Καλώς ήλθατε-Welcome-welkom-mirë se vini- welkomma- ahlan wa sahlan- bari galoust- xos gelmissiniz -i bisimila - akwaba - ongi etorri - Шчыра запрашаем - swagata - amrehba sisswène - ani kié - dobro došli - degemer mad - добре дошъл - kyo tzo pa eit - benvinguts - bonavinuta - dobrodošli - vítejte - velkommen - welkom - bonvenon - tere tulemast -gabitê - vælkomin - tervetuloa - welkom - bienvenue - wolkom - binvignut - benvido -herzlich willkommen - eguahé porá - mikouabô - bienvéni - baroukh haba / brouha aba-a - swaagat / aap ka swaagat hein - üdvözlöm - velkomin - nnoo / i biala - selamat datang -fáilte - benvenuto - yôkoso - amrehva ysswène / l'aaslama - chum reap suor (formal) / suor sdei (casual) -murakaza neza - 환영합니다 - nodé - bi xer hati - gnindi ton hap - gratus mihi venis - laipni lūdzam -

Σάββατο 10 Δεκεμβρίου 2011

Στην πρώτη θέση της Ευρώπης η Ελλάδα στις δεδουλευμένες ώρες εργασίας

Σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία της εταιρείας “Office for National Statistics” οι Έλληνες τελικά δεν είναι και τόσο τεμπέληδες. Τα ποσοστά θέλουν τους Έλληνες εργαζομένους να έχουν τις περισσότερες εργατοώρες συγκριτικά με τους υπόλοιπους Ευρωπαίους.
Τα δεδομένα θέλουν την Ελλάδα να βρίσκεται στην πρώτη θέση μαζί με την Αυστρία στις δεδουλευμένες ώρες σε εργασία πλήρους απασχόλησης, ενώ συνολικά η χώρα μας συγκεντρώνει το ποσοστό του 42,2% που την φέρνει στην πρώτη θέση.

Την Ελλάδα ακολουθεί η Τσεχία με ποσοστό…41.2% και η Πολωνία με 40.6%. Οι “ισχυρές” χώρες κατατάσσονται σε χαμηλότερες θέσεις, με την Γερμανία να βρίσκεται στο 35.6% και η Γαλλία στο 38%.

Σε δημοσίευμα του Guardian, επισημαίνεται ότι μια διαφορετική εικόνα μπορεί να προκύψει από τον δείκτη παραγωγικότητας.

Η εφημερίδα τονίζει ότι, σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat, η Βρετανία βρίσκεται κάπου στη μέση της λίστας και η Ελλάδα ακόμα πιο χαμηλά (χαρακτηριστικά αναφέρεται ότι ο δείκτης παραγωγικότητας στην Ελλάδα είναι 76,3, ενώ στη Γερμανία 123,7).

Όπως αναφέρει ακόμη, με το μέλλον του κοινού νομίσματος να είναι αβέβαιο, είναι εύκολο να καταφεύγει κανείς σε στερεότυπα.

Καταλήγοντας, ο συντάκτης του άρθρου σημειώνει, ότι τα στοιχεία αυτά εξηγούν γιατί οι Έλληνες πολίτες αισθάνονται πως δεν φταίνε για την κρίση.

Άλλοι 125.000 ασφαλισμένοι στον αέρα

Στα χέρια του Βενιζέλου και του Προβόπουλου οι λύσεις για το επικουρικό.

Πάνω από 125.457 ασφαλισμένοι περιμένουν να πάρουν την αποζημίωση τους από το «Επικουρικό Κεφάλαιο Ασφάλισης Ευθύνης από Ατυχήματα Αυτοκινήτων» χωρίς να φαίνεται φως στον ορίζοντα, ενώ την ίδια στιγμή η κυβέρνηση και κυρίως ο Υπουργός Οικονομικών Ευάγγελος Βενιζέλος και η Τράπεζα της Ελλάδος αδυνατούν να βρουν μία μόνιμη λύση για το πρόβλημα αυτό.

Η ρύθμιση που προωθήθηκε πρόσφατα στη Βουλή απεσύρθη από τον κ. Βενιζέλο γιατί συνάντησε την έντονη αντίδραση των δικηγορικών συλλόγων.

Απεσύρθη για διαβούλευση, μία διαβούλευση που ακόμη δεν έγινε.

Η αρμόδια εποπτική αρχή η Τράπεζα της Ελλάδος υπό την διοίκηση του κ. Γεωργίου Προβόπουλου, εκτός από το να μελετά κάθε μήνα τα στοιχεία φαίνεται να σηκώνει τα χέρια ψηλά.

Ο μόνος που έτρεχε όλο αυτό το διάστημα με αποτέλεσμα να δεχθεί και επιθέσεις από τους δικηγορικούς συλλόγους είναι ο Πρόεδρος της Διαχειριστικής Επιτροπής Δημήτρης Ζορμπάς. Επεξεργάσθηκε λύσεις οι οποίες τελικώς απερρίφθησαν μετά πολλών επαίνων γιατί το lobby των δικηγόρων απεδείχθη πιο ισχυρό από τους 125.000 ασφαλισμένους (στοιχεία 2010) που περιμένουν να εισπράξουν αποζημιώσεις

Ποιο θα είναι το αποτέλεσμα, αν παραμείνει έτσι η κατάσταση το Επικουρικό Κεφάλαιο; Θα κηρύξει πτώχευση Ποιος θα χάσει; Πρωτίστως οι 125.000 ασφαλισμένοι αλλά δευτερευόντως και οι δικηγόροι. Οι Δικηγορικοί Σύλλογοι δεν φαίνεται να κατανοούν ότι μία πτώχευση του Επικουρικού θα τους στερήσει από μία ακόμη «αγελάδα» που έκανε πολύ «γάλα».

