Βασικό επιχείρημα στο οποίο θα στηριχθεί η προσπάθεια της κυβέρνησης να εξασφαλίσει τη συμφωνία της τρόικας στην εφαρμογή των ευνοϊκών για τους Ελληνες πολίτες μέτρων είναι ότι το ύψος του πρωτογενούς πλεονάσματος του 2014 θα είναι σημαντικά υψηλότερο από το προβλεφθέν. Ως εκ τούτου, σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, το επιπλέον του προβλεφθέντος ποσό πλεονάσματος μπορεί να αξιοποιηθεί για να χρηματοδοτηθεί ένα σημαντικό μέρος του δημοσιονομικού κόστους που θα προκαλέσουν οι νέες ρυθμίσεις.
Τα μέτρα που επιδιώκει να προωθήσει η κυβέρνηση προβλέπουν:
1) Τη μείωση του συντελεστή του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης. Εξετάζεται η μείωση του συντελεστή κατά 20%-30%, ώστε από τις 15 Οκτωβρίου 2014, που ξεκινά η νέα περίοδος διάθεσης πετρελαίου θέρμανσης, ο ΕΦΚ που επιβαρύνει τη λιανική τιμή πώλησης του καυσίμου να περιοριστεί κατά 7 έως 10 λεπτά το λίτρο, από τα 33 στα 23 - 26 λεπτά το λίτρο. Αποτέλεσμα μιας τέτοιας εξέλιξης θα είναι η τελική τιμή πώλησης του καυσίμου (συμπεριλαμβανομένου και του ΦΠΑ που θα μειωθεί λόγω της περικοπής του ΕΦΚ) να αποκλιμακωθεί περίπου κατά 8,5 έως 12 λεπτά το λίτρο.
2) Τη διατήρηση του συντελεστή ΦΠΑ στο 13% για την εστίαση, με παράταση της περιόδου αναστολής του συντελεστή 23% για τουλάχιστον άλλον ένα χρόνο. Η κυβέρνηση επιθυμεί να παρατείνει και για το 2015 την ισχύ του μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ εστίασης.
3) Την τροποποίηση των νομοθετικών διατάξεων για τις ρυθμίσεις τμηματικής εξόφλησης οφειλών προς το Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία, κατά τέτοιο τρόπο ώστε ο αριθμός των μηνιαίων δόσεων αποπληρωμής των συγκεκριμένων χρεών να αυξηθεί σημαντικά. Προωθούνται σενάρια ρυθμίσεων που θα δίδουν τη δυνατότητα υπό προϋποθέσεις για εξόφληση οφειλών, που δημιουργήθηκαν από την 1η-1-2013 και μετά σε 48 έως και 80 μηνιαίες δόσεις, ενώ σήμερα για την τμηματική αποπληρωμή των οφειλών αυτών προβλέπονται μόλις 12 μηνιαίες δόσεις ή, σε εξαιρετικές μόνο περιπτώσεις, 24 δόσεις.
4) Τη μείωση των επιβαρύνσεων από την ειδική εισφορά αλληλεγγύης.
Εξετάζονται δύο εναλλακτικά σενάρια: είτε η διατήρηση του αφορολογήτου στις 12.000 ευρώ και η μείωση των συντελεστών της εισφοράς κατά 50%, για ετήσια εισοδήματα άνω των 12.000 ευρώ, ώστε οι ποσοστιαίες επιβαρύνσεις να περιοριστούν από 1%-4% σε 0,5%-2%, είτε η αύξηση αφορολογήτου από τις 12.000 στις 18.000 ευρώ, η μείωση της εισφοράς κατά 50% για εισοδήματα από 18.000 έως 25.000 ευρώ και η διατήρησή της στα σημερινά επίπεδα για εισοδήματα άνω των 25.000 ευρώ. Οι όποιες αλλαγές επέλθουν στις διατάξεις για την ειδική εισφορά αλληλεγγύης θα τεθούν σε ισχύ για τα εισοδήματα του 2015 που θα φορολογηθούν το 2016.
