Το ειδικό αυτό σμήνος θα έχει την έδρα του εκεί που βρίσκεται το ΚΕΑΤ-ΣΟΤ στην 117ΠΜ στην Ανδραβίδα και το οποίο είναι υπεύθυνο για την διοργάνωση όλων των σχολείων που πραγματοποιούνται στο πλαίσιο της εκπαίδευσης που παρέχει συμπεριλαμβανομένων και των 2 μεικτών σειρών εκπαίδευσης που γίνονται κάθε χρόνο.
Το ΣΟΤ ή αλλιώς Σχολείο ¨Όπλων Τακτικής , υπάγεται στο ΚΕΑΤ και παρέχει υψηλού επιπέδου θεωρητική και πρακτική εκπαίδευση, σε επιλεγμένο προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων, σε θέματα Τακτικής Αέρος - Αέρος, Αέρος - Επιφανείας καθώς και στη χρήση μέσων Ηλεκτρονικού Πολέμου. Σκοπός του είναι να εκπαιδεύσει μέρος των καλύτερων, ώστε αυτοί να βελτιώσουν ακόμη πιο πολύ τις ικανότητές τους.
Το ΚΕΑΤ-ΣΟΤ όμως εκτός από ορισμένες υλικοτεχνικές υποδομές (αίθοιυσα απενημερώσεων, γραφεία αλλά και ραντάρ «Όμηρος») δεν διαθέτει αεροσκάφη παρέχοντας ουσιαστικά μόνο τις προδιαγραφές της εκπαίδευσης που πραγματοποιείται εκεί και φυσικά την κατάρτιση του εκπαιδευτικού προγράμματος.
Οι συμμετέχοντες χειριστές στα διάφορα Σχολεία που διοργανώνονται όπως Σχολείο Αέρος-Αέρος, Σχολείο Αέρος-Επιφανείας ή Σχολείο Αέρος-Επιφανείας έρχονται με τα δικά τους αεροσκάφη από τις μονάδες που έχουν την έδρα τους και πετούν στα διάφορα εκπαιδευτικά σενάρια.
Αυτό όμως που λείπει είναι μια δύναμη, μια Μοίρα η οποία θα αναλαμβάνει την απεικόνιση του εχθρού και σαν αποστολή θα έχει αυτό το χαρακτήρα και μονο. Έτσι η απεικόνιση των «κόκκινων» δυνάμεων γίνεται σήμερα εκ περιτροπής μέσω της ανάθεσης τέτοιου ρόλου σε αριθμό συμμετεχόντων ή με αεροσκάφη της 117ΠΜ δηλαδή των Μοιρών 338 και 339Μ ή τέλος με αεροσκάφη άλλων Μοιρών τα οποία όμως επιχειρούν από τις βάσεις τους.
Ο ρόλος αυτός όμως, όπως επισημαίνουν και στελέχη του ΓΕΑ θα εξυπηρετείτο καλύτερα εάν υπήρχε ένα εξειδικευμένο Σμήνος που θα εκτελούσε αυτή την εκπαιδευτική διαδικασία.
Τα πλεονεκτήματα από τη δημιουργία ενός τέτοιου Σμήνους είναι πολλά. Καταρχάς θα υπάρχει η δυναντότητα της κοινής απενημέρωσης που δεν υπάρχει στην περίπτωση που Μοίρες από άλλες βάσεις παίζουν το ρόλο του εχθρού καθώς αυτές δεν επιχειρούν από την 117ΠΜ αλλά επιστρέφουν πίσω.
Δεύτερον οι χειριστές του Σμήνους Απεικόνισης Εχθρού θα είναι μόνιμα εγκατεστημένοι στο ΚΕΑΤ-ΣΟΤ όπως και τα αεροσκάφη βέβαια με αποτέλεσμα να λειτουργούν ως μια συμπαγής ομάδα, να βελτιώνουν τις τακτικές τους με μοναδικό σκοπό φυσικά να δώσουν στους εκπαιδευόμενους την εκπαίδευση που απαιτείται.
