Πρόσκαιρη «ανάσα» στο έλλειμμα των Ταμείων μπορεί να δώσουν οι 6 νέες
περικοπές που προβλέπονται στην αλληλουχία των ασφαλιστικών νόμων,
δίνοντας νέο χαστούκι σε 3.500.000 ασφαλισμένους και περιλαμβάνουν: *
Κόψιμο του ΕΚΑΣ σε ηλικίες κάτω των 65 ετών. * Νέες περικοπές στις
επικουρικές συντάξεις μέσω της δημιουργίας των ατομικών λογαριασμών. *
Νέες περικοπές στο εφάπαξ με αναδρομική ισχύ, εξαιτίας του νέου τρόπου
υπολογισμού. * Αύξηση του ορίου συνταξιοδότησης για γυναίκες με 12.000
ένσημα. * Αύξηση του ορίου ηλικίας
|
Ερχεται αύξηση
ορίου ηλικίας για μειωμένη σύνταξη
(από 60 σε 60,5)
σε γυναίκες ασφαλισμένες του ΙΚΑ
|
Ασφαλιστικό
έλλειμμα 3,5 δισ. ευρώ (1,8 δισ. μόνο στο ΙΚΑ) το 2014, απειλεί ευθέως
με νέες περικοπές τις συντάξεις, αν δεν επιτευχθούν οι στόχοι μείωσης
του ελλείμματος που περιγράφει το προσχέδιο του προϋπολογισμού.
Τα στοιχεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού καταγράφουν σημαντική αύξηση
των δαπανών στην υγεία, εκτοξεύοντας το έλλειμμα του ΕΟΠΥΥ πάνω από 1
δισ. ευρώ, στους τομείς για διαγνωστικές εξετάσεις, νοσήλια ιδιωτικών
κλινικών και φυσικοθεραπείες. Το αυξημένο ύψος της φαρμακευτικής δαπάνης
θα αντιμετωπιστεί με την εφαρμογή μηχανισμών αυτόματης επιστροφής
(clawback) και κλιμακούμενου...
ποσοστού επιστροφής (rebate).
Τα έσοδα και δαπάνες των ασφαλιστικών ταμείων εμφανίζονται σημαντικά
μειωμένα έναντι του 2013 κατά 2,66 δισ. ευρώ, εξαιτίας κυρίως της
θετικής επίδρασης του προγράμματος πληρωμής των ληξιπρόθεσμων
υποχρεώσεων το έτος αυτό.
Το προσχέδιο βασίζει σε εικασίες την αύξηση των εσόδων των ασφαλιστικών
ταμείων. «Το σύνολο των εσόδων από ασφαλιστικές εισφορές θα παρουσιάσει
βελτίωση σε σχέση με το 2013, κυρίως λόγω της καλυτέρευσης των
μακροοικονομικών δεικτών και της ανάληψης σειράς δράσεων για την
καταπολέμηση της αδήλωτης εργασίας».
Παράλληλα, τα έσοδα αναμένεται να βελτιωθούν λόγω της λειτουργίας του
Κέντρου Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών (ΚΕΑΟ) το οποίο, όπως έγραψε η
«Κυριακάτικη Ε», αποστέλλει από αυτή την εβδομάδα 7.000 σημειώματα σε
μεγαλοοφειλέτες με αναγκαστικές κατασχέσεις. Οσοι οφειλέτες δεν
ανταποκριθούν θα βρεθούν αντιμέτωποι με μέτρα αναγκαστικής είσπραξης
οφειλών (κατασχέσεις, πλειστηριασμοί).
Σημειώνεται ότι στις σχετικές εκτιμήσεις δεν περιλαμβάνεται το μέτρο
επιβολής εισφοράς επί του κύκλου εργασιών των επιχειρήσεων, το οποίο θα
ενίσχυε τα έσοδα του ΟΑΕΕ. Σε αντιστάθμισμα αυτού, το υπουργείο Εργασίας
επεξεργάζεται στοχευμένες παρεμβάσεις στο ασφαλιστικό σύστημα. Το
μεγαλύτερο κίνδυνο για μειώσεις συντάξεων αντιμετωπίζουν οι ασφαλισμένοι
στον ΟΑΕΕ, όπου κατά καιρούς έχουν υπάρξει σενάρια για μείωση
συντάξεων. Προς το παρόν, θα επιχειρηθεί η διεύρυνση της ασφαλιστικής
βάσης (π.χ. σε περιοχές με λιγότερους από 2.000 κατοίκους και κατάργηση
των όποιων εξαιρέσεων), σε συνδυασμό με τη δημιουργίας μιας χαμηλότερης
ασφαλιστικής κατηγορίας.
Παράλληλα λαμβάνονται μέτρα για την αντιμετώπιση της εισφοροδιαφυγής (μέσα από την αύξηση των προστίμων).