5) Την περαιτέρω διεύρυνση των απαλλαγών από τον Ενιαίο Φόρο Ιδιοκτησίας Ακινήτων με την καθιέρωση εκπτώσεων και για τα κενά, μη ηλεκτροδοτούμενα ξενοίκιαστα ακίνητα.
Εξετάζεται να ισχύσει, αν είναι δυνατόν κι από φέτος, πρόσθετη ρύθμιση που θα προβλέπει έκπτωση στον ΕΝΦΙΑ για τα κτίσματα που είναι κενά, μη ηλεκτροδοτούμενα, κυρίως ξενοίκιαστα, με το αιτιολογικό ότι δεν αποδίδουν κανένα εισόδημα στους ιδιοκτήτες τους. Το πιο πιθανό όμως είναι μια τέτοια ρύθμιση να ισχύσει τελικά από το 2015 και μετά, δηλαδή από το δεύτερο έτος εφαρμογής του ΕΝΦΙΑ και μετά.
6) Τη σταδιακή μείωση των συντελεστών φορολογίας εισοδήματος για τις επιχειρήσεις. Στόχος της κυβέρνησης είναι η σταδιακή μείωση του βασικού συντελεστή φορολογίας των κερδών των νομικών προσώπων κερδοσκοπικού χαρακτήρα (Α.Ε., ΕΠΕ, Ο.Ε., Ε.Ε. κ.λπ.) από το 26% στο 20% και εν συνεχεία στο 15%.
7) Την αύξηση του αφορολόγητου ορίου στις 11.500 ευρώ από 9.550 και τη μείωση των συντελεστών φορολογίας εισοδήματος κατά δύο μονάδες για τους μισθωτούς και τους συνταξιούχους.
8) Την κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος για όσες επιχειρήσεις και ελευθέρους επαγγελματίες αποδεικνύεται ότι δεν είχαν καθόλου δραστηριότητα. Εξετάζεται η εξαίρεση από την υποχρέωση καταβολής του τέλους επιτηδεύματος των 650 ευρώ των επιχειρήσεων που δεν έχουν δραστηριότητα, αλλά δεν έχουν δηλώσει παύση εργασιών.
9) Τη θέσπιση νέων κινήτρων και ρυθμίσεων για επαναπατρισμό κεφαλαίων. Σύμφωνα με πληροφορίες, τα «σενάρια» για προώθηση ρυθμίσεων που θα προβλέπουν φορολογικά κίνητρα για επαναφορά κεφαλαίων από τις τράπεζες του εξωτερικού στην Ελλάδα «ξαναζεσταίνονται». Συγκεκριμένα, εξετάζονται ρυθμίσεις που θα δίνουν τη δυνατότητα σε όσους έβγαλαν χρήματα στο εξωτερικό τα οποία δεν είχαν φορολογηθεί να τα επαναπατρίσουν με κίνητρο την παροχή σημαντικής έκπτωσης φόρου εισοδήματος, υπολογιζόμενης με βάση το ποσό του φόρου, το οποίο προκύπτει σύμφωνα με την ισχύουσα φορολογική κλίμακα.
10) Την κατάργηση του φόρου πολυτελείας στα Ι.Χ. και την αύξηση του πλαφόν του 5% που ισχύει για την έκπτωση φόρου για ιατρικά έξοδα.
Πέραν των μέτρων αυτών, η κυβέρνηση φέρεται διατεθειμένη να βάλει «πάγο» σε όλα τα σενάρια για ένα νέο «άνοιγμα» του ασφαλιστικού και στο πλαίσιο αυτό θα επιδιώξει να αποτρέψει περαιτέρω υλοποίηση μνημονιακών μέτρων που θα οδηγήσουν σε σημαντικές μειώσεις συντάξεων και περικοπές παροχών υγειονομικής περίθαλψης.