Τουλάχιστον 22 ρυθμίσεις που επηρεάζουν συντάξεις, όρια ηλικίας,
επιδόματα ανεργίας και εφάπαξ αναμένεται να φέρει η εφαρμογή ψηφισμένων
διατάξεων που θα τεθούν σε ισχύ από 1/1/2014, αλλά και μια σειρά
παρεμβάσεων που δρομολογούνται με στόχο την βιωσιμότητα των Ταμείων.
Τα υψηλά ελλείμματα που αποτυπώνονται στους προϋπολογισμούς των
Ασφαλιστικών Ταμείων δημιουργούν αφόρητη πίεση με αποτέλεσμα η κυβέρνηση
να προωθεί ανάλογες ρυθμίσεις που θα επηρεάσουν και τις ασφαλιστικές
κρατήσεις και τους μισθούς περίπου 3 εκατομμυρίων εργαζομένων.
Σε κάθε περίπτωση ο «γρίφος» των ελλειμμάτων, που είναι και το
μεγαλύτερο αγκάθι για την κυβέρνηση, θα βρει τη λύση του προς τα τέλη
Οκτώβρη όταν και θα επιστρέψει η Τρόικα στη χώρα.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα αντιμετωπίζει το ΙΚΑ καθώς το 2014 θα
εμφανίσει έλλειμμα 1,17 δισ. ευρώ ενώ οι φετινές εκτιμήσεις αναφέρουν
ότι ο προϋπολογισμός θα κλείσει με έλλειμμα 73,3 εκατομμύρια ευρώ.
Οπως αναφέρει ο «Τύπος της Κυριακής» η έκρηξη του ελλείμματος
οφείλεται σε μείωση εσόδων από εισφορές κατά 863 εκατ. ευρώ και στην
αύξηση δαπανών από συντάξεις και άλλα έξοδα κατά 307 εκατ. ευρώ.
Εν όψει των δύσκολων αποφάσεων και της σκληρής διαπραγμάτευσης με
την Τρόικα υπάρχουν ήδη 22 αλλαγές που έχουν ψηφιστεί από παλαιότερους
και πιο πρόσφατους νόμους και θα αρχίσουν να ισχύουν το 2012.
Αναλυτικά οι ρυθμίσεις, όπως τις παρουσιάζει ο «Τύπος της Κυριακής»:
1. Αύξηση των ορίων ηλικίας για μειωμένη σύνταξη γυναικών από το ΙΚΑ και για σύνταξη με βαρέα ένσημα για άνδρες και γυναίκες.
Πρόκειται για δύο από τις μεταβατικές διατάξεις του ασφαλιστικού που
αλλάζουν τους όρους συνταξιοδότησης για μια μεγάλη κατηγορία
ασφαλισμένων. Ετσι από την 1/1/2014 οι γυναίκες που είναι ασφαλισμένες
στο ΙΚΑ (με πρώτη έναρξη της ασφάλισης τους πριν από το 1993)
συνταξιοδοτούνται με κατοχύρωση δικαιώματος τις 10.000 ημέρες και με
όριο ηλικίας το 60ό έτος και 6 μήνες από το 60ό που είναι φέτος το όριο
ηλικίας για όσες έχουν κατοχυρώσει δικαίωμα εξόδου με μειωμένη σύνταξη
και με συμπληρωμένες τις 10.000 ημέρες ασφάλισης.
Στο χρόνο κατοχύρωσης υπάρχει παγίδα καθώς οι γυναίκες θα πρέπει
αφενός να έχουν συμπληρώσει τις 10.000 ημέρες ασφάλισης, αλλά κατά το
χρόνο της συνταξιοδότησής τους θα πρέπει να έχουν συνολικά 12.000 ημέρες
ασφάλισης.
Διαφορετικά θα υποχρεωθούν είτε να αναγνωρίσουν το διάστημα από τις
10.000 μέχρι τις 12.000 ημέρες ασφάλισης είτε θα συνταξιοδοτηθούν με
άλλες προϋποθέσεις (σύνταξη γήρατος με τουλάχιστον 4.500 ημέρες
ασφάλισης) και με όριο ηλικίας που είναι 62 για μειωμένη και 67 για
πλήρη σύνταξη.
Αύξηση των ορίων ηλικίας έρχεται και για τη συνταξιοδότηση με 10.500
ημέρες ασφάλισης εκ των οποίων οι 7.500 στα βαρέα και ανθυγιεινά. Για
μειωμένη σύνταξη το όριο ηλικίας αυξάνεται στο 59ο έτος και 6 μήνες (από
58,9 που είναι φέτος), ενώ για πλήρη σύνταξη το όριο ηλικίας αυξάνεται
από την επόμενη χρονιά στο 61ο έτος και 9 μήνες από 60,9 που είναι
φέτος.
Πρακτικά οι αλλαγές αυτές σημαίνουν ότι οι ασφαλισμένοι άνδρες και
γυναίκες θα επιβαρυνθούν με αυτή την αύξηση του ορίου ηλικίας που
κυμαίνεται από 6 έως 9 μήνες παρατείνοντας το χρόνο συνταξιοδότησής
τους. Αν όμως δεν έχουν τον απαιτούμενο χρόνο ασφάλισης και δεν μπορούν
να τον συμπληρώσουν με αναγνωρίσεις πλασματικών ετών, τότε είναι πολύ
πιθανό ότι θα εγκλωβιστούν σε μεγαλύτερη αύξηση του ορίου ηλικίας και η
συνταξιοδότησή τους θα πάει ακόμη πιο πίσω.
2. Μειώνεται στο 2% το ποσοστό αναπλήρωσης για το συντάξιμο χρόνο των ετών 2013 και 2014.
Η αλλαγή αυτή επηρεάζει όσους συνταξιοδοτούνται το 2013 και κυρίως
όσους αποχωρούν το 2014 καθώς οι αποδοχές των δύο τελευταίων ετών θα
υπολογιστούν για σύνταξη με συντελεστή 2%. Στην πράξη, ωστόσο, η
επίπτωση στο ποσό της σύνταξης θα είναι μικρή. Η αλλαγή αυτή έχει
προβλεφθεί στο νόμο 3863/10 και αφορά όσους συνταξιοδοτούνται από το
Δημόσιο, τον ΟΑΕΕ καθώς και ταμεία ΔΕΚΟ και τραπεζών.
Η μείωση της σύνταξης που θα έχουν, για παράδειγμα, οι ασφαλισμένοι
του ΟΑΕΕ που θα συνταξιοδοτηθούν το 2014 δεν θα υπερβαίνει τα 15-20
ευρώ, ενώ σε ανάλογα ποσά θα είναι οι μεταβολές για όσους
συνταξιοδοτηθούν από τα υπόλοιπα Ταμεία.
3. Μειώνεται στο 73% (από 74% που είναι φέτος) το ποσοστό αναπλήρωσης
της σύνταξης που αντιστοιχεί σε χρόνο ασφάλισης από την 1/1/2008 και
μετά.
