Γκολαντιές. menou
- Home
- Φορολογικό
- Νέες Συντάξεις ΕΦΚΑ
- Νέες Συντάξεις Δημοσίου
- Νέες Συντάξεις Ιδιωτικού Τομέα
- Νέες Συντάξεις Χηρείας
- Επικουρικές Συντάξεις
- Προσωπική Διαφορά
- Ασφαλιστικό ΙΚΑ
- Ασφαλιστικό ΔΕΚΟ-Αυτοαπασχολούμενων
- Συνταξιοδοτικό
- Στρατιωτικοί
- 6μηνα
- Σωματα Ασφαλείας
- Ιατροί/ΕΤΑΑ
- Eκπαιδευτικοί
- Δικηγόροι-Μηχανικοί
- Aποδείξεις Εφορίας
- Υπολογ.ΣύνταξηςΙΚΑ
- ΕΚΑΣ
- Εργασιακό
- Μητέρες
- Τεκμήρια
- Εντυπα ΙΚΑ
- ΦΠΑ Δικηγόρων
- Τaxisnet
- Oρια ΟΑΕΕ
- Πλασματικά
- Φ.Π.Α.
- Δημόσιο
- Φορολογικό
- Τεκμηρια
- Μισθοι-Συνταξεις 2011
- Δημόσιο και 65
- ΙΚΑ και Ενσημα
- Σύνταξη και Αναπηρία
- Διαδικασία Συντ/σης
- Αναγνώριση
- Μεταβίβαση
- Ερωταπαντήσεις
- About
Πέμπτη 15 Αυγούστου 2013
Αρματαγωγό «Λέσβος»: Μια ιστορία ηρώων που χάθηκε στην ντροπή της προδοσίας
Η Ιστορία ενίοτε αδικεί, όπως αδίκησε και τους ανθρώπους που χάθηκαν στην Κύπρο, αποδεικνύοντας ότι η κάθε εποχή έχει τους δικούς της ήρωες. Ηρωες τους οποίους πέρασε στα ψιλά η Ιστορία και τους οποίους η πατρίδα δεν τόλμησε να αναγνωρίσει γιατί δήθεν η Ελλάδα δεν βρισκόταν σε πόλεμο το 1974! Το αρματαγωγό «Λέσβος» (L 172) του Πολεμικού Ναυτικού παροπλίστηκε το 1990, αλλά η σκουριά που τρώει τις λαμαρίνες του δεν μπορεί να σβήσει τις μνήμες του Ιούλη του ’74. Ο τότε κυβερνήτης Λευτέρης Χανδρινός έχει φύγει από τη ζωή, χωρίς να τιμηθεί και χωρίς να του αναγνωριστεί το γεγονός ότι είχε συναίσθηση της αποστολής του και τίμησε τη στολή του, κόντρα σε αυτούς που ατίμασαν ολόκληρο έθνος. Αποστολή ρουτίνας Το Α/Γ «Λέσβος» ήταν ένα από τα πλοία που δόθηκαν από τις ΗΠΑ στο πλαίσιο της στρατιωτικής βοήθειας προς την Ελλάδα. Είχε μπαρουτοκαπνιστεί στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και το 1960 εντάχθηκε στον ελληνικό στόλο. Τίποτα δεν μπορούσε να προϊδεάσει για τον ρόλο που θα το καλούσε η Ιστορία να παίξει 14 χρόνια αργότερα. Ο βομβαρδισμός της Πάφου, στις 20/07/74 από το Α/Γ «Λέσβος» Ο Λευτέρης Χανδρινός με Ρώσους αξιωματικούς στο «Λέσβος» Ο Λευτέρης Χανδρινός (δεύτερος από αριστερά) με συμμαθητές του σε εκπαιδευτικό ταξίδι της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων Στις 12 Ιουλίου του 1974 ήταν προγραμματισμένος απόπλους με ρότα προς το λιμάνι της Αμμοχώστου στην Κύπρο. Η αναχώρηση καθυστέρησε για 24 ώρες και τελικά απέπλευσε από τις Κεχριές στις 10 το βράδυ της 13ης Ιουλίου μεταφέροντας νέους στρατιώτες που θα αντικαθιστούσαν την προηγούμενη σειρά της ΕΛΔΥΚ (Ελληνική Δύναμη Κύπρου). Κανείς, ούτε ο κυβερνήτης πλωτάρχης Π.Ν. Λευτέρης Χανδρινός, δεν είχε ιδέα για το τι ετοίμαζε η χούντα δύο μέρες αργότερα, στις 15 Ιουλίου. Ενώ το «Λέσβος» κατευθυνόταν προς την Κύπρο, εκδηλώθηκε το πραξικόπημα κατά του αρχιεπισκόπου Μακαρίου, για τον οποίο το ραδιόφωνο μετέδιδε ότι είναι νεκρός. Ο πλωτάρχης Χανδρινός συνέχισε την πορεία του και στις 16 Ιουλίου, ενώ βρισκόταν στα ανοιχτά της Λεμεσού, διατάχθηκε να αλλάξει πορεία και να επιστρέψει στα ελληνικά χωρικά ύδατα με προορισμό τη Λίνδο της Ρόδου. Η κατάσταση στην Κύπρο ήταν ακόμα ρευστή και η χούντα δεν ήθελε να δώσει την εντύπωση ότι ενισχύει τις δυνάμεις στη Μεγαλόνησο, η οποία βρισκόταν κάτω από το μικροσκόπιο της ειρηνευτικής δύναμης του ΟΗΕ. Τελικώς, όταν δημιουργήθηκε η αίσθηση ότι το πραξικόπημα εδραιώθηκε, το «Λέσβος» διατάχθηκε να πλεύσει και πάλι προς την Αμμόχωστο για να αποβιβάσει τους νέους στρατιώτες της ΕΛΔΥΚ, μαζί με εφόδια, και να παραλάβει την προηγούμενη σειρά η οποία απολυόταν. Στις 19 Ιουλίου το απόγευμα, 12 ώρες πριν από την έναρξη της τουρκικής εισβολής, το Α/Γ «Λέσβος» έδενε κάβους στο λιμάνι της Αμμοχώστου. Τα πυρομαχικά που μετέφερε έμειναν στα αμπάρια του, αφού κατά τη διάρκεια του πραξικοπήματος είχαν κατασχεθεί πολλά όπλα και πυρομαχικά τσέχικης προέλευσης από τις δυνάμεις των υποστηρικτών του αρχιεπισκόπου Μακαρίου. Οση ώρα το «Λέσβος» βρισκόταν στο