ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ:
.... Μέχρι στιγμής, από τη συζήτηση που έχουμε κάνει, αυτό που έχει ξεκαθαριστεί είναι το άρθρο 20 του ν. 4387 που ψηφίστηκε τον Μάιο του 2016, σχετικά με την απασχόληση συνταξιούχων. Εφόσον είναι συνταξιούχος πριν τον Μάιο του 2016 και έχει αναλάβει εργασία ή υπηρεσία πριν από αυτόν, δεν επέρχεται καμιά μεταβολή, ισχύουν όσα ίσχυαν και πριν, μόνο που αυτό χρειάζεται, όπως είπατε και εσείς, μια εγκύκλιο η οποία πρέπει να βγει γι’ αυτόν τον σκοπό.
Το θέμα είναι πλέον -και βρίσκεται σε σύγχυση όλος ο κόσμος- τι ισχύει είτε για τους συνταξιούχους μετά τον Μάιο του 2016, αυτούς που θα συνταξιοδοτηθούν μετά τον Μάιο του 2016, είτε για αυτούς που θα έχουν οποιαδήποτε μεταβολή στο εργασιακό τους ή την δραστηριότητα την οποία αναλαμβάνουν μετά τον Μάιο του 2016.
Εμείς έχουμε υποστηρίξει, ιδιαίτερα για τους συνταξιούχους μετά τον Μάιο του 2016 και αυτούς οι οποίοι θα αναλάβουν υπηρεσία μετά τον Μάιο του 2016 -ας μην ισχύει η πρώτη προϋπόθεση συνταξιοδότησης- ότι θα πρέπει να υπάρξει νομοθετική ρύθμιση, εφόσον η βούληση του Υπουργείου είναι να τους απαλλάξει από την περικοπή του 60% της σύνταξής τους στην περίπτωση -το επικεντρώνουμε- αγροτικού εισοδήματος ή επιδότησης, όχι γενικά και αόριστα. Αυτό το ξεκαθαρίσαμε. Για άλλες ασφαλίσεις ισχύει, βεβαίως, αυτή η περικοπή την οποία έχετε βάλει στον νόμο, του 60%. Συγκεκριμένα, λοιπόν, για αγροτικό εισόδημα ή επιδότηση για τους συνταξιούχους μετά τον Μάιο του 2016.
Προτίθεστε να φέρετε αυτή τη νομοθετική ρύθμιση που, κατά την άποψή μας, χρειάζεται; Θα το λύσετε με άλλον τρόπο και ποιον;
Όμως, πρέπει να το λύσετε σε σύντομο χρόνο, άμεσα, γιατί όπως σας είπα και την προηγούμενη φορά, αυτή η περίοδος που είναι της μεταβίβασης δικαιωμάτων ή οτιδήποτε άλλο είναι κρίσιμη γι’ αυτούς τους ανθρώπους, εφ’ όσον βέβαια έχουν αυτή τη δυνατότητα.
Παρακαλώ να έχουμε σαφείς απαντήσεις, προκειμένου να ενημερωθούν οι ενδιαφερόμενοι, δηλαδή οι άνθρωποι που τους αφορά το θέμα.
ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΣ (Υφυπουργός Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης): Ίσως είναι η πέμπτη φορά που με ρωτάτε.
Σας έχω απαντήσει ότι οι αγρότες που συνταξιοδοτήθηκαν μέχρι 31 Δεκεμβρίου του 2016 –επειδή οι αγρότες εντάχθηκαν από 1-1-2017 στον ΕΦΚΑ- δεν έχουν καμία επίδραση στη σύνταξή τους, εφ’ όσον συνεχίζουν τη δραστηριότητα την οποία είχαν ως αγρότες.
Αν αναπτύξουν μία δραστηριότητα σε άλλο οικονομικό πεδίο, αν δηλαδή ανοίξουν ένα σούπερ μάρκετ ή αναπτύξουν επιχειρηματική δραστηριότητα, τότε εννοείται ότι θα εμπίπτουν στην περίπτωση της διάταξης για τις περικοπές.