Η κήρυξη του Επικουρικούς σε πτώχευση είναι πάντως ένα σενάριο που μπορεί να βρίσκει ανοικτά αυτιά τόσο στην Τράπεζα της Ελλάδος όσο και στο Υπουργείο Οικονομικών. Το «επιχείρημα» που «κυκλοφορεί» υπέρ της λύσης αυτής είναι απλό. «Εδώ καταρρέει η χώρα, το επικουρικό είναι το πρόβλημα»;

Μέσα σε αυτή την αναμπουμπούλα, κλείνει και το Επικουρικό και η επανασύσταση του γίνεται σε νέες πιο ορθολογικές βάσεις στο πλαίσιο της κοινοτικής οδηγίας η οποία απαιτεί από τις χώρες μέλη της ΕΕ ένα οργανισμό που θα καλύπτει περιπτώσεις ανασφάλιστων οχημάτων ή αγνώστων οχημάτων. Δεν θα καλύπτει δηλαδή περιπτώσεις αποζημιώσεων από ασφαλιστικές εταιρείες που έκλεισαν.

Σε κάθε περίπτωση οι επιλογές που έχει η κυβέρνηση είναι δυο. Η πτώχευση του επικουρικού και ο επαναπροσδιορισμός του ρόλου του είναι η μία. Η υιοθέτηση με ορισμένες ίσως τροποποιήσεις της ρύθμισης που απεσύρθη, είναι η άλλη.

Και το μαχαίρι και το πεπόνι το έχουν ο κ. Βενιζέλος και ο κ. Προβόπουλος και ουδείς άλλος.

Το Επικουρικό δεν είναι ιδιωτική ασφαλιστική εταιρεία. Δεν λαμβάνει ασφάλιστρα για να καλύπτει αποζημιώσεις, αλλά όπως λέει και η λέξη λειτουργεί επικουρικά. Συνεστήθη με νομοθετική πρωτοβουλία της πολιτείας και διατηρείται με χρήματα των ασφαλισμένων για συγκεκριμένο σκοπό.

Η διατήρηση του είναι συνεπώς αποκλειστική ευθύνη της πολιτείας και όχι της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος, του προέδρου της Γιώργου Κώτσαλου, του προέδρου της διαχειριστικής επιτροπής Δημήτρη Ζορμπά ή του γενικού διευθυντή του Γιάννη Βάση.

Αν η κυβέρνηση θεωρεί ότι δεν χρειάζεται η κοινωνία και οι ασφαλισμένοι, ας το καταργήσει αύριο το πρωί. Θα έχουμε όφελος και μία μείωση των ασφαλίστρων αυτοκινήτων κατά 5%, όσο το χαράτσι που καταβάλλουμε για την λειτουργία του.

Η Ένωση Ασφαλιστικών εταιρειών έχει ως μόνη ευθύνη την διαχείριση του, με βάση τους νόμους και τα χρηστά ήθη. Πέραν τούτου ουδέν. Επίσης ευθύνη της όπως και της διαχειριστικής επιτροπής του Επικουρικού είναι να ενημερώνει την εποπτική αρχή για την κατάστασης του.

Από εκεί και πέρα οι Υπουργοί, η κυβέρνηση και η Τράπεζα της Ελλάδος ας αναλάβουν τις ευθύνες τους.

Ας εξηγήσουν οι ίδιοι στους 125.000 ασφαλισμένους, που περιμένουν να πάρουν τις αποζημιώσεις τους, ποιο είναι το πρόβλημα πως δημιουργήθηκε και πως θα αντιμετωπισθεί. Ο κ. Βενιζέλος και ο κ. Προβόπουλος έχουν τον λόγο.

Ποιοι δικαιούνται και πως καταβάλλεται το δώρο Χριστουγέννων

ΟΔΗΓΙΕΣ ΑΠΟ ΤΗ ΓΣΕΕ
Οδηγίες για τον υπολογισμό του δώρου Χριστουγέννων εξέδωσε το Κέντρο Πληροφόρησης Εργαζομένων και Ανέργων της ΓΣΕΕ

Ποιοι δικαιούνται και πως καταβάλλεται το δώρο Χριστουγέννων

Ειδικότερα το ΚΕΠΕΑ για το δώρο Χριστουγέννων σημειωνει τα εξής:

Ποιοι εργαζόμενοι το δικαιούνται:

Οπως είναι γνωστό από την ισχύουσα νομοθεσία όλοι οι μισθωτοί που απασχολούνται στον ιδιωτικό τομέα με σχέση εξαρτημένης εργασίας, σύμβαση αορίστου ή ορισμένου χρόνου σε οποιοδήποτε εργοδότη δικαιούνται Δώρα Εορτών. Για τον υπολογισμό του ποσού των Δώρων λαμβάνεται υπόψη ο τρόπος αμοιβής των μισθωτών, δηλαδή αν αμείβονται με ημερομίσθιο ή με μισθό.

Η χρονική περίοδος που υπολογίζεται το Δώρο Χριστουγέννων αρχίζει από την 1η Μαΐου μέχρι και την 31η Δεκεμβρίου κάθε έτους. Ετσι, οι εργαζόμενοι που η σχέση εργασίας τους με τον εργοδότη είχε διάρκεια χωρίς διακοπή όλη τη χρονική περίοδο που αναφέραμε, δηλαδή από 1ης Μαΐου μέχρι 31η Δεκεμβρίου κάθε έτους, δικαιούνται ολόκληρο το Δώρο που είναι ίσο με ένα (1) μηνιαίο μισθό για τους αμειβόμενους με μισθό και με 25 ημερομίσθια για τους αμειβόμενους με ημερομίσθιο.

Οσοι όμως από τους παραπάνω μισθωτούς, που η σχέση τους με τον εργοδότη δεν διήρκεσε ολόκληρο το χρονικό διάστημα που αναφέραμε, είτε γιατί αποχώρησαν οικειοθελώς από την εργασία τους είτε γιατί απολύθηκαν, δικαιούνται να λάβουν τμήμα δώρου ανάλογο με τη χρονική διάρκεια της εργασιακής τους σχέσης. Σε αυτήν την περίπτωση το Δώρο Χριστουγέννων θα το υπολογίσουν ως εξής: 2/25 του μηνιαίου μισθού ή 2ημερομίσθια -ανάλογα με το πώς αμείβονται- για κάθε 19 ημερολογιακές ημέρες διάρκειας της εργασιακής σχέσης.

