Υπό την απειλή μάλιστα να καθυστερήσει μέρος ή και το σύνολο του δεύτερου δανείου προς την Ελλάδα, ο υπουργός Οικονομικών της Γερμανίας, Βόλφγκανγκ Σόιμπλε, «έδειξε» και στους υπόλοιπους εταίρους την ανάγκη παράτασης της θητείας της σημερινής κυβέρνησης, εκφράζοντας ανοιχτά αμφιβολίες για την ικανότητα του πολιτικού συστήματος της χώρας μας να διαχειριστεί την κρίση.
Η «εναλλακτική» επιλογή που αφήνει ο Β. Σόιμπλε είναι να διευκολυνθεί μεν τώρα η χώρα μας για την εξυπηρέτηση του χρέους με την κάλυψη της λήξης των ομολόγων των 14,5 δισ. ευρώ τον Μάρτιο, αλλά το PSI και η δεύτερη δανειακή σύμβαση να παραπεμφθούν για έγκριση μετά... τις εκλογές, όταν όμως το πολιτικό σκηνικό θα είναι ιδιαίτερα ρευστό και δεν θα μπορεί εύκολα να προσφέρει εγγυήσεις για την αποτελεσματική εφαρμογή του.
Βάζοντας «το μαχαίρι στον λαιμό» και κλιμακώνοντας τις πιέσεις στην Αθήνα, το Βερολίνο, καθώς και άλλες κοινοτικές πρωτεύουσες, κυρίως οι χώρες με υψηλή πιστοληπτική ικανότητα (Ολλανδία, Φινλανδία και Λουξεμβούργο) απείλησαν ότι η αναβολή αποφάσεων για τη χώρα μας θα μπορούσε να καλύψει την περίοδο έως τις εκλογές στην Ελλάδα, διασφαλίζοντας παράλληλα, στο μέτρο του δυνατού, την αποφυγή της άτακτης χρεοκοπίας.
Απαιτώντας δηλαδή να έχει λόγο για τις εκλογές και την κυβέρνηση, ο Β. Σόιμπλε εξέφρασε έντονο σκεπτικισμό για την αναγκαιότητα να διεξαχθούν εκλογές τον Απρίλιο, θεωρώντας ότι θα πρέπει να επιβληθεί ένα «μοντέλο Μόντι» στην Ελλάδα, με την ανάληψη της διακυβέρνησης από τεχνοκράτες. Η γερμανική πλευρά ισχυρίστηκε ότι στην Ελλάδα υπάρχει πολιτική ρευστότητα και για τον λόγο αυτό απείλησε ότι οι αποφάσεις για το PSI και τη νέα δανειακή σύμβαση θα μπορούσαν να ληφθούν μετά τις εκλογές.
Το σχέδιο
Το γερμανικό σχέδιο αποσκοπεί ουσιαστικά στον «τεμαχισμό» της συνολικής απόφασης, ώστε να καλύπτονται μεν οι δανειακές ανάγκες της χώρας διεθνώς, αλλά να αφήνει εκτεθειμένη την Ελλάδα σε ό,τι αφορά τις εσωτερικές υποχρεώσεις. Η εξέλιξη αυτή παραπέμπει σαφώς σε εσωτερική στάση πληρωμών για κάποιο διάστημα με την αναστολή καταβολής μισθών και συντάξεων.
Το σχέδιο αυτό προβλέπει πρακτικά ότι είτε θα ενεργοποιηθεί το PSI με την έγκριση από τους Ευρωπαίους εταίρους του ποσού των σχεδόν 30 δισ. που απαιτούνται για την υλοποίηση του PSI και κατόπιν θα διασυνδεθεί το υπόλοιπο πακέτο βοήθειας για μετά τις εκλογές, είτε το πολύ δυσμενέστερο σενάριο της καταβολής από τα «ρέστα» του πρώτου πακέτου διάσωσης της Ελλάδας του ποσού που απαιτείται για την κάλυψη των 14,5 δισ. ευρώ των ομολόγων που λήγουν στις 20 Μαρτίου και παραπομπή του PSI αλλά και της δανειακής σύμβασης για το δεύτερο πακέτο διάσωσης για μετά τις εκλογές στην Ελλάδα.