Καλώς ήλθατε-Welcome-welkom-mirë se vini- welkomma- ahlan wa sahlan- bari galoust- xos gelmissiniz -i bisimila - akwaba - ongi etorri - Шчыра запрашаем - swagata - amrehba sisswène - ani kié - dobro došli - degemer mad - добре дошъл - kyo tzo pa eit - benvinguts - bonavinuta - dobrodošli - vítejte - velkommen - welkom - bonvenon - tere tulemast -gabitê - vælkomin - tervetuloa - welkom - bienvenue - wolkom - binvignut - benvido -herzlich willkommen - eguahé porá - mikouabô - bienvéni - baroukh haba / brouha aba-a - swaagat / aap ka swaagat hein - üdvözlöm - velkomin - nnoo / i biala - selamat datang -fáilte - benvenuto - yôkoso - amrehva ysswène / l'aaslama - chum reap suor (formal) / suor sdei (casual) -murakaza neza - 환영합니다 - nodé - bi xer hati - gnindi ton hap - gratus mihi venis - laipni lūdzam -

Δευτέρα 21 Μαρτίου 2016

Γιατροί, Στρατιωτικοί, εκπαιδευτικοί και κληρικοί το 61% των δημοσίων υπαλλήλων



Ιατροί και νοσηλευτές στο ΕΣΥ, εκπαιδευτικοί και μέλη ΔΕΠ, ένστολοι και κληρικοί, αποτελούν το 61% του συνόλου του προσωπικού του δημοσίου τομέα. Πρόκειται για ένα
ποσοστό που μεταφράζεται σε 345.944 εργαζομένων, από τους 566.913 τακτικούς υπαλλήλους που εργάζονταν στο δημόσιο την 31η Δεκεμβρίου 2015, σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία που παρουσιάζει το υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης, με βάση τα δεδομένα του Μητρώου Ανθρώπινου Δυναμικού του Ελληνικού Δημοσίου (apografi.yap.gov.gr). Τα εν λόγω στοιχεία, που συνιστούν την «ακτινογραφία» του προσωπικού της Δημόσιας Διοίκησης, δίνονται για πρώτη φορά στη δημοσιότητα με τέτοια εκτενή ανάλυση.
Τα στοιχεία επιβεβαιώνουν ότι ο δημόσιος τομέας στελεχώνεται από προσοντούχους υπαλλήλους. Συγκεκριμένα, το 39,68% (225.956) των δημοσίων υπαλλήλων είναι επιπέδου πανεπιστημιακής εκπαίδευσης (ΠΕ) ενώ το 9.35% (53.030) είναι κατηγορίας τεχνολογικής εκπαίδευσης (ΤΕ). Δηλαδή σχεδόν οι μισοί (49,08%) είναι απόφοιτοι τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Αναλυτικότερα, το σύνολο του τακτικού προσωπικού ανά κατηγορία εκπαίδευσης:

Ένα ακόμα γεγονός που επιβεβαιώνεται, είναι η ραγδαία συρρίκνωση του τακτικού προσωπικού, στα χρόνια της κρίσης. Μεταξύ 2009 - 2015, ο αριθμός των μόνιμων δημοσίων υπαλλήλων μειώθηκε κατά 18% - δηλαδή 125.994 εργαζόμενους.
Εξέλιξη τακτικού προσωπικού στο Δημόσιο Τομέα (31.12.2009 - 31.12.2015)
31.12.2009 31.12.2010 31.12.2011 31.12.2012 31.12.2013 31.12.2014 31.12.2015
692.907      667.374      646.657      629.114      599.207      576.856      566.913


Η κατανομή του τακτικού προσωπικού ανά φορέα:
 

Η κατανομή του τακτικού προσωπικού ανά κατηγορία προσωπικού:
 

Η κατανομή του τακτικού προσωπικού ανά ηλικία


Η κατανομή του τακτικού προσωπικού ανά φύλο:
Άνδρες: 302.190 (53%)
Γυναίκες: 264.723 (47%)

Ανάλυση αποχωρήσεων
Φθίνουσα, αλλά εξίσου μαζική είναι η αποχώρηση (λόγω συνταξιοδότησης) των δημοσίων υπαλλήλων από την εργασία. Το 2015 αποχώρησαν 15.925 υπάλληλοι – περισσότεροι, δηλαδή, από 1.000 το μήνα.
Αποχωρήσεις ανά έτος


Αποχωρήσεις ανά μήνα
 

Σύμφωνα με τους μελετητές των στοιχείων (Αγγελική Φαϊτάκη, Νίκος Ιωάννου από το Τμήμα Διαχείρισης και Λειτουργίας ΟΠΣ, Ανδρέας Δημητρίου, Διονύσης Κοντογιώργης από το Τμήμα Σχεδιασμού και Λειτουργίας Οριζόντιων Συστημάτων, Υποδομών και Δικτύων της Δημόσιας Διοίκησης), τα έτη 2012 και 2014 παρουσιάζεται περιοδικότητα στις αποχωρήσεις και συγκεκριμένα αυξημένος αριθμός το δίμηνο Ιουλίου-Αυγούστου και στο τέλος του έτους. Η αύξηση τον Ιούλιο και Αύγουστο οφείλεται στις αποχωρήσεις των εκπαιδευτικών που βάσει του τότε θεσμικού πλαισίου, πραγματοποιούνταν αυτό το διάστημα. Η αύξηση στο τέλος του έτους οφείλεται στην συμπλήρωση ορίου ηλικίας και 35ετίας.
Σύμφωνα πάντα με τους μελετητές, το 2014, παρουσιάζεται αύξηση του αριθμού των αποχωρήσεων τον μήνα Απρίλιο (οφείλεται στις υποχρεωτικές αποχωρήσεις λόγω λήξης διαθεσιμότητας) και τον μήνα Ιούνιο λόγω των αποχωρήσεων των εκπαιδευτικών (αλλαγή του θεσμικού πλαισίου και αποχώρηση με την λήξη πλέον του σχολικού έτους). Η ίδια τάση ακολουθείται και το 2015 με αύξηση αποχωρήσεων των Ιούνιο και το τέλος του έτους.
Το 2015 δεν παρατηρείται αύξηση των αποχωρήσεων στο τέλος του έτους, γεγονός που μπορεί να ερμηνευτεί από την μείωση πλέον του προσωπικού που αποχωρεί αυτοδίκαια λόγω συμπλήρωσης ορίου ηλικίας, εξηγούν οι μελετητές.
Εξίσου ενδιαφέρουσα είναι η εικόνα των αποχωρήσεων εργαζομένων των κατηγοριών ΤΕ και ΠΕ, οι οποίες ακολουθούν αυξητική τάση. Αναλυτικότερα, ανήλθαν:
- το 2012 σε 12.351 ή στο 41,2% του συνόλου των αποχωρήσεων του έτους
- το 2013 ανήλθαν σε 13.549 ή στο 42,2% του συνόλου των αποχωρήσεων του έτους
- το 2014 σε 14.305 ή στο 50,2% του συνόλου των αποχωρήσεων του έτους
- το 2015 σε 7.677 ή στο 48,2% του συνόλου των αποχωρήσεων του έτους
Οι αποχωρήσεις των κατηγοριών εκπαίδευσης Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης ανήλθαν:
- το 2012 σε 14.831 ή στο 49,5% του συνόλου των αποχωρήσεων του έτους
- το 2013 σε 14.437 ή στο 45,0 % του συνόλου των αποχωρήσεων του έτους
- το 2014 σε 12.404 ή στο 43,6% του συνόλου των αποχωρήσεων του έτους
- το 2015 σε 6.864 ή στο 43,1% του συνόλου των αποχωρήσεων του έτους

Ανάλυση προσλήψεων

Προσλήψεις ανά μήνα

Προσλήψεις ανά κατηγορία εκπαίδευσης

Προσλήψεις ανά ηλικία

Δείτε αναλυτικότερα το σύνολο των γραφημάτων που παρουσίασε το υπουργείου Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης 


Πώς θα γίνουν φέτος οι Πανελλαδικές - Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε

Εγγραφο του υπ. Παιδείας

Πώς βαθμολογούνται όλα τα μαθήματα - Υποχρεώσεις  υποψηφίων και
επιτηρητών - Επιστροφή και φύλαξη γραπτών δοκιμίων - Τρόπος εξέτασης 

μαθητών από ξένα σχολεία - Τελειόφοιτοι απορριφθέντων έτους 2016

Ο τρόπος εξέτασης των μαθημάτων στις πανελλαδικές, η βαθμολόγηση των
 γραπτών , οι υποχρεώσεις των υποψηφίων και των επιτηρητών είναι μερικά 
από τα θέματα που περιλαμβάνονται σε υπουργική Απόφαση με την οποία 
ορίζονται οι διαδικασίες σχετικά με τις πανελλαδικές εξετάσεις Γενικού 
Λυκείου, με το σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Ακολουθεί η Υπουργική Απόφαση:
 