Είναι διάταξη του ασφαλιστικού νόμου 3029/02 (νόμος Ρέππα) που έχει
μπει σε εφαρμογή για τον υπολογισμό της σύνταξης που αντιστοιχεί σε
χρόνο ασφάλισης από το 2008 και μετά και "κατεβάζει" 1% ετησίως το
ποσοστό αναπλήρωσης της σύνταξης από το 2008 και μετά.
Η διάταξη αφορά όσους αποχωρούν από το Δημόσιο, τις ΔΕΚΟ και τις
τράπεζες. Πρακτικά, ένας εργαζόμενος που θα συνταξιοδοτηθεί από τη ΔΕΗ ή
τον ΟΤΕ, ή τα ΕΛΤΑ ή από την Εθνική Τράπεζα θα πάρει σύνταξη που θα
υπολογιστεί επί της ουσίας με τρεις τρόπους: α) για το χρόνο ασφάλισης
ως το 2007 με ποσοστό αναπλήρωσης 80%, β)για τα χρόνια από το 2008 ως το
2013 με ποσοστό 74% και γ) για τα έτη 2013 και 2014 οι συντάξιμες
αποδοχές θα υπολογιστούν με ποσοστό 2% στον υπολογισμό της σύνταξης.
4. Μπαίνει αναλογικός συντελεστής στο τμήμα σύνταξης που αντιστοιχεί στα έτη ασφάλισης από το 2011 και μετά.
Η αλλαγή αυτή είναι προπομπός των μεγάλων ανατροπών που έρχονται στο
ασφαλιστικό σύστημα από την 1/1/2015 καθώς ο νόμος 3863/10 προβλέπει ότι
όσοι αποχωρούν από το 2015 και μετά, για το τμήμα σύνταξης που
αντιστοιχεί στα έτη της ασφάλισής τους μετά το 2011, θα λάβουν αναλογικό
ποσό που κυμαίνεται μεταξύ του 0,8% και 1,5%. Η αλλαγή αυτή λοιπόν
μπορεί να καταλαμβάνει όσους πρόκειται να αποχωρήσουν από το 2015 και
μετά, πλην όμως το 2014 είναι η τέταρτη χρονιά που «μετρά» στο αναλογικό
ποσό σύνταξης που θα πάρουν όσοι αποχωρήσουν μετά το 2015.
5. Αυξάνονται σε 7 τα πλασματικά έτη που μπορούν να αναγνωρίσουν
άνδρες και γυναίκες για να κατοχυρώσουν και να θεμελιώσουν τις
συνταξιοδοτικές προϋποθέσεις.
Φέτος ο νόμος δίνει τη δυνατότητα να αναγνωριστούν μέχρι 6 πλασματικά έτη για σύνταξη.
6. Παύει να ισχύει το δικαίωμα εξαγοράς πλασματικού χρόνου για συνταξιοδότηση με τις προϋποθέσεις του 2010.
Στην πράξη η δυνατότητα αυτή ακυρώνει για χιλιάδες ασφαλισμένους
(κυρίως των ΔΕΚΟ και των τραπεζών) την ευκαιρία να αποχωρήσουν με τα
χαμηλά όρια ηλικίας συνταξιοδότησης του 2010, εξαγοράζοντας τα χρόνια
που τους λείπουν για να συμπληρώσουν τις απαιτούμενες προϋποθέσεις.
7. Αλλάζει εκ βάθρων ο τρόπος υπολογισμού του εφάπαξ και έρχονται μειώσεις 25%-30% για όσους αποχωρήσουν το 2014.
Η εφαρμογή του νέου τρόπου υπολογισμού του εφάπαξ βοηθήματος θα γίνει
με νέο τύπο και με ρήτρα μηδενικού ελλείμματος. Αυτό σημαίνει ότι από
το 2014 όλα τα ταμεία πρόνοιας και κυρίως του Δημοσίου υποχρεώνονται από
το νόμο 4052/12 να πληρώνουν εφάπαξ ανάλογα με τα έσοδά τους και σε
κάθε περίπτωση να υπάρχει εγγυημένη πρόβλεψη ότι θα εφαρμόζεται η ρήτρα
μηδενικού ελλείμματος.
Στην πράξη ο νέος τρόπος υπολογισμού του εφάπαξ οδηγεί σε σίγουρες
μειώσεις, καθώς πέραν των εσόδων η ρήτρα μηδενικού ελλείμματος θα
τηρείται από το συντελεστή βιωσιμότητας που θα αλλάζει κάθε χρόνο, καθώς
θα είναι ανάλογος με τις οικονομικές δυνατότητες του κάθε Ταμείου.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το υπουργείο Εργασίας θα παρουσιάσει στην
τρόικα πρόταση για μετριασμό των μειώσεων σε όσους είναι ήδη σε λίστα
αναμονής για το εφάπαξ από το 2012. Με το νέο τρόπο δύο ασφαλισμένοι με
τα ίδια έτη ασφάλισης και τις ίδιες εισφορές, αποχωρώντας με διαφορά 1
έτους, μπορεί να έχουν διαφοροποίηση στο ύψος του εφάπαξ, ενώ με την
τρόικα συζητείται η εφαρμογή διπλού συστήματος υπολογισμού του εφάπαξ
για μεταβατική περίοδο (ένα τμήμα ποσού για την ασφάλιση με τα ήδη
ισχύοντα + ένα τμήμα με το νέο τρόπο υπολογισμού για το χρόνο ασφάλισης
από 1/1/2014 και μετά).
8. Αλλάζει εκ βάθρων ο τρόπος υπολογισμού στις επικουρικές συντάξεις.
Στο επικαιροποιημένο Μνημόνιο (Ιούλιος 2013) προβλέπεται ότι το νέο
σύστημα υπολογισμού των επικουρικών συντάξεων θα αρχίσει να εφαρμόζεται
από τον Ιούνιο του 2014. Και εδώ υπάρχει η ρήτρα μηδενικού ελλείμματος,
που θα εφαρμοστεί όχι μόνο για τις νέες, αλλά και για τις ήδη
καταβαλλόμενες συντάξεις, καθώς το Ενιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης,
μετά τη μελέτη βιωσιμότητας που προετοιμάζει η Εθνική Αναλογιστική Αρχή,
θα πρέπει να καταρτίσει ενιαίο κανονισμό ασφάλισης και παροχών για
παλαιούς και νέους ασφαλισμένους, προσαρμόζοντας (μειώνοντας) τα υψηλά
ποσοστά αναπλήρωσης των καταβαλλόμενων συντάξεων για να επιτυγχάνεται ο
μηδενισμός του ελλείμματος.
