Σε 72% ανέρχεται η πτώση των ελλειμμάτων των αστικών συγκοινωνιών της Αττικής για το 2011, με το έλλειμμα να διαμορφώνεται στα 78 εκατομμύρια ευρώ από 278 εκατομμύρια ευρώ το 2010.
Οι εταιρίες του ΟΑΣΑ, παρόλες τις περιπέτειες του τελευταίου χρόνου με τις απεργίες, την αύξηση των εισιτηρίων, την μείωση των δρομολογίων, το κίνημα "δεν πληρώνω" και την ραγδαία μείωση της κινητικότητας των πολιτών, όπως σημειώνει το "Βήμα της Κυριακής", κατάφεραν να ανακτήσουν τον πήχη των εσόδων τους και να επιτύχουν μεγάλη μείωση των δαπανών τους, που οφείλεται, πρωτίστως, στις μισθολογικές θυσίες των εργαζομένων.
Αν μάλιστα τα υπουργεία ήταν συνεπή στις υποχρεώσεις προς τις δημόσιες μεταφορές, τότε το έλλειμμα θα ανερχόταν στα 16 εκατομμύρια ευρώ, ποσό που κρίνεται αμελητέο σε σχέση με το συγκοινωνιακό έργο που παράγουν τα μέσα μαζικής μεταφοράς της πρωτεύουσας.
Στα οικονομικά στοιχεία του 2011, σύμφωνα με κύκλους του υπουργείου Οικονομικών, παρουσιάζεται διαρκής αυξητική τάση στα έσοδα, ενώ παράλληλα περιορίζεται το κόστος των εταιριών.
Όπως αναφέρουν, η ετήσια αύξηση των εσόδων προσεγγίζει το 11% σε σύγκριση με το 2010, παρόλο το 2011 καταγράφηκαν σημαντικές απεργιακές κινητοποιήσεις.
Οι ίδιες πηγές υπογραμμίζουν ότι καταγράφεται βελτίωση σε υπερθετικό βαθμό των εξόδων και των δαπανών λειτουργίας των μεταφορικών ΔΕΚΟ, καθώς η μεσοσταθμική μείωση του κόστους λειτουργίας έφτασε το 22% σε σχέση με το 2010.
Υπενθυμίζουν ότι, ενώ κατά τα έτη 2009 και 2010, η υστέρηση των εσόδων έναντι των δαπανών λειτουργίας προσέγγιζε τα 337 και 278 εκατομμύρια ευρώ αντίστοιχα, το 2011 έφτασε μόλις τα 77 εκατομμύρια ευρώ.
Επίσης, όπως υπογραμμίζουν, στα οικονομικά αποτελέσματα του 2011 δεν έχουν συμπεριληφθεί οι οφειλές των υπουργείων Παιδείας, Εργασίας, Υγείας, Προστασίας του Πολίτης και Εθνικής Άμυνας, οι οποίες έφτασαν το 2011 τα 61,6 εκατομμύρια ευρώ και, εάν είχαν καταβληθεί στον ΟΑΣΑ, το έλλειμμα λειτουργίας δεν θα υπερέβαινε τα 16 εκατομμύρια ευρώ.
"Έτσι, θα ήταν μειωμένο κατά σχεδόν 260 εκατομμύρια ευρώ σε σύγκριση με το 2010 και κατά 450 εκατομμύρια ευρώ σε σχέση με το 2009. Εάν το 2011 υπήρχε κρατική επιδότηση αντίστοιχη με αυτήν του 2010, τα μέσα μαζικής μεταφοράς της Αθήνας θα παρουσίαζαν πρωτογενές πλεόνασμα λειτουργίας", αναφέρουν.
Επίσης, κύκλοι του υπουργείου Οικονομικών χαρακτηρίζουν αξιόλογο το γεγονός ότι ο ΟΑΣΑ (δηλαδή η μητρική εταιρία των αστικών συγκοινωνιών) είναι πλέον για πρώτη φορά στην ιστορία της από την ίδρυσή της το 1977 πλεονασματική στη λειτουργία της και θα συνεχίσει έτσι και το 2012 και θεωρούν ότι από το 2013 δεν θα χρειάζεται καμία κρατική επιδότηση.
Το σύστημα των αστικών συγκοινωνιών, όπως επισημαίνουν, πήγε εξ ίσου καλά και το Α' τρίμηνο του 2012, αφού ο ΟΑΣΑ είχε κέρδος ενός εκατομμυρίου ευρώ, η ΣΤΑΣΥ δεν δημιούργησε ζημίες, ενώ η ΟΣΥ παρουσίασε ζημίες 8 εκατομμυρίων ευρώ, αντί 23 εκατομμυρίων ευρώ πέρυσι.
Οι ίδιοι κύκλοι εκτιμούν ότι εάν οι επιδόσεις των εταιριών συνεχιστούν με τους ίδιους ή και καλύτερους ρυθμούς , τότε είναι πιθανό να αποφευχθεί η αύξηση των εισιτηρίων που προβλέπει το νέο μνημόνιο, έπειτα, φυσικά, από διαπραγμάτευση με τους δανειστές.