 Τόπος και χρόνος διεξαγωγής των πανελλαδικών εξετάσεων
1. Οι πανελλαδικές εξετάσεις διεξάγονται μετά τη λήξη των μαθημάτων του Β΄

Τετραμήνου σε εξεταστικά κέντρα που είναι Γενικά Λύκεια. Αν κρίνεται 
αναγκαίο για την αντικειμενική διεξαγωγή τους, μπορεί να ορίζονται ως
 Εξεταστικά Κέντρα, σχολικά συγκροτήματα στα οποία στεγάζονται Γενικά 
Λύκεια. Τα εξεταστικά κέντρα ορίζονται με απόφαση του Περιφερειακού 
Διευθυντή Εκπαίδευσης της οικείας Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης. 
Με την ίδια απόφαση καθορίζεται και η κατανομή των υποψηφίων στα 
εξεταστικά κέντρα για την οποία λαμβάνονται υπόψη οι ιδιαίτερες 
συγκοινωνιακές συνθήκες κάθε περιοχής.
2. Η διάρκεια της γραπτής εξέτασης των πανελλαδικά εξεταζομένων 

μαθημάτων είναι τρίωρη (3), εκτός αν, σε ειδικές περιπτώσεις, ορίζεται 
διαφορετικά από  την Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων (Κ.Ε.Ε.).
3. Οι πανελλαδικές εξετάσεις διενεργούνται στις αίθουσες των Εξεταστικών 
Κέντρων ενώπιον δύο (2) επιτηρητών. 
Θέματα και πρόγραμμα των πανελλαδικών εξετάσεων
1. Τα θέματα των πανελλαδικών εξετάσεων περιλαμβάνουν ποικιλία ερωτήσεων

 (π.χ. σύντομης απάντησης, ελεύθερης ανάπτυξης), οι οποίες είναι κλιμακούμενου
 βαθμού δυσκολίας, από την εξεταστέα ύλη της τελευταίας τάξης του Λυκείου
 και προκύπτουν αποκλειστικά από Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων.
2. Τα θέματα των πανελλαδικών εξετάσεων, οι οποίες διεξάγονται ταυτόχρονα

 σε όλα τα Εξεταστικά Κέντρα, σύμφωνα με το πρόγραμμα που ανακοινώνεται
 από το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και θρησκευμάτων, επιλέγονται από την
 Κ.Ε.Ε., κατά τη διαδικασία που ορίζεται στο άρθρο 4 της παρούσης και είναι
 κοινά για όλα τα Εξεταστικά Κέντρα της χώρας.
3. Ο Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και θρησκευμάτων ανακοινώνει τουλάχιστον

 δέκα (10) ημέρες πριν από τη λήξη των μαθημάτων του Β΄ Τετραμήνου το πρόγραμμα διεξαγωγής των πανελλαδικών εξετάσεων. Το πρόγραμμα των 
εξετάσεων αυτών γνωστοποιείται στις Διευθύνσεις Δ.Ε. και στη συνέχεια στα
 Γενικά Λύκεια της χώρας όπου και αναρτάται στους πίνακες ανακοινώσεων. 
Τρόπος εξέτασης των πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων
Τα θέματα των πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων λαμβάνονται από την 

ύλη που ορίζεται ως εξεταστέα για κάθε μάθημα κατά το έτος που γίνονται οι
 εξετάσεις. Οι ερωτήσεις είναι ανάλογες με εκείνες που υπάρχουν στα σχολικά
 εγχειρίδια και στις οδηγίες του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.), 
διατρέχουν όσο το δυνατόν μεγαλύτερη έκταση της εξεταστέας ύλης,
 ελέγχουν ευρύ φάσμα διδακτικών στόχων και είναι κλιμακούμενου βαθμού 
δυσκολίας. Οι υποψήφιοι απαντούν υποχρεωτικά σε όλα τα θέματα.
Σε περίπτωση κατά την οποία ένα θέμα αναλύεται σε υποερωτήματα, η 

βαθμολογία που προβλέπεται για αυτό κατανέμεται ισότιμα στα επιμέρους ερωτήματα, εκτός αν κατά την ανακοίνωση των θεμάτων καθορίζεται
 διαφορετικός βαθμός για κάθε ένα από αυτά. 
Α. Αρχαία Ελληνικά.
Για την εξέταση των Αρχαίων Ελληνικών ως μαθήματος Προσανατολισμού, 

ισχύουν τα εξής:
1. Δίνεται στους υποψηφίους απόσπασμα διδαγμένου «κειμένου 12 − 20 στίχων

» με νοηματική συνοχή και τους ζητείται:
α) να μεταφράσουν ένα τμήμα του 8−10 στίχων στη νέα ελληνική και β) να 

απαντήσουν σε:
i. Δύο (2) ερωτήσεις ερμηνευτικές, που μπορεί να αναφέρονται σε ιδέες/ αξίες/ 

προβλήματα, στη στάση/ ήθος/ χαρακτήρα των προσώπων, στο ιστορικό/ 
κοινωνικό/ πολιτιστικό πλαίσιο της εποχής του έργου, στη δομή/ σύνθεση του 
κειμένου, σε υφολογικά/ αισθητικά θέματα, με βάση ολόκληρο το ανωτέρω 
απόσπασμα.
ii. Μία (1) ερώτηση ερμηνευτική που αναφέρεται σε τμήματα του από

 μετάφραση διδασκόμενου κειμένου,σε συσχετισμό με το παραπάνω 
εξεταζόμενο πρωτότυπο απόσπασμα. Σ’ αυτή την περίπτωση δίνεται στους 
υποψηφίους σε φωτοτυπία το συγκεκριμένο μεταφρασμένο τμήμα.
iii. Μία (1) ερώτηση που αναφέρεται στο γραμματειακό είδος, στο οποίο

 ανήκει το κείμενο, στο συγγραφέα ή το έργο του.
iν. Μία (1) ερώτηση λεξιλογική σημασιολογική (σύνδεση λέξεων αρχαίας και 

νέας, διατήρηση ή αλλαγή της σημασίας τους, οικογένειες ομόρριζων λέξεων,
 απλών ή σύνθετων, συνώνυμα, αντώνυμα).
2. Δίνεται επίσης αδίδακτο πεζό κείμενο αττικής διαλέκτου 10−12 στίχων και

 ζητείται:
α) να το μεταφράσουν στη νέα ελληνική και
β) να απαντήσουν σε:
i. Μία (1) ερώτηση γραμματικής και
ii. Μία (1) ερώτηση συντακτικού.
Κάθε ερώτηση του αδιδακτου κειμένου μπορεί να αναλύεται σε δύο

 υποερωτήματα, ανάλογα με το είδος των ερωτήσεων που χρησιμοποιούνται.
3. Η βαθμολογία κατανέμεται ως εξής:
α) Η μετάφραση του διδαγμένου κειμένου βαθμολογείται με 10 μονάδες και

 του αδιδακτου με 20 μονάδες της εκατοντάβαθμης κλίμακας.
β) Κάθε ερώτηση βαθμολογείται με 10 μονάδες της εκατοντάβαθμης κλίμακας.

γ) Στις περιπτώσεις των διδαγμένων κειμένων για τα οποία δεν προβλέπεται
 από το Πρόγραμμα Σπουδών διδασκαλία από μετάφραση, δεν δίνεται στους 
υποψηφίους η υπό στοιχείο 1.β.ii ερμηνευτική ερώτηση και τότε οι δύο 
πρώτες υπό στοιχείο 1.β.i ερμηνευτικές ερωτήσεις βαθμολογούνται η καθεμία
 με δέκα πέντε (15) μονάδες της εκατοντάβαθμης κλίμακας.
Για την εξέταση των παραπάνω θεμάτων τόσο στο διδαγμένο όσο και στο 

αδίδακτο κείμενο μπορεί, ανάλογα με την περίπτωση και το είδος των 
διδακτικών στόχων που αξιολογούνται, να χρησιμοποιούνται διάφορα είδη ερωτήσεων. 
Β. Νεοελληνική Γλώσσα
Για την εξέταση στη Νεοελληνική Γλώσσα των υποψηφίων των πανελλαδικών 

εξετάσεων, δίνεται σε φωτοαντίγραφο απόσπασμα κειμένου (δοκιμιακού, 
λογοτεχνικού, άρθρου κ.τ.λ.) μιας έως δύο σελίδων από βιβλίο,εφημερίδα ή 
περιοδικό (ή κατασκευασμένο για το σκοπό της αξιολόγησης) που αναφέρεται
 σε κοινωνικά, πολιτικά, πολιτιστικά, επιστημονικά ή άλλα θέματα της
 καθημερινής ζωής και έχει νοηματική πληρότητα.
Το κείμενο αυτό ανταποκρίνεται στην αντιληπτική ικανότητα των υποψηφίων 