Μάλιστα ο νόμος 4052/12 αναφέρει ότι οι επικουρικές συντάξεις θα
μπορούν να αλλάζουν ανά τρίμηνο και με βάση τις εκτιμήσεις-προβλέψεις
που θα γίνονται τόσο για τη βιωσιμότητά τους όσο και για το έλλειμμα.
Αυτό σημαίνει πρακτικά ότι μπορεί στο τρίτο τρίμηνο του 2014 οι
συντάξεις να μειωθούν κατά 5% και στο τέταρτο τρίμηνο του 2014 να έρθει
άλλο ένα -5%.
9. Ερχεται μείωση των εργοδοτικών ασφαλιστικών εισφορών στο ΙΚΑ κατά
1,3 ποσοστιαίες μονάδες με προϋποθέσεις που θα καθοριστούν στο επόμενο
διάστημα.
Η μείωση των εισφορών θα προκαλέσει μια απώλεια εσόδων της τάξης των
280 εκατ. ευρώ που το ΙΚΑ θα πρέπει να καλύψει χωρίς να καταφύγει σε
έκτακτη κρατική χρηματοδότηση. Το 2015 και το 2016 θα γίνουν οι επόμενες
δύο μειώσεις στις εισφορές ώστε να ολοκληρωθεί η πρόβλεψη του Μνημονίου
για μια συνολική μείωση των εργοδοτικών εισφορών κατά 3,9 ποσοστιαίες
μονάδες από το 2014 ως το 2016. Τι σημαίνει αυτή η μείωση; Ότι η μείωση
των εσόδων θα φέρει αναπόφευκτα και μείωση των συνταξιοδοτικών παροχών.
10. Ερχεται μείωση των ασφαλιστικών εισφορών που καταβάλλουν ΔΕΚΟ και τράπεζες για όλο το προσωπικό που απασχολούν.
Οι εισφορές -όπως αναφέρει το Μνημόνιο- θα πρέπει να πέσουν στα
επίπεδα του ΙΚΑ. Σήμερα οι ασφαλιστικές εισφορές εργοδότη σε ΔΕΚΟ και
κυρίως στις τράπεζες φτάνουν στο 26% όταν στο ΙΚΑ η εργοδοτική εισφορά
είναι 13,3%.
Ο τρόπος που θα γίνει η μείωση των εισφορών στις ΔΕΚΟ και τις
τράπεζες θα προσδιορίσει και το πόσο θα μειωθούν και οι συντάξεις, καθώς
είναι βέβαιο ότι από αυτή την αλλαγή θα μειωθούν οι κύριες συντάξεις
που χορηγούν τα εν λόγω (πρώην ευγενή) Ταμεία. Tο μέτρο αφορά όλους τους
παλαιούς (προσληφθέντες μέχρι 31/7/2008) εργαζομένους σε OTE, OΣE,
HΣAΠ, στα EΛTA, στην ETE, στην πρώην ETBA, στην TτE και την Eθνική
Aσφαλιστική, για τους οποίους καταβάλλονται υψηλότερες εισφορές, σε
σχέση με το IKA, και μεγαλύτερες συντάξεις.
11. Προωθείται με νομοθετική διάταξη που ήδη επεξεργάζεται το
υπουργείο Εργασίας η συνταξιοδότηση των αγροτών με 40 έτη ασφάλισης σε
ηλικία 62 ετών.
Το μέτρο θα ισχύει από το 2014. Παράλληλα μειώνεται η βασική σύνταξη
του ΟΓΑ. Οσοι συνταξιοδοτηθούν το 2014 από τον ΟΓΑ θα πάρουν ως βασική
σύνταξη 172 ευρώ καθώς με το νόμο του 1998 (σύσταση κλάδου κύριας
ασφάλισης στον ΟΓΑ) προβλέπεται ότι από το 2003 και κάθε χρόνο η βασική
σύνταξη θα μειώνεται κατά 4% έως ότου να καταργηθεί (2026).
Το 2014 η μείωση είναι 48% και η βασική των 360 πέφτει στα 172 ευρώ.
Το ποσό των 360 ευρώ μόνο συμβολικό είναι παρά ουσιαστικό, καθώς τα 360
ευρώ του ΟΓΑ παίρνουν όσοι ήταν συνταξιούχοι μέχρι και το 2002.
12. Κόβεται το ΕΚΑΣ από συνταξιούχους που είναι κάτω των 65 ετών.
Το επίδομα θα χάσουν από το 2014 περίπου 65.000 δικαιούχοι που είναι
σήμερα από 60 έως 64 ετών. Από την περικοπή αυτή εκτιμάται ότι θα
εξοικονομηθούν 114 εκατ. ευρώ.
13. Αλλάζουν τα κριτήρια για το επίδομα ανεργίας.
Από το 2014 θα παίρνουν επίδομα όσοι είχαν επιδοτηθεί μέχρι 400
ημέρες συνολικά στην τελευταία 4ετία. Ετσι, αν ένας άνεργος επιδοτήθηκε
στα έτη 2010-2013 για 400 ημέρες από τον ΟΑΕΔ, δεν θα δικαιούται επίδομα
το 2014. Αν επιδοτήθηκε για 350 ημέρες θα δικαιούται επίδομα ανεργίας
αλλά μόνο για 50 ημέρες ώστε να συμπληρωθούν οι 400 μέρες της επιδότησής
του.
Σύμφωνα με πληροφορίες η διάταξη αυτή ήδη επανεξετάζεται και
αναζητείται τρόπος όχι για να αυξηθούν οι μέρες της επιδότησης, αλλά για
να μη μείνουν χωρίς επιδόματα το 2014 οι άνεργοι που θα τα δικαιούνται
το 2015 και το 2016.
14. Επανεξετάζεται το σύστημα καθορισμού του κατώτατου μισθού των 586 ευρώ.
Στο επικαιροποιημένο Μνημόνιο αναφέρεται ότι θα πρέπει να
επανεξεταστεί όλη η δομή του κατώτατου μισθού στο πρώτο τρίμηνο του 2014
και είναι πιθανό -όπως έχει ήδη διατυπωθεί σε non paper της τρόικας από
τον περασμένο Απρίλιο- ότι από τον κατώτατο μισθό θα καταργηθούν οι
τριετίες.
Αυτό σημαίνει ότι τα 586 ευρώ θα είναι «ξερός» μισθός και αν οι
εργοδότες το επιθυμούν θα πληρώνουν τις προσαυξήσεις λόγω τριετιών. Εδώ
πρέπει να τονιστεί ότι υπάρχει και ρήτρα επανεξέτασης στο τέλος του 2013
της Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας που υπέγραψε η ΓΣΕΕ με τις εργοδοτικές
οργανώσεις το καλοκαίρι πλην του ΣΕΒ.
15. Αρχίζει η πιλοτική εφαρμογή του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος.