λιμάνι, παρακολουθούσε απέναντι, στο κάστρο της Αμμοχώστου, τους Τουρκοκυπρίους οι οποίοι είχαν οχυρωθεί οπλισμένοι. Ο πλωτάρχης Λ. Χανδρινός για κάθε ενδεχόμενο έδωσε οδηγίες να ανέβουν πυρομαχικά στο κατάστρωμα και να επανδρωθούν τα πυροβόλα, με τρόπο που να φαίνεται πως οι ναύτες έκαναν εργασίες συντήρησης, ώστε να μην υπάρξει πρόβλημα με την ειρηνευτική δύναμη του ΟΗΕ, η οποία είχε τοποθετήσει δύο στρατιώτες στον καταπέλτη του πλοίου ελέγχοντας το υλικό και το προσωπικό που αποβιβαζόταν. Στη συνέχεια επιβιβάστηκαν 450 στρατιώτες και αξιωματικοί της ΕΛΔΥΚ και ξεκίνησε το ταξίδι της επιστροφής στην Ελλάδα. Σε πόλεμο Το πρωί της 20ής Ιουλίου 1974, ενώ το πλοίο βρισκόταν 40 ναυτικά μίλια από την Πάφο, στο δυτικό άκρο της Κύπρου, και αφού είχε εκδηλωθεί η τουρκική εισβολή, ο πλωτάρχης Λ. Χανδρινός πήρε διαταγή να κινηθεί ανατολικά και να αποβιβάσει στη Λεμεσό τους ΕΛΔΥΚάριους. Τελικώς νέα διαταγή άλλαξε τον χώρο αποβίβασης και έτσι στις 2 το μεσημέρι το Α/Γ «Λέσβος» αγκυροβόλησε στην Πάφο και αποβίβασε με μικρά αποβατικά σκάφη τους στρατιώτες για να ενισχύσουν την άμυνα του νησιού, το οποίο από απόρθητο φρούριο είχε μετατραπεί σε ξέφραγο αμπέλι, αφού η χούντα είχε φυλακίσει πολλούς αξιωματικούς πιστούς στον Μακάριο και είχε αποσύρει τις δυνάμεις από τα βόρεια παράλια για να λάβουν μέρος στο πραξικόπημα στη Λευκωσία. Χαρακτηριστική είναι η αίσθηση που μεταφέρει ο πλωτάρχης Λ. Χανδρινός στην αναφορά του για τη στιγμή που αποφασίστηκε η αποβίβαση: «Επιθυμώ να αναφέρω ότι ως διεπίστωσα το ηθικόν του Ελληνος, η ψυχραιμία και η τόλμη αυτού ευρίσκεται εις υψηλόν βαθμόν. Δεν θα ήτο υπερβολή να γράψω ότι άπαντες οι επιβαίνοντες του πλοίου Αξ/κοί, Υπαξ/κοί και οπλίται εν ουδεμία περιπτώσει απώλεσαν το θάρρος των και την πίστιν προς τα ιδεώδη της φυλής. Ιδιαιτέρως εθαύμασα το θάρρος των επαναπατριζομένων οπλιτών του Στρατού Ξηράς, οίτινες καίτοι είχον συνειδητοποιήσει ότι επέστρεφον εις τας οικίας των, με έξαλλον ενθουσιασμόν και αλλαλαγμούς χαράς εδέχθησαν την, από του στόματός μου, πληροφορίαν περί της επανόδου των εις Κύπρον, προς ενίσχυσιν των μαχομένων συναδέλφων των εναντίον των εχθρών του γένους». Βομβαρδισμός της Πάφου Ο πλωτάρχης Λ. Χανδρινός, γνωρίζοντας ότι η Ελλάδα δεν έχει εμπλακεί σε πόλεμο με την Τουρκία, και χωρίς να έχει σαφείς διαταγές από την Αθήνα, αποφάσισε να χρησιμοποιήσει τα πυροβόλα του «Λέσβος» για να πλήξει στόχους στον τουρκοκυπριακό θύλακα της πόλης, όπου είχαν συγκεντρωθεί περίπου δύο τάγματα Τουρκοκυπρίων. Ως πυροβολητές χρησιμοποίησε στρατιώτες της ΕΛΔΥΚ οι οποίοι γνώριζαν τη χρήση των πυροβόλων Bofors των 40 χιλιοστών. Ο βομβαρδισμός του θύλακα διήρκεσε περίπου δύο ώρες και ταυτόχρονα οι άνδρες της ΕΛΔΥΚ που αποβιβάστηκαν πραγματοποίησαν εκκαθαριστική επιχείρηση εξουδετερώνοντας πλήρως τις τουρκικές δυνάμεις οι οποίες παραδόθηκαν. Από εκείνη τη στιγμή και μετά, αν και η Ελλάδα δεν βρισκόταν σε πόλεμο με την Τουρκία, το Πολεμικό Ναυτικό με το Α/Γ «Λέσβος» ήταν μέρος του ακήρυκτου πολέμου. Στο ημερολόγιό του ο Λ. Χανδρινός δικαιολογεί την απόφασή του να κανονιοβολήσει τον τουρκικό θύλακα ως μια λογική ενέργεια, αφού η αποβίβαση στρατιωτών από μόνη της μπορούσε να θεωρηθεί εμπλοκή στις επιχειρήσεις. Το δημοσίευμα της εφημερίδας «Birlik» για τη βύθιση του τουρκικού πλοίου «Kocatepe» από την Τουρκική Αεροπορία Ο Λ. Χανδρινός γράφει στο πολεμικό ημερολόγιο: «Επί του θέματος της εκτελέσεως βολής εναντίον των τουρκοκυπριακών θέσεων, πλέον των όσων αναφέρθησαν, έχω να προσθέσω ότι από την στιγμήν που διετάχθην όπως αναστρέψω διά Πάφον, εθεώρησα ότι το πλοίον συμμετείχεν, αδιακρίτως εάν έφερε Ελληνικήν Σημαίαν, ενεργώς εις οιονδήποτε είδος επιχειρήσεων, είτε αμυντικών, είτε επιθετικών, ελάμβανον χώραν επί της νήσου ή πέριξ αυτής». Το κράνος που φορούσε ο Χανδρινός στιςεπιχειρήσεις του«Λέσβος» στην Κύπρο Η μάχη της ΕΛΔΥΚ Οι στρατιώτες της ΕΛΔΥΚ που επρόκειτο να απολυθούν αντί να επιστρέψουν στην Ελλάδα παρέμειναν στην Κύπρο και από την Πάφο όπου αποβιβάστηκαν άρχισαν πεζοπορία μέσω του όρους Τρόοδος προς τη Λευκωσία για να ενισχύσουν τους νέους συναδέλφους τους, οι οποίοι μόλις είχαν φτάσει στο στρατόπεδο και δεν γνώριζαν καν πού βρίσκονται οι οπλαποθήκες. Επικεφαλής των 450 ΕΛΔΥΚαρίων τέθηκε ο αντισυνταγματάρχης Παναγιώτης Σταυρουλόπουλος, ο οποίος από τις διακοπές που έκανε στην Ελλάδα βρέθηκε ξαφνικά στην πρώτη γραμμή της μάχης χωρίς να ανήκει στην ΕΛΔΥΚ. Απλώς είχε κληθεί να συνοδέψει τους νέους στρατιώτες στην Κύπρο και να επιστρέψει στην Ελλάδα με τους παλιούς. Τελικά ο Π. Σταυρουλόπουλος ορίστηκε υποδιοικητής της ΕΛΔΥΚ και υπερασπίστηκε το στρατόπεδο της Δύναμης στη δεύτερη φάση της εισβολής τον Αύγουστο του 1974. Η ΕΛΔΥΚ, υπερασπιζόμενη το στρατόπεδό της, έχασε 80 στρατιώτες εκ των οποίων οι μισοί δεν μπορούσαν να αναγνωριστούν. Δεν έτυχαν καμιάς βοήθειας από την Ελλάδα και ουσιαστικά αφέθηκαν στη σφαγή χωρίς αντιαεροπορική κάλυψη απέναντι στις βόμβες ναπάλμ και στα τουρκικά άρματα. Οταν οι Τούρκοι μπήκαν στο στρατόπεδο της ΕΛΔΥΚ, άρχισαν να αποκεφαλίζουν πτώματα νεκρών στρατιωτών τα οποία έβαλαν σε πασσάλους και φωτογραφίζονταν. Και γι’ αυτούς η Ιστορία έγραψε δυο-τρεις αράδες με ψιλά γράμματα. Το Α/Γ «Λέσβος» στη μαρίνα του Φλοίσβου Το Α/Γ «Λέσβος», ολοκληρώνοντας την επιχείρηση στην Πάφο, ξεκίνησε για την Ελλάδα. Ο πλωτάρχης Λ. Χανδρινός γνώριζε πολύ καλά ότι πλέον αποτελούσε στόχο της τουρκικής αεροπορίας, την οποία δεν ήταν σε θέση να αντιμετωπίσει ένα πλοίο με πενιχρό αντιαεροπορικό οπλισμό και με πολύ μικρή ταχύτητα πλεύσης. Για τον λόγο αυτό, αντί να κινηθεί δυτικά προς την Κρήτη, επέλεξε να πλεύσει νότια προς τις ακτές της Αιγύπτου. Το «Λέσβος» τηρούσε σιγή ασυρμάτου ώστε να μην εντοπιστεί. Χρησιμοποίησε τον ασύρματο για να αναφέρει μόνο τον θάνατο ενός πολιτικού υπαλλήλου, (οδηγός οχήματος) από καρδιακή προσβολή. Οταν βρισκόταν πλέον σε απόσταση ασφαλείας από την Κύπρο, πήγε στην Κρήτη και από εκεί στον Ναύσταθμο Σαλαμίνας. Η σύζυγος του Λ. Χανδρινού, μιλώντας το 1997 στο ΡΙΚ, είχε αναφέρει ότι ουσιαστικά ένιωσε πως ο άντρας της αναστήθηκε αφού τον είχαν για νεκρό. Η ίδια δυσκολεύτηκε να τον αναγνωρίσει καθώς όλες αυτές τις μέρες είχε μείνει αξύριστος και απεριποίητος, εκτελώντας ουσιαστικά έναν ναυτικό άθλο, τον οποίο η Ιστορία πέταξε στα αζήτητα. Ο Λευτέρης Χανδρινός κάθε φορά που κρινόταν για προαγωγή διαπίστωνε ότι από τον προσωπικό του φάκελο εξαφανίζονταν έγγραφα που είχαν να κάνουν με τη δράση του «Λέσβος» στην Κύπρο Η τουρκική γκάφα Η παρουσία του Α/Γ «Λέσβος» στην Πάφο δημιούργησε σύγχυση στις τουρκικές δυνάμεις, οι οποίες θεώρησαν ότι η Ελλάδα είχε στείλει νηοπομπή και αποβίβαζε υλικό και στρατεύματα. Οι τουρκικές υπηρεσίες συλλογής πληροφοριών αποδείχθηκαν στην καλύτερη περίπτωση ανεπαρκείς και ενημέρωσαν το Γενικό Επιτελείο στην Αγκυρα για την ανύπαρκτη «ελληνική νηοπομπή». Η Αγκυρα έδωσε διαταγές σε αντιτορπιλικά που βομβάρδιζαν τις ακτές της Κερύνειας να κινηθούν δυτικά ώστε να βυθίσουν τα ελληνικά πλοία. Τις ίδιες διαταγές πήραν και αεροσκάφη της τουρκικής αεροπορίας.Επειδή όμως ελληνικά πλοία δεν υπήρχαν, τα αεροσκάφη εξέλαβαν τα τουρκικά αντιτορπιλικά ως εχθρικά και άνοιξαν πυρ εναντίον τους. Παράλληλα και τα τουρκικά πλοία άρχισαν πυρ κατά των αεροσκαφών με αποτέλεσμα από τη «φιλική» αεροναυμαχία να καταρριφθούν τέσσερα τουρκικά αεροσκάφη και να βυθιστεί το τουρκικό αντιτορπιλικό «Kocatepe» (D354), παίρνοντας στον βυθό τον κυβερνήτη αντιπλοίαρχο Giuven Erkayia, 13 αξιωματικούς και 64 ναύτες. Σοβαρές ζημιές από τα τουρκικά αεροσκάφη υπέστησαν ακόμα δύο τουρκικά αντιτορπιλικά. Τα τουρκικά πλοία είχαν αναρτήσει τουρκικές σημαίες αλλά οι πιλότοι της τουρκικής αεροπορίας θεώρησαν ότι ήταν κόλπο των «γκιαούρηδων» και