Ποιοι δικαιούνται και πως καταβάλλεται το δώρο Χριστουγέννων

Ακόμα και οι μισθωτοί που εργάστηκαν χρονικό διάστημα μικρότερο των 19ημέρων δικαιούνται ανάλογο κλάσμα του δώρου.

Πότε καταβάλλεται το Δώρο Χριστουγέννων:

Tο Δώρο Χριστουγέννων πρέπει να καταβληθεί το μέχρι την 21η Δεκεμβρίου κάθε έτους, υπόκειται σε εισφορές υπέρ ΙΚΑ Φόρου Μισθωτών Υπηρεσιών. Νοείται βέβαια ότι ο εργοδότης μπορεί να καταβάλλει το δώρο και νωρίτερα από την παραπάνω ημερομηνία. Τα δώρα εορτών σε καμία περίπτωση δεν επιτρέπεται να καταβληθούν σε είδος, αλλά μόνο σε χρήμα.

Χρόνοι που συνυπολογίζονται στο Δώρο των Χριστουγέννων:
  • Δεν αφαιρείται αλλά λαμβάνεται υπόψη για τον υπολογισμό του Δώρου Χριστουγέννων ο χρόνος υποχρεωτικής αποχής από την εργασία των γυναικών πριν και μετά τον τοκετό (8 εβδομάδες πριν από το τοκετό και 9 μετά τον τοκετό).

  • Tο χρονικό διάστημα κατά το οποίο εργαζόμενος σπουδαστής έλαβε άδεια προκειμένου να συμμετάσχει σε εξετάσεις.

  • Ο χρόνος άδειας λουτροθεραπείας, εφόσον υπάρχει γνωμάτευση από ασφαλιστικό οργανισμό.

  • Σε περίπτωση ασθένειας αφαιρούνται μόνο οι ημέρες που έλαβε επίδομα ασθενείας απ΄ τον ασφαλιστικό φορέα, δεν αφαρούνται τα τριήμερα. Παράδειγμα: Αν ένας μισθωτός απουσίασε από την εργασία του λόγω ασθένειας 60 μέρες και πήρε επίδομα ασθένειας από το ασφαλιστικό του Ταμείο μόνο για 40 ημέρες, θα αφαιρεθούν από το χρονικό διάστημα της εργασιακής σχέσης μόνο οι 40 ημέρες για τις οποίες επιδοτήθηκε και όχι οι 60.


Πώς υπολογίζεται το Δώρο Χριστουγέννων:

Βάση για τον υπολογισμό του δώρου αποτελούν οι καταβαλλόμενες αποδοχές που πραγματικά καταβάλλονται στους μισθωτούς κατά τη 10η Δεκεμβρίου. Σε περίπτωση που η εργασιακή σχέση έχει λυθεί πριν από τις παραπάνω ημερομηνίες το Δώρο Χριστουγέννων υπολογίζεται με βάση τις αποδοχές που καταβάλλονταν την ημέρα που λύθηκε η εργασιακή σχέση. Σαν καταβαλλόμενος μισθός ή ημερομίσθιο είναι το σύνολο των τακτικών αποδοχών. Στη έννοια των τακτικών αποδοχών περιλαμβάνονται ο μισθός ή το ημερομίσθιο, καθώς και κάθε άλλη παροχή (είτε σε χρήμα είτε σε είδος, όπως τροφή, κατοικία κ.λπ.) εφόσον καταβάλλεται από τον εργοδότη σαν αντάλλαγμα της παρεχόμενης από το μισθωτό εργασίας, τακτικά κάθε μήνα, ή κατ επανάληψη, περιοδικά, κατά ορισμένα διαστήματα του χρόνου.

Το επίδομα αδείας. Για τον υπολογισμό στο δώρο της αναλογίας του επιδόματος αδείας πολλαπλασιάζουμε το συνολικό ποσό του δώρου που δικαιούται ο μισθωτός επί τον συντελεστή 0,041666. Στο σημείο αυτό θα πρέπει να προσέξουν οι εργαζόμενοι ότι στις τακτικές αποδοχές των μισθωτών βάσει των οποίων υπολογίζεται το Δώρο Χριστουγέννων συμπεριλαμβάνεται και το επίδομα αδείας. Συνεπώς το δώρο θα πρέπει να υπολογισθεί προσαυξημένο με την αναλογία του συντελεστή επιδόματος αδείας που είναι 0,041666.

Παράδειγμα: εργαζόμενος με Δώρο Χριστουγέννων 900 ευρώ (μεικτό μισθό) με την προσαύξηση του συντελεστή αδείας θα πρέπει να πάρει 938 ευρώ.

  • Η αμοιβή για εργασία την Κυριακή και σε εξαιρέσιμες γιορτές ή σε νυκτερινές ώρες, εφόσον η απασχόληση είναι τακτική και μόνιμη.
  • Η αξία του χορηγούμενου γάλακτος ημερησίως.
  • Η πρόσθετη αμοιβή που δίνεται από τον εργοδότη οικιοθελώς για μεγαλύτερη παραγωγική απόδοση (πριμ), όταν επαναλαμβάνεται για μεγάλο χρονικό διάστημα και σε τακτά χρονικά διαστήματα.
  • Τα φιλοδωρήματα που δίνονται στους μισθωτούς από τρίτους.
  • Τα οδοιπορικά έξοδα, όταν δεν εξαρτώνται από την πραγματοποίηση υπηρεσιακών μετακινήσεων, δεν υπόκεινται σε απόδοση λογαριασμού και δεν διακόπτονται κατά τη διάρκεια ασθένειας ή άδειας.
  • Η αμοιβή της νόμιμης υπερωρίας, εφόσον παρέχεται τακτικά.
  • Η αμοιβή της υπερεργασίας, εφόσον η εργασία αυτή πραγματοποιείται τακτικά.
  • Η αμοιβή από προμήθειες.
  • Το επίδομα μη απουσίας (τακτικότητας).
  • Το επίδομα κατοικίας.
  • Το επίδομα ισολογισμού, εφόσον καταβάλλεται τακτικά κάθε χρόνο.