Πρόκειται για ένα συμπληρωματικό ποσό της τάξης των 70 – 250 ευρώ που
θα χορηγείται σε οικογένειες με χαμηλό εισόδημα, ώστε να περνούν πάνω
από το όριο της φτώχειας. Το εγγυημένο εισόδημα θα αφορά περίπου 10.000
δικαιούχους και την πρώτη χρονιά (2014) θα εφαρμοστεί σε δύο περιοχές
της χώρας.
16. Επεκτείνεται η καταβολή του επιδόματος των 200 ευρώ και σε
μακροχρόνια ανέργους, που είναι σήμερα κάτω των 45 ετών και εξαιρούνται
από τη χορήγησή του.
Το επίδομα θα δίνεται σε όσους έχουν ετήσιο οικογενειακό εισόδημα
μέχρι 10.000 ευρώ, προσαυξανόμενο κατά 586,08 ευρώ για κάθε ανήλικο
τέκνο και σε ηλικίες από 20 – 66 ετών, ενώ σήμερα καταβάλλεται σε
ηλικίες από 45-65 ετών και με εισόδημα ως τα 12.000 ευρώ.
17. Αυξάνεται στο 95% (από 80% που είναι σήμερα) το ποσοστό της προσωρινής σύνταξης.
Από το 2014, σύμφωνα με τη διάταξη του υπουργείου Εργασίας που
αποκάλυψε πρόσφατα ο Τύπος της Κυριακής, οι ασφαλισμένοι που
συνταξιοδοτούνται από όλα τα Ταμεία (πλην Δημοσίου) θα δικαιούνται το
95% του ποσού σύνταξης που αντιστοιχεί στα χρόνια ασφάλισης και στις
αποδοχές που λαμβάνονται υπόψη για τον υπολογισμό της σύνταξης.
18. Η εφορία μπαίνει στους λογαριασμούς των αγροτών για τις εισφορές στον ΟΓΑ.
Με νομοθετική ρύθμιση που ήδη προωθείται από το υπουργείο Εργασίας θα
επιτρέπεται από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων να
ελέγχει φορολογικά τους αγρότες και να διασταυρώνει τα εισοδήματά τους
και τις επιδοτήσεις που παίρνουν, προκειμένου να εισπράττει ο ΟΓΑ τα
χρωστούμενα από τις ασφαλιστικές τους εισφορές.
19. Με νομοθετική διάταξη του υπουργείου οι ελεύθεροι επαγγελματίες
θα πληρώνουν από την 1η/1/2014 την εισφορά για επικουρική ασφάλιση στο
ΕΤΕΑ.
Σήμερα η πληρωμή εισφοράς για επικουρική σύνταξη στον ΟΑΕΕ είναι
προαιρετική. Με τη νέα ρύθμιση γίνεται υποχρεωτική και για τους
ελεύθερους επαγγελματίες.
20. Ετοιμάζεται η μεγάλη ανατροπή στα Ταμεία, καθώς με την επιτροπή
για το ασφαλιστικό που ανακοινώνει την ερχόμενη εβδομάδα, σύμφωνα με
πληροφορίες, ο υπουργός Εργασίας, προωθείται η ριζική αλλαγή στον τρόπο
υπολογισμού των συντάξεων με κατάργηση των επιμέρους τρόπων υπολογισμού
που ισχύουν για τα χρόνια ασφάλισης μέχρι το 2008, ή το 2010, ώστε να
προετοιμαστεί το έδαφος για τη βασική σύνταξη των 360 ευρώ που θα
παίρνουν από το 2015 όσοι έχουν 35 έτη παραμονής στην Ελλάδα, ενώ το
υπόλοιπο ποσό θα είναι ανάλογο των εισφορών που έχουν πληρώσει καθόλη τη
διάρκεια του εργασιακού τους βίου.
Κεντρικό θέμα στην ατζέντα του ασφαλιστικού είναι η πλήρης κατάργηση
των 90 μικρών και διάσπαρτων Ταμείων και τομέων ασφάλισης που
λειτουργούν σήμερα και η περαιτέρω ενοποίηση των ασφαλιστικών ταμείων σε
τρία: ΙΚΑ, ΟΓΑ και ΟΑΕΕ.
21. Έρχεται η νέα "διαδοχική ασφάλιση" καθώς το υπουργείο Εργασίας
και το ΙΚΑ επανεξετάζουν τόσο τις προϋποθέσεις συνταξιοδότησης όσο και
τους συντελεστές υπολογισμού των συντάξεων για τους ασφαλισμένους που
έχουν περάσει από δύο ή περισσότερα Ταμεία.
Σύμφωνα με πληροφορίες σκοπός της "νέας διαδοχικής" είναι να μπει φραγμός σε περιπτώσεις πρόωρης συνταξιοδότησης.
22. Ετοιμάζεται η είσοδος των ιδιωτικών συστημάτων ασφάλισης και
συνταξιοδότησης με πυλώνα σχετική μελέτη που ήδη έχει ετοιμαστεί για τον
ασφαλιστικό φορέα της Τραπέζης της Ελλάδος.
Η μελέτη αυτή έχει εκπονηθεί από
την εταιρία Ernst Young και σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες αναφέρει
ότι ένα μέρος της σύνταξης για τα χρόνια ασφάλισης από το 2014 ή το 2015
και μετά θα μπορεί να καταβάλλεται από ιδιωτική ασφάλιση.
ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ :
EΠΙΚΟΥΡΙΚΕΣ ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ
Οσο περισσότεροι συνταξιούχοι τόσο μικρότερη η επικουρική
Oι νέες επικουρικές συντάξεις που θα καταβάλλονται, αρχίζοντας από
την 1/1/2015, θα έχουν πολύ μικρή σχέση με αυτές που καταβάλλονται
σήμερα. Ουσιαστικά το συνολικό ποσό των επικουρικών συντάξεων που θα
καταβάλλεται κάθε χρόνο δεν θα υπερβαίνει το ποσό των εισφορών που θα
έχει λάβει το ΕΤΕΑ (Eνιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης) κατά τον
προηγούμενο χρόνο. Το ισχύον ποσό σύνταξης που καταβάλλεται σήμερα θα
παίζει ρόλο μόνο σε ό,τι αφορά τον προσδιορισμό της αναλογίας με την
οποία θα υπολογιστεί η νέα παροχή πάνω στο ποσό που τελικά θα
διανεμηθεί.
Από την υπουργική απόφαση για τον καθορισμό του μαθηματικού τύπου με τον
οποίο θα υπολογίζεται το νέο σύστημα επικουρικών συντάξεων του ΕΤΕΑ
προκύπτουν τα εξής νέα στοιχεία:
n Το νέο σύστημα θα λειτουργεί σαν μια αναδιανεμητική πυραμίδα.
Αναδιανεμητική μεν αλλά όχι ανταποδοτικά, αφού μικρότερα ετήσια ποσά
εισφορών θα πρέπει να διανεμηθούν σε περισσότερους συνταξιούχους.