συνέχισαν το σφυροκόπημα. Παράλληλα ένας Τούρκος πιλότος του οποίου το αεροπλάνο είχε καταρριφθεί από Ελληνοκυπρίους προσπάθησε να ενημερώσει τους συναδέλφους του ότι τα πλοία που χτυπούν είναι τουρκικά. Αυτοί του ζήτησαν το σύνθημα της ημέρας, το οποίο όμως δεν γνώριζε αφού είχε καταρριφθεί την προηγούμενη ημέρα. Οι Τούρκοι πιλότοι θεώρησαν ότι ήταν Ελληνας και τον κορόιδευαν λέγοντας πως μιλάει καλά τούρκικα! Είναι αξιοσημείωτο ότι και οι ελληνικές δυνάμεις στην Πάφο δεν ήξεραν αν τα τουρκικά πλοία ήταν όντως τουρκικά. O Σημαιοφόρος Παλαίστρος της Εθνικής Φρουράς μετέδιδε στο Γενικό Επιτελείο στη Λευκωσία: «Συμφορά! Kόλαση! Tα τουρκικά αεροπλάνα χτυπούν τα αντιτορπιλικά μας». Το Γενικό Επιτελείο, γνωρίζοντας ότι δεν υπήρχαν ελληνικά αντιτορπιλικά, απαντούσε διά του πλωτάρχη Παπαργύρη, γνωρίζοντας ότι οι Τούρκοι υποκλέπτουν τις συνομιλίες: «Ασ’ τα να τα χτυπάνε». Οι Τούρκοι, προτού αντιληφθούν την γκάφα, έσπευσαν να πανηγυρίσουν εκδίδοντας μάλιστα και ανακοίνωση του Γενικού Επιτελείου τους στην οποία αναφερόταν: «Παρ’ όλες τις φιλικές προειδοποιήσεις, οι οποίες συνεχώς εκδίδονταν μέχρι σήμερα το απόγευμα, μια μεγάλη ελληνική αποβατική νηοπομπή, συνοδευόμενη από ελληνικά πολεμικά αεροσκάφη, κατόρθωσε να διεισδύσει στην περιοχή η οποία είχε κηρυχθεί «απαγορευμένη» από της εσπέρας της 20ής Ιουλίου, και να καταπλεύσει στις 16.00, στα ανοιχτά της Πάφου. Η νηοπομπή απήντησε με πυκνά πυρά στις προειδοποιήσεις της αεροπορίας μας και του ναυτικού μας και άρχισε να αποβιβάζει στρατεύματα στην Πάφο. Η αποβίβασις απετράπη μετά από επιθέσεις της τουρκικής αεροπορίας στον λιμένα της Πάφου. Οι επιθέσεις της αεροπορίας μας προξένησαν βαριές απώλειες στα πολεμικά και τα αποβατικά πλοία της νηοπομπής». Οι χαμένες αναφορές Ο πλωτάρχης Λ. Χανδρινός επέστρεψε στην υπηρεσία του και συνέχισε την καριέρα του στο Πολεμικό Ναυτικό. Κάθε φορά που κρινόταν για προαγωγή διαπίστωνε ότι από τον προσωπικό του φάκελο εξαφανίζονταν έγγραφα που είχαν να κάνουν με τη δράση του «Λέσβος» στην Κύπρο. Είναι αξιοσημείωτο ότι στις προσωπικές συνεντεύξεις από ανωτέρους του τον ρωτούσαν αν είχε να τους πει κάτι αξιοσημείωτο, γιατί κάτι είχαν ακούσει για την Κύπρο. Σεμνός ο ίδιος, αναγκαζόταν κάθε φορά να μαζεύει φωτοτυπίες και να τις στέλνει στα Συμβούλια Κρίσεων για να αποδείξει ότι πολέμησε στην Κύπρο. Η σύζυγος του Λ. Χανδρινού, Αμαλία, μιλώντας στο ΡΙΚ το 1997, άφησε πολλά υπονοούμενα σε σχέση με την επιλογή του άντρα της ως ναυτικού ακολούθου στη πρεσβεία της Ελλάδας στην Αγκυρα το 1984. Οταν όλοι γνώριζαν πως οι Τούρκοι ήξεραν πολύ καλά τη δράση του, κάποιοι επέλεξαν να τον στείλουν στο στόμα του λύκου. Αδιαμαρτύρητα ο Λ. Χανδρινός υπηρέτησε στην τουρκική πρωτεύουσα καταφέρνοντας να δημιουργήσει σχέσεις και επαφές με Τούρκους αξιωματικούς οι οποίοι, κατά τη σύζυγό του, ήξεραν πολύ καλά το παιχνίδι της διπλωματίας. Το παράξενο ατύχημα Ο Λ. Χανδρινός τον Μάιο του 1986, επιστρέφοντας με το αυτοκίνητό του στην Αγκυρα από την Αθήνα, τραυματίστηκε κρίσιμα σε ένα ατύχημα το οποίο η σύζυγός του, Αμαλία, χαρακτηρίζει «περίεργο». Είχε κάνει την ίδια διαδρομή πολλές φορές οδηγώντας συνεχώς επί 18 ώρες σταματώντας μόνο για καύσιμα. Τον Μάιο όμως του 1986, λίγο έξω από την Κομοτηνή, το αυτοκίνητο βγήκε από τον δρόμο και ο Λ. Χανδρινός ήρθε αντιμέτωπος με τον θάνατο. Για 20 μέρες, νοσηλεύτηκε στο νοσοκομείο, είχε παραισθήσεις και νόμιζε πως ήταν αιχμάλωτος των Τούρκων. Εμεινε παράλυτος και η «σοφή» ελληνική πολιτεία τον αντάμειψε με μια αποστρατεία με τον βαθμό του πλοιάρχου όταν σχεδόν όλοι οι απόφοιτοι της Σχολής Δοκίμων, χωρίς καν να έχουν πολεμική δράση, αποστρατεύονται τουλάχιστον ως αρχιπλοίαρχοι. Τα επόμενα χρόνια ο Λ. Χανδρινός κλείστηκε στον εαυτό του και στις αναμνήσεις του, χωρίς ποτέ να εκφράσει πικρία για τη μεταχείριση της οποίας έτυχε. Πέθανε τον Ιούλιο του 1994.
