Καλώς ήλθατε-Welcome-welkom-mirë se vini- welkomma- ahlan wa sahlan- bari galoust- xos gelmissiniz -i bisimila - akwaba - ongi etorri - Шчыра запрашаем - swagata - amrehba sisswène - ani kié - dobro došli - degemer mad - добре дошъл - kyo tzo pa eit - benvinguts - bonavinuta - dobrodošli - vítejte - velkommen - welkom - bonvenon - tere tulemast -gabitê - vælkomin - tervetuloa - welkom - bienvenue - wolkom - binvignut - benvido -herzlich willkommen - eguahé porá - mikouabô - bienvéni - baroukh haba / brouha aba-a - swaagat / aap ka swaagat hein - üdvözlöm - velkomin - nnoo / i biala - selamat datang -fáilte - benvenuto - yôkoso - amrehva ysswène / l'aaslama - chum reap suor (formal) / suor sdei (casual) -murakaza neza - 환영합니다 - nodé - bi xer hati - gnindi ton hap - gratus mihi venis - laipni lūdzam -

Τετάρτη 4 Απριλίου 2012

Δέκα ερωτήσεις & απαντήσεις για την ΑΟΖ

1. Τί είναι η ΑΟΖ;
Η Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη (ΑΟΖ) είναι μία θαλάσσια ζώνη. Ξεκινά από εκεί που τελειώνει η αιγιαλίτιδα ζώνη (στην περίπτωση της Ελλάδος στα 6 μίλια). Εκτείνεται έως 200 μίλια από τις ακτές. Στο στενό θαλάσσιο χώρο της Μεσογείου κανένα κράτος, περιλαμβανομένης και της Ελλάδος, δεν έχει δυνατότητα για πλήρη ανάπτυξη της ΑΟΖ λόγω της εγγύτητας με γειτονικά κράτη. Μέσα στην ΑΟΖ το κράτος ασκεί μεταξύ άλλων:
α. “Κυριαρχικά δικαιώματα” για την έρευνα και εκμετάλλευση των πλουτοπαραγωγικών πηγών στο βυθό, στο υπέδαφος και στα υπερκείμενα ύδατα.
β. Δικαιοδοσία για τη λήψη μέτρων προστασίας του θαλάσσιου περιβάλλοντος

2. Σε τί διαφέρει η ΑΟΖ από την υφαλοκρηπίδα;
Οι κύριες (αν και όχι όλες) διαφορές είναι οι ακόλουθες:
Διαφορά 1: Η ΑΟΖ περιλαμβάνει τον βυθό, το υπέδαφος και τα υπερκείμενα ύδατα. Η υφαλοκρηπίδα περιλαμβάνει μόνον τον βυθό και το υπέδαφος της θάλασσας. Δεν περιλαμβάνει τα υπερκείμενα ύδατα.
Διαφορά 2: Τα δικαιώματα και οι δικαιοδοσίες ενός κράτους επί της ΑΟΖ αποκτώνται μόνον όταν το κράτος κηρύξει ρητώς τη συγκεκριμένη θαλάσσια ζώνη. Αντιθέτως, «τα δικαιώματα του παράκτιου Κράτους στην υφαλοκρηπίδα δεν εξαρτώνται από την πραγματική ή ιδεατή κατοχή ή από οποιαδήποτε ρητή διακήρυξη» (άρθρο 77) και υπάρχουν “εξ υπαρχής” και “αυτοδικαίως”.
Διαφορά 3: Η ΑΟΖ περιλαμβάνει και την εκμετάλλευση των πλουτοπαραγωγικών πηγών αλλά και την προστασία και τον περιβαλλοντικό έλεγχο αυτών των πηγών καθώς και την επιστημονική έρευνα. Η υφαλοκρηπίδα αναφέρεται αποκλειστικώς στην (οικονομική) εκμετάλλευση των πλουτοπαραγωγικών πηγών του βυθού και του υπεδάφους.

3. Δεν έχει απορροφήσει ο θεσμός της ΑΟΖ την υφαλοκρηπίδα;
Όχι. Και οι δύο θαλάσσιες ζώνες είναι εξ ίσου ισχυρές στο νομικό πεδίο. Η Σύμβαση για το Δίκαιο της Θάλασσας δέχεται την αυτόνομη ύπαρξη τους. Επιπλέον, στη Σύμβαση αναφέρεται ρητώς ότι ένα κράτος που έχει θεσπίσει ΑΟΖ, ασκεί τα δικαιώματα επί του βυθού και του υπεδάφους της ΑΟΖ, σύμφωνα με τα οριζόμενα στα σχετικά άρθρα για την υφαλοκρηπίδα (άρθρο 56). Επομένως, για να δούμε ποιά δικαιώματα ασκεί ένα κράτος επί του βυθού και του υπεδάφους της ΑΟΖ του, πρέπει να ανατρέξουμε στις σχετικές διατάξεις για την υφαλοκρηπίδα.

4. Πόσες χώρες έχουν κηρύξει ΑΟΖ σε όλο τον κόσμο;
Η θέσπιση ΑΟΖ ξεκίνησε τη δεκαετία του 1970. Σήμερα από τα 150 κράτη που έχουν δυνατότητα να διεκδικήσουν ΑΟΖ, τα 129 έχουν προχωρήσει στην κήρυξή της. Στη Μεσόγειο από τα 21 κράτη της περιοχής, μόνον τα 8 έχουν θεσπίσει ΑΟΖ. Στα κράτη που δεν έχουν θεσπίσει ΑΟΖ περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, η Ισπανία, η Γαλλία και η Ιταλία (η Ισπανία έχει, όμως, θεσπίσει ζώνη προστασίας της αλιείας και οι άλλες δύο χώρες, έχουν θεσπίσει ζώνες οικολογικής προστασίας). Η Τουρκία έχει θεσπίσει ΑΟΖ στην περιοχή του Ευξείνου Πόντου αλλά όχι στη Μεσόγειο.