Επομένως, οι συνταξιούχοι μέχρι 31 Δεκεμβρίου του 2016 δεν θα έχουν καμία περικοπή για ίδια δραστηριότητα, αγροτική, κτηνοτροφική ή αλιευτική, καθώς και για την περίπτωση που λαμβάνουν ενίσχυση με βάση τα δικαιώματα που είχαν μέχρι εκείνη τη χρονική στιγμή. Αυτό είναι σαφές. Έτσι αντιμετωπιζόταν από τον ΟΓΑ, έτσι αντιμετωπίζεται τώρα από 1-1-2017 από τον ΕΦΚΑ.
Μένει, λοιπόν, η περίοδος από 1-1-2017.
Έχω πει γι’ αυτήν την περίοδο –και το λέω με ευθύτητα- ότι δεν υπάρχει κανένας λόγος να επισπεύσει κανείς τη διαδικασία έκδοσης σύνταξης, εκτός αν το επιλέγει, γιατί γι’ αυτό το θέμα είμαστε σε μία διαδικασία μελέτης. Συζητούμε, αλλά δυστυχώς δεν υπάρχει οργανωμένος εκπρόσωπος των αγροτών, διότι υπάρχει διχογνωμία στον χώρο της αγροτιάς αν πρέπει να διατηρούν οι αγρότες και το δικαίωμα στη σύνταξη ή αν πρέπει να το χάνουν με τον περιορισμό του ποσοστού του 60%.
Πράγματι και εγώ είμαι σε μία δύσκολη θέση να καταλήξω ως προς αυτό. Μέσα στο επόμενο διάστημα θεωρώ ότι θα βρούμε μία οριστική λύση και σ’ αυτό το θέμα.
Είμαι σίγουρος πως ό,τι και αν αποφασίσουμε γι’ αυτό το θέμα, θα υπάρχουν εκείνοι που θα διαμαρτύρονται. Πρέπει να δούμε περίπου «τι παίζει» και ποιο είναι το σωστότερο για τον κόσμο της αγροτιάς, διότι και οι αγρότες θέλουν να μπορεί να οργανώνεται καλύτερα η αγροτική παραγωγή, να μεταβιβάζονται τα κτήματα στις νεότερες γενιές, να έρχονται οι νεότεροι να παίρνουν τη θέση των παλαιότερων και να αναπτύξουμε καλύτερες παραγωγές στον αγροτικό και κτηνοτροφικό τομέα.
Είναι και αυτό που σχετίζεται με την οργάνωση της παραγωγής που μας προβληματίζει. Εντίμως το λέω. Επειδή, μάλιστα, ακούει ο αγροτικός κόσμος, ξέρει ότι αυτά που λέω αυτή τη στιγμή απηχούν και τους δικούς του προβληματισμούς.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ:
Κύριε Υπουργέ, θα χρειαστεί –αν τις μετρήσατε- να έρθουμε πέντε και έξι φορές, γιατί δεν είναι μόνο οι συνταξιούχοι αγρότες για τους οποίους μου εκφράσατε αυτόν τον προβληματισμό την προηγούμενη φορά. Αυτό που σας είπα είναι να αποφασίσετε σύντομα. Ο Ιούνιος που είναι η έκδοση των συντάξεων του ΟΓΑ είναι κοντά και χρειάζεται να πάρετε τις αποφάσεις σας. Είναι και όλοι οι άλλοι συνταξιούχοι, οι μετά τις 13 Μαΐου του 2016, οι οποίοι είχαν ένα ελάχιστο αγροτικό εισόδημα και μία μικρή επιδότηση και οι οποίοι δεν γνωρίζουν αν μετά τη συνταξιοδότησή τους –θεωρούνται νέοι συνταξιούχοι- θα έχουν περικοπή του 60% της σύνταξης.