Δεν συμπεριλαμβάνεται στις τακτικές αποδοχές το πριμ παραγωγικότητας το οποίο χορηγείται με την προϋπόθεση της επίτευξης ορισμένου σκοπού και με την επιφύλαξη της περικοπής του οποτεδήποτε.

Ποιοί χρόνοι δεν προσμετρούνται

Χρόνοι που δεν συνυπολογίζονται στο Δώρο Χριστουγέννων:

  • Δεν υπολογίζονται οι μέρες κατά τις οποίες ο μισθωτός απείχε από την εργασία του αδικαιολόγητα ή λόγω άδειας χωρίς αποδοχές.
  • Δεν λαμβάνεται υπόψη για τον υπολογισμό δώρων εορτών το διάστημα της απουσίας των εργαζομένων για συνδικαλιστική δραστηριότητα, δηλαδή ο χρόνος της συνδικαλιστικής άδειας.
  • Σχετικά με την απεργία η δικαστηριακή νομολογία δέχεται ότι οι ημέρες της απεργίας δεν υπολογίζονται στο χρόνο διάρκειας της εργασιακής σχέσης γιατί η αποχή του μισθωτού οφείλεται σε δική του θέληση και δεν μπορεί επομένως να χαρακτηριστεί σαν δικαιολογημένη απουσία, το ίδιο ισχύει και με τις στάσεις εργασίας.

"Ellada, agapi mou"

Στους λόγους που πρέπει η Ευρώπη να αγαπά την Ελλάδα αναφέρεται ο καθηγητής Etienne Roland. Ζητά να μην αφεθούν οι τεχνοκράτες να την εξευτελίζουν και να τη γονατίζουν

Σε άρθρο του στην Γαλλική εφημερίδα "Le monde" με τίτλο "Ellada, agapi mou" ο Etienne Roland, πρώην διευθυντής της Γαλλικής Σχολής στην Αθήνα και καθηγητής της ελληνικής αρχαιολογίας στο πανεπιστήμιο Paris I Panthéon καυτηριάζει την εικόνα που δίνεται για την χώρα μας.

O καθηγητής εκφράζει, τη δυσαρέσκεια του για τις επιθέσεις που δέχεται η χώρα μας την οποία χαρακτηρίζει κοιτίδα του πολιτισμού.

"Αισθάνομαι βαθιά ταπεινωμένος, όταν μία εφημερίδα τολμά να ισχυρίζεται, ότι η Ελλάδα είναι μία" χώρα ίσως λιγότερο "ευρωπαϊκή" απ' ότι φαίνεται", σημειώνει και προσθέτει:

"Είμαι ταπεινωμένος, όταν οι Γάλλοι συμπατριώτες μου κάνουν αυτό το κακό στην ιστορία και παρουσιάζουν το μύθο του Έλληνα ψεύτη και πονηρού".

Στη συνέχεια ο κ. Roland, εξηγεί γιατί η Ελλάδα είναι μια ευρωπαϊκή χώρα και σίγουρα είναι περισσότερο ευρωπαϊκή από χώρες όπως η Μεγάλη Βρετανία.

"Δεν θα σταθώ παρά σε μερικά σημεία. Αν η Ελλάδα δεν είναι μία ευρωπαϊκή χώρα, ποιος αξίζει αυτόν τον τίτλο; Οι Γερμανοί ή η δόλια Αλβιόνα, της οποίας ο πιο μεγάλος της ποιητής Byron, έχει ήδη κατηγορηθεί για την λεηλασία της χώρας του Ομήρου;

Πιο Ευρωπαϊκή είναι η Αγγλία που δεν θέλει καμία ευρωπαϊκή αλληλεγγύη και κυρίως σε εκείνες τις χώρες που της στοιχίζουν χρήματα; Δεν είναι αυτή που έφερε στην Ελλάδα τον στρατό και τον βασιλιά στο τέλος του Β Παγκοσμίου Πολέμου προκαλώντας έναν κατακλυσμό, τον οποίο η χώρα επρόκειτο να πληρώσει πολύ ακριβά. Και αυτό έγινε στη χώρα που μπορεί μάλιστα να καυχηθεί για την αντίσταση της κατά της ναζιστικής κατοχής", αναφέρει ο κ. Rolland.

Θεμέλιο η ελληνική κουλτούρα

Ο καθηγητής εξηγεί τους λόγους ο Βαλερί Ζισκάρ Ντ' Εστέν ήθελε την επιστροφή της Ελλάδας στην Ευρώπη και πάλεψε γι' αυτό.

"Ο Ντ' Εστέν ήθελε να επιστρέψει την Ελλάδα στην Ευρώπη επειδή, λέει, η δημοκρατία και η κουλτούρα προέρχονταν από αυτή την χώρα. Ίσως, να υπήρχαν περισσότερα να πούμε για αυτή την αθηναϊκή δημοκρατία, τη δουλεία και τον ιμπεριαλισμό.

Αλλά η έμφαση είναι σε λάθος σημείο, γιατί το πρόβλημα δεν είναι να γνωρίσουμε που γεννήθηκε η δημοκρατία, το πρόβλημα είναι να αναγνωρίσουμε ότι η ελληνική κουλτούρα, ας την πούμε ελληνορωμαϊκή, είναι το μοναδικό θεμέλιο μέσα σε μία ιστορία που δημιουργήθηκε μέσα σε αντιπαλότητες και παγκόσμιους πολέμους. Αυτή η διάσημη ελληνική κουλτούρα έθρεψε την Αναγέννηση, τα γράμματα όπως και τις τέχνες, τους κλασσικούς μας του 17ου αιώνα και εμπότισε τις ελίτ του 18ου αιώνα ανά τον κόσμο. Ο 19ος αιώνας έπαιξε έναν ουσιαστικό ρόλο στην εξάπλωση των ελληνικών τεχνών και γραμμάτων δημιουργώντας ένα ρεύμα "νεο-κλασσικό" που το ξαναβρίσκουμε στο Εδιμβούργο- το οποίο ήταν ένα από τα κέντρα και όπου ήθελαν να χτίσουν έναν Παρθενώνα", σημειώνει.