5. Η κήρυξη ΑΟΖ θα βοηθήσει στην επίλυση των ελληνοτουρκικών διαφορών;
Κατηγορηματικά όχι. Τα ίδια προβλήματα που υπάρχουν σήμερα με την οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας θα εξακολουθήσουν να υφίστανται όταν θεσπισθεί η ΑΟΖ. Σύμφωνα με τη Σύμβαση για το Δίκαιο της Θάλασσας, οι κανόνες οριοθετήσεως των δύο θαλασσίων ζωνών είναι απολύτως ίδιοι. Μοναδική διαφορά είναι ότι με τη θέσπιση ΑΟΖ θα επιβεβαιωθεί ότι το βασικό κριτήριο της θαλάσσιας αυτής ζώνης είναι η απόσταση από τις ακτές και όχι γεωμορφολογικά κριτήρια του βυθού που σχετίζονται με τη γεωλογική υφαλοκρηπίδα. Ούτως ή άλλως, όμως, η Τουρκία έχει πάψει εδώ και χρόνια να επικαλείται γεωμορφολογικά κριτήρια

6. Εάν δεν βοηθά στην επίλυση των ελληνοτουρκικών σχέσεων, γιατί επιθυμούμε την κήρυξη ΑΟΖ;
Την Ελλάδα συμφέρει η θέσπιση ΑΟΖ για τους ακόλουθους επτά λόγους:
o Διασφαλίζει την πολιτική και οικονομική ενότητα του ελλαδικού χώρου, τις ηπειρωτικές περιοχές με τα νησιά.
o Προστατεύει το θαλάσσιο περιβάλλον (π.χ. από πετρελαιοκηλίδες) που είναι και ο μόνος πλούτος του Αιγαίου τον οποίο πραγματικά εκμεταλλευόμαστε μέσω του τουρισμού.
o Βοηθά στην αντιμετώπιση της καταστροφής των αλιευτικών πεδίων του Αιγαίου που υπεραλιεύονται συστηματικά πέραν των 6 μιλίων από τις ακτές μας.
o Προσφέρει δυνατότητες οικονομικής εκμεταλλεύσεως πέραν της αιγιαλίτιδας ζώνης μέσω π.χ. της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ρεύματα, ύδατα και ανέμους.
o Έχει ως βάση της το στοιχείο της αποστάσεως από τις ακτές και μόνον. Έτσι καταρρίπτει οποιοδήποτε τουρκικό επιχείρημα για γεωμορφολογικά στοιχεία του βυθού της θάλασσας που θα μπορούσαν να συνδεθούν με την υφαλοκρηπίδα.
o Κλείνει θέματα που δυνητικά θα μπορούσαν να εγερθούν στο μέλλον στις ελληνοτουρκικές σχέσεις, όπως αυτό της ΑΟΖ.
o Προσφέρει μεγαλύτερη ισχύ σε ένα κράτος η πρόσκτηση αυξημένων αρμοδιοτήτων στις θάλασσες που το περιβάλλουν

7. Γιατί διαδοχικές ελληνικές κυβερνήσεις δεν κήρυξαν ΑΟΖ μέχρι σήμερα;
Οφείλεται καθαρά στη φοβική στάση της ελληνικής πλευράς. Η στάση αυτή δεν περιορίζεται μόνον στην ΑΟΖ. Το ίδιο συμβαίνει εδώ και χρόνια με:
o την αύξηση των ελληνικών χωρικών υδάτων (η Ελλάδα είναι το μοναδικό από τα 149 παράκτια κράτη του πλανήτη που έχουν δυνατότητα να επεκτείνουν τα χωρικά τους ύδατα στα 12 μίλια, που δεν έχει ασκήσει αυτό το δικαίωμα),
o την αποφυγή υιοθετήσεως ευθειών γραμμών βάσεως που θα επέτρεπε την αύξηση της ελληνικής αιγιαλίτιδας ζώνης περίπου κατά 5%.
o την άρνηση θεσπίσεως ελληνικής εθνικής ζώνης αποκλειστικής αλιείας 12 μιλίων, παρ’ ότι το έχει ζητήσει η ίδια η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δύο φορές (Κανονισμοί της ΕΚ/ΕΕ 3760/1992 & 2371/2002)
o τις ανενόχλητες θρασύτατες υπερπτήσεις τουρκικών αεροσκαφών πάνω από τα νησιά του Αιγαίου.
Ουσιαστικά, από το 1980 που διεκόπησαν οι ελληνοτουρκικές διαπραγματεύσεις, η Ελλάδα, προκειμένου να αποφύγει εντάσεις με την Τουρκία, επέλεξε την πλήρη αποχή από κάθε δραστηριότητα πέραν των ελληνικών χωρικών υδάτων.

8. Ποιές κινήσεις πρέπει να κάνουμε, όταν κηρύξουμε ΑΟΖ;
Εν σχέσει προς την ΑΟΖ τρία πράγματα έχουν σημασία: η κήρυξη, η εφαρμογή και η οριοθέτηση. Από τις θέσεις των κομμάτων είναι περίπου σαφές ότι η επόμενη βουλή θα προχωρήσει στην κήρυξη ΑΟΖ. Αυτό δεν αρκεί. Με δεδομένο ότι η οριοθέτηση της ΑΟΖ είναι εξαιρετικά δύσκολη (και στην περίπτωση της Τουρκίας μάλλον απίθανη), το βάρος πρέπει να πέσει στους τρόπους εφαρμογής της ΑΟΖ. Αυτή θα μπορούσε να περιλαμβάνει την αυστηρή εφαρμογή κανόνων περιβαλλοντικής προστασίας των πλοίων που ρυπαίνουν εντός της ΑΟΖ• την πρόταση στην ΕΕ αφ’ ενός να θεσπίσει εντός της ΑΟΖ «προστατευόμενες περιοχές αλιείας» εντός των οποίων θα απαγορεύονται ή θα περιορίζονται ορισμένες μέθοδοι αλιείας και αφ’ ετέρου να αναγνωρίσει ως «τόπους κοινοτικής σημασίας» του Δικτύου Natura, υποθαλάσσιες περιοχές• τη θέσπιση αλιευτικής ζώνης στο Αιγαίο 12 μιλίων και πιθανόν τη θέσπιση de facto “αρχαιολογικής ζώνης” έως 24 μίλια. Σε άλλη περίπτωση ελλοχεύει ο κίνδυνος η ΑΟΖ να θεσπισθεί εν χορδαίς και οργάνοις και στη συνέχεια να μείνει κενό γράμμα.

9. Χρειάζεται να κηρύξουμε ΑΟΖ για να μπορέσουμε να εκμεταλλευθούμε πετρέλαιο ή φυσικό αέριο που βρίσκεται έξω από την ελληνική αιγιαλίτιδα ζώνη;
Κατηγορηματικά όχι! Οι πόροι αυτοί βρίσκονται στο υπέδαφος κάτω από τον βυθό της θάλασσας και καλύπτονται πλήρως από το καθεστώς της υφαλοκρηπίδας.

10. Ποιό είναι το πρόβλημα με το Καστελόριζο;
Η τοποθεσία του νησιωτικού συμπλέγματος της Μεγίστης (Καστελόριζο) επιτρέπει στις υφαλοκρηπίδες Ελλάδος και Κύπρου να εφάπτονται. Αντιστοίχως, η τουρκική υφαλοκρηπίδα περιορίζεται σε μία τριγωνική περιοχή ανάμεσα στη Ρόδο και στο Καστελόριζο. Προϋπόθεση είναι το όριο της υφαλοκρηπίδας να χαραχθεί επί τη βάσει της μέσης γραμμής/γραμμής ίσης αποστάσεως μεταξύ των τουρκικών ακτών και του Καστελόριζου, της Ρόδου, της Καρπάθου και της Κρήτης. Η Τουρκία, προφανώς, αντιδρά σε μία τέτοια οριοθέτηση. Για αυτό το λόγο επεδίωξε κατά τις διερευνητικές συνομιλίες της περιόδου 2010-2011, μεταξύ των δύο χωρών, να απομονώσει το Καστελόριζο, ως ευρισκόμενο στην ανατολική Μεσόγειο, από τα υπόλοιπα ελληνικά νησιά. Η απάντηση στις τουρκικές επιδιώξεις είναι ότι η οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας (και της ΑΟΖ, οψέποτε θεσπισθεί) θα πρέπει να είναι συνολική και όχι αποσπασματική και να αφορά ενιαία σε όλο το μήκος των ελληνοτουρκικών θαλασσίων συνόρων, από το δέλτα του Έβρου έως και τη Στρογγύλη ανατολικά του Καστελόριζου.

Άγγελος Συρίγος
επ. Καθηγητής Διεθνούς Δικαίου & Εξωτερικής Πολιτικής
Πάντειο Πανεπιστήμιο
Δημοσιεύθηκε στα Επίκαιρα, 22 Μαρτίου 2012

Ποιο θα είναι το επόμενο …έγκλημα;

(του Απόστολου Παπαπαρίση)

Επειδή δεν πρέπει πλέον ο Έλληνας να ξεχνάει γρήγορα, ούτε να θεωρείται δεδομένος, θα προσπαθήσω να καταγράψω τα μεγάλα, κατά τη άποψη μου, εγκλήματα της μεταπολίτευσης, αρχίζοντας απ’ αυτό του Χρηματιστηρίου, τότε που συντελέσθηκε η μεγαλύτερη αφαίμαξη αλλά και ανακατανομή πλούτου στην ιστορία της Ελλάδος. Τότε που, η για πολλά χρόνια διαπαιδαγώγηση υπέρ της αποταμίευσης (οι παλαιότεροι θα θυμούνται το γουρουνάκι κουμπαρά) μέσα σε ελάχιστα χρόνια εξανεμίστηκε. Τότε που η γιαγιά του πιο απομακρυσμένου Ελληνικού χωριού έβγαλε από το σεντούκι τις οικονομίες της και τις …κατέθεσε στο ναό του χρήματος, στη Σοφοκλέους. Βλέπετε όποιος έχει ένα μικρό απόθεμα χρημάτων αντέχει και δε σκύβει το κεφάλι του με ευκολία. Ο εξαθλιωμένος άνθρωπος σύρεται και φέρεται χωρίς μεγάλη προσπάθεια, η καθημερινή προσπάθεια επιβίωσης τον έχει εξαντλήσει, οι αντοχές του μειώνονται, η έλλειψη εργασίας τον κάνει αναξιοπρεπή, ο κοινωνικός περίγυρος τον έχει από καιρό απορρίψει, δεν έχει τη δύναμη ούτε να φωνάξει.

Ακολούθησε η είσοδος μας στο ευρωνόμισμα με κόλπα και ψευτιές όπως στις μέρες μας, χωρίς αιδώ, παραδέχτηκαν Έλληνες και Ευρωπαίοι αξιωματούχοι. Άραγε με τι αντάλλαγμα; Τότε που το ματσάκι μαϊντανού και το μικρό μπουκάλι νερού από 50 δρχ (0,14 ευρώ) άξιζε ξαφνικά 0,50 ευρώ (172 δρχ), αύξηση δηλαδή μέσα σε λίγες ώρες 244%. Εν τω μεταξύ, το πάρτι των δανεικών από τους …κουτόφραγκους, που άρχισε με ένταση στη 10ετία του ’80 με τον Ανδρέα Παπανδρέου, συνεχίζεται με αμείωτο ρυθμό, όπως και η μοιρασιά αυτών στους …εκλεκτούς ή αλλιώς στα «λαμόγια», δυστυχώς ακόμα και σήμερα. Σιγά – σιγά και σχεδόν αθόρυβα, με κρυφές συμφωνίες, με πράξεις και απραξίες τα κόμματα του κοινοβουλίου με τη βοήθεια των ΜΜΕ της Αθήνας, μας οδήγησαν στην αφιλόξενη αγκάλη του ΔΝΤ. Τι κι αν ποσοστιαία, την μεγαλύτερη ευθύνη φέρει ο Γεώργιος Παπανδρέου και το ΠΑΣΟΚ; Όλοι βοήθησαν, η ΝΔ που κυβέρνησε, το ΚΚΕ, ο ΣΥΡΙΖΑ, ο ΛΑΟΣ, οι Οικολόγοι, που αντιπολιτεύτηκαν με λάθος τρόπο και για λάθος λόγους. Κανείς, κόμμα ή βουλευτής του πολιτικού κατεστημένου, δεν πρέπει να πάρει συγχωροχάρτι, ούτε καν τα νέα κόμματα που δημιουργούνται από φθαρμένα και ακατάλληλα υλικά.

Εδώ, μπαίνει σε εφαρμογή το επόμενο στάδιο - σχέδιο, η καταρράκωση του ηθικού του Έλληνα της μεσαίας τάξης, αυτού που θα μπορούσε θεωρητικά να αντισταθεί, να αντιδράσει. Οι μισθοί λοιπόν και οι συντάξεις πάνω από 1.000 ευρώ, έπρεπε να μπουν στην γκιλοτίνα. Λόγω ιδιότητας, θ’ αναφερθώ στις συντάξεις: (1) Τα δώρα υποβιβάζονται σε επιδόματα. (2) Πάνω από 2.500 ευρώ μικτά κόβονται τελείως τα επιδόματα. (3) Κάτω των 60 ετών κόβονται τελείως τα επιδόματα. (4) Πάνω από 1.400 ευρώ μικτά, καθορίζεται Εισφορά Αλληλεγγύης Συνταξιούχων (ΕΑΣ). (5) Κάτω των 60 ετών, πάνω από 1.700 ευρώ μικτά, καθορίζεται έκτακτη ΕΑΣ. (6) Πάνω από 1.200 ευρώ μικτά, 20% μείωση. (7) Κάτω των 55 ετών, πάνω από 1.000 ευρώ μικτά, 40% μείωση. (8) Πάνω από 1.300 ευρώ μικτά, 12% μείωση. (9) Απαγόρευση εργασίας. Και, και … τελειωμό δεν έχουν.

Και φθάσαμε στο πρόγραμμα ανταλλαγής ομολόγων (PSI) ή «haircut» ή ελληνιστί «κούρεμα» ή όπως μας το παρουσίαζε η κυβέρνηση και ο υπουργός οικονομικών «τη σωτηρία μας», όπου και πάλι καταλαβαίνουμε (λίγο αργά ως συνήθως) ότι το μάρμαρο θα το πληρώσουμε εμείς, ο απλός λαός, είτε ως άτομα, είτε μέσω των ταμείων μας. Και εξηγώ. Πέραν από τις μειώσεις σε μισθούς και συντάξεις, πολλοί συνάνθρωποι μας είτε γιατί δεν ήταν τολμηροί και δεν ασχολήθηκαν με το χρηματιστήριο, είτε γιατί ήταν ευχαριστημένοι με μικρό αλλά σίγουρο κέρδος, αγόρασαν με τις οικονομίες τους …εγγυημένα (όπως του έλεγαν) ομόλογα του Ελληνικού Δημοσίου με αποτέλεσμα σήμερα να έχουν χάσει τουλάχιστον το 50% της αξίας τους. Κι αν τα άτομα ξεγελάστηκαν, τα Μετοχικά ταμεία των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας (και όχι μόνον) ως ΝΠΔΔ ήταν σύμφωνα με το νόμο υποχρεωμένα να καταθέτουν τα αποθέματα τους στην Τράπεζα της Ελλάδος, η οποία χωρίς καμία έγκριση τα επένδυσε σε ομόλογα του Ελληνικού Δημοσίου με αποτέλεσμα τη μεγάλη απομείωση της αξίας τους κατά 47 εκ ευρώ του Στρατού (ΜΤΣ), 55 εκ ευρώ της Αεροπορίας (ΜΤΑ), 64 εκ ευρώ του Ναυτικού (ΜΤΝ) και 24 εκ ευρώ του Αυτόνομου Οικοδομικού Οργανισμού Αξιωματικών (ΑΟΟΑ). Υπόψη ότι δε μιλάμε για χρήματα του αόρατου κράτους αλλά για χρήματα των εκάστοτε εν ενεργεία στελεχών που μοιράζονται οι απόστρατοι στο πλαίσιο της αλληλεγγύης των γενεών αλλά και για το εφάπαξ. Αν δεν είναι αυτό κλοπή, τότε τι είναι; Άραγε ποιο θα είναι το επόμενο …έγκλημα τους; Θα τους αφήσουμε; Αν ναι, τότε καλά θα μας κάνουν! Έρχονται εκλογές! Ας ψηφίσουμε λοιπόν το φορέα αλλά και το πρόσωπο, που θεωρούμε πιο άξιο, πιο τίμιο και πιο ικανό, να παραδώσει στα παιδιά μας ένα καλύτερο αύριο…