Εμείς για αυτούς, επειδή πρόκειται για μικροϊδιοκτήτες και για μικροεπιδοματούχους -αν μπορούμε να πούμε επίδομα, αλλά δεν είναι, είναι μικρές ενισχύσεις αυτές που απολαμβάνουν και δεν πρόκειται να καλλιεργήσει αυτή τη γη κάποιος άλλος επαγγελματίας αγρότης, γιατί πρόκειται για μικρά αγροτεμάχια-, έχουμε τη βούληση, έχουμε τη θέση και λέμε σε αυτό ότι πρέπει να απαλλαγούν, όπως και οι προηγούμενοι συνταξιούχοι για τα αγροτικά, από την υποχρέωση, κατ’ αρχήν από τη «λαιμητόμο» του 60%, αλλά και από την υποχρέωση ασφάλισης. Διότι ο κανονισμός του ΟΓΑ δεν επιτρέπει μέχρι τώρα την ασφάλιση αυτού του εισοδήματος. Άρα, θα πρέπει να δούμε αν συνεχίζει να ισχύει ο κανονισμός του ΟΓΑ, που σύμφωνα με τον νόμο ισχύει μέχρι το 2021, νομίζω. Αν ισχύει, τότε και αυτοί πρέπει να απαλλαγούν.
Όμως, για να είναι σαφέστατη η βούληση και ο νόμος και να μην έρθει μετά από καιρό το Ελεγκτικό Συνέδριο να ζητήσει πίσω συντάξεις, θα πρέπει αυτό να το ξεκαθαρίσουμε τώρα.
Οπότε ερωτάσθε:
Συνταξιούχοι άλλων ταμείων (ΙΚΑ, Δημοσίου, ΟΑΕΕ) που εντάχθηκαν στον ΕΦΚΑ, συνταξιοδοτήθηκαν μετά τον Μάιο του 2016 και έχουν μικρό αγροτικό εισόδημα, το οποίο διατηρούν και μικρή επιδότηση θα έχουν την περικοπή του 60%; Αυτό είναι το δεύτερο ερώτημα. Στο άλλο ερώτημα πράγματι είπατε -και το κατανοούμε- ότι αργότερα θα βγάλετε απόφαση ανάλογα με την αγροτική πολιτική. Είναι συγκεκριμένο το ερώτημα.
Να σας πω ότι και στον νόμο είδα ότι συνεχίζει η προστασία του άρθρου 36 του ν. 2676/1999. Το έψαξα. Έχει γίνει λάθος στον νόμο. Δεν ξέρω αν έχει διορθωθεί με ΦΕΚ. Το άρθρο 36 αφορά μια επιτροπή. Είναι άσχετο. Είναι το άρθρο 63 που αναφέρεται στην ασφάλιση των συνταξιούχων του ν. 2676, το οποίο το έχω. Όμως, ο ν. 4387 αναφέρει λάθος άρθρο και επ’ αυτού χρειάζεται διόρθωση και νομοθετική ρύθμιση.
Νομίζω ότι θα πρέπει να προβείτε σε αυτήν ή να έρθετε την Τετάρτη που συζητείται το νομοσχέδιο στο οποίο έχουμε καταθέσει τροπολογία, η οποία ρυθμίζει και το θέμα των αυτοδιοικητικών για το οποίο έχετε τη βούληση προς αυτήν την κατεύθυνση. Είναι η τροπολογία με γενικό αριθμό 957 και ειδικό 68, την οποία θα σας δώσω για να έχετε υπ’ όψιν σας. Εάν λύνει το θέμα, να την κάνετε αποδεκτή, προκειμένου να δώσουμε λύση και σε αυτό το θέμα και στο θέμα των συνταξιούχων που απασχολούνται σε θέσεις υπεύθυνες, με αμοιβή, στη Γενική Κυβέρνηση.