Συγκράτηση δαπανών 1,7 δισ. σε υπουργεία και φορείς
Σύμφωνα με τα στοιχεία οι περισσότεροι φορείς της Κεντρικής Διοίκησης κινήθηκαν χαμηλότερα από τους επιμέρους στόχους που έχουν τεθεί. Αρνητικές αποκλίσεις εντοπίζονται σε τρείς περιπτώσεις υπουργείων (Οικονομικών, Δικαιοσύνης και Διοικητικής Μεταρρύθμισης). Σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομικών οι αποκλίσεις αυτές οφείλονται σε «μεμονωμένους, συγκυριακούς αλλά και λογιστικούς λόγους που δεν έχουν χαρακτηριστικά διατηρησιμότητας».
Αναλυτικά τα αποτελέσματα ανά υπουργείο είναι τα ακόλουθα:
ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ
Οι συνολικές πληρωμές κινούνται πιο πάνω από τους στόχους που έχουν τεθεί κατά 4 εκατ. ευρώ ή κατά 6,7% και προέρχονται κυρίως από λειτουργικές δαπάνες.
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ
Οι συνολικές πληρωμές και οι υποχρεώσεις που κατέστησαν απλήρωτες κινούνται οριακά πιο πάνω από το στόχο που έχει τεθεί. Συγκεκριμένα στον τακτικό προϋπολογισμό και στον προϋπολογισμό δημοσίων επενδύσεων παρατηρείται απόκλιση της τάξης των 3,9 εκατ. ευρώ ή 0,2% ως αποτέλεσμα των αυξημένων πληρωμών του ΠΔΕ, της μείωσης των απλήρωτων υποχρεώσεων κατά 19,6 εκατ. ευρώ και της συγκράτησης των δαπανών για αποδοχές προσωπικού.
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗΣ & Η.Δ
Οι συνολικές πληρωμές και οι υποχρεώσεις που κατέστησαν απλήρωτες κινούνται σημαντικά κάτω από τους στόχους που έχουν τεθεί από το φορέα κατά 35,8 εκατ. ευρώ ή -59,2%.
Η υποεκτέλεση του ΠΔΕ οφείλεται στο γεγονός της μετάθεσης πληρωμών των έργων στο β΄ εξάμηνο.
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΩΝ
Οι συνολικές πληρωμές και οι απλήρωτες υποχρεώσεις κινούνται σημαντικά κάτω από τους στόχους που έχουν τεθεί από το φορέα. Συνολικά παρατηρείται απόκλιση της τάξης των 98,6 εκατ. ευρώ ή -55,9% που προκύπτει από τη μείωση των απλήρωτων υποχρεώσεων κατά 56,2 εκατ. ευρώ που αφορούν κυρίως εισφορές της χώρας σε Διεθνείς Οργανισμούς και των πληρωμών του τακτικού προϋπολογισμού του Υπουργείου κατά 38,9 εκατ. ευρώ. Η υποεκτέλεση του τακτικού προϋπολογισμού οφείλεται κυρίως στις λειτουργικές δαπάνες των Αρχών Εξωτερικής Υπηρεσίας που πληρώνονται από τις προξενικές εισπράξεις.
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΜΥΝΑΣ
Παρατηρείται σημαντική υποεκτέλεση του προϋπολογισμού κατά 208,8 εκατ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί σε απόκλιση ύψους -16,8% από το στόχο που τέθηκε για το α΄ εξάμηνο 2013. Οι πληρωμές για «Αποδοχές και Συντάξεις» υπερέβησαν το στόχο κατά 5,5 εκατ. ή 0,6%, ενώ υποεκτέλεση παρουσιάζουν οι λειτουργικές δαπάνες κατά 88,5 εκατ. ευρώ ή -34,1%. Στα ποσά αυτά δεν συμπεριλαμβάνονται οι πληρωμές για εξοπλιστικά προγράμματα οι οποίες παρουσιάζονται μειωμένες κατά 344,7 εκατ. ευρώ. Οι απλήρωτες υποχρεώσεις σε σχέση με την 31.12.2012 παρουσιάζονται μειωμένες κατά 105,6 εκατ. ευρώ, ενώ οι ληξιπρόθεσμες οφειλές είναι μειωμένες κατά 130,7 εκατ. ευρώ.
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΥΓΕΙΑΣ
Σύμφωνα με τα στοιχεία υλοποίησης του προϋπολογισμού του Υπουργείου Υγείας, προκύπτει σημαντική υποεκτέλεση, που φτάνει σε ποσοστό -6,9% ή 185,8 εκατ. ευρώ, σε σχέση προς τους στόχους που είχαν τεθεί από το φορέα.
Ειδικότερα, από τη διαμορφωθείσα εικόνα εκτέλεσης του προϋπολογισμού προκύπτει ότι το σύνολο των πληρωμών και απλήρωτων υποχρεώσεων ανήλθε στα 2.520,2 εκατ. ευρώ, έναντι στόχου 2.705,9 εκατ. ευρώ. Οι μεγαλύτερες αποκλίσεις ως προς τους στόχους εμφανίζονται στις δαπάνες για αποδοχές, καθώς και στις δαπάνες για μεταβιβαστικές πληρωμές.