Υπάρχει κράτος χωρίς χρέη;

Στη συνέχεια, αφού αναφέρεται στις επιδόσεις της Ελλάδας στις τέχνες και τον πολιτισμό, αλλά και στους μεγάλους Έλληνες του 20ου αιώνα, καλεί τους επικριτές της χώρας μας να αναρωτηθούν αν υπάρχει κράτος χωρίς χρέη.

"Όσο για τις κατηγορίες για απάτη και σπατάλη, ποια χώρα δεν σπατάλησε δεκάδες δισεκατομμύρια πρόσφατα;" αναρωτιέται, και καταλήγει ζητώντας να μην αφήνουμε τους τεχνοκράτες να γονατίζουν τους φίλους μας.

"Δεν σημαίνει κάτι αν η Ελλάδα είναι περισσότερο ή λιγότερο ευρωπαϊκή, δεδομένου ότι τα θεμέλια της Ευρώπης δεν υπάρχουν χωρίς τον ελληνισμό. Ανακαλούμε ότι η Ευρώπη είναι μία φοινικική πριγκίπισσα που την απήγαγαν οι Κρήτες, δημιουργώντας συγκρούσεις ανάμεσα στην Δύση και στην Ανατολή. Η Ευρώπη έχει επίσης ανατολίτικες ρίζες. Η Ευρώπη δεν υπάρχει για να θεμελιώσει τράπεζες και τραπεζίτες, υπάρχει για να θεμελιώσει μία κουλτούρα και μία κουλτούρα ελληνική είναι ένα από τα στοιχεία που μας ενώνουν. Δυστυχώς υπάρχουν πια πολύ λίγα!

Ζήτω η Ελλάδα! Ας μην αφήνουμε τους τεχνοκράτες να γονατίζουν τους φίλους και αδερφούς μας και ακόμα λιγότερο να τους εξευτελίζουν και να μας εξευτελίζουν".

Η επόμενη ημέρα για την Ελλάδα

Μουδιασμένες από τις εξελίξεις στις Βρυξέλλες δείχνουν προς το παρόν οι αγορές, παρά τις προσπάθειες που γίνονται από τους ηγέτες της Γαλλίας (κυρίως) και της Γερμανίας να πεισθούν ότι στη βελγική πρωτεύουσα τις τελευταίες 48 ώρες σημειώθηκε πρόοδος.

Η επόμενη ημέρα για την Ελλάδα

Το γεγονός ότι «έξω από το χορό» φαίνεται να μένει ένας σημαντικός παίκτης της Ευρωπαϊκής ΄Ενωσης, δηλαδή η Μεγάλη Βρετανία, η οποία θεωρείται το μεγαλύτερο χρηματοοικονομικό κέντρο της Ευρώπης, αυτή τη στιγμή, συνιστά ασφαλώς ένα σοβαρό πλήγμα στην προσπάθεια που καταβάλλεται για να θεωρηθεί ότι στις Βρυξέλλες λαμβάνονται οριστικές και συνολικές λύσεις για την αντιμετώπιση της πρωτοφανούς κρίσης χρέους, που έχει ενσκύψει στην Ε.Ε.

Η ελληνική αποστολή, από την πλευρά της, παρακολουθεί με προσοχή τις εξελίξεις, αλλά ...απολαμβάνει και το γεγονός ότι το πρόβλημα της χώρας μας δεν ήταν επισημώς το βασικό της ατζέντας. Οι πληροφορίες αναφέρουν πως κάθε φορά που ο λόγος έρχονταν στο ελληνικό πρόβλημα, η αναφορά ήταν σαφής και συγκεκριμένη: PSI. Πέραν αυτού ουδέν.

Για τους εταίρους μας, αυτό το οποίο μετράει σε αυτή τη φάση, είναι να ολοκληρωθεί επιτυχώς το «κούρεμα» του χρέους, καθώς εκτιμούν – όπως λένε τόσο δημοσίως όσο και στις κατ' ιδίαν συζητήσεις τους – ότι κατ' αυτόν τον τρόπο θα επιλυθεί άπαξ δια παντός το ελληνικό πρόβλημα. «Το μόνο άγχος, κυρίως των Γερμανών, εκτός από την επιτυχία του προγράμματος, είναι να πείσουν και τους υπόλοιπους ενδιαφερόμενους για να ενταχθούν σε ανάλογο καθεστώς, ότι κάτι τέτοιο δεν υπάρχει ούτε ως ενδεχόμενο» επισημαίνεται χαρακτηριστικά από πηγή της ελληνικής αποστολής, που παρακολουθεί από κοντά τις συζητήσεις.

Η αίσθηση που υπάρχει ωστόσο είναι ότι οι Πορτογάλοι θα φέρουν σύντομα προς συζήτηση ένα τέτοιο αίτημα κι αυτό είναι που τρομάζει περισσότερο απ' όλα το Βερολίνο. Ωστόσο, τίποτα ακόμα δεν θα πρέπει να θεωρείται δεδομένο. «'Αλλωστε, δεν ήταν αυτό το βασικό θέμα της ατζέντας» διευκρινίζεται αρμοδίως...

Ο νόμος της Μέρκελ

Η γερμανική συνταγή για παρατεταμένη λιτότητα, σκληρή δημοσιονομική πειθαρχία και δραστικές μεταρρυθμίσεις επιβλήθηκε πλήρως στην ευρωπαϊκή Σύνοδο Κορυφής. Απορρίφθηκαν λύσεις, όπως η έκδοση ευρωομολόγων και η αύξηση των πόρων για το Ταμείο Στήριξης. Η Βρετανία αρνήθηκε να δεχθεί την εποπτεία των κοινοτικών οργάνων. Απρέπεια αποτελεί η διακοπή της συνέντευξης του πρωθυπουργού Λ. Παπαδήμου από απεργούς της ΕΡΤ.