Συνέπεια, η πλήρης εξάρτηση των ποσών από τον εκάστοτε αριθμό
συνταξιούχων.
n Η σύνταξη διαχωρίζεται σε ονομαστική και καταβαλλόμενη. Η πρώτη
είναι αυτή που πρέπει να καταβάλλεται βάσει του γενικού μαθηματικού
τύπου. Η δεύτερη θα είναι αυτή που πραγματικά θα παίρνει στο χέρι ο
δικαιούχος βάσει των εκάστοτε ετήσιων εσόδων των Ταμείων.
n Βάσει των νομοθετικών ρυθμίσεων που είναι σε ισχύ, για τους προ
της 1-1-2001 ασφαλισμένους, η σύνταξη από το επικουρικό ταμείο θα
υπολογίζεται με αναλογικό τρόπο για το χρονικό διάστημα ασφάλισης μέχρι
1-1-2015.
Παράλληλα στην τελική φάση εισέρχονται οι διεργασίες για την πλήρη
λειτουργία του Ενιαίου Ταμείου Επικουρικής Ασφάλισης (ΕΤΕΑ). Ο υπουργός
Εργασίας Γιάννης Βρούτσης φέρεται διατεθειμένος να επισπεύσει τη
διαδικασία, η οποία - σύμφωνα με τον αρχικό προγραμματισμό - επρόκειτο
να ολοκληρωθεί στο τέλος Φεβρουαρίου. Ωστόσο, όπως αναφέρει ο κ.
Βρούτσης σε απόφασή του, επί του παρόντος «οι υπηρεσίες των εντασσόμενων
Ταμείων, τομέων και κλάδων στον νέο φορέα εξακολουθούν να λειτουργούν
με την υφιστάμενη οργανωτική τους δομή και προσωπικό ασκώντας τις
σχετικές με την ασφάλιση και παροχή επικουρικής σύνταξης αρμοδιότητες».
Ηδη στον νέο φορέα έχουν ενταχθεί το επικουρικό του ΙΚΑ και άλλα τρία
Ταμεία [ΤΑΥΤΕΚΩ, που αφορά υπηρεσίες κοινής ωφέλειας - πρώην ΔΕΚΟ,
Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης Δημοσίων Υπαλλήλων (ΤΕΑΔΥ), οι τομείς του
ΤΑΔΚΥ και ΤΕΑΠΟΚΑ, αλλά και το Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης Υπαλλήλων
Εμπορικών Καταστημάτων], με αποτέλεσμα πλέον το Ταμείο να καλύπτει
4.500.000 ασφαλισμένους και συνταξιούχους.
EΦΑΠΑΞ
Δεν θα υπάρχει καθορισμένο ποσό από το 2014
Nέα περικοπή θα υποστούν τα εφάπαξ τα οποία θα χορηγούν τα Ταμεία
Πρόνοιας (ΝΠΔΔ) σε όσους συνταξιοδοτούνται από την 1/1/2014. Η υπουργική
απόφαση που υπέγραψε σε εφαρμογή του Μνημονίου (Ν. 4046/2012) ο
υπουργός Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας Γ. Βρούτσης,
επιβάλλει τον υπολογισμό των εφάπαξ με σύνθετο μαθηματικό τύπο. Η
απόφαση με τον τίτλο «ανασχεδιασμός της τεχνικής βάσης εφάπαξ παροχών»
προβλέπει τον υπολογισμό των εφάπαξ με «διανεμητικό σύστημα καθορισμένων
εισφορών και νοητή κεφαλαιοποίηση», αντί των «κλειδωμένων» -
προκαθορισμένων ποσών που σήμερα καταβάλλονται. Τα εφάπαξ που θα
πληρώνονται κατά τη συνταξιοδότηση από τον επόμενο χρόνο θα αποτελούν τη
«συσσωρευμένη αξία» των εισφορών τις οποίες θα έχουν καταβάλει οι
ασφαλισμένοι.
Θα λαμβάνονται όμως υπόψη και άλλες παράμετροι όπως η οικονομική
κατάσταση των Ταμείων, ο αριθμός των λοιπών ασφαλισμένων που τα
«αιμοδοτούν» δίνοντας, στο τέλος, ένα «πλασματικό ποσοστό επιστροφής»
που, μάλιστα, κάθε χρόνο θα πρέπει να ανακαθορίζεται με βάση «συντελεστή
βιωσιμότητας».
Σύμφωνα με την απόφαση, «για τη συσσώρευση των εισφορών θα γίνεται
χρήση πλασματικού ποσοστού επιστροφής το οποίο ορίζεται ως η ετήσια
μεταβολή της βάσης υπολογισμού των εισφορών για το σύνολο των
ασφαλισμένων». Στον μαθηματικό τύπο που θα χρησιμοποιούν τα Ταμεία για
τον καθορισμό της εφάπαξ παροχής θα συνυπολογίζονται:
1. Οι συνολικές εισφορές εργαζομένων ή και εργοδότη (όπου υπάρχουν εργοδοτικές εισφορές) του έτους.
2. Τα έτη συσσώρευσης των εισφορών.
3. Η ετήσια μεταβολή της βάσης υπολογισμού των εισφορών όλων των ασφαλισμένων.
4. Συντελεστής βιωσιμότητας ο οποίος θα προκύπτει
«ζυγίζοντας» τις εισφορές, τους τυχόν άλλους (κοινωνικούς) πόρους που
παρακρατούνται, τα διοικητικά έξοδα του έτους, την περιουσία στις 31
Δεκεμβρίου του έτους πριν από την καταβολή των εφάπαξ παροχών χωρίς να
λαμβάνονται υπόψη οι συνολικές εισφορές και τα διοικητικά έξοδα του
έτους πληρωμής και την παρούσα αξία των συνολικών υποχρεώσεων με βάση τα
δεδουλευμένα δικαιώματα των ασφαλισμένων στο έτος.
Σε ασφαλισμένους που δεν συμπληρώνουν τις προϋποθέσεις (κυρίως τον
χρόνο ασφάλισης) για τη λήψη εφάπαξ τα Ταμεία θα επιστρέφουν τις
αναλογούσες εισφορές εντόκως, αν και όπου προβλέπεται, με κουρεμένο όμως
επιτόκιο το οποίο θα είναι «ο δείκτης τιμών καταναλωτή του τρέχοντος
έτους μειωμένο κατά μία ποσοστιαία μονάδα». Με βάση την απόφαση αυτή τα
Ταμεία θα πρέπει να «ανοίξουν» ατομικούς λογαριασμούς των ασφαλισμένων
και να συστηματοποιήσουν τη συλλογή όλων των οικονομικών τους στοιχείων
προκειμένου να προετοιμάσουν τη βάση υπολογισμού των εφάπαξ τα οποία θα
χορηγούν από το επόμενο έτος.