Παράλληλα οι εκπαιδευτές του ΣΟΤ θα "υιοθετήσουν" κατά κάποιο τρόπο τις τακτικές που εφαρμόζει η τουρκική Αεροπορία για την πλέον ρεαλιστική απεικόνιση της απειλής.
Υπάρχει όμως και κάτι άλλο λιγότερο γνωστό αλλά εξόχως πρωτεύουσας σημασίας.
Η δυνατότητα μέσω αυτού του Σμήνους θα διατηρείται μια εφεδρεία χειριστών πάντα σε εντιμότητα. Δεν είναι καθόλου λίγες οι περιπτώσεις που εμπειρότατοι χειριστές έχουν αποχωρήσει από την ΠΑ εξαιτίας διάφορων λόγων.
Εξακολουθούν όμως λόγο μικρής σχετικής ηλικίας να έχουν τη δυνατότητα να προσφέρουν ακόμη. Το συγκεκριμένο Σμήνος θα μπορούσε να αποτελέσει ένα φυτώριο τέτοιων εφέδρων χειριστών οι οποίοι έτσι βάζοντας ώρες στο F-16 έστω και αν αυτό είναι το block 30 θα διατηρούν ένα έλασσον επίπεδο πτητικής επάρκειας.
Πιλότοι οι όποιοι θα είναι πραγματικό "asset" για την ΠΑ να τους έχει έτοιμους να αναλάβουν δράση σε περίοδο σοβαρής κρίσης.
Δυστυχώς η ΠΑ ξεχνά τους ανθρώπους της όταν αυτοί αποχωρούν από την υπηρεσία και ξεχνά ακόμη και χειριστές πραγματικά «αστέρια» που υπό κανονικές συνθήκες θα έπρεπε να πετούν ακόμη.
Έτσι το συγκεκριμένο Σμήνος δεν θα είναι μια πολεμική Μοίρα με την έννοια της ανάληψης πληθώρας αποστολών αλλά θα είναι αποκλειστικά και μόνο προσανατολισμένο στην εκτέλεση εκπαιδεύσεων αέρος-αέρος με τους συμμετέχοντες στο ΚΕΑΤ-ΣΟΤ.
Περιττό να προστεθεί πως θα αποτελείται αυστηρά από χειριστές που έχουν αποφοιτήσει από το ΚΕΑΤ φέροντας το πτυχίο του εκπαιδευτή ΣΟΤ.
Σε ότι αφορά το οικονομικό σκέλος της υπόθεσης αυτό είναι μηδαμινό. Τα αεροσκάφη πρόκειται να προέλθουν από την 330 Μοίρα.
Η συγκεκριμένη Μοίρα διαθέτει 32 F-16 block 30 τα οποία προέρχονται τόσο από την 330 όσο και από την 346Μ η οποία επιχειρούσε στη Λάρισα με τα ίδια αεροσκάφη αλλά μετά απόφαση του ΓΕΑ ανεστάλη η λειτουργία της το Σεπτέμβριο του 2011 και όλα τα αεροσκάφη της 15 μονοθέσια F-16 Block 30 και δύο διθέσια F-16D μεταβιβάστηκαν στην 330Μ.
Έτσι η παραχώρηση ενός αριθμού 4 με 5 αεροσκαφών τα οποία θα επιχειρούν μόνιμα στην 117ΠΜ από εκπαιδευτές του ΣΟΤ και μόνο είναι ένα απόλυτα ρεαλιστικό και πραγματοποιήσιμο σχέδιο.
.Το παραπάνω είναι άνευ πρακτικού κόστους (εκτός μόνο της δημιουργίας μιας Μοίρας Συντήρισης (ένα υπόστεγο πρακτικά και ο σχετικός εξοπλισμός) ειδικά για τα συγκεκριμένα αεροσκάφη στην 117ΠΜ και το ΓΕΑ είναι κάτι που το εξετάζει με τη δέουσα σοβαρότητα. Εάν μάλιστα υπολογίσει κανείς τα πλεονεκτήματα από μια τέτοια απλή κίνηση η «επένδυση» αυτή καθίσταται πολλαπλασίως ωφέλιμη για την ΠΑ
Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr