Καλώς ήλθατε-Welcome-welkom-mirë se vini- welkomma- ahlan wa sahlan- bari galoust- xos gelmissiniz -i bisimila - akwaba - ongi etorri - Шчыра запрашаем - swagata - amrehba sisswène - ani kié - dobro došli - degemer mad - добре дошъл - kyo tzo pa eit - benvinguts - bonavinuta - dobrodošli - vítejte - velkommen - welkom - bonvenon - tere tulemast -gabitê - vælkomin - tervetuloa - welkom - bienvenue - wolkom - binvignut - benvido -herzlich willkommen - eguahé porá - mikouabô - bienvéni - baroukh haba / brouha aba-a - swaagat / aap ka swaagat hein - üdvözlöm - velkomin - nnoo / i biala - selamat datang -fáilte - benvenuto - yôkoso - amrehva ysswène / l'aaslama - chum reap suor (formal) / suor sdei (casual) -murakaza neza - 환영합니다 - nodé - bi xer hati - gnindi ton hap - gratus mihi venis - laipni lūdzam -

Τετάρτη, 13 Ιουλίου 2011

Αυτοί κρατούν το χρέος της Ελλάδας

Το Newstoday σας παρουσιάζει ένα έγγραφο-ντοκουμέντο που αποκαλύπτει «χαρτί και καλαμάρι» ποιοι είναι οι μεγαλύτεροι κάτοχοι του ελληνικού χρέους αυτήν τη στιγμή. Η ανάλυση που έγινε από τους ειδικούς οικονομολόγους και αναλυτές της βρετανικής τράπεζας είναι ιδιαίτερα πολύπλοκη και τεχνική.

Επιχειρήσαμε να αποδώσουμε όσο καλύτερα ήταν δυνατόν το περιεχόμενο των στοιχείων αυτών και σας παρουσιάζουμε πώς έχει η κατάσταση και ποιες είναι οι τεχνικές συνισταμένες της...
υπόθεσης «ελληνικό χρέος» που ταλανίζει την ευρωζώνη και μας χτυπάει καθημερινά.

Η έκθεση της Barclays

Σε έρευνα-μελέτη που δημοσίευσε πριν από λίγες ημέρες η Barclays, σχετικά με τους κατόχους του ελληνικού χρέους, είχε καταλήξει ότι οι κυριότεροι εξ’ αυτών είναι συγκεκριμένοι και έχουν στην κατοχή τους την τεράστια πλειοψηφία κυρίως σε «πυκνότητα» (με το top 30 της λίστας να έχει το 70% +του συνόλου) του ελληνικού χρέους. Στην έκθεση αυτή, οι αριθμοί είναι ενημερωμένοι στις περισσότερες περιπτώσεις μέχρι και το πρώτο τέταρτο (Q1 – Quarter 1) του 2011 και η λίστα είναι ονομαστική δίνοντας λεπτομέρειες για όλους τους κατόχους του χρέους.

Στην συντριπτική τους πλειοψηφία οι πληροφορίες προέρχονται από τις γνωστοποιήσεις από τις ίδιες τις επιχειρήσεις (για τους κατόχους από τον ιδιωτικό τομέα, κυρίως τράπεζες και ασφαλιστικές εταιρείες), ή και από επίσημα στοιχεία (για τη συμμετοχή του δημόσιου τομέα). Πρέπει να τονιστεί ότι τα δεδομένα - πληροφορίες ήταν στην διάθεση του κοινού για αρκετό χρονικό διάστημα, και έτσι δεν θα πρέπει να αποτελούν στοιχεία έκπληξης για τις χρηματοπιστωτικές αγορές, τους οργανισμούς αξιολόγησης και τους σχολιαστές.

Αυτό, φυσικά, προϋποθέτει, πως ο καθένας θα πρέπει να κάνει επιμέλεια των στοιχείων, και όχι μόνο να κατηγορούμε για το τέλος του κόσμου την αγορά CDS, διότι πρόκειται για ένα αρκτικόλεξο, που ακούγεται τρομακτικό σε όλους εκείνους που δεν έχουν καμία ιδέα για το πώς λειτουργεί πραγματικά.

Δείτε το επίμαχο έγγραφο-ντοκουμέντο:

Τι λένε λοιπόν τα δεδομένα;

Η υψηλή συγκέντρωση κατοχής του χρέους, καθώς και το είδος των οργανισμών που συμμετέχουν, δείχνουν ότι κάποιο είδος εθελοντικού rollover /τύπου πρωτοβουλία της Βιέννης, θα μπορούσε να έχει περισσότερη αφομοίωση από ό, τι θα περίμενε κανείς με την πρώτη ματιά. Έχοντας μια συμμετοχή των €25 δισ. σε μια τέτοια πρωτοβουλία (όπως έχει αναφερθεί στον Τύπο) για τα επόμενα τρία χρόνια φαίνεται εύλογη, κατά την άποψή μας.

Βεβαίως, οι Έλληνες κάτοχοι θα έχουν ένα φυσικό κίνητρο για μετακυλήσεις πάνω από το χρέος τους. Οι συντάξεις και τα ταμεία κοινωνικής ασφάλισης (που τα διαχειρίζεται η Τράπεζα της Ελλάδα) θα έμπαιναν σαφώς σε αυτήν την περίπτωση, παρά το ότι το χρέος θα ωριμάζει στα επόμενα χρόνια. Οι ελληνικές τράπεζες είναι πιθανό να έχουν ένα μείγμα από ληγμένα ομόλογα αλλά και μη στα χαρτοφυλάκιά τους, αλλά πρέπει να αναλογιστούμε ότι πιθανώς περισσότερο από το ένα τρίτο του χρέους, θα ωριμάσει κατά τα επόμενα χρόνια. Μια ανησυχία από την πλευρά των τραπεζών αφορά τη θέση της ΕΚΤ, ότι δηλαδή, δεν θα δεχτεί ελληνικά ασφάλιστρα αν δεν υπάρχει πλήρης εθελοντική συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα, μια στάση που μπορεί να προκαλέσει χρεοκοπία, και οι ελληνικές τράπεζες θα πρέπει επομένως να μειώσουν την συμμετοχή τους.

Θεωρητικά, ένας δυναμικός τρόπος να αποφευχθεί αυτό είναι η ΕΚΤ να ανακοινώσει κάποιο είδος διευκόλυνσης των τραπεζών μεσοπρόθεσμα, που θα καλύπτει τόσο τις ελληνικές, όσο και τις ιρλανδικές αλλά και κάποιες πορτογαλικές τράπεζες. Αυτό είναι κάτι που η ΕΚΤ «κρατάει ζεστό» για κάποιο χρονικό διάστημα, και συνδέεται κατά κάποιο τρόπο με την απόφαση για την πλήρη κατανομή στις πράξεις ανοικτής αγοράς. Μια τέτοια κίνηση θα μπορούσε να προσφέρει μεγαλύτερη ασφάλεια όσον αφορά τη διαθεσιμότητα της χρηματοδότησης της ΕΚΤ σε μέσο όρο σε αυτές τις τράπεζες (που θα έχουν παράσχει ή έχουν ήδη παράσχει μεσοπρόθεσμη ρευστότητα και σχέδια απομόχλευσης στην ΕΚΤ), και να είναι πιο ευέλικτη από την άποψη της ασφάλειας που δέχεται από τον «ενιαίο κατάλογο» που η ΕΚΤ χρησιμοποιεί για τις OMOs (Open Market Operations).

Τις τελευταίες εβδομάδες, μια σειρά από δηλώσεις και σημάδια δείχνουν ότι η ΕΚΤ μπορεί να πλησιάζει την απόφαση για αυτό, κάτι που θα μπορούσε ενδεχομένως να ανακοινωθεί το Σεπτέμβριο ή ακόμα και νωρίτερα (η απόφαση θα μπορούσε να προκληθεί από την υποβάθμιση της Ελλάδας από την S & P και των ελληνικών τραπεζών σε CCC πρόσφατα). Ανεξάρτητα, όμως, θα μπορούσε να εξακολουθεί να υπάρχει το πρόβλημα χρηματοδότησης ελληνικών ομολόγων από μη κατόχους, αν η ΕΚΤ ήταν να αποκλείσει τα GGBS από τον ενιαίο κατάλογο εξασφαλίσεων της (απίθανο εάν υπάρχει απλό Rollover).