Στα 1,40 ευρώ το λίτρο το πετρέλαιο θέρμανσης τον Οκτώβριο

Μεγάλη επιβάρυνση στα ήδη "πονεμένα" ταμεία των νοικοκυριών θα αποτελέσει η εξίσωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης με αυτόν του πετρελαίου κίνησης.

Όπως ανακοίνωσε ο αναπληρωτής υπουργών Οικονομικών Παντελής Οικονόμου, η εξίσωση του πετρελαίου θέρμανσης θα φτάσει στο 80% του ειδικού φόρου του πετρελαίου κίνησης, κάτι που σημαίνει ότι με βάση τις σημερινές τιμές, το λίτρο θα φτάσει στα 1,40 ευρώ έναντι 1,046 που είναι η μέση τιμή του τώρα. Το μέτρο αυτό θα τεθεί σε ισχύ τη νέα χειμερινή περίοδο, που θα ξεκινήσει στις 15 Οκτωβρίου.

Όπως διευκρίνισε πάντως ο κ. Οικονόμου, θα υπάρξει χορήγηση επιδόματος θέρμανσης στα ασθενέστερα οικονομικά στρώματα ενώ δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο σε περίπτωση που τα έσοδα του προϋπολογισμού τους επόμενους μήνες είναι ικανοποιητικά, η εξίσωση του φόρου να είναι χαμηλότερη του 80%.

Για το λαθρεμπόριο, ο αναπληρωτής υπουργός παρουσίασε τα νέα μέτρα για την αντιμετώπιση του, προαναγγέλλοντας σήμανση όλων των μέσων μεταφοράς καυσίμων, την τοποθέτηση GPS για την συνεχή παρακολούθηση τους και την ιχνηθέτηση των καυσίμων από τα διυλιστήρια.

Η "ακτινογραφία" των υπερχρεωμένων νοικοκυριών

Με ανακύκλωση των οφειλών, αναζήτηση δεύτερης εργασίας και δραστικές αλλαγές της καταναλωτικής τους συμπεριφοράς, προσπαθούν τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά να εξοικονομήσουν πόρους, σύμφωνα με έρευνα της Ένωσης Καταναλωτών Ποιότητας Ζωής.

Η έρευνα διενεργήθηκε την περίοδο Μάρτιος-Ιούνιος 2011 σε 263 νοικοκυριά και τα αποτελέσματα ήταν τα εξής:

-Ποσοστό 52,3% των δανειοληπτών υποστηρίζει ότι η σημαντικότερη αιτία για την κατάσταση της υπερχρέωσης αποδίδεται στις μεθόδους δανεισμού των τραπεζών, δεύτερη αιτία (32,6%) αναφέρει ως αιτία ένα απρόβλεπτο γεγονός που συνέβη στη ζωή των ερωτώμενων όπως απώλεια εργασίας, αρρώστια, θάνατο. Ως τρίτη αιτία (20,7%) παρουσιάζονται οι μέθοδοι προσέγγισης των τραπεζών, ποσοστό 15,4% αναφέρθηκε στην οικονομική πολιτική της κυβέρνησης και 8,9% δήλωσε ότι για την κατάστασή τους ευθύνεται η καταναλωτική συμπεριφορά τους.

-Οι υπερχρεωμένοι είναι στην πλειοψηφία τους άντρες (55%), ηλικίας 35- 54 (53,03%), έγγαμοι (61,2%) με παιδιά (36,8%), 37,8% μισθωτοί, 23,1% συνταξιούχοι, 22,3% άνεργοι.

-Ένας στους 5 υπερχρεωμένους (19,7%) δηλώνει ετήσιο εισόδημα 0-4.000 ευρώ, εισόδημα χαμηλότερο από τα όρια της φτώχειας.

- Ως προς το ύψος του δανεισμού, το 21,7% χρωστάει 110.001-200.000 ευρώ, το 19,3% από 20.001-50.000 ευρώ, το 14,5% από 200.001-300.000 ευρώ, το 14% από 80.001-110.000 ευρώ, το 13,5% από 50.001-80.000 ευρώ, το 9,2% έως 20.000 ευρώ, το 5,3% από 300.001-500.000 ευρώ και τέλος πάνω από 500.001 ευρώ το 1,9%.