Σε περίπτωση που δεν αποδώσουν τα μέτρα, η τρόικα θα ζητήσει νέες
περικοπές. Σε αυτή την περίπτωση στο στόχαστρο θα βρεθούν οι
ασφαλισμένοι στα ειδικά ταμεία (ΔΕΚΟ και τράπεζες), με τους δανειστές να
έχουν θέσει θέμα εφαρμογής «μοντέλου» ΙΚΑ και στις παροχές.
Τα 5 + 1 μέτρα για περιστολή δαπανών
Εξι νέα «χαστούκια» σε 3.500.000 ασφαλισμένους δίνουν οι τρεις
μνημονιακοί νόμοι, αλλά και οι νέες παρεμβάσεις που σχεδιάζει η
κυβέρνηση στο ασφαλιστικό σύστημα.
Οι αλλαγές θα αφορούν την περικοπή του ΕΚΑΣ σε 250.000 δικαιούχους που
βρίσκονται κάτω των 65 ετών, την αύξηση των ορίων ηλικίας
συνταξιοδότησης στο ΙΚΑ και τις αλλαγές που κυοφορούνται στα επικουρικά
ταμεία και στα ταμεία εφάπαξ. Αναλυτικά, οι αλλαγές αυτές προβλέπουν τα
εξής:
1 Αναστέλλεται η χορήγηση του ΕΚΑΣ σε δικαιούχους κάτω του 65ου έτους
της ηλικίας, ακόμη και στις περιπτώσεις συνταξιοδότησης με σύνταξη
αναπηρίας. Θα το χάσουν κυρίως γυναίκες (λόγω συνταξιοδότησης σε ηλικίες
κάτω των 65 ετών) και συνταξιούχοι λόγω αναπηρίας.
2 Δημιουργία στην επικουρική ασφάλιση ατομικών λογαριασμών των
ασφαλισμένων με νοητή κεφαλαιοποίηση, που θα αποτελεί τη βάση χορήγησης
της επικουρικής σύνταξης ανάλογα με τις εισφορές που έχουν καταβληθεί.
Ο νέος τρόπος υπολογισμού των επικουρικών, με βάση το νόμο 3863/10, θα
ξεκινήσει από1/1/2015 με μεικτό σύστημα υπολογισμού για όσους είναι
ασφαλισμένοι πριν από το 2001 και αποχωρούν μετά το 2015 (έως το 2014 με
το ισχύον σύστημα και από 2015 και μέχρι τη συνταξιοδότηση με το νέο
που θα οδηγεί σε μειώσεις) επηρεάζοντας και τις καταβαλλόμενες
συντάξεις, καθώς προβλέπεται η ανά τρίμηνο προσαρμογή τους, με βάση τα
οικονομικά των Ταμείων.
3 Εφαρμογή του νέου τρόπου υπολογισμού του εφάπαξ βοηθήματος με
χρησιμοποίηση νέας τεχνικής βάσης (συντελεστής βιωσιμότητας και ρήτρα
μηδενικού ελλείμματος). Με το νέο τρόπο δύο ασφαλισμένοι, με τα ίδια έτη
ασφάλισης και τις ίδιες εισφορές, αποχωρώντας με διαφορά 1 έτους μπορεί
να έχουν διαφοροποίηση στο ύψος του εφάπαξ, ενώ με την τρόικα
συζητείται η εφαρμογή διπλού συστήματος υπολογισμού του εφάπαξ για
μεταβατική περίοδο (ένα τμήμα ποσού για την ασφάλιση με τα ήδη ισχύοντα
και ένα τμήμα με το νέο τρόπο υπολογισμού για το χρόνο ασφάλισης από
1/1/2014 και μετά).
4 Αύξηση ορίου ηλικίας για μειωμένη σύνταξη γήρατος (από 60 σε 60,5) σε
γυναίκες ασφαλισμένες του ΙΚΑ που συμπληρώνουν 12.000 ημέρες ασφάλισης.
5 Αύξηση ορίου ηλικίας (από 60 έτη και 9 μήνες σε 61 και 6 μήνες για
πλήρη και από 58 και 9 μήνες σε 59 και 6 μήνες) σε ασφαλισμένους και
ασφαλισμένες ΙΚΑ που συγκεντρώνουν 10.500 ημέρες ασφάλισης, εκ των
οποίων 7.500 ημέρες στα βαρέα και ανθυγιεινά επαγγέλματα.
6 Μείωση από 74% σε 73% (νόμος Ρέππα) του συντελεστή αναπλήρωσης σε
Δημόσιο και Ειδικά Ταμεία για το τμήμα σύνταξης που αντιστοιχεί σε χρόνο
ασφάλισης μετά την 1-1-2008.