Σε κάθε περίπτωση, οποιαδήποτε επιπλέον ζημία που προκλήθηκε στα (NPV) (Καθαρή Αξία) στις ελληνικές τράπεζες θα χρειαστεί νέα αύξηση κεφαλαίου των ιδρυμάτων αυτών. Σύμφωνα με το αρχικό σχέδιο της ΕΕ και του ΔΝΤ, 10 δις ευρώ έχουν «σημανθεί» για ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών. Λαμβάνοντας υπόψη τις ασθενέστερες μακροοικονομικές επιδόσεις και την ταχύτερη αύξηση των μη εξυπηρετούμενων δανείων από την αναμενόμενη στο πλαίσιο του προγράμματος, τυχόν πρόσθετες ζημίες NPV (Καθαρής Αξίας) σχετίζονται με την δημόσια αναδιάταξη του χρέους σε χαμηλότερα από τα επιτόκια της αγοράς και θα απαιτήσει περίπου ένα προς ένα αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου στο πλαίσιο ενός νέου προγράμματος ΕΕ & ΔΝΤ.

Οι οίκοι αξιολόγησης δείχνουν μπερδεμένοι στο κατά πόσον ένα rollover θα αποτελούσε χρεοκοπία, μια επιλεκτική χρεοκοπία ή θα έχει περιορισμένη επιρροή. Ο πήχης, όμως, φαίνεται να είναι αρκετά υψηλά για να μην αποτελέσει χρεοκοπία με βάση τα δικά τους κριτήρια.

Ο ακριβής τρόπος για να συμμετάσχει ο ιδιωτικός τομέας και / ή να κάνει rollover ομολόγων είναι σαφώς στο επίκεντρο ενδιαφέροντος των Eurogroup στις επόμενες εβδομάδες: αυτό είναι προφανώς κάτι που, αν γίνει, πρέπει να γίνει σωστά και όχι βιαστικά, καθώς ένας μεγάλο αριθμός των ακούσιων συνεπειών θα μπορούσε να έχει δραματικές επιπτώσεις στις χρηματοπιστωτικές αγορές. Από αυτή την άποψη, πιστεύουμε ότι διαφορετικές απόψεις μεταξύ της Γερμανίας και άλλων χωρών της ΕΕ σχετικά με την κατανομή των βαρών των ομολογιούχων είναι πιθανό να επιλυθούν μέσα στις επόμενες μέρες, με τη Γερμανία ενδεχομένως να κινηθεί προς την εθελοντική rollover που προτείνονται από άλλα μέλη της ΕΕ (και ότι η ΕΚΤ εμφανίζεται για την υποστήριξη), κατά πάσα πιθανότητα εκείνη που βασίζεται στις αρχές της πρωτοβουλίας της Βιέννης.

Τι θα σήμαινε μια επιλεκτική χρεοκοπία

Ποια είναι τα ακραία σενάρια...
Με δεδομένο πως οι λύσεις που έχουν πλέον πέσει στο τραπέζι για την αντιμετώπιση της ελληνικής κρίσης χρέους περιλαμβάνουν σε όλες τους δυνατούς ... συνδυασμούς μιας κάποιας μορφής “χρεοκοπία”, εν προκειμένω τον ... τεχνικό όρο της “επιλεκτικής χρεοκοπίας”, που – όπως ακούσαμε και δια στόματος του υπουργού Οικονομικών Ευάγγελου Βενιζέλου – είναι περισσότερο μια αξιολόγηση παρά μια “απτή πραγματικότητα” για τον πολίτη και τη χώρα, καλό θα ήταν να επιχειρήσουμε μια αποκρυπτογράφηση του όρου, μια προσέγγιση του τι θα σημάνει για την καθημερινότητα ενός εκάστου...
εξ' ημών μια τέτοια εξέλιξη.

Τι δηλαδή “κρύβουν” οι καινοφανείς για τους περισσότερους από εμάς όροι του selective default (επιλεκτική χρεοκοπία) ή restricted default (περιορισμένη χρεοκοπία). Και σε τελική ανάλυση τι έχουμε να χάσουμε (γιατί περί ... κέρδους δεν υφίσταται θέμα)...