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ, ΔΙΑΦΑΝΕΙΑΣ & ΑΝΘΡΩΠΙΝΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ
Οι συνολικές πληρωμές και οι υποχρεώσεις που κατέστησαν απλήρωτες κινήθηκαν σημαντικά πάνω από τους στόχους που έχουν τεθεί, καθώς στο διάστημα αυτό καταβλήθηκαν τα αναδρομικά των μισθολογικών δαπανών στους δικαστικούς λειτουργούς ύψους 93,7 εκατ. ευρώ. Αντιθέτως, μείωση παρουσίασαν οι απλήρωτες υποχρεώσεις κατά 2,8 εκατ. ευρώ, με αποτέλεσμα η συνολική υπέρβαση από το στόχο του εξαμήνου να διαμορφώνεται τελικά στα 82,0 εκατ. ευρώ ή 32,9%.
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ
Οι πληρωμές κινούνται πιο κάτω από τους στόχους που έχουν τεθεί σε απόλυτα μεγέθη κατά 227,3 εκατ. ευρώ ή ποσοστό -7,8%. Συγκεκριμένα, η μεγαλύτερη απόκλιση παρουσιάζεται στις δαπάνες για εισοδηματικές ενισχύσεις, στις δαπάνες για λοιπές παροχές λόγω σημαντικών καθυστερήσεων πληρωμών από τις περιφερειακές υπηρεσίες του Υπουργείου, από τη διεξαγωγή των πανελλαδικών εξετάσεων και στις δαπάνες εκτέλεσης του ΠΔΕ. Οι απλήρωτες υποχρεώσεις σε σχέση με την 31.12.2012 παρουσιάζονται μειωμένες κατά 13,2 εκατ. ευρώ, ενώ οι ληξιπρόθεσμες οφειλές είναι μειωμένες κατά 32,3 εκατ. ευρώ.
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ
Οι συνολικές πληρωμές και οι υποχρεώσεις που κατέστησαν απλήρωτες στο ίδιο διάστημα, κινούνται σημαντικά πιο κάτω από τους στόχους που έχουν τεθεί.
Συγκεκριμένα στον τακτικό προϋπολογισμό και στον προϋπολογισμό δημοσίων επενδύσεων παρατηρείται απόκλιση της τάξης των 15,0 εκατ. ευρώ ή -58,1%, ως αποτέλεσμα του χαμηλού -έναντι του στόχου- ύψους πληρωμών κυρίως λόγω μη καταβολής στο διάστημα αυτό της επιχορήγησης στον ΕΟΤ.
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
Οι συνολικές πληρωμές και οι απλήρωτες υποχρεώσεις του φορέα υπερβαίνουν το στόχο όπως έχει τεθεί κατά 43,1 εκατ. ευρώ ή 13,3%. Αυτό οφείλεται:
Στην καταβολή της προβλεπόμενης από το ν.4093/2012 δ΄ δόσης της έκτακτης παροχής σε εν ενεργεία δικαστικούς υπαλλήλους του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους (ποσό ύψους 9,5 εκατ. ευρώ) και στην πληρωμή ποσού 21,1 εκατ. ευρώ το οποίο αφορά επιστροφές Ε.Φ.Κ. σε δικαιούχους μέσω των Τελωνείων.
Οι απλήρωτες υποχρεώσεις του τακτικού προϋπολογισμού παρουσιάζουν αύξηση κατά 20,3 εκατ. ευρώ σε σχέση τις αντίστοιχες της 31.12.2012 λόγω του χαμηλού ρυθμού των πληρωμών κατά το α' εξάμηνο.
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ - ΘΡΑΚΗΣ
Οι συνολικές πληρωμές και οι απλήρωτες υποχρεώσεις κινούνται κάτω από τους στόχους κατά 1,1 εκατ. ευρώ ή -33,1%.
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΤΡΟΦΙΜΩΝ
Οι συνολικές πληρωμές κινούνται σημαντικά πιο κάτω από τους στόχους που έχουν τεθεί. Συνολικά παρατηρείται υποεκτέλεση κατά 341,9 εκατ. ευρώ ή -55,8%.
Ο χαμηλός ρυθμός των πληρωμών του τακτικού προϋπολογισμού οφείλεται κυρίως στην καθυστέρηση πληρωμών για επιδοτήσεις γεωργίας λόγω μη έγκαιρης έκδοσης των αντίστοιχων Κ.Υ.Α. των προγραμμάτων γεωργίας. Επιπλέον δεν έχουν εκταμιευθεί τα ποσά που αφορούν την υλοποίηση προγραμμάτων όπως της Εξισωτικής Αποζημίωσης, την υλοποίηση του προγράμματος Γεωργοπεριβαλλοντικής ενίσχυσης, κ.λπ.
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ, ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΚΛΙΜΑΤΙΚΗΣ ΑΛΛΑΓΗΣ
Οι συνολικές πληρωμές και απλήρωτες υποχρεώσεις κινούνται σημαντικά κάτω από τους στόχους που έχουν τεθεί κατά 16,9 εκατ. ευρώ ή -11,4%, κυρίως λόγω της υποεκτέλεσης που παρουσιάζει το ΠΔΕ.
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ, ΚΟΙΝ. ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ & ΠΡΟΝΟΙΑΣ
Οι συνολικές πληρωμές και οι υποχρεώσεις που κατέστησαν απλήρωτες στο ίδιο διάστημα, βρίσκονται σε συμφωνία με τους στόχους που έχουν τεθεί.
Συγκεκριμένα, στον τακτικό προϋπολογισμό και στον προϋπολογισμό δημοσίων επεν-δύσεων του Υπουργείου παρουσιάζεται υποεκτέλεση της τάξης των 58,6 εκατ. ευρώ ή -0,9%.