-Επτά στους 10, εκτός από την αδυναμία πληρωμής των οφειλών προς της Τράπεζες, αδυνατούν να αντεπεξέλθουν και σε άλλες υποχρεώσεις τους. Συγκεκριμένα 1 στους 3 οφείλει στη ΔΕΗ, 1 στους 4 σε ΟΤΕ, ΕΥΔΑΠ, Ασφαλιστικά Ταμεία και εφορία.

-Όσον αφορά στις προσωπικές αιτίες, τα υψηλότερα ποσοστά συγκεντρώνουν, το υψηλό επιτόκιο των καρτών και των δανείων (61,6%), η ανακύκλωση των οφειλών τους (55,7%), η μείωση των αποδοχών τους (45,1%), η απώλεια εργασίας τους (35,3%). Επίσης στους βασικούς λόγους περιλαμβάνεται η αύξηση του πιστωτικού ορίου εν αγνοία των καταναλωτών (31%), η αρρώστια, ένα ατύχημα ή κάποιος θάνατος (27,5%), το υψηλό πιστωτικό όριο των καρτών (20%), η αντιμετώπιση οικονομικών προβλημάτων της ατομικής επιχείρησης (20%), ο λανθασμένος υπολογισμός των οφειλών αλλά και των εσόδων που είχαν (19,6%), οι ασαφείς όροι του δανεισμού (16,1%), κ.α.

-Διαπιστώνεται ότι τα περισσότερα μέλη της οικογένειας των ερωτώμενων αντιμετωπίζουν επίσης πρόβλημα υπερχρέωσης.

-Οι συμμετέχοντες της έρευνας προσπάθησαν να αντιμετωπίσουν την κατάσταση της υπερχρέωσης, μέσω της ανακύκλωσης των οφειλών 1 στους 2 (47,7%), αναζήτηση δεύτερης εργασίας (46,9%) και 4 στους 10 με δανεισμό από οικογένεια ή φίλο. Το 21,3% πούλησε ακίνητο, το 13% πούλησε αντικείμενα αξίας, το 11,3% πούλησε την κύρια κατοικία και γενικά οδηγήθηκε σε αλλαγή καταναλωτικής συμπεριφοράς (82,7%) μείωσε την αγορά επώνυμων προϊόντων, 82,4% τις εξόδους, 60% τις δαπάνες διατροφής, 50% τις εκπαιδευτικές δαπάνες, 45,2% τις δαπάνες υγείας και 59,2% αγόρασε φθηνότερα προϊόντα).

Σημειώνεται ότι η κατάσταση της υπερχρέωσης βρέθηκε να επηρεάζει σημαντικά την ψυχική υγεία των ερωτώμενων σε ποσοστό 72,5%. Τη σωματική υγεία 55,8%, τις οικογενειακές σχέσεις (59,9%), τις επαγγελματικές σχέσεις 47,2% και τις φιλικές 43,8%. Για τον λόγο αυτόν η ΕΚΠΟΙΖΩ προχώρησε στη δημιουργία ομάδων ψυχολογικής υποστήριξης.

Λαγκάρντ: όχι στην έξοδο της Ελλάδας από το ευρώ

Ούτε η Ελλάδα, ούτε κάποια από τις χώρες που αντιμετωπίζουν προβλήματα πρέπει να βγει από τη ζώνη του ευρώ είπε η επικεφαλής του ΔΝΤ στην διάρκεια ομιλίας της στο συνέδριο του πρακτορείου AP."Η απάντηση στην ερώτηση σας είναι όχι", είπε όταν ρωτήθηκε αν θα έπρεπε οι χώρες με προβλήματα πρέπει να εγκαταλείψουν την ευρωζώνη.

Η Κριστιν Λαγκαρντ ζήτησε μάλιστα από τις Ηνωμένες Πολιτείες να στηρίξουν την προσπάθεια του Ταμείου για να αυξήσει τους οικονομικούς του πόρους του και τόνισε ότι "είμαστε εδώ για να εξυπηρετήσουμε τα μέλη μας, συμπεριλαμβανομένων και των Ηνωμένων Πολιτειών, γι' αυτό πρέπει όλοι να μας υποστηρίξουν".

Η κ. Λαγκάρντ είπε πως επιδιώκει τη δημιουργία "τείχους προστασίας" μέσω ενός ταμείου, τα χρήματα του οποίου θα μπορεί να χρησιμοποιήσει το ΔΝΤ για να αντιμετωπίσει κρίσεις, όπως αυτή που κτύπησε την Ευρωζώνη επηρεάζοντας και την παγκόσμια οικονομία. Είναι αξιοσημείωτο ότι η μεγαλύτερη αντίσταση προέρχεται από την ρεπουμπλικανική πλειοψηφία στο αμερικανικό Κογκρέσο, η οποία -λόγω και της προεκλογικής περιόδου- κινδυνολογεί ότι τα χρήματα των Αμερικανών φορολογουμένων ξοδεύονται από τον πρόεδρο Ομπάμα για να σωθούν οι Ευρωπαίοι.

Δώρο Πάσχα για τον ιδιωτικό τομέα - Όλα όσα πρέπει να ξέρετε

Επίδομα (δώρο) εορτών Πάσχα, ίσο με μισό μηνιαίο μισθό για τους αμειβόμενους με μισθό και με 15 ημερομίσθια για τους αμειβόμενους με ημερομίσθιο.

Ενόψει της έλευσης σε λίγες ημέρες των Αγίων ημερών του Πάσχα, το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, υπογραμμίζει την σπουδαιότητα της διασφάλισης των δικαιωμάτων των εργαζομένων του ιδιωτικού τομέα και ειδικότερα την καταβολή σε αυτούς από τους εργοδότες του επιδόματος (δώρου) Πάσχα.

Άνδρες και γυναίκες, που αποτελούν το κύριο μέρος του εργατικού δυναμικού στη χώρα μας, εφόσον έχουν απασχοληθεί με εξηρτημένη σχέση εργασίας σε οποιοδήποτε εργοδότη δικαιούνται να λάβουν το επίδομα (δώρο) Πάσχα, έστω και αν η χώρα μας βρίσκεται σε ιδιαίτερες μέρες κάτω από δυσμενείς συνθήκες λόγω της οικονομικής κρίσης. Είναι λοιπόν περισσότερο από ποτέ επιτακτική ανάγκη όλοι οι εργαζόμενοι να είναι ενημερωμένοι γύρω από τα δικαιώματά τους στην εργασία.

Το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης έχει θεσπίσει τις κάτωθι διατάξεις :

1. Σύμφωνα με τις παραγράφους 1 και 2 του άρθρου 1 της απόφασης 19040/1991 των Υπουργών Οικονομικών και Εργασίας- (νυν Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης (ΦΕΚ 742/Β/9-12-1981) «Επιδόματα (δώρα) εορτών» όλοι οι εργαζόμενοι με σχέση εξαρτημένης εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου που αμείβονται με μισθό ή με ημερομίσθιο δικαιούνται από τους πάσης φύσεως εργοδότες τους.

Επίδομα (δώρο) εορτών Πάσχα, ίσο με μισό μηνιαίο μισθό για τους αμειβόμενους με μισθό και με 15 ημερομίσθια για τους αμειβόμενους με ημερομίσθιο.

Το ανωτέρω επίδομα καταβάλλεται στο ακέραιο εφόσον η σχέση εργασίας διήρκησε ολόκληρη τη χρονική περίοδο στη περίπτωση του επιδόματος εορτών Πάσχα από 1η Ιανουαρίου μέχρι 30 Απριλίου κάθε έτους.

2. Από τους ανωτέρω εργαζόμενους, εκείνοι που η σχέση εργασία τους με τον υπόχρεο στη καταβολή επιδόματος (δώρου) Πάσχα εργοδότη δεν διήρκεσε ολόκληρο το ανωτέρω χρονικό διάστημα δικαιούνται αναλογίας

Δηλαδή :

α) Σαν επίδομα Πάσχα ποσόν ίσο με 1/15 του μισού μηνιαίου μισθού ή ένα ημερομίσθιο ανάλογα με τον συμφωνημένο τρόπο αμοιβής για κάθε 8 ημερολογιακές ημέρες διάρκειας της εργασιακής σχέσης μέσα στην χρονική περίοδο από 1η Ιανουαρίου μέχρι 30 Απριλίου κάθε έτους.

Για χρονικό διάστημα μικρότερο του 8ημέρου, δικαιούνται ανάλογο κλάσμα.

3. Επίσης σύμφωνα με τη παρ. 5 του άρθρου 1 της Υ.Α. 19040/1991, οι απασχολούμενοι στα Δημόσια, Δημοτικά και Κοινοτικά Έργα, τις εποχιακά εκτελούμενες εργασίες καθώς και οι μισθωτοί που απασχολούνται με σχέση εργασίας ορισμένου χρόνου ή για εκτέλεση ορισμένου έργου η αναλογία επιδόματος Πάσχα που δικαιούνται είναι:

Δύο (2) ημερομίσθια για κάθε δεκατρία (13) που πραγματοποίησαν στη χρονική περίοδο από 1ης Ιανουαρίου μέχρι 30 Απριλίου κάθε έτους σαν επίδομα Πάσχα κλπ. ή ανάλογο κλάσμα για κάτω από οκτώ (8) ή από δεκατρία (13) ημερομίσθια που πραγματοποίησαν αντίστοιχα.

Το επίδομα Πάσχα υπόκεινται, όπως και οι τακτικές αποδοχές σε όλες τις κρατήσεις και εισφορές που προβλέπονται για τους οικείους ασφαλιστικούς Οργανισμούς ή Λογαριασμούς Κοινωνικής Πολιτικής (άρθρο 9 ΥΑ 18040/1981).

4. Σύμφωνα με το άρθρο 3 παράγραφος 1 της απόφασης 19040/1981 επίδομα Πάσχα υπολογίζεται βάσει των πράγματι καταβαλλομένων μισθών ή ημερομισθίων την 15η ημέρα πριν από το Πάσχα ή την ημερομηνία λύσης της εργασιακής σχέσης.

5. Σύμφωνα με το άρθρο 6 της ΥΑ 19040/1981 το συνολικό ποσό του

επιδόματος Πάσχα, δεν μπορεί σε καμμία περίπτωση να υπερβαίνει τον μισό μισθό για τους αμειβόμενους με μηνιαίο μισθό και τα 15 ημερομίσθια για τους αμειβόμενους με ημερομίσθιο, όπως προσδιορίζεται στα άρθρα 3 και 4 της ανωτέρω απόφασης.