Για τις τράπεζες το σίγουρο είναι ότι η κήρυξη μιας “επιλεκτικής χρεοκοπίας” θα σημάνει αυτομάτως έκπτωση μέρους των εγγυήσεων που έχουν καταθέσει στην ΕΚΤ οι ελληνικές τράπεζες. Οι οποίες έχουν ανοικτή γραμμή ρευστότητας με την ευρωτράπεζα και έχουν καταθέσει ως εγγύηση (collateral) ομόλογα ελληνικού δημοσίου. Με την κήρυξη σε selective default αυτομάτως οι εγγυήσεις των τραπεζών ή μέρος αυτών καταπίπτουν. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς από τα 130 δις ευρώ εγγυήσεων στην ΕΚΤ θα καταπέσουν περί τα 50 με 60 δις. Αυτό σημαίνει έλλειμμα στη ρευστότητα των ελληνικών τραπεζών, κατ΄επέκταση περαιτέρω μείωση στην σχεδόν μηδενική χορήγηση δανείων. Με πιο απλά λόγια δάνεια γιοκ για επιχειρήσεις και ιδιώτες, τουλάχιστον για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα.

Όσον αφορά τώρα το εάν θα υπάρξει επίπτωση στις καταθέσεις των ιδιωτών, το σίγουρο είναι πως τα λεφτά μας δεν θα χαθούν! Μην ξεχνάμε πως σε μια τέτοια περίπτωση αναμένεται να ενεργοποιηθεί ο μηχανισμός έκτακτης ρευστότητας (Emergency Liquidity Assistance-ELA) με δυο λόγια ένα “έκτακτο ταμείο ρευστότητας” για τις τράπεζες, με στόχο να διασφαλιστεί η ρευστότητά τους, έστω για ένα πεπερασμένο χρονικό διάστημα. Αυτό πρακτικά σημαίνει πως στο πλέον ακραίο σενάριο θα επιβληθεί για λίγο ένα πλαφόν στην ανάληψη καταθέσεων, αν και οι πιθανότητες για κάτι τέτοιο είναι μάλλον μηδενικές!

Μην ξεχνάμε πως και στην Ευρωζώνη έχουμε ένα τέτοιο πρόσφατο παράδειγμα, με την Κεντρική Τράπεζα της Ιρλανδίας να κάνει χρήση, προ διμήνου, του ELA, για να αντιμετωπίσει το πρόβλημα ρευστότητας των ιρλανδικών τραπεζών.

Και ούτε τότε έχασε κανείς τα λεφτά του ...

Πώς φτάνουμε στο default, πότε πληρώνονται στα CDS

Πρώτα όμως ας δούμε ποια είναι η διαδικασία κήρυξης μιας χώρας σε καθεστώς χρεοκοπίας, πως στοιχειοθετείται ένα “πιστωτικό γεγονός”, τι γίνεται με τα περιβόητα ασφάλιστρα κινδύνου έναντι χρεοκοπίας (cds) και ποιοι είναι οι υπεύθυνοι να επιβεβαιώσουν κάτι τέτοιο.
Η ISDA (International Swaps and Derivatives Association), είναι η διεθνής υπηρεσία διακανονισμών χρηματοοικονομικών συναλλαγών, η υπηρεσία δηλαδή που επί της ουσίας πιστοποιεί τις αξιολογήσεις κάθε εκδότη ομολόγου, που με δυο λόγια πιστοποιεί πότε και πως συντρέχει λόγος χρεοκοπίας, άρα και πληρωμής των ασφαλίστρων κινδύνου.

Με βάση τους κανόνες της ISDA, τα Credit Default Swaps (CDS) πληρώνονται στον κάτοχο όταν συντρέχει τουλάχιστον ένας εκ τριών βασικών παραμέτρων: όταν υπάρχει αδυναμία (στάση) πληρωμών εκ μέρους του εκδότη κάθε ομολόγου, όταν ... αποκηρύσσεται από τον εκδότη η υποχρέωση πληρωμής (Repudiation) ή όταν αποφασίζεται αναδιάρθρωση του υφιστάμενου χρέους (Restructuring). Το τελευταίο φυσικά εμπεριέχει την επιλογή του “κουρέματος” (haircut) του χρέους, ήτοι την αποπληρωμή μέρους της αξίας κάθε ομολογιακής έκδοσης έναντι της αρχικής, ονομαστικής.

Υπό αυτή την έννοια η επιλογή της μετακύλισης χρέους (roll over), έτσι όπως σχεδιαζόταν στην γαλλική πρόταση (με ανταλλαγή ομολόγων άμεσης λήξης με άλλα 30ετούς διάρκειας έναντι αλλαγής στους όρους – επιτόκια της αρχικής έκδοσης), συνιστά μια ήπια μορφή Restructuring, που οδηγεί σε αυτό που πλέον πρέπει να συνηθίσουμε να αποκαλούμε “επιλεκτική χρεοκοπία”.