και σχετίζεται άμεσα ή έμμεσα με θεματικούς κύκλους οικείους στους
 υποψηφίους από τη σχολική διδασκαλία. Οι υποψήφιοι καλούνται:
α) Να δώσουν μια σύντομη περίληψη του κειμένου αυτού, της οποίας η έκταση

 καθορίζεται ανάλογα με
την έκταση και το νόημα του κειμένου.
β) Να απαντήσουν σε ερωτήσεις, με τις οποίες ελέγχονται:
i. η κατανόηση του κειμένου (ιδεολογικά σημεία του κειμένου, επιχειρήματα συγγραφέα, προβλήματα που θέτει, κ.τ.λ.)
ii. η οργάνωση του λόγου (διάρθρωση, δομή διαίρεση και τιτλοφόρηση

 ενοτήτων, συνοχή, ενότητα, συλλογιστική, κ.τ.λ.)
iii. τα σημασιολογικά στοιχεία (σημασία λέξεων, συνώνυμα − αντώνυμα, 

κατασκευή φράσεων ή παραγράφων με ορισμένες λέξεις, αντικατάσταση 
λέξεων ή φράσεων κ.τ.λ.)
iν. η ικανότητα τους να αναγνωρίζουν τη λειτουργία των μορφοσυντακτικών

 δομών, καθώς και να χειρίζονται αυτές τις δομές, ανάλογα με τους
 επικοινωνιακούς στόχους του κειμένου.
γ) Να συντάξουν ένα κείμενο, ενταγμένο σε επικοινωνιακό πλαίσιο, με το 

οποίο κρίνουν ή σχολιάζουν
κάποια σημεία του κειμένου ή αναπτύσσουν προσωπικές απόψεις, παίρνοντας

αφορμή από το κείμενο. Η έκταση της ανάπτυξης αυτής καθορίζεται κατά προσέγγιση, χωρίς να υπερβαίνει τις 600 λέξεις.
Το πρώτο θέμα βαθμολογείται με 25 μονάδες, το δεύτερο θέμα βαθμολογείται

 με 35 μονάδες, οι οποίες κατανέμονται σε επιμέρους ερωτήσεις, ενώ το τρίτο
 θέμα βαθμολογείται με 40 μονάδες. Κατά τη βαθμολόγηση όλων των θεμάτων λαμβάνεται υπόψη η ορθογραφία, η δομή του κειμένου, ο λεξιλογικός πλούτος, η ακρίβεια και η ορθότητα της διατύπωσης καθώς και το περιεχόμενο. 
Γ. Λατινικά

1. Στους υποψηφίους που συμμετέχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις, δίνεται διδαγμένο κείμενο 10−15 στίχων και ζητείται από αυτούς:
α) να το μεταφράσουν στη νέα ελληνική γλώσσα.
β) να απαντήσουν σε τέσσερις παρατηρήσεις: δύο (2) γραμματικές και δύο (2) συντακτικές, οι οποίες μπορεί να αναλύονται σε υποερωτήματα.
Η βαθμολογία κατανέμεται ως εξής:
i. Μετάφραση κειμένου 40 μονάδες.
ii. Κάθε γραμματική ή συντακτική παρατήρηση 15 μονάδες.
Δ. Ιστορία
1. Η Ιστορία ως μάθημα Προσανατολισμού και μάθημα Γενικής Παιδείας, 

εξετάζεται με συνδυασμό ερωτήσεων, οι οποίες ταξινομούνται σε δύο ομάδες.
α) Στην πρώτη ομάδα περιλαμβάνονται δύο θέματα που μπορούν να αναλύονται

 σε ερωτήσεις με τις οποίες ελέγχονται οι ιστορικές γνώσεις των υποψηφίων 
(ιστορικές έννοιες, ιστορικά γεγονότα, χρονολογίες, δράση ιστορικών 
προσώπων, κοινωνικά, οικονομικά, πολιτικά και πολιτιστικά φαινόμενα, κ.τ.λ.) και η κατανόηση τους.
β) Στη δεύτερη ομάδα περιλαμβάνονται δύο (2) τουλάχιστον θέματα που 

απαιτούν σύνθεση ιστορικών γνώσεων και κριτική ικανότητα (αξιολογήσεις
 ιστορικών γεγονότων ή ιστορικών προσώπων, ανάλυση αιτιών ή συνθηκών
 που συντέλεσαν στη διαμόρφωση και εξέλιξη σημαντικών ιστορικών 
φαινομένων κ.τ.λ.). Στην περίπτωση αυτή μπορούν να χρησιμοποιούνται και ερωτήσεις επεξεργασίας ιστορικού υλικού, το οποίο δίνεται στους υποψηφίους 
σε φωτοτυπία. Το υλικό αυτό αφορά γραπτές ιστορικές πηγές, εικαστικά έργα,
 χάρτες, διαγράμματα κ.τ.λ. που χρησιμοποιούνται ως αποδεικτικά στοιχεία ή 
ως μέσα άντλησης στοιχείων για την εξαγωγή ιστορικών συμπερασμάτων.
2. Η βαθμολογία κατανέμεται κατά 50% σε καθεμία από τις ομάδες αυτές. Η 

κατανομή της βαθμολογίας στις ερωτήσεις κάθε ομάδας, μπορεί να 
διαφοροποιείται ανάλογα με το βαθμό δυσκολίας σε καθεμία από αυτές, η
οποία καθορίζεται κατά τη διατύπωση των θεμάτων και ανακοινώνεται στους 
υποψηφίους γραπτώς. 
Ε. Μαθηματικά

1. Στους υποψήφιους που συμμετέχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις στα 

Μαθηματικά Προσανατολισμού και Μαθηματικά και Στοιχεία Στατιστικής
 Γενικής Παιδείας, δίδονται τέσσερα (4) θέματα από την εξεταστέα ύλη, τα 
οποία μπορούν να αναλύονται σε υποερωτήματα, με τα οποία ελέγχεται η
 δυνατότητα αναπαραγωγής γνωστικών στοιχείων, η γνώση εννοιών και 
ορολογίας και η ικανότητα εκτέλεσης γνωστών αλγορίθμων, η ικανότητα του υποψήφιου να αναλύει, να συνθέτει και να επεξεργάζεται δημιουργικά ένα 
δεδομένο υλικό, καθώς και η ικανότητα επιλογής και εφαρμογής κατάλληλης μεθόδου.
2. Τα τέσσερα θέματα που δίνονται στους υποψηφίους διαρθρώνονται ως εξής:

α) Το πρώτο θέμα αποτελείται από ερωτήματα θεωρίας που αφορούν έννοιες,
ορισμούς, λήμματα, προτάσεις, θεωρήματα και πορίσματα. Με το θέμα αυτό
 ελέγχεται η κατανόηση των βασικών εννοιών, των σπουδαιότερων 
συμπερασμάτων, καθώς και η or\y\oo\o τους στην οργάνωση μιας λογικής 
δομής.
β) Το δεύτερο και το τρίτο θέμα αποτελείται το καθένα από μία άσκηση που 

απαιτεί από τον υποψήφιο ικανότητα συνδυασμού και σύνθεσης εννοιών αποδεικτικών ή υπολογιστικών διαδικασιών. Η κάθε άσκηση μπορεί να 
αναλύεται σε επιμέρους ερωτήματα.
γ) Το τέταρτο θέμα αποτελείται από μία άσκηση ή ένα πρόβλημα που η λύση 

του απαιτεί από τον υποψήφιο ικανότητες συνδυασμού και σύνθεσης 
προηγούμενων γνώσεων, αλλά και την ανάληψη πρωτοβουλιών στη 
διαδικασία επίλυσης του. Το θέμα αυτό μπορεί να αναλύεται σε επιμέρους ερωτήματα, τα οποία βοηθούν τον υποψήφιο στη λύση.
3. Η βαθμολογία κατανέμεται ανά είκοσι πέντε (25) μονάδες στο καθένα

από τα τέσσερα θέματα. 
ΣΤ. Φυσική, Χημεία, Βιολογία
1. Στους υποψήφιους που συμμετέχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις στα

 μαθήματα της Φυσικής και της Χημείας, δίνονται τέσσερα (4) θέματα που
 έχουν την παρακάτω μορφή:
α) Το πρώτο θέμα αποτελείται από ερωτήσεις, με τις οποίες ελέγχεται η