Ο νόμος της Μέρκελ

Με την καθολική επικράτηση της συνταγής Μέρκελ, η οποία εξασφάλισε τα πάντα σχετικά με την επιβολή σκληρής δημοσιονομικής πειθαρχίας και παραχώρησε ελάχιστα για τη θωράκιση της Ευρωζώνης, ολοκληρώθηκε η Σύνοδος Κορυφής της ΕΕ. Παράλληλα, οι Ευρωπαίοι ηγέτες χαιρέτισαν τη δέσμευση της νέας ελληνικής κυβέρνησης -και των κομμάτων που τη στηρίζουν- να εφαρμόσει στο ακέραιο το πρόγραμμά της.

Στη Σύνοδο επιβλήθηκε η γερμανική συνταγή για λιτότητα διαρκείας και δραστικών μεταρρυθμίσεων. Απορρίπτοντας λύσεις όπως τα ευρωομόλογα ή η αύξηση των πόρων του σημερινού ευρωταμείου στήριξης, που θα μπορούσαν να δώσουν άμεση ανάσα σε περίπτωση απρόβλεπτων εξελίξεων, η ΕΕ επαφίεται πλέον στην καλή θέληση της ΕΚΤ.

Πάντως, ανακούφιση προκαλεί η ετοιμότητα της Φρανκφούρτης να συνεχίσει να παρεμβαίνει προς όφελος των προβληματικών χωρών «ενεργώντας για λογαριασμό των σημερινού Ευρωπαϊκού Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας», συνεχίζοντας δηλαδή την αγορά ομολόγων στη δευτερογενή αγορά.

Παράλληλα, η Σύνοδος επιβεβαίωσε το ρήγμα μεταξύ ηπειρωτικής Ευρώπης και Μεγάλης Βρετανίας, η οποία αρνήθηκε να τεθεί το City υπό την εποπτεία των εποπτικών αρχών και άλλων θεσμικών οργάνων της ΕΕ. Αποτέλεσμα αυτών των βρετανικών αντιδράσεων ήταν να μη συμφωνήσουν οι «27» σε από κοινού αναθεώρηση της Συνθήκης της Λισαβόνας.

Ο νόμος της Μέρκελ

Επειτα από αυτή την αρνητική εξέλιξη για τη σύμπνοια της ΕΕ, οι 17 του ευρώ και εννέα χώρες εκτός ευρώ αποφάσισαν να απομονώσουν το Λονδίνο και να προχωρήσουν σε διακυβερνητική συμφωνία που θα πρέπει να οριστικοποιηθεί έως τον Μάρτιο του 2012.

Με τη δημιουργία του «Δημοσιονομικού Συμφώνου» η Γερμανία «κλείδωσε» την υποχρέωση των χωρών-μελών να εμφανίζουν ισοσκελισμένους προϋπολογισμούς με κανόνες που θα είναι συνταγματικά κατοχυρωμένοι.

Παράλληλα, ικανοποιήθηκε το αίτημα του Βερολίνου για ενίσχυση των εξουσιών του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου που θα παρακολουθεί την εφαρμογή αυτών των κανόνων σε εθνικό επίπεδο.

Στο πλαίσιο της ασφυκτικής επιτήρησης, τα κράτη-μέλη που βρίσκονται σε διαδικασία υπερβολικού ελλείμματος θα υποχρεούνται να υποβάλλουν στην Κομισιόν και στο Συμβούλιο Υπουργών προγράμματα οικονομικής προσαρμογής, στα οποία θα περιγράφονται οι διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις για τη διόρθωση της κατάστασης. Για τους παραβάτες οι κυρώσεις θα είναι ακόμη πιο αυστηρές και αυτόματες.

Από τις περιορισμένες υποχωρήσεις που έκανε η Γερμανία ήταν -εκτός από την ενίσχυση της παρέμβασης της ΕΚΤ που θα πλαισιώνει τον σημερινό και τον μελλοντικό μηχανισμό στήριξης- η εγκατάλειψη της συμμετοχής του ιδιωτικού τομέα, καθώς συμφωνήθηκε ότι θα τηρούνται πλέον οι πρακτικές του ΔΝΤ.

Σε ό,τι αφορά τη θωράκιση της Ευρωζώνης, οι Ευρωπαίοι ηγέτες περιορίστηκαν στη μόχλευση του Ευρωπαϊκού Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, ύψους 250 δισ. ευρώ, και συμφώνησαν στην επίσπευση της λειτουργίας του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας, ύψους 500 δισ. ευρώ, ο οποίος θα τεθεί σε ισχύ τον Ιούλιο του 2012. Σε αυτήν τη δύναμη πυρός 500 δισ. ευρώ θα προστεθούν ακόμη 200 δισ. ευρώ μέσω διμερών δανείων του ΔΝΤ.

ΤΟ ΝΕΟ ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΟ ΣΥΜΦΩΝΟ

ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΙ
Ισοσκελισμένοι ή πλεονασματικοί με την εν λόγω υποχρέωση να εντάσσεται και στα Συντάγματα των χωρών.

ΕΛΛΕΙΜΜΑ
Δεν πρέπει να ξεπερνά το 0,5% του ΑΕΠ.

ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΟ
Θα είναι αρμόδιο να επαληθεύει εάν οι «επιδόσεις» κάθε χώρας ανταποκρίνονται στις αρχές που ορίζει η Κομισιόν.

ΚΥΡΩΣΕΙΣ
Θα επιβάλλονται αυτομάτως, μόλις ένα κράτος διαπιστωθεί πως έχει παραβιάσει το ανώτατο όριο ελλείμματος του 3%, εκτός κι αν διαφωνεί με αυτές μια «ειδική πλειοψηφία» των χωρών της Eυρωζώνης.