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ, ΥΠΟΔΟΜΩΝ, ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΚΑΙ ΔΙΚΤΥΩΝ
Οι συνολικές πληρωμές, συμπεριλαμβανομένης και της μεταβολής των απλήρωτων υποχρεώσεων, κινούνται χαμηλότερα από τους στόχους που έχουν τεθεί από το φορέα κατά 493,7 εκατ. ευρώ ή -29,1%, ως αποτέλεσμα του χαμηλού ρυθμού πληρωμών των δαπανών ενώ αντίθετα αύξηση παρουσιάζουν οι απλήρωτες υποχρεώσεις κατά 64,5 εκατ. ευ-ρώ.
Ειδικότερα επισημαίνεται:
Ο χαμηλός ρυθμός των πληρωμών του τακτικού προϋπολογισμού οφείλεται κυρίως στη μη πληρωμή εισφορών σε Διεθνείς Οργανισμούς, στην καθυστέρηση καταβολής επιχορηγήσεων σε φορείς του Υπουργείου λόγω της νέας υποχρέωσης που προέκυψε από την ψήφιση του ν.4110/2013, αλλά και στην καθυστερημένη πληρωμή ανειλημμένων υποχρεώσεων. Ο χαμηλός ρυθμός πληρωμών του ΠΔΕ οφείλεται στο χαμηλό ρυθμό εκτέλεσής του.
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ ΚΑΙ ΑΙΓΑΙΟΥ
Οι συνολικές πληρωμές κινούνται σημαντικά πιο κάτω από τους στόχους που έχουν τεθεί.
Συγκεκριμένα, στον τακτικό προϋπολογισμό και στον προϋπολογισμό δημοσίων επεν-δύσεων παρατηρείται απόκλιση της τάξης του -24,5%, ως αποτέλεσμα του χαμηλού - έναντι του στόχου- ύψους πληρωμών κατά 41,4 εκατ. ευρώ. Αντίθετα παρατηρείται αύξηση του όγκου των απλήρωτων υποχρεώσεων κατά 2,7 εκατ. ευρώ, ενώ οι ληξιπρόθεσμες οφειλές είναι επίσης αυξημένες κατά 5,7 εκατ. ευρώ.
Η χαμηλή απορροφητικότητα στις λειτουργικές δαπάνες οφείλεται κυρίως στο ότι αφενός δεν έχουν ολοκληρωθεί οι διαγωνιστικές διαδικασίες για την εκτέλεση του προγράμματος προμηθειών και, αφετέρου, στις χαμηλότερες των στόχων δαπάνες για επιδοτήσεις άγονων γραμμών.
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΤΑΞΗΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ
Ο τακτικός προϋπολογισμός και ο προϋπολογισμός δημοσίων επενδύσεων του Υπουργείου παρουσιάζει υποεκτέλεση κατά -8,2% ή 76,3 εκατ. ευρώ, η οποία οφείλεται κυρίως στην καθυστέρηση πληρωμής των προγραμματισμένων καταναλωτικών δαπανών κατά 83 εκατ. ευρώ, ενώ αντίθετα το ΠΔΕ κινείται πάνω από τους στόχους που έχουν τεθεί.
ΓΕΝΙΚΕΣ ΚΡΑΤΙΚΕΣ ΔΑΠΑΝΕΣ
Η υστέρηση των πληρωμών εξαμήνου των Γενικών Κρατικών Δαπανών, λαμβάνοντας υπόψη τη μεταβολή των απλήρωτων υποχρεώσεων, ανέρχεται σε 346 εκατ. ευρώ ή -7,3% έναντι των αρχικών τιθέμενων στόχων, και οφείλεται κατά το μεγαλύτερο μέρος στις λειτουργικές δαπάνες.
ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΜΕΝΕΣ ΔΙΟΙΚΗΣΕΙΣ
Σύμφωνα με τα στοιχεία υλοποίησης του προϋπολογισμού των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων προκύπτει ότι οι συνολικές πληρωμές κινούνται πάνω από τους στόχους που έχουν τεθεί. Αντιθέτως, μειώθηκαν οι απλήρωτες υποχρεώσεις του τακτικού προϋπολογισμού. Συνολικά παρατηρείται απόκλιση της τάξης των 332,5 εκατ. ευρώ ή 396,2%.
Σχετικά με τη δημοσιοποίηση των στοιχείων για τους φορείς της κεντρικής κυβέρνησης ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών κ. Χρήστος Σκούρας δήλωσε ότι «η προσπάθεια για την εδραίωση της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης συνεχίζεται σταθερά, ενδυναμώνοντας και εμπλουτίζοντας το θεσμικό πλαίσιο άσκησης της δημοσιονομικής πολιτικής με νέα εργαλεία και πρακτικές που θα διασφαλίζουν την αποτελεσματικότητά της».
Δεκαπενταύγουστος γεμάτος Ελλάδα – Αφιέρωμα του ARTE στη χώρα μας
Από νωρίς το πρωί, έως τις μεταμεσονύκτιες ώρες, το ARTE θα ταξιδέψει τους γαλλόφωνους και γερμανόφωνους τηλεθεατές του (Ελβετία, Βέλγιο, Αυστρία και άλλες ευρωπαϊκές χώρες) στην καρδιά της Ελλάδας και των κατοίκων της, μέσα από 17 ντοκιμαντέρ -εκ των οποίων οκτώ σε πρώτη προβολή- τα οποία υπογράφουν κυρίως Έλληνες σκηνοθέτες και παραγωγοί, στο πλαίσιο της συμφωνίας συμπαραγωγών μεταξύ του ARTE και της ΕΡΤ.
Ένα σύγχρονο πορτρέτο της Ελλάδας, πέρα από τα στερεότυπα και τα αρνητικά πρωτοσέλιδα των εφημερίδων, με αντικείμενο το τι ονειρεύονται οι Έλληνες και ποια είναι τα σχέδιά τους για το μέλλον.
«Πρόκειται για ταινίες με ελληνική ματιά», λέει η Μαντλέν Αβραμουσίς, παραγωγός του αφιερώματος, από το ΑRTE. «Η έμπνευση προήλθε από τη δημιουργική συνεργασία που έχουμε με τους Έλληνες σκηνοθέτες και παραγωγούς, την οποία καλλιεργούμε εδώ και πολλά χρόνια στο πλαίσιο του συμβολαίου συμπαραγωγών με την ΕΡΤ. Ως συντάκτρια, διερωτήθηκα ποιες επιπτώσεις έχει η κρίση στη ζωή τους και θέλησα να κατανοήσω την κατάσταση από τη δική τους προοπτική. Το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό αυτής της ημέρας είναι ότι δίνει την ευκαιρία στους τηλεθεατές του ARTE στη Γαλλία, τη Γερμανία και σε πολλές άλλες χώρες, να δουν τα πράγματα μέσα από την ελληνική οπτική γωνία».