γνώση της θεωρίας σε όσο το δυνατόν ευρύτερη έκταση της εξεταστέας ύλης.
β) Το δεύτερο θέμα αποτελείται από ερωτήσεις, με τις οποίες ελέγχεται η 

κατανόηση της θεωρίας και η κριτική ικανότητα των υποψηφίων και 
συγχρόνως οι νοητικές δεξιότητες που απέκτησαν κατά την εκτέλεση των 
εργαστηριακών ασκήσεων ή άλλων δραστηριοτήτων που έγιναν στο πλαίσιο 
του μαθήματος.
γ) Το τρίτο θέμα αποτελείται από μία άσκηση εφαρμογής της θεωρίας, η οποία 

απαιτεί ικανότητα συνδυασμού και σύνθεσης εννοιών, θεωριών, τύπων, νόμων
 και αρχών. Η άσκηση μπορεί να αναλύεται σε επιμέρους ερωτήματα.
δ) Το τέταρτο θέμα αποτελείται από ένα πρόβλημα ή μία άσκηση, που απαιτούν

ικανότητα συνδυασμού και σύνθεσης γνώσεων, αλλά και την ανάπτυξη 
στρατηγικής για τη διαδικασία επίλυσης του. Το πρόβλημα αυτό ή η άσκηση 
μπορεί να αναλύονται σε επιμέρους ερωτήματα.
Η βαθμολογία κατανέμεται ανά είκοσι πέντε (25) μονάδες στο καθένα από τα
 τέσσερα θέματα.
2. Στο μάθημα της Βιολογίας Γενικής Παιδείας και Προσανατολισμού δίνονται

 στους υποψηφίους τέσσερα (4) θέματα που έχουν ως εξής:
α) Το πρώτο και δεύτερο θέμα αποτελούνται από ανεξάρτητες ερωτήσεις που 

στοχεύουν στον έλεγχο της απόκτησης γνώσεων και της δυνατότητας 
παρουσίασης και τεκμηρίωσης θεμάτων σχετικών με την εξεταστέα ύλη και της
 κατανόησης από τον υποψήφιο βιολογικών εννοιών, διαδικασιών ή 
φαινομένων.
β) Το τρίτο θέμα αποτελείται από ερωτήσεις που στοχεύουν στον έλεγχο της 

ικανότητας του υποψηφίου να αξιοποιεί θεωρητικές γνώσεις και δεξιότητες (ανάλυση, σύνθεση κ.τ.λ.) για την αξιολόγηση εδομένων και την εξαγωγή συμπερασμάτων.
γ) Το τέταρτο θέμα αποτελείται από μία άσκηση ή ένα πρόβλημα και στοχεύει

 στον έλεγχο της ικανότητας του υποψηφίου να χρησιμοποιεί, σε συνδυασμό,
 γνώσεις ή δεξιότητες που απέκτησε για την επίλυση τους.
Η βαθμολογία κατανέμεται κατά 25 μονάδες στο καθένα από τα τέσσερα θέματα


Ζ. Αρχές Οικονομικής Θεωρίας
Για το μάθημα Αρχές Οικονομικής Θεωρίας η εξέταση περιλαμβάνει τέσσερις 

ομάδες ερωτήσεων:
α) Η πρώτη αποτελείται από ερωτήσεις με τις οποίες ελέγχεται τόσο η κατοχή

 των αναγκαίων γνωστικών στοιχείων όσο και η κατανόηση τους.
β) Η δεύτερη αποτελείται από μία ερώτηση με την οποία ελέγχεται η ικανότητα

 σύνθεσης και κριτικής ανάλυσης και εφαρμογής στην καθημερινή πράξη των
 γνώσεων που απέκτησαν οι υποψήφιοι.
γ) Η τρίτη αποτελείται από μία άσκηση, η οποία απαιτεί την εφαρμογή τύπων, 

νόμων ή αρχών για την εξαγωγή αποτελεσμάτων και συμπερασμάτων. Η
 άσκηση μπορεί να αναλύεται σε επιμέρους ερωτήματα.
δ) Η τέταρτη αποτελείται από ένα πρόβλημα, το οποίο απαιτεί την ικανότητα 

συνδυασμού γνώσεων για τον υπολογισμό, τη συσχέτιση και αξιολόγηση 
οικονομικών μεγεθών. Το πρόβλημα αυτό μπορεί να αναλύεται σε επιμέρους 
ερωτήματα.
Η βαθμολογία κατανέμεται κατά 25% σε καθεμία από τις ομάδες αυτές. Η 

κατανομή της βαθμολογίας στις ερωτήσεις κάθε ομάδας, μπορεί να 
διαφοροποιείται ανάλογα με το βαθμό δυσκολίας σε καθεμία από αυτές, η 
οποία καθορίζεται κατά τη διατύπωση των θεμάτων και ανακοινώνεται στους 
υποψηφίους γραπτώς. 
Η. Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον
Η εξέταση στο μάθημα Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον

περιλαμβάνει θέματα θεωρίας και ασκήσεων ή προβλημάτων και είναι 
κλιμακούμενης δυσκολίας.
α) Τα θέματα θεωρίας αποτελούνται από ερωτήσεις διαφόρων τύπων με τις

οποίες ελέγχονται η γνώση και η κατανόηση της θεωρίας, η κριτική ικανότητα
των υποψηφίων, η ικανότητα αξιοποίησης θεωρητικών γνώσεων για την
αξιολόγηση δεδομένων και την εξαγωγή συμπερασμάτων και η δυνατότητα παρουσίασης τους με σωστούς επιστημονικούς όρους και σωστό γραπτό λόγο.
β) Τα θέματα ασκήσεων ή προβλημάτων στοχεύουν στον έλεγχο της 

ικανότητας του υποψηφίου να χρησιμοποιεί, σε συνδυασμό, γνώσεις ή 
δεξιότητες που απέκτησε για την επίλυση τους.
Η εξέταση στο ανωτέρω μάθημα περιλαμβάνει ένα (1) θέμα θεωρίας και τρεις 

(3) ασκήσεις ή προβλήματα, σχετικά με το περιεχόμενο του μαθήματος και τις 
εφαρμογές του.
Η βαθμολογία προκύπτει κατά 40% από το θέμα της θεωρίας και κατά 60%

(3x20%) από τις ασκήσεις ή τα προβλήματα. 
Διαδικασία επιλογής, διατύπωσης και διαβίβασης των θεμάτων των μαθημάτων
των πανελλαδικών εξετάσεων
1. Στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα τα θέματα των εξετάσεων 

καθορίζονται από την οικεία Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων του άρθρου 13 του 
Π.δ. 60/2006 (65 Α΄). Για το σκοπό αυτό η Κ.Ε.Ε. συνέρχεται σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο του Υπουργείου Παιδείας πριν από την έναρξη των 
εξετάσεων. Με ευθύνη της Κ.Ε.Ε. γίνονται όλες οι αναγκαίες ενέργειες για να
αποφευχθούν τυχόν λάθη, ελλείψεις ή ασάφειες στα θέματα και για να
διασφαλισθεί ότι αυτά είναι κλιμακούμενου βαθμού δυσκολίας, 
περιλαμβάνονται στην εξεταστέα ύλη, ανταποκρίνονται στις δυνατότητες των υποψηφίων και μπορούν να απαντηθούν στο χρόνο που οι τελευταίοι έχουν 
στη διάθεση τους. Η Κ.Ε.Ε. καθορίζει τις διευκρινίσεις και τις συμπληρωματικές
πληροφορίες που πρέπει να δοθούν στους εξεταζομένους.
2. Οι υποψήφιοι υποχρεούνται να προσέρχονται στα Εξεταστικά Κέντρα σε 

χρόνο που ορίζεται κάθε φορά από το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων. Τα θέματα αποστέλλονται ηλεκτρονικά σε όλα τα Εξεταστικά
Κέντρα της χώρας την ώρα της έναρξης των εξετάσεων και μετά την είσοδο 
των υποψηφίων σε αυτά. Επίσης μπορεί να αποστέλλονται και στις Επιτροπές 
Εξετάσεων Διευθύνσεων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Ε.Ε.Δ.Δ.Ε.), οι οποίες 
τα διαβιβάζουν με ηλεκτρονικό τρόπο ή με τηλεομοιοτυπία (FAX) ή με 
καθηγητές συνδέσμους, όπου δεν είναι δυνατή η διαβίβαση τους απευθείας 
από την Κ.Ε.Ε. Μαζί με τα θέματα αποστέλλονται και όλες οι αναγκαίες 
διευκρινίσεις για τους υποψηφίους.
3. Οι Λυκειακές Επιτροπές Εξετάσεων (Λ.Ε.Ε.) αναπαράγουν τα θέματα σε 