Να σημειωθεί ότι το νέο καθεστώς δεν αλλάζει τίποτε σε σχέση με τις
καταβαλλόμενες εισφορές υπέρ των Ταμείων Πρόνοιας οι οποίες κινούνται,
στους περισσότερους κλάδους, σε χαμηλά επίπεδα (1% - 3%) επί των
αποδοχών. Στο 4% έχει κλειδώσει η εισφορά του εφάπαξ για τους νέους (από
1/1/93) ασφαλισμένους για τους οποίους, ωστόσο, δεν προβλέπεται η
καταβολή εργοδοτικής εισφοράς.
Στον μαθηματικό τύπο που θα χρησιμοποιούν τα Ταμεία για τον καθορισμό της εφάπαξ παροχής θα συνυπολογίζονται:
1. Οι συνολικές εισφορές εργαζομένων ή και εργοδότη (όπου υπάρχουν εργοδοτικές εισφορές) του έτους.
2. Τα έτη συσσώρευσης των εισφορών.
3. Η ετήσια μεταβολή της βάσης υπολογισμού των εισφορών όλων των ασφαλισμένων.
4. Συντελεστής βιωσιμότητας, ο οποίος θα προκύπτει
«ζυγίζοντας» τις εισφορές, τους τυχόν άλλους (κοινωνικούς) πόρους που
παρακρατούνται, τα διοικητικά έξοδα του έτους, την περιουσία στις 31
Δεκεμβρίου του έτους πριν από την καταβολή των εφάπαξ παροχών χωρίς να
λαμβάνονται υπόψη οι συνολικές εισφορές και τα διοικητικά έξοδα του
έτους πληρωμής και την παρούσα αξία των συνολικών υποχρεώσεων με βάση τα
δεδουλευμένα δικαιώματα των ασφαλισμένων στο έτος.
ΚΥΡΙΑ ΣΥΝΤΑΞΗ
Αλλάζει ο υπολογισμός σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα
Στα Ταμεία κύριας ασφάλισης, στον ιδιωτικό τομέα αλλά και στο
Δημόσιο, ο τρόπος υπολογισμού των συντάξεων αλλάζει από το 2015 και μετά
και υιοθετείται μεικτό σύστημα. Ο νόμος Λοβέρδου - Κουτρουμάνη αλλάζει
ριζικά τον τρόπο υπολογισμού των συντάξεων. Η αλλαγή αρχίζει από το
2015, αλλά όσοι συνταξιοδοτηθούν από το έτος αυτό και εντεύθεν θα
εφαρμόσουν το νέο σύστημα και για τα έτη από το 2011 και μετά. Το τελικό
ποσό της σύνταξης θα διαμορφώνεται από τη βασική σύνταξη και από την
αναλογική σύνταξη.
Αναλυτικά:
- Η εφαρμογή της βασικής σύνταξης αρχίζει από το 2015 και το ύψος
της θα είναι στα 360 ευρώ, δηλαδή όσο είναι σήμερα η προνοιακή σύνταξη
του ΟΓΑ.
- Θα χορηγείται κατά τον χρόνο συνταξιοδότησης του ασφαλισμένου. Ωστόσο
μετά το 2015 θα υπάρξει ένα μεταβατικό διάστημα για όσους
συνταξιοδοτηθούν τα επόμενα έτη. Συγκεκριμένα, για τα έτη ασφάλισης από
το 2011 και μετά θα δίδεται αναλογία της σύνταξης ίση με το πηλίκον των
ετών που διήνυσε μετά την ημερομηνία αυτή, διά του συνόλου των ετών
ασφάλισής του.
- Η βασική και η αναλογική σύνταξη θα δίδονται για 12 μήνες τον χρόνο, δηλαδή δεν θα χορηγείται 13η και 14η σύνταξη.
- Η εφαρμογή του νέου τρόπου υπολογισμού της σύνταξης αρχίζει από το
2015. Από το έτος αυτό θα δίδεται από κοινού με τη βασική και η
αναλογική σύνταξη. Το πρώτο διάστημα θα εφαρμοστεί ένα μεικτό σύστημα.
Τα έτη ασφάλισης από το 2011 έως το 2015 θα υπολογίζονται με το νέο
σύστημα για όποιον συνταξιοδοτείται από το 2015 και μετά, ενώ τα έτη προ
του 2011 με τον σημερινό τρόπο.
- Για τον υπολογισμό της θα λαμβάνεται υπόψη το σύνολο του
εργασιακού βίου. Το ποσοστό αναπλήρωσης για κάθε έτος ασφάλισης θα
διαμορφώνεται με έναν συντελεστή που αρχίζει από το 0,8% κατά το πρώτο
έτος ασφάλισης και κλιμακώνεται, στο 40ό και έως το 50ό έτος, στο 1,5%.
Σημειώνεται ότι σήμερα το αντίστοιχο ποσοστό φθάνει το 2%.
- Το ποσοστό αναπλήρωσης μαζί με τη βασική σύνταξη - κατά το υπουργείο Εργασίας - θα φθάνει το 64%.
Η μείωση, κατά το υπουργείο, είναι μεσοσταθμικά γύρω στο 7%, οι
συνδικαλιστικές οργανώσεις ωστόσο κάνουν λόγο για μειώσεις που φθάνουν
και το 30%.
- Οι μηνιαίες συντάξιμες αποδοχές θα υπολογίζονται με τον εξής τρόπο:
είναι ίσες με το πηλίκον των μηνιαίων αποδοχών όλου του εργασιακού βίου,
διά του αριθμού όλων των μηνών απασχόλησης. Στη διαμόρφωση των αποδοχών
λαμβάνονται υπόψη 12 μήνες τον χρόνο. Δηλαδή, για τις συντάξιμες
αποδοχές δεν συμπεριλαμβάνονται τα δώρα εορτών και το επίδομα αδείας.
Αυτές οι αποδοχές θα προσαυξάνονται με βάση τη μεταβολή του δείκτη τιμών
καταναλωτή, ενώ θα προστίθεται και ένας «συντελεστής ωρίμασης». Με τον
τρόπο αυτό θα επιχειρείται η επικαιροποίηση των αμοιβών των «παλαιών»
ετών ασφάλισης. Η κατώτατη σύνταξη θα είναι το άθροισμα των ποσών της
βασικής και της αναλογικής σύνταξης λόγω γήρατος, για χρόνο ασφάλισης
τουλάχιστον δεκαπέντε ετών, δεν μπορεί να υπολείπεται του ποσού που
αντιστοιχεί σε δεκαπέντε ημερομίσθια ανειδίκευτου εργάτη κατά το έτος
2015.
