ΣΑΒΒΑΣ
N.ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ Η εταιρεία VesselsValue εκτιμά ότι οι Έλληνες εφοπλιστές με τις αγορές των μεταχειρισμένων πλοίων και τις παραγγελίες για την ναυπήγηση νεότευκτων πλοίων ανανέωσαν τα πλοία τους δαπανώντας 101 δις δολάρια. Μόνο κατά τον πρώτο μήνα του τρέχοντος έτους οι «Γκρικς» αγόρασαν 15 πλοία καταβάλλοντας 300 εκατ. Δολάρια και υπέγραψαν συμβόλαια για την ναυπήγηση 19 πλοίων.
Ωστόσο, οι εφοπλιστές εξακολουθούν να είναι δυσαρεστημένοι από την απόφαση της κυβέρνησης να φορολογήσει επιπλέον απ’ όσα καθορίζει η νομοθεσία τα πλοία και τις εταιρείες.
Το σαφές μήνυμα δυσαρέσκειας εστάλη αυτή την φορά από την βρετανική πρωτεύουσα. Ο πρόεδρος της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου κ. Χαράλαμπος Φαφαλιός, κατά την κοπή της πίτας του ΚΟΜΙΤΙ επεσήμανε ότι «η δράση της ελληνικής κυβέρνησης λίγο πριν από τα Χριστούγεννα, να επιβάλει διά νόμου αυξημένο φόρο στα ελληνικά πλοία, σε αντίθεση με τη συμφωνία που είχε προηγηθεί μεταξύ των δύο πλευρών το περασμένο καλοκαίρι, έχει, και μπορεί να έχει μακροπρόθεσμα πολύ σημαντικές συνέπειες». Ο πρόεδρος της δεύτερης μεγαλύτερης εφοπλιστικής ένωσης υπογράμμισε επίσης με νόημα ότι
«Πέρα από την αντισυνταγματικότητα της νομοθεσίας αυτής, τουλάχιστον για τα πλοία με ελληνική σημαία, ο πραγματικός κίνδυνος που υπάρχει είναι ότι η έλλειψη εμπιστοσύνης μεταξύ της ναυτιλιακής κοινότητας και της ελληνικής πολιτείας μπορεί να οδηγήσει σε έξοδο από την ελληνική σημαία και ίσως και την ίδια την Ελλάδα».
Παρά το γεγονός ότι ο κ. Χ. Φαφαλιός ανέφερε ότι οι δύο πλευρές βρίσκονται σε διαδικασία διαλόγου τόνισε ότι ο εφοπλιστικός κόσμος της χώρας αιφνιδιάστηκε από το άρθρο 14 του νόμου για τη φορολογία ακινήτων, που καθιστά υποχρεωτική για όλους τους εφοπλιστές τη συμφωνία που υπέγραψαν τον περασμένο Ιούλιο η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών και η κυβέρνηση για την εθελοντική εισφορά της ελληνικής πλοιοκτησίας και διαχείρισης στα δημόσια ταμεία. Υπενθυμίζεται ότι με την συμφωνία οι εφοπλιστές αναλάμβαναν την υποχρέωση για τα προσεχή τρία χρόνια να πληρώνουν τον διπλό φόρο για κάθε πλοίο.
Οι πρώτες παρενέργειες από την αύξηση της φορολογίας των πλοίων είναι ότι παρατηρείται τάση φυγής και αποφυγής της ελληνικής σημαίας, αυξάνεται η ανεργία των Ελλήνων ναυτικών και υπάρχει διάθεση μεταφοράς της έδρας των ναυτιλιακών εταιρειών σε φορολογικούς παραδείσους. Οι τάσεις αυτές πρέπει να εκτιμηθούν από την κυβέρνηση και να λάβει άμεσα μέτρα. Αλλιώς, το πολύτιμο συνάλλαγμα που φέρνει η ελληνική ναυτιλία στη χώρα θα μειωθεί και τα προβλήματα στην ήδη χειμαζόμενη εθνική οικονομία θα ενταθούν.