τόσα φωτοαντίγραφα όσος είναι ο αριθμός των εξεταζομένων.
4. Τα θέματα των πανελλαδικών εξετάσεων δίνονται στους υποψηφίους σε φωτοαντίγραφα και οι απαντήσεις τους σημειώνονται σε ειδικό τετράδιο (εκτός

αν δίνεται άλλη ειδική οδηγία), στο οποίο προβλέπεται ειδικός χώρος για την αναγραφή των ατομικών στοιχείων του κάθε υποψηφίου, καθώς και ειδικός
χώρος αναγραφής της βαθμολογίας των δύο βαθμολογητών και του τυχόν 
τρίτου βαθμολογητή, σε περίπτωση που το γραπτό παραπέμπεται σε αναβαθμολόγηση.
5. Τα μέλη τόσο της Κ.Ε.Ε. όσο και των Ε.Ε.Δ.Δ.Ε. και Λ.Ε.Ε. δεν επιτρέπεται 

να εξέλθουν από το χώρο συνεδρίασης των Επιτροπών ή το χώρο του 
Εξεταστικού Κέντρου αντίστοιχα, αν δεν παρέλθει ο προσδιορισμένος από την
Κ.Ε.Ε. ελάχιστος χρόνος δυνατής αποχώρησης των εξεταζομένων. Δεν 
επιτρέπεται να επικοινωνούν τηλεφωνικά με οποιοδήποτε πρόσωπο και 
απαγορεύεται να φέρουν μαζί τους κινητό τηλέφωνο. Αν απαιτείται 
τηλεφωνική επικοινωνία με προϊστάμενες επιτροπές, αυτή γίνεται μόνο από
τους Προέδρους των Λ.Ε.Ε. ή των Ε.Ε.Δ.Δ.Ε. Δεν επιτρέπεται η είσοδος στις 
αίθουσες εξετάσεων άλλου προσώπου, συμπεριλαμβανομένων και των
εκπαιδευτικών που υπηρετούν στα οικεία Λύκεια, εκτός από τους επιτηρητές 
και τα μέλη της Λυκειακής Επιτροπής. Εξαιρείται το προσωπικό παροχής 
βοήθειας σε έκτακτες ανάγκες όπως αυτό ορίζεται κατά περίσταση από τον
πρόεδρο της οικείας Ε.Ε.Δ.Δ.Ε. 
Ορισμός και υποχρεώσεις των επιτηρητών
1. Με απόφαση του οικείου Διευθυντή Διεύθυνσης, η οποία εκδίδεται πέντε (5)

ημέρες πριν από την έναρξη των εξετάσεων ορίζονται, σύμφωνα με τις 
διατάξεις του άρθρου 19 του Π.δ. 60/2006 (ΦΕΚ 65 Α΄), ως επιτηρητές
καθηγητές Δ.Ε. οι οποίοι κατανέμονται από τη Λυκειακή Επιτροπή Εξετάσεων
κάθε Εξεταστικού Κέντρου σε διαφορετικές αίθουσες εξετάσεων κάθε ημέρα.
Ως επιτηρητές στα Δημόσια Λύκεια μπορούν να χρησιμοποιούνται επίσης
καθηγητές των Ιδιωτικών σχολείων.
2. Για την άμεση αντιμετώπιση κάθε προβλήματος, που πιθανόν να 

δημιουργηθεί κατά τη διάρκεια της εξέτασης, ορίζεται ανά πέντε (5) αίθουσες
ένας (1) εφεδρικός επιτηρητής.
3. Οι επιτηρητές των προηγούμενων παραγράφων επιτηρούν σε Εξεταστικά

Κέντρα διαφορετικά από εκείνα στα οποία εξετάζονται μαθητές τους. Στα
Ιδιωτικά Λύκεια οι επιτηρητές είναι υποχρεωτικά καθηγητές του Δημοσίου.
4. Οι επιτηρητές προσέρχονται έγκαιρα στο Εξεταστικό Κέντρο, εφαρμόζουν 

πιοτά τις οδηγίες της Λυκειακής Επιτροπής, είναι προσωπικά υπεύθυνοι για την τάξη και την επιτήρηση των υποψηφίων κατά την ώρα της εξέτασης και αναφέρουν αμέσως στην Λυκειακή Επιτροπή όποιο πρόβλημα προκύψει. Ακόμη οι 
επιτηρητές παραλαμβάνουν από τη Λυκειακή Επιτροπή το φάκελο της εξέτασης
εκφωνούν τον κατάλογο των υποψηφίων, σημειώνουν τους απόντες, 
διανέμουν το χάρτη γραφής ή το ειδικό τετράδιο, μεριμνούν για την 
επικόλληση σ’ αυτό των τυχόν μηχανογραφικών αυτοκόλλητων που 
αντιστοιχούν στον υποψήφιο και στο εξεταζόμενο μάθημα, διανέμουν τα φωτοτυπημένα θέματα της εξέτασης, και αναγράφουν στον πίνακα τον χρόνο έναρξης και λήξης της εξέτασης. Οι επιτηρητές απαγορεύεται να παρέχουν οποιαδήποτε διευκρίνιση επί των θεμάτων. Κατά την παραλαβή των γραπτών δοκιμίων των υποψηφίων διαγράφουν χιαστί τα κενά διαστήματα, θέτουν την υπογραφή τους στο τέλος του κειμένου και διαγράφουν χιαστί τον κενό χώρο
κάτω από την υπογραφή τους καθώς και αυτόν της τυχόν επόμενης λευκής
 σελίδας.
5. Οι επιτηρητές κατά την παραλαβή των δοκιμίων είναι υπεύθυνοι για τον

έλεγχο των ατομικών στοιχείων των υποψηφίων ενώπιον τους, τα οποία 
καλύπτουν με ευθύνη τους με επικόλληση αδιαφανούς ταινίας κατά την 
παράδοση τους από τον υποψήφιο και εξετάζουν τα γραπτά δοκίμια με
ιδιαίτερη προσοχή για τυχόν σημείωση ονομαστικών ή άλλων διακριτικών 
στοιχείων που μπορούν να αποκαλύψουν την ταυτότητα του εξεταζομένου. 
Τα γραπτά δοκίμια των υποψηφίων παραδίδονται μέσα σε φάκελο με 
πρωτόκολλο παραλαβής παράδοσης από τους επιτηρητές στη Λυκειακή
 Επιτροπή. 
Υποχρεώσεις των υποψηφίων κατά τη διάρκεια της εξέτασης
1. Η κατανομή των υποψηφίων στις αίθουσες εξέτασης για τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα, γίνεται με αλφαβητική σειρά και με την ευθύνη της

Λυκειακής Επιτροπής, η οποία συντάσσει ονομαστική κατάσταση 
εξεταζομένων σε κάθε αίθουσα. Η τοποθέτηση των υποψηφίων στις θέσεις και
ο έλεγχος είναι ευθύνη των επιτηρητών. Παρέκκλιση επιβάλλεται στην 
περίπτωση αδελφών ή συγγενών υποψηφίων.
2. Οι υποψήφιοι κατά την είσοδο τους στην αίθουσα της εξέτασης δεν 

επιτρέπεται να φέρουν μαζί τους βιβλία, τετράδια, σημειώσεις, διορθωτικό 
υγρό ή ταινία, κινητά τηλέφωνα, υπολογιστικές μηχανές, ηλεκτρονικά μέσα μετάδοσης πληροφοριών ή επικοινωνίας, ή άλλα αντικείμενα, εκτός από αυτά
που επιτρέπονται σύμφωνα με τις οδηγίες της Κ.Ε.Ε. ή της Διεύθυνσης
Εξετάσεων και Πιστοποιήσεων. Για τον έλεγχο υπεύθυνοι είναι οι επιτηρητές.
3. Αν ο υποψήφιος που εξετάζεται στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα
φέρει μαζί του στην αίθουσα στην οποία εξετάζεται αντικείμενο ή μέσο από τα 
αναφερόμενα στην παράγραφο 2 του άρθρου αυτού ή αντιγράφει κατά τη
διάρκεια της εξέτασης από βιβλίο ή οποιουδήποτε είδους σημειώσεις ή από 
γραπτό δοκίμιο άλλου εξεταζομένου, ή θορυβεί και δε συμμορφώνεται με τις υποδείξεις των επιτηρητών επιχειρώντας να αντιγράψει ή εμποδίζοντας την
εξέταση άλλων εξεταζομένων ή δολιεύεται με άλλο τρόπο την εξέταση του, απομακρύνεται από την αίθουσα εξέτασης με αιτιολογημένη απόφαση της
Λυκειακής επιτροπής και το γραπτό δοκίμιο βαθμολογείται από τη Λυκειακή
επιτροπή με τον κατώτερο βαθμό μηδέν (0). Η Λυκειακή επιτροπή πριν από 
την επιβολή της ανωτέρω ποινής καλεί σε προφορική απολογία τον υποψήφιο 
και συντάσσει σχετικό πρακτικό που υπογράφεται από την τριμελή Λυκειακή Επιτροπή και τον γραμματέα αυτής. Τα οποιαδήποτε αποδεικτικά στοιχεία επισυνάπτονται στο πρακτικό. 
Βαθμολόγηση των γραπτών των πανελλαδικών εξετάσεων
1. Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων 