6. Σύμφωνα με το άρθρο 10 παράγραφος 1 της ΥΑ 19040/1981 το επίδομα (δώρο) Πάσχα σε καμία περίπτωση δεν επιτρέπεται να καταβληθεί σε είδος αλλά σε χρήμα μόνο, καταβάλλεται την Μεγάλη Τετάρτη.

7. Σύμφωνα με το άρθρο 2 παράγραφος 8 του Ν. 3846/2010 «Εγγυήσεις για την εργασιακή ασφάλεια και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ 66/Α/11-5-2010), κατά τα λοιπά εφαρμόζονται για τους μερικώς απασχολούμενους όλες οι διατάξεις της εργατικής νομοθεσίας. Η μεταβολή του εργασιακού καθεστώτος των

εργαζομένων από πλήρη σε μερική απασχόληση επιτρέπεται σύμφωνα με το εν λόγω άρθρο, με έγγραφη ατομική συμφωνία η οποία είναι έγκυρη, εφόσον έχει καταρτισθεί νομότυπα.

Οι Επιθεωρητές Εργασίας σε πολλές περιπτώσεις (είτε τηλεφωνικά, είτε εγγράφως) παρέχουν συμβουλές και πληροφορίες προς τους εργοδότες και τους εργαζόμενους σχετικά με τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις τους και προσπαθούν να διασφαλίσουν για τους εργαζόμενους τα νόμιμα.

Το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας με τη μακρόχρονη πείρα του και την προληπτική και κατασταλτική του δράση στον ιδιωτικό τομέα εργασίας αποτελεί το βασικό ελεγκτικό μηχανισμό για την ορθή τήρηση των παραπάνω διατάξεων της εργατικής νομοθεσίας.

Ενδεικτικά, για την υποχρέωση καταβολής Δώρου Πάσχα 2012 από τον εργοδότη σε εργαζόμενο, σας παραθέτουμε το κάτωθι παράδειγμα εργαζόμενου στον ιδιωτικό τομέα με σχέση εξαρτημένης εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου (ειδικότητα εργάτη), αμειβόμενου με τα ισχύοντα σήμερα της Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης (με την προβλεπόμενη μείωση 22% των αποδοχών του).

Ο εν λόγω εργαζόμενος είναι άγαμος, χωρίς προϋπηρεσία, με πλήρες ωράριο και έχει απασχοληθεί από 1.1.2012 έως 30.4.2012 (δεν θα λυθεί η εργασιακή σχέση πριν από την 30.4.2012), θα λάβει το ακόλουθο Δώρο Πάσχα 2012 :

15 ημερομίσθια Χ 26,18 € (ημερομίσθιο που ισχύει από 14.2.2012, σύμφωνα με τον Ν. 4046/2012 και την εκδοθείσα Π.Υ.Σ. αριθ. 6/28.2.2012) = 392,7€.

Ο ίδιος εργαζόμενος χωρίς την μείωση που προβλέπει ο Ν. 4046/2012 και η εν λόγω Π.Υ.Σ., θα ελάμβανε Δώρου Πάσχα 2012 :

15 ημερομίσθια Χ 33,57€ = 503.55€.

tweeter

Our Banner

ΚΑΛΩΣ ΗΛΘΑΤΕ

Καλώς ήλθατε-Welcome-welkom-mirë se vini- welkomma- ahlan wa sahlan- bari galoust- xos gelmissiniz -i bisimila - akwaba - ongi etorri - Шчыра запрашаем - swagata - amrehba sisswène - ani kié - dobro došli - degemer mad - добре дошъл - - benvinguts - bonavinuta - dobrodošli - vítejte - velkommen - welkom - bonvenon - tere tulemast -gabitê - vælkomin - tervetuloa - welkom - bienvenue - wolkom - binvignut - benvido -herzlich willkommen - eguahé porá - mikouabô - bienvéni - / brouha aba-a - aap ka swaagat hein - üdvözlöm - velkomin - nnoo / i biala - selamat datang -fáilte - benvenuto - - amrehva ysswène / l'aaslama - chum reap suor (formal) / suor sdei (casual) -murakaza neza - - nodé - bi xer hati - gnindi ton hap - gratus mihi venis - laipni lūdzam - benvegnûi - boyeyi bolamu - sveiki atvykę - welkum - wëllkom - dobredojde - tonga soa -selamat datang - swagatham - merħba -haere mai - miawezon -tavtai morilogtun (Тавтай морилогтун) - ne y waoongo - namaste - velkommen - benvenguts - khosh âmadid (formal) / khoshumadi (informal) -witaj (sing.) / witajcie (pl.) -bem-vindo - mishto-avilian tú - bine ai venit (sing.) / bine aţi venit (pl.) - добро пожаловать - afio mai, susu mai ma maliu mai - benènnidu / beni benìu - fàilte - dobrodošli - karibu - wauya (plural: mauya) - bhali karay aaya -aayuboovan - vitame vás / vitajte - dobrodošel (to a man) - zupinje z te videtite - bienvenido - karibu - välkommen - härzliche wöikomme -maligayang pagdating - maeva / manava - nal-varravu -rahim itegez - swagatham -ยินดีต้อนรับ - malo e lelei - hosgeldiniz - gazhasa oetiśkom - laskavo prosymo -khush amdeed - hush kelibsiz - chào mừng - bénvnou (bénvnowe) / wilicome -croeso -bel bonjou - dalal ak diam - ékouabô / ékabô

(Ιf you want, you can use our website translator)