Ειδικότερα όσον αφορά στο θέμα της αναδιάρθρωσης χρέους η ISDA περιλαμβάνει στα ... προαπαιτούμενα για να χαρακτηρίσει ως “restructuring credit event” μια αλλαγή στους όρους μιας ομολογιακής έκδοσης είτε την αλλαγή του επιτοκίου, είτε την υποβάθμιση της αξιολόγησης μιας έκδοσης, είτε την αλλαγή στις ημερομηνίες αποπληρωμής-λήξης ομολόγων, είτε την αλλαγή στο ... νόμισμα αποπληρωμής κάθε ομολόγου (για παράδειγμα έκδοση σε ευρώ, πληρωμή σε τρίτο νόμισμα), είτε τέλος την τροποποίηση βασικών όρων της αρχικής έκδοσης (έξτρα κουπόνι, λοιπά κίνητρα προς τους κατόχους).

Αντιθέτως ΔΕΝ συνιστά άμεση πληρωμή των cds η απευθείας υποβάθμιση του ίδιου του εκδότη μιας ομολογιακής έκδοσης. Με δυο λόγια δεν “πυροδοτεί” την πληρωμή των cds η υποβάθμιση της πιστοληπτικής αξιολόγησης της χώρας που έχει εκδώσει ένα ομόλογο, ούτε καν αν η συγκεκριμένη χώρα έχει “βαθμολογηθεί” από τους οίκους αξιολόγησης ως χρεοκοπημένη.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει η κατηγοριοποίηση της ISDA μεταξύ των διαφόρων μορφών “αναδιάρθρωσης”. Με δυο λόγια ποια είναι η διαφορά μεταξύ εθελοντικής ή υποχρεωτικής αναδιάρθρωσης, εθελοντικής ή υποχρεωτικής συμμετοχής των ιδιωτών ομολογιούχων στην “τροποποίηση” του χρέους.

Σύμφωνα με την ISDA επισήμως ΔΕΝ υπάρχει καμία διαφορά ως προς την μορφή. Επί του πρακτέου όμως εάν το 75% των κατόχων μιας ομολογιακής έκδοσης συμφωνήσουν στις αλλαγές όρων της έκδοσης, τότε αυτοδικαίως χαρακτηρίζεται ως “εθελοντική” η αναδιάρθρωση και “τιμολογείται” ως τέτοια (selecitve default εν προκειμένω) ... Ως εκ τούτου μια εθελοντική μετακύλιση χρέους (νέα ομόλογα, νέοι όροι αποπληρωμής) ΤΥΠΙΚΑ δεν πυροδοτεί “πιστωτικό γεγονός”, άρα ΔΕΝ πληρώνονται τα cds.

Επί του πρακτέου και στο ερώτημα εάν ένα “πιστωτικό γεγονός” στην Ελλάδα θα οδηγούσε σε μαζικές πληρωμές των ασφαλίστρων κινδύνου, η ISDA έχει ξεκάθαρη απάντηση: ΟΧΙ!

Συγκεκριμένα εκτιμά πως – με στοιχεία της 1ης Ιουλίου 2011 – το σύνολο των CDS έναντι μιας ελληνικής χρεοκοπίας άγγιζαν τα 4,8 δις δολάρια. Με δεδομένο πως από το σύνολο αυτών των cds περί το 50% αντιστοιχεί σε πωλητές τους και το εναπομείναν ήμισυ σε σημερινούς κατόχους τους, ακόμα κι αν κηρυχθεί επισήμως απαιτητή η πληρωμή τους, αυτό θα σήμαινε σε πληρωμές 2,4 δις δολαρίων!

Φοροεπιβάρυνση 400 € για τους πολλούς, ακόμη και για εισόδημα 12.000

ΤΟ ΚΑΤΕΒΑΣΜΑ ΤΟΥ ΑΦΟΡΟΛΟΓΗΤΟΥ ΚΟΒΕΙ ΑΠΟ ΙΟΥΛΙΟ ΤΟΥΣ ΜΙΣΘΟΥΣ • ΑΝΑΔΡΟΜΙΚΗ Η ΚΡΑΤΗΣΗ ΤΟΥ Α' ΕΞΑΜΗΝΟΥ

Η μείωση του αφορολόγητου ορίου στα 8.000 ευρώ από 12.000 ευρώ και μάλιστα αναδρομικά από 1ης Ιανουαρίου 2011 «τρώει» ουσιαστικά τους μηνιαίους μισθούς από τον Ιούλιο.