συγκροτούνται τα αναγκαία Βαθμολογικά Κέντρα (Β.Κ.) για τη βαθμολόγηση
των γραπτών δοκιμίων των μαθημάτων, που εξετάζονται σε πανελλαδικό 
επίπεδο, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρούσης. Με την απόφαση 
συγκρότησης των Β.Κ. ορίζονται οι Δ/νσεις Δ.Ε. στις περιφέρειες των οποίων
θα λειτουργήσουν
Β.Κ., το σχολικό συγκρότημα στο οποίο θα λειτουργήσει το καθένα από αυτά 

και οι πρόεδροι τους, σύμφωνα με τις διατάξεις του Π.δ. 60/2006. Με όμοια 
απόφαση ορίζεται σε ποια Β.Κ. βαθμολογούνται τα γραπτά των εξεταστικών
κέντρων κατά τρόπον ώστε τα γραπτά που ανήκουν στα εξεταστικά κέντρα 
κάθε Διεύθυνσης Δ.Ε να βαθμολογούνται σε Β.Κ. που εδρεύει σε άλλη 
Διεύθυνση Δ.Ε.
2. Τα μέλη κάθε Β.Κ. είναι και συντονιστές των βαθμολογητών για τα 

αντίστοιχα με την ειδικότητα τους εξεταζόμενα μαθήματα, μεταφέρουν στους βαθμολογητές οδηγίες της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων (Κ.Ε.Ε.) Ημερήσιων
και Εσπερινών Γενικών Λυκείων, παρακολουθούν τη διαδικασία βαθμολόγησης
και παρεμβαίνουν όταν κριθεί αναγκαίο, ώστε να επιτυγχάνεται η μεγίστη 
δυνατή σύγκλιση στην αξιολόγηση των βαθμολογητών σε κάθε Β.Κ.
3. Ο Πρόεδρος της Λυκειακής Επιτροπής αποστέλλει με καθηγητή ή με άλλον 
τρόπο που εγγυάται ασφάλεια, τους φακέλους με τα γραπτά του Εξεταστικού
Κέντρου στον Πρόεδρο της οικείας Ε.Ε.Δ.Δ.Ε., ο οποίος τους παραλαμβάνει με
πρωτόκολλο παράδοσης παραλαβής και τους αποστέλλει, χωρίς να τους ανοίξει
μαζί με τους αντίστοιχους φακέλους των λοιπών Εξεταστικών Κέντρων 
αρμοδιότητας του στο οικείο Β.Κ. Αν οι συγκοινωνιακές συνθήκες το
επιβάλλουν, για την ταχύτητα και ασφάλεια διακίνησης των γραπτών, μπορεί ο
πρόεδρος της Λυκειακής Επιτροπής σε συνεννόηση με τον Πρόεδρο της Ε.Ε.Δ.Δ.Ε.
να αποστέλλει απευθείας στον πρόεδρο του οικείου Β.Κ. τους φακέλους με τα 
γραπτά.
Σε κάθε περίπτωση ο Πρόεδρος ή ο Γραμματέας της Επιτροπής του Β.Κ. 
παραλαμβάνει τους φακέλους με πρωτόκολλο παράδοσης παραλαβής, ή με
άλλη διαδικασία παραλαβής και καταγράφει σε ειδικό βιβλίο τον αριθμό των φακέλων και γραπτών που παρέλαβε από κάθε Εξεταστικό Κέντρο για κάθε εξεταζόμενο μάθημα.
4. Ο Πρόεδρος του Β.Κ. ελέγχει αν έχουν επικαλυφθεί με αδιαφανές αυτοκόλλητο τα ατομικά στοιχεία του υποψηφίου και οποιοδήποτε άλλο στοιχείο στο εξώφυλλο που προδίδει την ταυτότητα του κατόχου του τετραδίου ή του σχολείου προέλευσης.
5. Τα γραπτά δοκίμια, πριν παραδοθούν στους βαθμολογητές για βαθμολόγηση, αναμειγνύονται τυχαία ενώπιον των μελών της Επιτροπής, τοποθετούνται σε φακέλους ανά 25 και παραδίδονται στους βαθμολογητές για βαθμολόγηση.
6. Ο Πρόεδρος του Β.Κ. διανέμει στους πρώτους βαθμολογητές τους φακέλους. Κάθε γραπτό δοκίμιο αξιολογείται από δύο βαθμολογητές. Ο πρώτος βαθμολογητής αναγράφει με κόκκινο στυλό το βαθμό στον ειδικό χώρο κάθε γραπτού, υπογράφει στην ειδική θέση του γραπτού και μετά την ολοκλήρωση της διόρθωσης επιστρέφει τα γραπτά στην επιτροπή του Β.Κ.
7. Η Επιτροπή του Β.Κ. μεριμνά για την κάλυψη με αδιαφανές χαρτί του βαθμού του πρώτου βαθμολογητή, την τυχαία ανάμειξη των γραπτών και την τοποθέτηση τους σε φακέλους ανά 25, τους οποίους παραδίδει σε δεύτερο βαθμολογητή που υποδεικνύεται από τον Πρόεδρο του Β.Κ. Ο δεύτερος βαθμολογητής σημειώνει με πράσινο στυλό ελλείψεις, σφάλματα, αδυναμίες ή ατέλειες πάνω στο γραπτό και αναγράφει το βαθμό στον ειδικό χώρο κάθε γραπτού. Όταν ολοκληρώσει τη διόρθωση των γραπτών τα παραδίδει στην επιτροπή του Β.Κ.
8. Κάθε βαθμολογητής μπορεί να διορθώνει μέχρι τριακόσια γραπτά για πρώτη βαθμολόγηση και μέχρι τριακόσια γραπτά για δεύτερη βαθμολόγηση. Σε εξαιρετικές περιπτώσεις, όπως έλλειψη επαρκούς αριθμού εκπαιδευτικών που έχουν διδάξει το μάθημα, και με αιτιολογημένη απόφαση του προέδρου του Β.Κ. μπορεί να επιτραπεί σε βαθμολογητές η βαθμολόγηση περισσότερων γραπτών για πρώτη και δεύτερηβαθμολόγηση. Ειδικότερα, οι εκπαιδευτικοί Δ.Ε. της Διεύθυνσης στην οποία εδρεύει το Β.Κ., οι οποίοι δίδαξαν το οικείο μάθημα, για ένα τουλάχιστον έτος την τελευταία διετία, εφ’ όσον ορισθούν από τον Πρόεδρο του οικείου Β.Κ., υποχρεούνται να συμμετάσχουν στη βαθμολόγηση γραπτών, είτε για την πρώτη είτε για τη δεύτερη βαθμολόγηση, ο αριθμός των οποίων δεν μπορεί να είναι μικρότερος των πενήντα (50).
9. Η βαθμολόγηση των γραπτών των πανελλαδικών εξετάσεων γίνεται στην κλίμακα 0−100 ανά βαθμολογητή, με ακέραιους μόνο αριθμούς και ο τελικός γραπτός βαθμός όπως υπολογίζεται στο άρθρο 8 της παρούσας, ανάγεται στην κλίμακα 0−20 και γράφεται ως δεκαδικός, όπου απαιτείται.
10. Μετά την ολοκλήρωση των ενεργειών για κάθε διαδικασία, η Επιτροπή του Βαθμολογικού κέντρου συντάσσει σχετικό πρακτικό.
11. Δεν μπορεί να μετέχει στην Επιτροπή Β.Κ. με οποιαδήποτε ιδιότητα ή ως βαθμολογητής αναβαθμολογητής σε Β.Κ. σύζυγος υποψηφίου και όποιος έχει συγγένεια εξ αίματος ή εξ αγχιστείας μέχρι και τρίτου βαθμού με υποψήφιο τα γραπτά του οποίου βαθμολογούνται σ’ αυτό το Β.Κ.
Δεν μπορεί να είναι Πρόεδρος Βαθμολογικού Κέντρου όποιος έχει σύζυγο υποψήφιο ή συγγένεια εξ αίματος ή εξ αγχιστείας μέχρι και τρίτου βαθμού με υποψήφιο που συμμετέχει στις πανελλαδικές εξετάσεις.
 
