ΤΩΡΑ ΣΚΕΦΤΟΝΤΑΙ ΜΟΝΑΚΟ Ή ΣΕΝΤΡΑΛ ΠΑΡΚ ΓΙΑ ΤΑ 6.200 ΣΤΡΕΜΜΑΤΑ
Λίγο... Μονακό, λίγο πάρκο νεοϋορκέζικου τύπου και λίγο αυτόνομη πόλη «μέσα στην πόλη», σχεδιάζουν οι ιθύνοντες για την αναξιοποίητη έκταση του παλιού αεροδρομίου στο Ελληνικό. Η υπόθεση της ανάπτυξης των 6.200 στρεμμάτων του Ελληνικού έρχεται και πάλι στο προσκήνιο και φαίνεται να παίρνει συγκεκριμένη κατεύθυνση έπειτα από χρόνια καθυστερήσεων, διενέξεων και δεκάδων πολεοδομικών μελετών.Αύριο, εκτός απροόπτου, σύμφωνα με τα λεγόμενα του υπουργού Περιβάλλοντος, Γιώργου Παπακωνσταντίνου, αναμένεται να δημοσιευτεί στον διεθνή Τύπο η πρώτη ανοιχτή πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για το έργο ανάπτυξης του σημαντικότερου αδόμητου χώρου στην Αττική.
Το διαγωνιστικό πλαίσιο για την ανάδειξη του επενδυτή που θα αναδιαμορφώσει το χώρο έχει πια αποσαφηνιστεί και, στην πρώτη φάση του, θα έχει στόχο να προσελκύσει το ενδιαφέρον της αγοράς. Οπως ανακοινώθηκε χθες από το βήμα της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου, οι υποψήφιοι επενδυτές -μέσα στους οποίους οι εμπλεκόμενοι φορείς αναμένουν να δουν και το... Κατάρ- θα έχουν μπροστά τους σχεδόν τέσσερις μήνες προκειμένου να υποβάλουν τις προτάσεις τους, αφού η πρόσκληση θα παραμείνει «ανοιχτή» μέχρι και τον Μάρτιο.
Το πλάνο
Σύμφωνα με το πλάνο των φορέων (υπουργείο Περιβάλλοντος, Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου - ΤΑΙΠΕΔ και της νεοσυσταθείσης «Ελληνικόν Α.Ε.») την εκδήλωση ενδιαφέροντος θα ακολουθήσει η προεπιλογή των ενδιαφερομένων κι έτσι, σε δεύτερη φάση, οι υποψήφιοι θα πρέπει να καταθέσουν τα λεπτομερή σχέδιά τους για την αξιοποίηση του χώρου. Οπως χαρακτηριστικά επισημαίνει ο Ιωάννης Κουκιάδης, πρόεδρος του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), η δεύτερη φάση θα είναι η πρόσκληση υποβολής προσφοράς που θα καταλήξει σε συμφωνία μετόχων. Αυτό σημαίνει ότι, ουσιαστικά, ο επενδυτής που θα επιλεγεί, θα συμφωνήσει με το Ταμείο και την «Ελληνικό Α.Ε.» για το έργο και τους λοιπούς όρους.
Σημειώνεται ότι τα τρία εμπλεκόμενα μέρη δεσμεύτηκαν να φτάσει στη Βουλή -μετά την ολοκλήρωση της πρώτης φάσης- το «master plan», δηλαδή το γενικό πολεοδομικό μοντέλο που θα περιλαμβάνει όλες τις προϋποθέσεις του έργου προκειμένου να υπάρξει συγκεκριμένο νομικό πλαίσιο.
Ενα δικό μας Σέντραλ ή Χάιντ Παρκ εφάμιλλο των εμβληματικών πάρκων που υπάρχουν στις μητροπόλεις όλου του κόσμου, αλλά μεγαλύτερης έκτασης, οραματίζεται το υπουργείο. Το «καθαρό» πάρκο προβλέπεται να φτάνει στο 50% της συνολικής έκτασης και στον υπόλοιπο χώρο να δημιουργηθούν εγκαταστάσεις που θα συνδυάζουν «κατοικία, εμπόριο, διασκέδαση, πολιτισμό και φιλοξενία», όπως επισημάνθηκε. Σύμφωνα με τα σχέδια της εταιρείας «Ελληνικό Α.Ε.» (σ.σ. της εταιρείας που δημιουργήθηκε προ ολίγων μηνών με σκοπό την αξιοποίηση και διαχείριση του χώρου του Ελληνικού), που ανέλυσε ο καθηγητής και πρόεδρός της Σπύρος Πολλάλης, στόχος είναι να σχεδιαστεί ένας ενιαίος χώρος πρασίνου, ένας ασφαλής και ζωντανός πόλος της περιοχής, με χρήσεις που θα «τραβήξουν» επισκέπτες ακόμη και από το εξωτερικό. Η υφιστάμενη έκταση του Ελληνικού, τσιμεντοποιημένη στο 65%, είναι διάσπαρτη από αναξιοποίητα κτίρια και δημιουργεί «κενό» στη σύνδεση των όμορων δήμων· εμποδίζει, δε, τη σύνδεση του περιαστικού πρασίνου του Υμηττού με την παραθαλάσσια ζώνη, που είναι μη προσπελάσιμη από το κοινό.
Οι στόχοι για την αξιοποίηση του Ελληνικού συνοψίζονται στους εξής:
* δημιουργία ενιαίου χώρου πρασίνου,
* αποκατάσταση διασπασμένου αστικού ιστού,
* ισορροπημένη εκμετάλλευση φυσικών πόρων και αποκατάσταση οικοσυστημάτων, και
* ανάπτυξη της ανταγωνιστικότητας με τη δημιουργία «χώρων μοναδικότητας» στους τομείς του τουρισμού, της υγείας, της έρευνας, των επιχειρήσεων.
Το έργο, όπως επισημαίνεται, δεν θα χρηματοδοτηθεί από το Δημόσιο. Σχεδιάζεται να γίνει με ιδιωτικά χρήματα, από επενδυτές που θα αξιολογηθούν με βάση την οικονομική επιφάνειά τους, την εμπειρία και τη συμμετοχή τους σε αντίστοιχα έργα. Το συνολικό κόστος κατασκευής αναμένεται να ξεπεράσει τα 5 δισ. ευρώ , ενώ θα «απλωθεί» σε 8-10 κατασκευαστικά χρόνια. Οι διαδικασίες αξιοποίησης δεν προβλέπεται να ξεκινήσουν πριν από το 2015 (το πλάνο προβλέπει κατασκευαστικό χρόνο από το 2015 έως το 2022), δεδομένου ότι υπάρχουν νομικά και τεχνικά ζητήματα (αντιδικίες και προσφυγές) που πρέπει να λυθούν πριν προχωρήσει το οτιδήποτε.