ΕΠΟΠΤΕΙΑ
Oσα κράτη παρουσιάζουν υπερβολικά ελλείμματα, θα πρέπει να υποβάλλουν στις Βρυξέλλες προγράμματα διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, η εφαρμογή των οποίων θα επιβλέπεται από την Κομισιόν. Επιπλέον, η Επιτροπή θα επιθεωρεί τα προσχέδια των προϋπολογισμών και θα μπορεί να ζητά την αναθεώρησή τους σε περίπτωση που διαπιστώνονται παραβιάσεις του Συμφώνου Σταθερότητας.

ΕΡΓΑΛΕΙΑ ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΗΝ ΚΡΙΣΗ
Δημιουργία ενός μονίμου Ταμείου Διάσωσης (ΕΜΣ) που θα ξεκινήσει να λειτουργεί στα μέσα του 2012 με «δύναμη πυρός» 500 δισ. ευρώ. 200 δισ. ευρώ επιπλέον για την υποστήριξη των προβληματικών ευρωπαϊκών οικονομιών τα οποία θα διοχετευθούν μέσω του ΔΝΤ.

ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΙΔΙΩΤΩΝ
Η περίπτωση της Ελλάδας είναι μοναδική. Δεν προβλέπεται συμμετοχή των ιδιωτών σε μελλοντικές διασώσεις.

Στο 5% η ύφεση το γ’ τρίμηνο

Συρρίκνωση του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος της Ελλάδας κατά 5% το γ’ τρίμηνο του έτους σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2010, δείχνουν τα μη εποχικά διορθωμένα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ).

Συγκεκριμένα το ΑΕΠ το γ’ τρίμηνο του 2011 διαμορφώθηκε στα 48,095 δισ. ευρώ (σε σταθερές τιμές 2005) από τα 50,605 δισ. ευρώ που ήταν ένα χρόνο πριν.
Η συνολική καταναλωτική δαπάνη παρουσίασε ετήσια μείωση κατά 5,1%. Οι ακαθάριστες επενδύσεις παγίου κεφαλαίου μειώθηκαν κατά 15,2% σε σχέση με το 3ο τρίμηνο του 2010. Σημαντική μείωση κατά 71,4% παρουσίασε το έλλειμμα του εμπορικού ισοζυγίου, αντισταθμίζοντας μερικώς τη μείωση του ΑΕΠ.
Οι εξαγωγές αγαθών και υπηρεσιών σημείωσαν αύξηση κατά 3,2% σε σχέση με το γ’ τρίμηνο του 2010 ενώ οι εισαγωγές εμφανίζονται μειωμένες κατά 4,3%.

Το χρέος του 2013 μεγαλύτερο από του 2009

Στο προσχέδιο του προϋπολογισμού του 2012 (Π. 12) που κατατέθηκε στη Βουλή στις 3.10.11 -όταν δηλαδή δεν είχε ληφθεί η απόφαση της 27.10.11 για το «κούρεμα» του δημόσιου χρέους- υπήρχε η πρόβλεψη ότι αυτό θα έφτανε το 2012 στα 371,9 δισ. ευρώ ή στο 172,7% του ΑΕΠ.

Στην εισηγητική του έκθεση για τον Π.12, που ψηφίστηκε από την τρικομματική μεταβατική κυβέρνηση, ο υπουργός Οικονομικών αναφέρει ότι το δημόσιο χρέος, μετά την ολοκλήρωση του «κουρέματος», προβλέπεται να ανέλθει στα τέλη του 2012 στα 309,3 δισ. ευρώ ή στο 145,5% του ΑΕΠ.

Ακόμα και αν η παραπάνω πρόβλεψη πραγματοποιηθεί το 2012 (πράγμα εξαιρετικά αμφίβολο, βλέπε σχετικά στη συνέχεια), και πάλι θα έχει καταρρεύσει ο μύθος ότι το «κούρεμα» θα μειώσει το δημόσιο χρέος κατά 100 δισ. ευρώ. Η μείωση του δημόσιου χρέους το 2012 σε σχέση με το ύψος στο οποίο εκτιμάται ότι θα φτάσει φέτος (352,0 δισ. ευρώ) θα είναι μόνο 42,7 δισ. ευρώ και σε σχέση με εκείνο που προβλεπόταν στο προσχέδιο Π.12 για το 2012 μόνο κατά 62,6 δισ. ευρώ. Η μεγάλη διαφορά ανάμεσα στις μειώσεις αυτές και τα 100 δισ. ευρώ οφείλεται στα όσα πρέπει να καταβάλει το κράτος για: την ικανοποίηση των απαιτήσεων ιδιωτών που θα πάρουν τα νέα ομόλογα, την κάλυψη αναγκών των τραπεζών και την εξόφληση των καθυστερημένων οφειλών του σε τρίτους (βλέπε «Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία» της 20.11.11).

Ακόμα, όμως, και στην περίπτωση ολοκλήρωσης του «κουρέματος», ύστερα από τρία χρόνια σκληρής λιτότητας, το δημόσιο χρέος της χώρας στα τέλη του 2012 τόσο σε ευρώ όσο και ως ποσοστό του ΑΕΠ θα είναι υψηλότερο από εκείνο του 2009 (!), δεδομένου ότι το έτος αυτό ανερχόταν σε 299,5 δισ. ευρώ ή στο 129,3% του ΑΕΠ. Και αυτό, δυστυχώς, διαφημίζεται ως «επίτευγμα» της απελθούσας κυβέρνησης!

Η μείωση του δημόσιου χρέους στα τέλη του 2012 στο ύψος που προαναφέρθηκε στηρίζεται στην πρόβλεψη μείωσης του δημόσιου ελλείμματος από 9,0% του ΑΕΠ φέτος στο 5,4% το 2012 και επίτευξη μικρού πρωτογενούς πλεονάσματος το έτος αυτό. Οι προβλέψεις, όμως, αυτές είναι αμφίβολο αν θα πραγματοποιηθούν για τους εξής λόγους:

1 Η προβλεπόμενη μείωση του ΑΕΠ το 2012 σε σταθερές τιμές κατά 2,8% είναι πιθανό -όπως συνέβη το 2011- να είναι μεγαλύτερη εξαιτίας από τη μια μεριά της συνέχισης της πολιτικής που εφαρμόστηκε τα δύο τελευταία χρόνια και από την άλλη της προβλεπόμενης μηδαμινής ανάπτυξης της ευρωζώνης ως συνόλου το 2012.