Αναβαθμολόγηση − τελικός γραπτός βαθμός μαθήματος
1. Μετά την ολοκλήρωση της βαθμολόγησης των γραπτών δοκιμίων κάθε μαθήματος σύμφωνα με τις διατάξεις του προηγούμενου άρθρου, η επιτροπή του Β.Κ. ελέγχει τις διαφορές βαθμολογίας μεταξύ των δύο βαθμολογητών κάθε γραπτού δοκιμίου. Αν η διαφορά βαθμολογίας είναι ίση ή μικρότερη των δώδεκα (12) μονάδων στην κλίμακα 0−100, τελικός γραπτός βαθμός υπολογιζόμενος στην κλίμακα (0−20) είναι το πηλίκο της διαίρεσης του αθροίσματος των βαθμών των δύο βαθμολογητών δια του δέκα (10).
2. Αν η διαφορά μεταξύ των βαθμολογιών του α΄ και β΄ βαθμολογητή είναι μεγαλύτερη από δώδεκα (12) μονάδες στην κλίμακα 0−100, τότε καλύπτονται από την Επιτροπή του Β.Κ. οι βαθμοί και των δύο βαθμολογητών και το γραπτό δίνεται για αναβαθμολόγηση σε τρίτο βαθμολογητή (αναβαθμολογητή). Ο τρίτος βαθμολογητής (αναβαθμολογητής), ο οποίος επιλέγεται μεταξύ των βαθμολογητών με μεγαλύτερη εκπαιδευτική εμπειρία και είναι κατά προτίμηση Σχολικός Σύμβουλος ή Διευθυντής Λυκείου ή καθηγητής με βαθμό τουλάχιστον Δ΄ της οικείας ειδικότητας που έχει διδάξει το μάθημα, κατά προτίμηση για ένα τουλάχιστον έτος κατά την τελευταία διετία, διορθώνει το γραπτό δοκίμιο με μαύρο στυλό με την ίδια διαδικασία που αναφέρεται στο άρθρο 7 της παρούσης και αναγράφει αριθμητικώς και ολογράφως στο ειδικό πλαίσιο του γραπτού δοκιμίου το βαθμό αναβαθμολόγησης.
3. Τελικός γραπτός βαθμός του γραπτού δοκιμίου σε περίπτωση αναβαθμολόγησης του είναι το πηλίκο της διαίρεσης του αθροίσματος των δύο μεγαλύτερων βαθμών των βαθμολογητών δια του δέκα (10).
4. Η Επιτροπή κάθε Β.Κ. ελέγχει τον τρόπο βαθμολόγησης, την ποιότητα των αναβαθμολογήσεων, απευθύνει οδηγίες και συστάσεις στους βαθμολογητές και μεριμνά ώστε τα γραπτά δοκίμια να βαθμολογούνται από διαφορετικούς βαθμολογητές.
5. Ο κάθε βαθμολογητής ή αναβαθμολογητής αναγράφει στον ειδικό χώρο του γραπτού το βαθμό με τον οποίο βαθμολογεί το κάθε ερώτημα ή υποερώτημα με βάση την καθορισμένη από την Κ.Ε.Ε. βαθμολογία.
 
Γνωστοποίηση τελικών γραπτών βαθμών
Μετά την οριστικοποίηση του τελικού γραπτού βαθμού, η Επιτροπή του Β.Κ. αποκόπτει το απόκομμα κάθε γραπτού δοκιμίου, αποκαλύπτει τα ατομικά στοιχεία του υποψηφίου που βρίσκονται στην οικεία θέση του αποκόμματος και μέσω ηλεκτρονικής εφαρμογής της Διεύθυνσης Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης καταχωρίζει του βαθμούς του πρώτου και του δεύτερου βαθμολογητή και του τυχόν αναβαθμολογητή. Μετά την ολοκλήρωση της καταχώρισης των βαθμών των μαθημάτων, γίνεται έλεγχος των καταχωρισμένων στοιχείων με τα αποκόμματα από την Επιτροπή του Β.Κ. Αφού πιστοποιηθεί η σωστή καταχώριση, γίνεται κλείδωμα των μαθημάτων και ενημερώνεται ηλεκτρονικά η Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης του ΥΠ.Π.Ε.Θ. Όταν ολοκληρωθεί η παραπάνω διαδικασία, το Βαθμολογικό κέντρο στέλνει τις βαθμολογικές καταστάσεις και τα αποκόμματα των τετραδίων μέσω των Διευθύνσεων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στα Γενικά Λύκεια των υποψηφίων για να αναρτηθούν προκειμένου να ενημερωθούν οι ενδιαφερόμενοι. Ο Διευθυντής του Λυκείου, ή ο νόμιμος αναπληρωτής του, μετά την παραλαβή των καταστάσεων και των αποκομμάτων των γραπτών δοκιμίων, με δύο (2) τουλάχιστον μέλη του συλλόγου διδασκόντων, παραβάλλουν τα βαθμολογικά στοιχεία των καταστάσεων με αυτά των αποκομμάτων. Εάν διαπιστωθεί λάθος, επικοινωνεί με τον Πρόεδρο του Β.Κ. για τη διόρθωση του λάθους σε όλες τις καταστάσεις, εφόσον αυτό επιβεβαιωθεί και από το στέλεχος του γραπτού.
 
Επιστροφή και φύλαξη γραπτών δοκιμίων
1. Μετά τη λήξη της βαθμολόγησης και του ελέγχου για τη σωστή ηλεκτρονική καταχώριση των βαθμών, τα στελέχη των γραπτών δοκιμίων παραδίδονται από την Επιτροπή του Β.Κ. στο Διευθυντή της οικείας Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και φυλάσσονται στο οικείο Βαθμολογικό κέντρο ή σε άλλο ασφαλή χώρο που ορίζεται από αυτόν, μέχρι τις 15 Μαΐου του επόμενου έτους, οπότε και καταστρέφονται.
2. Το Ι.Ε.Π. μπορεί, για ερευνητικούς και παιδαγωγικούς λόγους, να ζητήσει από τον Διευθυντή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης δείγματα γραπτών δοκιμίων υποψηφίων, τα οποία παραλαμβάνει με σχετικό πρωτόκολλο παράδοσης και παραλαβής, και καταστρέφει με πράξη του στο τέλος Μαΐου του επόμενου σχολικού έτους. Τα γραπτά αυτά θα είναι φωτοαντίγραφα γραπτών δοκιμίων, στα οποία δεν θα φαίνεται το ονοματεπώνυμο του υποψηφίου.
 
Πανελλαδικές εξετάσεις Εσπερινών Γενικών Λυκείων
Οι διατάξεις της παρούσας απόφασης ισχύουν ανάλογα και για τις πανελλαδικές εξετάσεις των υποψηφίων των Εσπερινών Γενικών Λυκείων στα μαθήματα που προβλέπονται από το ισχύον για τα Λύκεια αυτά πρόγραμμα.
Εξέταση των υποψηφίων με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες
Η εξέταση των υποψηφίων με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, οι οποίοι συμμετέχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις Γενικών Λυκείων, γίνεται σύμφωνα με τις διατάξεις της με αριθμ. Φ.253/155439/Β6/2009 (ΦΕΚ 2544 Β΄) υπουργικής απόφασης.
 
Τρόπος εξέτασης μαθητών από ξένα σχολεία
1. Μαθητές, κάτοχοι ενδεικτικού ή αποδεικτικού σπουδών ή άλλου σχετικού αποδεικτικού στοιχείου της μαθητικής κατάστασης τους, ξένου σχολείου που λειτουργεί στο εξωτερικό και είναι αντίστοιχο των σχολείων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης που λειτουργούν στην Ελλάδα, που φοίτησαν για ένα τουλάχιστον πλήρες διδακτικό έτος σε σχολείο του εξωτερικού, πριν από την εγγραφή τους σε σχολείο της Ελλάδας και κατά το πρώτο έτος της φοίτησης τους στο Ελληνικό σχολείο εγγράφονται στην Γ΄ τάξη Ημερησίου Γενικού Λυκείου, μπορούν να εξετάζονται στις πανελλαδικές εξετάσεις για εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση προφορικά στα μαθήματα Νεοελληνική Γλώσσα Γενικής Παιδείας και Αρχαία Ελληνικά, Ομάδας Προσανατολισμού, ενώ στα υπόλοιπα μαθήματα εξετάζονται γραπτά.
2. Οι μαθητές του άρθρου αυτού, στις πανελλαδικές εξετάσεις κατά το έτος αποφοίτησης, στα μαθήματα για τα οποία προβλέπεται προφορική εξέταση τους εξετάζονται από την επιτροπή εξέτασης μαθητών με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες των εδαφίων α και β της παραγράφου 3 της Φ.253/155439/Β6/16−12−2009 (ΦΕΚ 2544/Β/2009) υπουργικής απόφασης, κατά περίπτωση εφαρμοζομένων αναλόγως των διατάξεων εξέτασης μαθητών με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
 
Πανελλαδικές εξετάσεις τελειόφοιτων απορριφθέντων έτους 2016
Μαθητές με επαρκή φοίτηση που κατά τα παρελθόντα σχολικά έτη φοίτησαν στη Γ΄ τάξη του Ημερησίου Γενικού Λυκείου και στη Δ΄ τάξη του Εσπερινού Γενικού Λυκείου και δεν έχουν απολυθεί, μπορούν να συμμετάσχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις έτους 2016 με το σύστημα εισαγωγής που ίσχυε το σχολικό έτος 2014−2015. Δυνατότητα επιλογής για εισαγωγή στο ακαδημαϊκό έτος 2016−2017, θα έχουν μόνο όσοι αποκτήσουν απολυτήριο στις απολυτήριες εξετάσεις του Μαίου − Ιουνίου του σχολικού έτους 2015−2016.
 