ENOΠΟΙΗΣΕΙΣ
Ενιαίος τρόπος για τον υπολογισμό εισφορών και συντάξεων
Nέο γύρο περικοπών στις συνταξιοδοτικές παροχές υποκρύπτει η
οικονομική και διοικητική ενοποίηση όλων των φορέων κοινωνικής ασφάλισης
από το 2014, με ενιαίο τρόπο για τον υπολογισμό εισφορών και συντάξεων,
που προανήγγειλε o υπουργός Εργασίας Γιάννης Βρούτσης. Αυτό σημαίνει
ότι από το 2014 θα υπάρξει ενιαίο πλαίσιο εισφορών και παροχών στα
ενοποιημένα Ταμεία και θα επηρεάσει τις συντάξεις σε μία σειρά Ταμείων
(π.χ., στον ευρύτερο δημόσιο τομέα), ενώ θα υπάρξει αντίστοιχα και
μείωση εισφορών. Δηλαδή, αναμένεται να υπάρξει μέσω των ενοποιήσεων νέος
γύρος περικοπών στις συντάξεις. Το όλο εγχείρημα θα γίνει έπειτα από
αναλογιστικές μελέτες.
Το σχέδιο των ενοποιήσεων έχει ως εξής: σε έξι Ταμεία κύριας
ασφάλισης (ΙΚΑ, ΟΑΕΕ, ΟΓΑ, Δημόσιο, ΝΑΤ και ΕΤΑΠ-ΜΜΕ) θα συγχωνευτούν οι
60 ασφαλιστικοί κλάδοι που υπάρχουν σήμερα (ακόμα και μετά τις
ενοποιήσεις) και τα 90 τμήματα μητρώων συνταξιούχων που λειτουργούν ως
ξεχωριστά «κρατίδια», με δικό τους καθεστώς εισφορών και παροχών. Στα 6
Ταμεία θα καθιερωθεί ενιαίο σύστημα εισφορών και παροχών που θα ισχύσει
για όσους συνταξιοδοτηθούν μετά το 2014. Αυτό θα επηρεάσει κατά κύριο
λόγο τους ασφαλισμένους στα πρώην ευγενή ταμεία (ΔΕΚΟ, τράπεζες) που θα
αντιμετωπίσουν σταδιακά μειώσεις στις παροχές σε χρήμα - ακόμα και στις
συντάξεις - ενώ αντίστοιχα θα μειωθεί και το ύψος των εισφορών που
καταβάλλουν.
«Με 90 μητρώα συνταξιούχων που λειτουργούν με αποκλίσεις σαν τσαμπιά
στον κορμό του ασφαλιστικού συστήματος, διαιωνίζεται το χάος και ο
λαβύρινθος», επισημαίνει ο υπουργός Εργασίας Γιάννης Βρούτσης, ο οποίος
στοχεύει να έχει ολοκληρώσει έως το 2014 την επιχείρηση «νοικοκύρεμα του
ασφαλιστικού συστήματος».
Οι βασικές αλλαγές στις οποίες θα επικεντρωθεί η νέα ασφαλιστική μεταρρύθμιση είναι οι εξής:
1. Οι ενιαίες εισφορές θα αφορούν το σύνολο των
ασφαλισμένων - ανά ταμείο - είτε απασχολούνται στον ιδιωτικό τομέα είτε
σε ΔΕΚΟ, τράπεζα ή σε επιχειρήσεις του δημόσιου τομέα. Δηλαδή,
καταργούνται οι ειδικές διατάξεις που διατηρούνταν μετά την ένταξη
- παραδείγματος χάριν - των ειδικών ταμείων στο ΙΚΑ και προέβλεπαν
διαφορετικές εισφορές και διαφορετικές παροχές. Οι ενιαίες εισφορές θα
ισχύουν για όλους τους ασφαλισμένους ανά Ταμείο κύριας ασφάλισης, π.χ.
ΙΚΑ, ΟΑΕΕ, ΟΓΑ κ.τ.λ.
2. Αντιστοίχως οι ενιαίες εισφορές θα σημάνουν
ενιαίο σύστημα παροχών. Οι υφιστάμενες συντάξεις δεν θα θιγούν ούτε θα
αλλάξει το νέο σύστημα υπολογισμού των συντάξεων που εισήγαγε ο νόμος
Λοβέρδου - Κουτρουμάνη, ο οποίος τίθεται σε εφαρμογή το 2015. Αλλωστε ο
νέος υπολογισμός των συντάξεων είναι σε άμεση σύνδεση με το ύψος των
καταβαλλόμενων εισφορών, στο σύνολο του εργασιακού βίου του
ασφαλισμένου. Πάντως οι «ενιαίες συντάξεις» ανά Ταμείο θεωρείται βέβαιο
ότι θα επηρεάσουν - μειώσουν τις συντάξεις των λεγόμενων ευγενών
Ταμείων.
3. Ενα ενιαίο λογιστήριο ανά Ταμείο και κατάργηση
των «ειδικών λογαριασμών» και των υπηρεσιών που συντηρούσε κάθε Ταμείο
που ενοποιήθηκε. Με τον τρόπο αυτό θα υπάρχει ενιαία λογιστική
απεικόνιση και κεντρική παρακολούθηση όλων των ασφαλιστικών φορέων. Και
βεβαίως θα καταστεί εφικτή η δημοσιοποίηση ισολογισμών από τα Ταμεία,
κάτι που έχει θεσμοποιηθεί - από χρόνια - χωρίς μέχρι σήμερα να γίνει
εφικτό.
4. Κεντρική αντιμετώπιση των ληξιπρόθεσμων οφειλών
προς τα Ταμεία, ενδεχομένως από την εταιρεία Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης
Κοινωνικής Ασφάλισης (ΗΔΙΚΑ). Θα υπάρχουν ενιαίοι κανόνες για την
τακτοποίηση των οφειλών και όχι ρυθμίσεις ανά Ταμείο.
ΜΕΙΩΣΗ
ΕΡΓΟΔΟΤΙΚΩΝ ΕΙΣΦΟΡΩΝ
Καταργήθηκαν εισφορές υπέρ ΟΑΕΔ και ΟΕΕ
Από την 1η Νοεμβρίου 2012 καταργήθηκαν οι εργοδοτικές εισφορές υπέρ
του Οργανισμού Εργατικής Κατοικίας (ΟΕΚ) και Εργατικής Εστίας (ΟΕΕ)
κατά ποσοστό 0,75% και 0,35%, αντίστοιχα, για τις κοινές επιχειρήσεις
(συνολικά 1,1%) και ειδικά για την ασφάλιση των εργατοτεχνιτών οικοδόμων
κατά 0,938% υπέρ του ΟΕΚ και 0,438% υπέρ ΟΕΕ (σύνολο 1,376%).