Το υπόλοιπο 50% του αυξημένου φόρου που αναλογεί στο πρώτο εξάμηνο του έτους θα παρακρατηθεί στο σύνολό του με την εκκαθάριση της ετήσιας δήλωσης εισοδήματος την άνοιξη του 2012.

Οι μισθωτοί και οι συνταξιούχοι με χαμηλά εισοδήματα μέχρι 12.000 ευρώ βρίσκονται ξαφνικά να επιβαρύνονται με ένα πρόσθετο ετήσιο φόρο 100 - 400 ευρώ, ενώ μέχρι πέρυσι δεν πλήρωναν ούτε...
έναν ευρώ φόρο.

Σύμφωνα με την εγκύκλιο του γενικού γραμματέα Φορολογικών και Τελωνειακών Θεμάτων του υπουργείου Οικονομικών, Γιάννη Καπελέρη, η παρακράτηση του φόρου εισοδήματος σε μισθωτούς και συνταξιούχους θα γίνεται με τη νέα φορολογική κλίμακα από τον Ιούλιο.

Κι επειδή έχει αναδρομική ισχύ από 1ης Ιανουαρίου 2011, η διαφορά του φόρου που αναλογεί στο πρώτο εξάμηνο του έτους θα καταβληθεί από τους φορολογουμένους με την εκκαθάριση των δηλώσεων εισοδήματος που θα υποβληθούν την άνοιξη του 2012.

Με τη δήλωση το 2012

Σύμφωνα με τους επιτελείς του υπουργείου Οικονομικών, φέτος δεν θα παρακρατηθεί αναδρομικά φόρος εισοδήματος για το πρώτο εξάμηνο του έτους, αλλά αυτός θα πληρωθεί με την εκκαθάριση της φορολογικής δήλωσης την άνοιξη του 2012.

Από τον Ιούλιο ισχύει κανονικά η αυξημένη παρακράτηση του φόρου εισοδήματος. Τα λογιστήρια που δεν θα προλάβουν να κάνουν την παρακράτηση του Ιουλίου με τη νέα κλίμακα, το φόρο που αναλογεί στον Ιούλιο θα τον παρακρατήσουν τον Αύγουστο, μήνα κατά τον οποίο θα έχουν διπλή παρακράτηση.

Τα 833 ― γίνονται 819

Η νέα κλίμακα αυξάνει την επιβάρυνση του φόρου εισοδήματος κατά 400 ευρώ για όσους έχουν ετήσιο εισόδημα από 12.000 ευρώ και πάνω, λόγω της μείωσης του αφορολογήτου στα 8.000 ευρώ και συνεπώς το εισόδημα των 4.000 ευρώ μέχρι το προηγούμενο αφορολόγητο των 12.000 ευρώ επιβαρύνεται με συντελεστή φόρου 10%. Ο έχων εισόδημα 9.000 ευρώ επιβαρύνεται με 100 ευρώ φόρου ετησίως, ο έχων 10.000 ευρώ με 200 ευρώ και όποιος έχει ετήσιο εισόδημα 11.000 ευρώ θα πληρώσει επιπλέον φόρο εισοδήματος 300 ευρώ.

Οι εργαζόμενοι πρέπει να γνωρίζουν ότι κάθε μήνα από δω και πέρα θα τους παρακρατείται επιπλέον φόρος εισοδήματος ίσος με το 1/14 (ιδιωτικός τομέας) ή 1/12 (δημόσιος τομέας), που αναλογεί στα 100 ή 200 ή 300 ή 400 ευρώ. Επί παραδείγματι, φορολογούμενος με μηνιαίο μισθό 833 ευρώ θα εισπράττει κάθε μήνα 14,07 ευρώ λιγότερα, ήτοι 818,93 ευρώ.

Η περίπτωση των χαμηλόμισθων είναι η μεγαλύτερη αδικία του νέου συστήματος. Φορολογούμενος με μηνιαίο μισθό 715 ευρώ, ήτοι ετήσιο εισόδημα 10.010 ευρώ, πριν δεν πλήρωνε ούτε ένα ευρώ φόρο, τώρα θα πληρώνει 101 ευρώ, δηλαδή 200 φορές πάνω.

