Αυτό σημαίνει ότι η λειτουργία της επικουρικής σύνταξης προσιδιάζει περισσότερο με το πώς λειτουργεί η ιδιωτική ασφάλιση.
Η θέση αυτή συζητείται ήδη στις συναντήσεις που έχει ο Υπουργός Εργασία και Κοινωνικής Ασφάλισης Γιώργος Κουτρουμάνης με τους εκπροσώπους των δυο άλλων κομμάτων που στηρίζουν την κυβέρνηση (ΝΔ και ΛΑΟΣ).
Το σχέδιο ενισχύει την ανταποδοτική λειτουργία με την καθιέρωση ατομικών μερίδων (η σύνταξη θα εξαρτάται από τις ατομικές εισφορές που έχει δώσει ένας ασφαλισμένος σε όλο τον εργάσιμο βίο του), η οποία θα ισχύει για όσους ασφαλίζονται από 2001 και μετά. Έτσι ανοίγει το δρόμο στο κεφαλαιοποιητικό σύστημα.
Το νέο σύστημα θα είναι καθορισμένων εισφορών με την δημιουργία ατομικών μερίδων του κάθε ασφαλισμένου.
Στο σύστημα καθορισμένων εισφορών προκαθορίζεται το επίπεδο εισφορών και όχι το ύψος της τελικής παροχής δηλαδή το ύψος της σύνταξης που θα λάβει ο ασφαλισμένος. Τα συστήματα καθορισμένων εισφορών μπορεί να είναι δημόσια, επαγγελματικά ή ιδιωτικά-ατομικά: οι εισφορές μπορεί να καταβάλλονται από το άτομο, τον εργοδότη και/ή το κράτος, ανάλογα με τους κανόνες του συστήματος. Το επίπεδο της σύνταξης εξαρτάται από την απόδοση της επιλεγείσας επενδυτικής στρατηγικής και από το επίπεδο εισφορών. Συνεπώς, το κάθε επιμέρους μέλος του συστήματος φέρει τον επενδυτικό κίνδυνο και συχνά αποφασίζει για τον τρόπο μετριασμού αυτού του κινδύνου.
Στο συγκεκριμένο σύστημα μπορεί να υπάρχει μία ελάχιστη εγγύηση, μπορεί όμως και όχι, συνεπώς στην περίπτωση που οι επενδύσεις δεν πάνε καλά για ένα μεγάλο διάστημα μπορεί ο ασφαλισμένος να λάβει σύνταξη πολύ χαμηλότερη από τις εισφορές που είχε καταβάλλει.
Συνεπώς η δημιουργία ατομικών λογαριασμών προβάλλει την ανάγκη μίας σωστής διαχείρισης η οποία μπορεί να γίνει μόνο από επαγγελματίες και κυρίως όχι διορισμένους από τις κυβερνήσεις αλλά από τους ασφαλισμένους. Μόνο ένα υπάρχει μία εγγύηση από το κράτος ενός ελάχιστου ορίου σύνταξης θα δικαιολογείται κρατική παρουσία στη διαχείρηση.