Αυτός είναι ο Σέρτζιο Κάστρο - Αφιλοκερδώς "γιατρεύει" τις πληγές δεκάδων ασθενών
Τις προάλλες επισκέφθηκε τον Ντιέγκο Ραούλ Λόπες Σάντσες, ο οποίος έμεινε παράλυτος από τον λαιμό και κάτω πριν από μερικούς μήνες ύστερα από ένα ατύχημα με τη μοτοσικλέτα του. Έπλυνε και έντυσε τον νεαρό άντρα και είπε μερικά λόγια στην απελπισμένη γυναίκα του.
Ο Δον Σέρχιο, όπως τον αποκαλούν, αφιερώνει μεγάλο μέρος του χρόνου του καθαρίζοντας τις πληγές που προκαλούνται από εγκαύματα ή τον διαβήτη. Δεν δέχεται χρήματα από τους ασθενείς του, «γιατί με τον τρόπο αυτό είναι ήρεμοι και θεραπεύονται πιο γρήγορα».
Πολλοί από τους ασθενείς του Κάστρο είναι Μάγια από τις γύρω περιοχές, οι οποίοι είναι από τους πιο περιθωριοποιημένους κατοίκους της χώρας ύστερα από αιώνες καταπίεσης και διακρίσεων. «Ο Κάστρο έχει οικοδομήσει ένα κλίμα εμπιστοσύνης με αυτούς τους ανθρώπους», λέει η Πατρίτσια Φερέρ, μια γιατρός από το Τουσκόν, που τον επισκέπτεται δύο φορές τον χρόνο και του δίνει προμήθειες.
Ο 29χρονος Βίκτορ Χιμένες Βισέντε επισκέφθηκε πρόσφατα μαζί με τον πατέρα του την κλινική του Κάστρο και του έδειξε μια ανοιχτή πληγή στο πόδι του που δημιουργήθηκε πριν από δέκα χρόνια και δεν αντιμετωπίστηκε ποτέ επαρκώς. Ο Δον Σέρχιο του είπε πως το πόδι πρέπει πιθανότατα να ακρωτηριαστεί και του συνέστησε να μεταβεί το ταχύτερο στο νοσοκομείο. Δεν σταμάτησε όμως να σκέπτεται την περίπτωσή του. «Δεν μπορείς απλώς να διώχνεις αυτούς τους ανθρώπους και να τους ξεχνάς», λέει. «Τα προβλήματά τους παραμένουν στο υποσυνείδητό σου».
Πολλά από τα χωριά που εξυπηρετεί το νοσοκομείο είναι πολύ φτωχά, και «πολλοί θάνατοι οφείλονται στο γεγονός ότι ο κόσμος καταφεύγει πρώτα στα παραδοσιακά φάρμακα», λέει ο Μάρκο Αντόνιο Φλόρες Πέρες. «Όταν έρχονται σε μας, έχουν πολλές περιπλοκές».
Οι ανάγκες είναι τόσο μεγάλες, ώστε χρησιμοποιούνται οι υπηρεσίες οποιουδήποτε θέλει να βοηθήσει. Ανάμεσά τους, και του Κάστρο, του οποίου η ψυχολογική βοήθεια είναι ανεκτίμητη. «Δεν κάνουμε θαύματα, αλλά θεραπεύουμε ανθρώπους», λέει. «Δεν το βάζουμε κάτω».
Πηγή New York Times
tweeter
Our Banner
ΚΑΛΩΣ ΗΛΘΑΤΕ
Καλώς ήλθατε-Welcome-welkom-mirë se vini- welkomma- ahlan wa sahlan- bari galoust- xos gelmissiniz -i bisimila - akwaba - ongi etorri - Шчыра запрашаем - swagata - amrehba sisswène - ani kié - dobro došli - degemer mad - добре дошъл - - benvinguts - bonavinuta - dobrodošli - vítejte - velkommen - welkom - bonvenon - tere tulemast -gabitê - vælkomin - tervetuloa - welkom - bienvenue - wolkom - binvignut - benvido -herzlich willkommen - eguahé porá - mikouabô - bienvéni - / brouha aba-a - aap ka swaagat hein - üdvözlöm - velkomin - nnoo / i biala - selamat datang -fáilte - benvenuto - - amrehva ysswène / l'aaslama - chum reap suor (formal) / suor sdei (casual) -murakaza neza - - nodé - bi xer hati - gnindi ton hap - gratus mihi venis - laipni lūdzam - benvegnûi - boyeyi bolamu - sveiki atvykę - welkum - wëllkom - dobredojde - tonga soa -selamat datang - swagatham - merħba -haere mai - miawezon -tavtai morilogtun (Тавтай морилогтун) - ne y waoongo - namaste - velkommen - benvenguts - khosh âmadid (formal) / khoshumadi (informal) -witaj (sing.) / witajcie (pl.) -bem-vindo - mishto-avilian tú - bine ai venit (sing.) / bine aţi venit (pl.) - добро пожаловать - afio mai, susu mai ma maliu mai - benènnidu / beni benìu - fàilte - dobrodošli - karibu - wauya (plural: mauya) - bhali karay aaya -aayuboovan - vitame vás / vitajte - dobrodošel (to a man) - zupinje z te videtite - bienvenido - karibu - välkommen - härzliche wöikomme -maligayang pagdating - maeva / manava - nal-varravu -rahim itegez - swagatham -ยินดีต้อนรับ - malo e lelei - hosgeldiniz - gazhasa oetiśkom - laskavo prosymo -khush amdeed - hush kelibsiz - chào mừng - bénvnou (bénvnowe) / wilicome -croeso -bel bonjou - dalal ak diam - ékouabô / ékabô