2 Η για τέταρτο κατά σειρά έτος μείωση του ΑΕΠ το 2012 είναι πολύ πιθανό να συμβάλει σε μεγαλύτερη από την προβλεπόμενη μείωση των έμμεσων φόρων λόγω του μειωμένου τζίρου των επιχειρήσεων που θα συνεχίσουν να λειτουργούν και της αύξησης εκείνων που κλείνουν.

3 Η αύξηση της ανεργίας και η νέα μείωση των εισοδημάτων των εργαζομένων και των συνταξιούχων συνεπάγονται από τη μια μεριά μείωση της απόδοσης του φόρου εισοδήματος και από την άλλη αύξηση των φορολογουμένων, οι οποίοι, λόγω της αδυναμίας τους να καλύψουν ακόμα και βασικές ανάγκες των οικογενειών τους, δεν θα μπορέσουν να πληρώσουν τους πολλαπλούς φόρους του 2012.

4 Η φοροδιαφυγή -η οποία, φυσικά, δεν πατάσσεται με τη σύλληψη επιχειρηματιών με ληξιπρόθεσμα, δηλαδή βεβαιωμένα χρέη- έχει ήδη αυξηθεί και τόσο η μεταβατική κυβέρνηση όσο και εκείνη που θα τη διαδεχθεί είναι αδύνατο να πετύχουν μέσα στο 2012 αυτό που δεν πέτυχαν επί χρόνια όλες οι προκάτοχές τους.

5Τα προσδοκώμενα οφέλη από το «κούρεμα» του δημόσιου χρέους, ακόμα και αν το αποδεχτεί το σύνολο των ιδιωτών που κατέχουν ομόλογα του ελληνικού Δημοσίου, δεν είναι βέβαιο ότι θα πραγματοποιηθούν δεδομένων των απαιτήσεών τους για υψηλό επιτόκιο. Τέλος, και αυτό δεν είναι μικρότερης σημασίας

6 Από τις αρχές Ιανουαρίου, αν όχι αμέσως μετά την είσπραξη της 6ης δόσης, θα αρχίσει η προεκλογική εκστρατεία των κομμάτων με πρωταγωνιστές τα δύο κόμματα εξουσίας, με τις γνωστές παραλυτικές συνέπειες στον αποδυναμωμένο δημόσιο τομέα, δεδομένων, μάλιστα, των αντιθέσεων ανάμεσα στους υπουργούς της μεταβατικής κυβέρνησης και με έναν πρωθυπουργό που δεν είναι σε θέση να τους ελέγξει.

Παραβλέποντας όλους τους παραπάνω λόγους, το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα 2013-15 που κατατέθηκε στη Βουλή στις 24.11.11 υποθέτει ότι οι στόχοι του Π. 12 θα επιτευχθούν και προβλέπει ότι το δημόσιο χρέος θα φτάσει το 2013 τα 314,9 δισ. ευρώ ή το 146,7% του ΑΕΠ, θα είναι, δηλαδή, υψηλότερο όχι μόνο από εκείνο του 2009 αλλά και από εκείνο του 2012 (!).

Είναι, κατά συνέπεια, σαφές ότι επιβάλλεται η άμεση και ριζική αλλαγή της αδιέξοδης πολιτικής που εφαρμόστηκε το 2010 και το 2011, δεδομένου ότι η συνέχισή της -παρά το «κούρεμα» και παρά τις επιπλέον θυσίες στις οποίες θα υποβληθεί ο λαός- δεν θα επιλύσει το πρόβλημα του δημόσιου χρέους της χώρας.

tweeter

Our Banner

ΚΑΛΩΣ ΗΛΘΑΤΕ

Καλώς ήλθατε-Welcome-welkom-mirë se vini- welkomma- ahlan wa sahlan- bari galoust- xos gelmissiniz -i bisimila - akwaba - ongi etorri - Шчыра запрашаем - swagata - amrehba sisswène - ani kié - dobro došli - degemer mad - добре дошъл - - benvinguts - bonavinuta - dobrodošli - vítejte - velkommen - welkom - bonvenon - tere tulemast -gabitê - vælkomin - tervetuloa - welkom - bienvenue - wolkom - binvignut - benvido -herzlich willkommen - eguahé porá - mikouabô - bienvéni - / brouha aba-a - aap ka swaagat hein - üdvözlöm - velkomin - nnoo / i biala - selamat datang -fáilte - benvenuto - - amrehva ysswène / l'aaslama - chum reap suor (formal) / suor sdei (casual) -murakaza neza - - nodé - bi xer hati - gnindi ton hap - gratus mihi venis - laipni lūdzam - benvegnûi - boyeyi bolamu - sveiki atvykę - welkum - wëllkom - dobredojde - tonga soa -selamat datang - swagatham - merħba -haere mai - miawezon -tavtai morilogtun (Тавтай морилогтун) - ne y waoongo - namaste - velkommen - benvenguts - khosh âmadid (formal) / khoshumadi (informal) -witaj (sing.) / witajcie (pl.) -bem-vindo - mishto-avilian tú - bine ai venit (sing.) / bine aţi venit (pl.) - добро пожаловать - afio mai, susu mai ma maliu mai - benènnidu / beni benìu - fàilte - dobrodošli - karibu - wauya (plural: mauya) - bhali karay aaya -aayuboovan - vitame vás / vitajte - dobrodošel (to a man) - zupinje z te videtite - bienvenido - karibu - välkommen - härzliche wöikomme -maligayang pagdating - maeva / manava - nal-varravu -rahim itegez - swagatham -ยินดีต้อนรับ - malo e lelei - hosgeldiniz - gazhasa oetiśkom - laskavo prosymo -khush amdeed - hush kelibsiz - chào mừng - bénvnou (bénvnowe) / wilicome -croeso -bel bonjou - dalal ak diam - ékouabô / ékabô

(Ιf you want, you can use our website translator)