μετακινήσεων θα καλυφθεί από τη δυτική περιφερειακή Υμηττού και την επέκτασή της και παράλληλα αντιπροτείνει την αναβάθμιση της Βάρης-Κορωπίου που μπορεί να υποδεχθεί γραμμή αστικού τρένου.
Αποκλείει επίσης την πρόταση για συνέχιση της περιφερειακής Υμηττού ώς την Ποσειδώνος, επιμένοντας ότι η σύνδεση Βορρά - Νότου στο λεκανοπέδιο μπορεί να εξυπηρετηθεί με το υπάρχον οδικό δίκτυο. Επιπλέον, έχει σχεδόν αποφασιστεί η επέκταση του μετρό από το Ελληνικό ώς τη Γλυφάδα, που θα «κουμπώσει» με την παραλιακή γραμμή του τραμ και θα ενισχύσει την επιβατική του κίνηση.
Η πρόταση του Οργανισμού Αθήνας για το νέο Ρυθμιστικό δεν περιλαμβάνει ούτε την υποθαλάσσια σήραγγα που θα συνδέσει το Πέραμα με τη Σαλαμίνα, με το σκεπτικό ότι η πορθμειακή γραμμή που λειτουργεί καλύπτει ικανοποιητικά τις ανάγκες. Ενσωματώνει μόνο τη νέα εθνική οδό Ελευσίνας - Υλίκης - Θήβας, που επίσης έχει ζητήσει το υπουργείο Υποδομών, αλλά σύμφωνα με νεότερη εκδοχή θα έχει μια διαφοροποίηση και θα ξεκινά από κόμβο της Αττικής Οδού.
Ολα δείχνουν ότι έπειτα από δύο χρόνια στον «πάγο», το υπουργείο Υποδομών φέρνει και πάλι στο προσκήνιο τους αυτοκινητόδρομους της Αττικής. Ολως... τυχαίως, το συναρμόδιο υπουργείο Περιβάλλοντος ετοίμασε διάταξη για την εναπόθεση των μπάζων (άρθρο 400), που έχει ενταχθεί στο υπό συζήτηση στη Βουλή νομοσχέδιο για τον νέο τρόπο έκδοσης οικοδομικών αδειών. Εχει μάλιστα ενδιαφέρον η αναφορά ότι τα προϊόντα εκσκαφών από έργα με συμβάσεις παραχώρησης μπορούν να εναποτίθενται στα ανενεργά λατομεία, δημόσια ή ιδιωτικά, μετά την υποβολή μελέτης και την έκδοση απόφασης για τους περιβαλλοντικούς όρους.