Σύμφωνα με την εγκύκλιο του υπουργείου, μισθωτοί και συνταξιούχοι πρέπει να λάβουν υπόψη τους τα εξής «11» σημεία:

+ 2000 για κάθε παιδί

1.Το αφορολόγητο αυξάνει κατά 2.000 ευρώ αν ο φορολογούμενος έχει ένα παιδί, 4.000 ευρώ με δύο παιδιά, 12.500 ευρώ με τρία παιδιά και επιπλέον 2.500 ευρώ για καθένα επιπλέον παιδί. Προαπαιτείται η υποβολή δήλωσης οικογενειακής κατάστασης στα λογιστήρια των επιχειρήσεων κατά τον Ιανουάριο, προκειμένου η παρακράτηση να γίνει βάσει του αριθμού των παιδιών.

Πιάνει μέσες ηλικίες

2.Το αφορολόγητο διατηρείται στα 12.000 ευρώ για νέους μέχρι 30 ετών, καθώς και συνταξιούχους άνω των 65 ετών, για άτομα με ειδικές ανάγκες και συνταξιούχους ανεξαρτήτως ηλικίας με ανάπηρα παιδιά, όταν έχουν εισόδημα μέχρι 12.000 ευρώ.

3.Στο μηνιαίο καθαρό εισόδημα περιλαμβάνονται η σύνταξη, ο μισθός και οποιεσδήποτε άλλες αμοιβές, όπως υπερωρίες, επίδομα παραγωγής, πριμ παρουσίας, προσαύξηση για απασχόληση νυχτερινή - Κυριακών - αργιών κ.λπ., που εκκαθαρίζονται μαζί σε μία μισθοδοτική κατάσταση με το μισθό.

4.Στην περίπτωση των μισθωτών του Δημοσίου ανά μήνα παρακρατείται το 1/12, καθώς πλέον λαμβάνουν 12 μισθούς, και στους εργαζομένους του ιδιωτικού τομέα το 1/14.

5.Το ποσό του φόρου που αναλογεί βάσει της φορολογικής κλίμακας και ανάλογα με την οικογενειακή κατάσταση θα μειωθεί κατά 1,5% και το υπόλοιπο αποτελεί το φόρο που πρέπει να παρακρατηθεί σε ετήσια βάση.

3% επί του ημερομισθίου

6.Στους αμειβομένους με ημερομίσθιο, οι οποίοι παρέχουν υπηρεσίες ορισμένου χρόνου, αλλά διάρκειας μικρότερης από ένα έτος, το ποσόν της παρακράτησης υπολογίζεται με συντελεστή 3% στο ακαθάριστο ποσόν του ημερομισθίου.

7.Στις καθαρές αμοιβές για υπερωριακή εργασία, επιχορηγήσεις, επιδόματα, καθώς και στις κάθε άλλου είδους πρόσθετες αμοιβές ή παροχές, οι οποίες καταβάλλονται τακτικά ή έκτακτα και δεν συναθροίζονται με τις τακτικές αποδοχές, εφόσον αυτές θεωρούνται εισόδημα από μισθωτές υπηρεσίες, ο παρακρατούμενος φόρος υπολογίζεται με συντελεστή 20% στο συνολικό καθαρό ποσό.

Επί παραδείγματι οι ωρομίσθιοι καθηγητές που απασχολούνται ταυτόχρονα σε πολλούς εργοδότες, με σχέση εξαρτημένης εργασίας, όπως συμβαίνει σε καθηγητές που απασχολούνται ταυτόχρονα σε διάφορα φροντιστήρια, οι εργοδότες, εκτός από εκείνον που καταβάλλει τις μεγαλύτερες αποδοχές, θα παρακρατούν φόρο με συντελεστή 10%.

8.Με συντελεστή 20% παρακρατείται ο φόρος σε εισοδήματα που καταβάλλονται αναδρομικά.

9.Ο φόρος που παρακρατείται σε συντάξεις ή άλλες παροχές από επικουρικά ταμεία, μετοχικά, αρωγής ή αλληλοβοήθειας φτάνει στο 5%, αν το καθαρό ποσόν της παροχής δεν υπερβαίνει τα 2.500 ευρώ ετησίως, 10% αν είναι άνω των 2.500 ευρώ και μέχρι 4.000 ευρώ και 15% για ποσά άνω των 4.500 ευρώ ετησίως.