Ατομικά και συλλογικά όργανα
1. Για την εφαρμογή των διατάξεων της παρούσας είναι αρμόδια τα παρακάτω ατομικά και συλλογικά Όργανα:
− Επιτροπή Οργάνωσης Εξετάσεων
− Κεντρική Επιτροπή ΕξετάσεωνΗμερησίων και Εσπερινών Γενικών Λυκείων (Κ.Ε.Ε.)
− Περιφερειακοί Επόπτες Εξετάσεων
− Επιτροπές Εξετάσεων Διευθύνσεων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Ε.Ε.Δ.Δ.Ε.)
− Λυκειακές Επιτροπές Εξετάσεων (Λ.Ε.Ε.)
− Ομάδες Επιτηρητών
− Επιτροπές Βαθμολογικών Κέντρων
− Ομάδες Βαθμολογητών και Αναβαθμολογητών
− Επιτροπές Εξέτασης υποψηφίων με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες
− Επιτροπές Εξέτασης Ειδικών Εξεταστικών Κέντρων Ο τρόπος συγκρότησης, η σύνθεση και το έργο των ανωτέρω οργάνων, καθορίζεται με το Π.δ. 60/2006 (ΦΕΚ 65 Α΄) και την με αριθμ. Φ.253/155439/Β6/2009 (ΦΕΚ 2544 Β΄) υπουργική απόφαση σύμφωνα με την παρ 5. του άρθρου 42 του Ν. 4351/2015 (164 Α΄).
Ειδικά για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις έτους 2016, τα ανωτέρω ατομικά και συλλογικά Όργανα είναι κοινά ως προς την οργάνωση και διεξαγωγή των εξετάσεων με το παλιό και το νέο σύστημα.

Έκτακτη εισφορά-φωτιά από τα 18.000 ευρώ

Έκτακτη εισφορά-φωτιά από τα 18.000 ευρώ

Η κυβέρνηση θέλει νέα αναπροσαρμογή της 
έκτακτης εισφοράς προκειμένου να εξασφαλιστούν ετήσια έσοδα 1,3 δισ. ευρώ.

Η νέα κλίμακα ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης στην οποία φέρεται ότι συγκλίνουν οι δύο πλευρές, δίνει μικρές ελαφρύνσεις σε όσους δηλώνουν εισοδήματα έως 17.000 ευρώ. Από τα 18.000 ευρώ και πάνω αρχίζουν οι επιβαρύνσεις, οι οποίες γίνονται φωτιά και λάβρα για τη μεσαία τάξη.
Οσοι δηλώνουν εισοδήματα 50.000 ευρώ, αν δεν αλλάξουν και πάλι τα σενάρια, έρχονται αντιμέτωποι με διπλασιασμό της φορολογικής επιβάρυνσης, μόνο και μόνο λόγω εισφοράς.
Οι αλλαγές αυτές, αν προστεθούν στις επιβαρύνσεις για όλους που απορρέουν από τις αλλαγές στην κλίμακα φορολογίας εισοδήματος, διαμορφώνουν έναν εφιαλτικό λογαριασμό πρόσθετων φόρων ύψους 1,9 δισ. ευρώ για τα εισοδήματα του 2016, ο οποίος θα φανεί αμέσως στις κρατήσεις σε μισθούς και συντάξεις μειώνοντας τις μηνιαίες αποδοχές.
Στα 1,3 δισ. ευρώ της εισφοράς έρχονται να προστεθούν και 600 εκατ. ευρώ από τις αλλαγές στη φορολογία εισοδήματος.
Σύμφωνα με τα Νέα οι δανειστές απέρριψαν το προηγούμενο σενάριο κλιμάκωσης της ειδικής εισφοράς στο οποίο ο ανώτατος συντελεστής 10% επιβαλλόταν σε εισοδήματα άνω των 500.000 ευρώ. Ζήτησαν μάλιστα κλίμακα φορολογίας εισοδήματος και κλίμακα εισφοράς να κινούνται σχεδόν παράλληλα ως προς τα κλιμάκια εισοδήματος.
Στο επικρατέστερο σενάριο, στο οποίο κυβερνητικές πηγές υποστηρίζουν πως υπήρξε συμφωνία από τους δανειστές, όσοι δηλώνουν εισόδημα έως 12.000 ευρώ θα συνεχίσουν να παραμένουν εκτός βεληνεκούς ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης.
Στη συνέχεια διαμορφώνονται κλιμάκια επί των οποίων επιβάλλονται διαφορετικοί συντελεστές, αλλά όσο και εάν αυξάνεται το εισόδημα, τα πρώτα 12.000 ευρώ παραμένουν αφορολόγητα. Η κλιμάκωση αρχίζει σχετικά ήπια, με πρώτο συντελεστή 2,2% για το κλιμάκιο εισοδήματος από 12.000 έως 20.000 ευρώ. Ετσι, για φορολογούμενο με εισόδημα 15.000 ευρώ, η εισφορά μειώνεται κατά 39 ευρώ από 105 ευρώ σήμερα, στα 66 ευρώ.
Από τα 18.000 ευρώ και Πάνω αρχίζουν οι επιβαρύνσεις. Στα 30.000 ευρώ η εισφορά από 420 ευρώ αυξάνεται σε 676 ευρώ, στα 40.000 ευρώ από τα 800 στα 1.326 ευρώ και στα 50.000 ευρώ η εισφορά υπερδιπλασιάζεται από τα 1.000 ευρώ στα 2.026 ευρώ.


tweeter

Our Banner

ΚΑΛΩΣ ΗΛΘΑΤΕ

Καλώς ήλθατε-Welcome-welkom-mirë se vini- welkomma- ahlan wa sahlan- bari galoust- xos gelmissiniz -i bisimila - akwaba - ongi etorri - Шчыра запрашаем - swagata - amrehba sisswène - ani kié - dobro došli - degemer mad - добре дошъл - - benvinguts - bonavinuta - dobrodošli - vítejte - velkommen - welkom - bonvenon - tere tulemast -gabitê - vælkomin - tervetuloa - welkom - bienvenue - wolkom - binvignut - benvido -herzlich willkommen - eguahé porá - mikouabô - bienvéni - / brouha aba-a - aap ka swaagat hein - üdvözlöm - velkomin - nnoo / i biala - selamat datang -fáilte - benvenuto - - amrehva ysswène / l'aaslama - chum reap suor (formal) / suor sdei (casual) -murakaza neza - - nodé - bi xer hati - gnindi ton hap - gratus mihi venis - laipni lūdzam - benvegnûi - boyeyi bolamu - sveiki atvykę - welkum - wëllkom - dobredojde - tonga soa -selamat datang - swagatham - merħba -haere mai - miawezon -tavtai morilogtun (Тавтай морилогтун) - ne y waoongo - namaste - velkommen - benvenguts - khosh âmadid (formal) / khoshumadi (informal) -witaj (sing.) / witajcie (pl.) -bem-vindo - mishto-avilian tú - bine ai venit (sing.) / bine aţi venit (pl.) - добро пожаловать - afio mai, susu mai ma maliu mai - benènnidu / beni benìu - fàilte - dobrodošli - karibu - wauya (plural: mauya) - bhali karay aaya -aayuboovan - vitame vás / vitajte - dobrodošel (to a man) - zupinje z te videtite - bienvenido - karibu - välkommen - härzliche wöikomme -maligayang pagdating - maeva / manava - nal-varravu -rahim itegez - swagatham -ยินดีต้อนรับ - malo e lelei - hosgeldiniz - gazhasa oetiśkom - laskavo prosymo -khush amdeed - hush kelibsiz - chào mừng - bénvnou (bénvnowe) / wilicome -croeso -bel bonjou - dalal ak diam - ékouabô / ékabô

(Ιf you want, you can use our website translator)