Αντιθέτως, διατηρούνται οι εισφορές των εργαζομένων όπως ίσχυσαν και
είναι 1% υπέρ ΟΕΚ και 0,35% υπέρ ΟΕΕ. Το ίδιο θα ισχύει και για τους
ασφαλιζόμενους μέσω σωματείων, συνεργατικών και συνεταιρισμών. Στο
πλαίσιο της πολιτικής ελάφρυνσης του «μη μισθολογικού» κόστους για τις
επιχειρήσεις, η κυβέρνηση έχει αναλάβει τη δέσμευση έναντι της τρόικας
να προχωρήσει σε περαιτέρω μείωση των εργοδοτικών εισφορών κατά 3,9
ποσοστιαίες μονάδες. Προκειμένου η μείωση αυτή να μη στερήσει το ΙΚΑ από
επιπλέον έσοδα για τις συντάξεις, η ηγεσία του υπουργείου Εργασίας
σχεδιάζει να καταργήσει «αναχρονιστικές» ή «μη πλήρως ανταποδοτικές»
εισφορές που καταβάλλουν οι εργοδότες υπέρ του ΟΑΕΔ (π.χ. στράτευσης
κ.ά., τις οποίες ωστόσο ο Οργανισμός υποχρεώνεται να χρησιμοποιεί για να
συμπληρώνει, έναντι των μειωμένων από το ΙΚΑ καταβολών, τα ποσά για τις
πληρωμές επιδομάτων).
MEΙΩΣΗ ΣΕ ΔΙΠΛΟΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΟΥΣ
Αναδρομικό ψαλίδι σε 100.000 από τον ερχόμενο Απρίλιο
Αναδρομική μείωση θα έχουν από τον ερχόμενο Απρίλιο στις συντάξεις
τους περίπου 100.000 διπλοσυνταξιούχοι. Η περικοπή κατά 12% στις διπλές
συντάξεις που το άθροισμά τους είναι μεγαλύτερο από 1.300 ευρώ θα γίνει
με σημαντική καθυστέρηση. Πρόκειται για συνταξιούχους γιατρούς,
δικηγόρους, μηχανικούς αλλά και δικαστικούς που παίρνουν μια κύρια
σύνταξη από το Ταμείο στο οποίο ανήκουν (δηλαδή από το ΕΤΑΑ) και μια
δεύτερη, επίσης κύρια σύνταξη, είτε από το ΙΚΑ είτε από το Δημόσιο. Oι
διπλοσυνταξιούχοι είχαν μείνει μέχρι τώρα εκτός περικοπών όσον αφορά την
Εισφορά Αλληλεγγύης (γνωστή ως ΛΑΦΚΑ) που επιβάλλεται με ποσοστά 3%-14%
και από το πρώτο ευρώ σε συντάξεις άνω των 1.400 ευρώ, και από τη
μείωση κατά 12% που επιβάλλεται στο τμήμα σύνταξης από τα 1.300 ευρώ και
πάνω. Και στις δύο περιπτώσεις οι περικοπές αυτές, όπως προβλέπονται
στους νόμους 3986/11 (ΛΑΦΚΑ) και 4051/12 (μείωση 12%), επιβάλλονται είτε
σε μια κύρια σύνταξη είτε στο άθροισμα δύο κύριων συντάξεων.
Πρέπει να τονιστεί ότι η περικοπή στους διπλοσυνταξιούχους δεν
έγινε λόγω της απουσίας ψηφιακής βάσης συνταξιούχων - ασφαλισμένων. Είπε
χαρακτηριστικά χτες ο υπουργός Εργασίας στη Βουλή: «Οι πρώτες θετικές
επιπτώσεις της λειτουργίας της ψηφιακής βάσης είναι πως το υπουργείο
ανακάλυψε ότι δύο νόμοι, του 2010 και του 2011, για την περικοπή
συντάξεων, δεν είχαν εφαρμοστεί και, πλέον, από τον Απρίλιο κιόλας θα
εφαρμοστεί ο επανυπολογισμός όλων των συντάξεων στη βάση των νόμων που
έχουν ψηφιστεί».
Η βασική εκκρεμότητα σε αυτό το θέμα των περικοπών που ψηφίστηκαν
πέρυσι τον Φεβρουάριο - αμέσως μετά το Μνημόνιο ΙΙ - είναι το πότε θα
γίνει η αναδρομική παρακράτηση από τις μειώσεις των διπλών συντάξεων.
Επειδή ο νόμος έχει αναδρομική ισχύ οι περικοπές στις διπλές συντάξεις θα αφορούν το διάστημα από 1-1-2012 έως και 1-2-2013.
Επομένως, πρέπει να υπολογιστεί η αναδρομική περικοπή για 14 μήνες
σε όλες τις διπλές συντάξεις που και οι δυο μαζί ξεπερνούν τα 1.300
ευρώ, ενώ στη συνέχεια θα καθοριστεί με σχετική εγκύκλιο ο αριθμός των
μηνιαίων δόσεων που θα γίνουν οι περικοπές.
ΠΕΡΙΚΟΠΕΣ ΣΥΝΤΑΞΕΩΝ
Μειώσεις από 5% έως 20% από 1ης Ιανουαρίου 2013
Αρχισε και βρίσκεται σε εξέλιξη η νέα περικοπή των συντάξεων.
Σημειώνεται ότι με το νέο Μνημόνιο επιβάλλονται μειώσεις από 5% έως 20%
από 1ης Ιανουαρίου 2013 στις συντάξεις άνω των 1.000 ευρώ τον μήνα. Οι
περικοπές θα γίνουν σταδιακά και σε τέσσερις δόσεις με αναδρομική ισχύ
από 1-1-2013.
Συγκεκριμένα, οι μηνιαίες συντάξεις μειώνονται από 1/1/2013, ως εξής:
n Για ποσό μηνιαίας σύνταξης ή αθροίσματος από 1.000,01 ευρώ έως 1.500
ευρώ, γίνεται μείωση 5% στο σύνολο του ποσού. Το ποσό της σύνταξης που
απομένει μετά τη μείωση δεν μπορεί να υπολείπεται του ποσού των 1.000,01
ευρώ.
n Για ποσό μηνιαίας σύνταξης ή αθροίσματος από 1.500,01 ευρώ έως 2.000
ευρώ, γίνεται μείωση κατά 10% στο σύνολο του ποσού. Το ποσό της μείωσης
που απομένει μετά τη μείωση δεν μπορεί να υπολείπεται του ποσού των
1.425,01 ευρώ.
n Για ποσό μηνιαίας σύνταξης ή αθροίσματος από 2.000,01 ευρώ έως 3.000
ευρώ γίνεται μείωση κατά 15% στο σύνολο του ποσού. Το ποσό της σύνταξης
που απομένει μετά τη μείωση δεν μπορεί να υπολείπεται του ποσού των
1.800,01 ευρώ.
n Για ποσό μηνιαίας σύνταξης ή αθροίσματος από 3.000,01 ευρώ και άνω
γίνεται μείωση 20% στο σύνολο του ποσού. Το ποσό της σύνταξης που
απομένει μετά τη μείωση δεν μπορεί να υπολείπεται του ποσού των 2.550,01
ευρώ.
Για τις προαναφερόμενες μειώσεις λαμβάνονται υπόψη τα ποσά των συντάξεων που καταβλήθηκαν έως τις 31/12/2012.