10.Κατά την παρακράτηση του φόρου μισθωτών υπηρεσιών δεν λαμβάνεται υπόψη η έκπτωση 2.400 ευρώ χωρίς δικαιολογητικά για το φορολογούμενο και όσους τον βαραίνουν με αναπηρία 67% και πάνω.

11.Σε πολλαπλή απασχόληση ο εργαζόμενος, με δήλωσή του στους εργοδότες στους οποίους απασχολείται, πρέπει να επιλέγει την κύρια απασχόλησή του με κριτήριο το μεγαλύτερο ποσόν αποδοχών που του καταβάλλεται και η παρακράτηση φόρου που θα διενεργεί ο εργοδότης, θα γίνεται με βάση τη φορολογική κλίμακα. Οι εργοδότες με τις μικρότερες αποδοχές θα διενεργούν παρακράτηση φόρου με συντελεστή 20%, καθώς αυτές θα θεωρούνται πρόσθετες αμοιβές.

«Οχι περαίωση, αλλά έλεγχος χωρίς ανθρώπινο χέρι»

Συνεδριάζει την ερχόμενη εβδομάδα η Εθνική Επιτροπή για τη διαμόρφωση του Εθνικού Φορολογικού Συστήματος, όπως ανακοίνωσε χθες ο υπουργός Οικονομικών Ευάγγελος Βενιζέλος.

Αναφορικά με τα σενάρια περί αναβίωσης της περαίωσης, ξεκαθάρισε ότι δεν θα υπάρξει «νέα περαίωση, αλλά μηχανισμοί γρήγορου και αυτοματοποιημένου ελέγχου, χωρίς τη συμμετοχή του ανθρώπινου παράγοντα» και συμπλήρωσε ότι το «φορολογικό πιστοποιητικό» θα επεκταθεί και σε παρελθούσες ανέλεγκτες χρήσεις.
ΕΛ.Κ.

Η ΗΡΩ'ΙΔΑ ΜΑΝΑ.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

tweeter

Our Banner

ultimate website translator

Βρείτε μας στο Facebook

ΚΑΛΩΣ ΗΛΘΑΤΕ

Καλώς ήλθατε-Welcome-welkom-mirë se vini- welkomma- ahlan wa sahlan- bari galoust- xos gelmissiniz -i bisimila - akwaba - ongi etorri - Шчыра запрашаем - swagata - amrehba sisswène - ani kié - dobro došli - degemer mad - добре дошъл - - benvinguts - bonavinuta - dobrodošli - vítejte - velkommen - welkom - bonvenon - tere tulemast -gabitê - vælkomin - tervetuloa - welkom - bienvenue - wolkom - binvignut - benvido -herzlich willkommen - eguahé porá - mikouabô - bienvéni - / brouha aba-a - aap ka swaagat hein - üdvözlöm - velkomin - nnoo / i biala - selamat datang -fáilte - benvenuto - - amrehva ysswène / l'aaslama - chum reap suor (formal) / suor sdei (casual) -murakaza neza - - nodé - bi xer hati - gnindi ton hap - gratus mihi venis - laipni lūdzam - benvegnûi - boyeyi bolamu - sveiki atvykę - welkum - wëllkom - dobredojde - tonga soa -selamat datang - swagatham - merħba -haere mai - miawezon -tavtai morilogtun (Тавтай морилогтун) - ne y waoongo - namaste - velkommen - benvenguts - khosh âmadid (formal) / khoshumadi (informal) -witaj (sing.) / witajcie (pl.) -bem-vindo - mishto-avilian tú - bine ai venit (sing.) / bine aţi venit (pl.) - добро пожаловать - afio mai, susu mai ma maliu mai - benènnidu / beni benìu - fàilte - dobrodošli - karibu - wauya (plural: mauya) - bhali karay aaya -aayuboovan - vitame vás / vitajte - dobrodošel (to a man) - zupinje z te videtite - bienvenido - karibu - välkommen - härzliche wöikomme -maligayang pagdating - maeva / manava - nal-varravu -rahim itegez - swagatham -ยินดีต้อนรับ - malo e lelei - hosgeldiniz - gazhasa oetiśkom - laskavo prosymo -khush amdeed - hush kelibsiz - chào mừng - bénvnou (bénvnowe) / wilicome -croeso -bel bonjou - dalal ak diam - ékouabô / ékabô

(Ιf you want, you can use our website translator)