(Στο σημείο αυτό ο Βουλευτής κ. Βασίλειος Κεγκέρογλου καταθέτει για τα Πρακτικά το προαναφερθέν έγγραφο, το οποίο βρίσκεται στο αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής)
Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΣ (Υφυπουργός Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης): Κύριε Κεγκέρογλου, νομίζω ότι δεν χρειάζεται τροπολογία για το θέμα αυτό. Νομίζω! Αν χρειαστεί, δεν έχω καμία αντίρρηση να υιοθετήσουμε την πρότασή σας. Ούτε για τους αυτοδιοικητικούς χρειάζεται. Διότι πρώτα από όλα ο νόμος αναφέρεται σε δραστηριότητες που αναλαμβάνονται για πρώτη φορά μετά την έναρξη του νόμου.
Κατά δεύτερον, σε ό,τι αφορά άλλους ασφαλισμένους που δεν είναι αγρότες και παίρνουν σύνταξη -είχαν πάρει σύνταξη, σε αυτό αναφέρεστε, και εγώ επεκτείνω τη χρονική στιγμή μέχρι 31 Δεκεμβρίου του 2016, γιατί αυτή θεωρώ ότι είναι η σωστή αντιμετώπιση του νομικού ζητήματος- έχουν την ίδια ακριβώς αντιμετώπιση, όπως και εκείνοι που είναι κατά κύριο επάγγελμα αγρότες, εκείνοι που συνταξιοδοτήθηκαν τέλος πάντων από τον Οργανισμό Γεωργικών Ασφαλίσεων.
Άλλο είναι το θέμα για εκείνον που αναπτύσσει δραστηριότητα για πρώτη φορά μετά τη λήψη της σύνταξής του. Αν αυτός ο ασφαλισμένος αγόρασε εκτάσεις αγροτικές, πράγμα που είναι μια επικερδής δραστηριότητα για πολλούς, όχι μόνο λόγω των ενισχύσεων και των επιδοτήσεων αλλά και γιατί υπάρχει δραστηριότητα οργανωμένη που μπορεί να είναι επικερδής -γνωρίζουμε αρκετούς συμπολίτες μας που έχουν τέτοιες δραστηριότητες, οι οποίες τους αποδίδουν πάρα πολύ μεγαλύτερες ωφέλειες από αυτές που έχει το κύριο επάγγελμά τους- αν απέκτησε τέτοια δραστηριότητα μετά, τότε έχουν περικοπή. Αν, όμως, είχαν την καλλιέργεια πριν συνταξιοδοτηθούν, ο νόμος μιλάει για δραστηριότητες που αναλαμβάνονται μετά.
Βεβαίως, για εκείνους που είχαν άλλες δραστηριότητες -πλην των αγροτών, διότι από 1η Ιανουαρίου του 2017 εντάχθηκαν στον ΕΦΚΑ, αυτή είναι η δική μας νομική θέση ως προς τον νόμο- γιατί έτσι και αλλιώς για να πάρεις σύνταξη έπρεπε να κλείσεις τα βιβλία, να σταματήσεις να δραστηριοποιείσαι -είτε ως ελεύθερος επαγγελματίας, είτε ως γιατρός, είτε ως δικηγόρος, έπρεπε να κλείσεις τα βιβλία σου για πάρεις σύνταξη- ό,τι ίσχυε εξακολουθεί να ισχύει.
Επομένως, δεν έχει καμία περικοπή στη σύνταξη εκείνος ο ασφαλισμένος που πήρε σύνταξη μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου του 2016 και είχε αγροτική, κτηνοτροφική, αλιευτική παραγωγή πριν τη συνταξιοδότησή του κατά τον τρόπο που δεν θίγονται και οι αγρότες. Αυτή είναι η σωστή τοποθέτηση επί του θέματος αυτού.
Σας ευχαριστώ.