Μεγάλες απώλειες μετρούν οι ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών σε δύο από τις κυριότερες θαλάσσιες εμπορικές διαδρομές.
Από τη μία στο εμπόριο Απω Ανατολής με τη δυτική ακτή των ΗΠΑ ήδη τέσσερις μικρές εταιρείες έχουν αναγκασθεί να αποσυρθούν, αφού οι ζημιές για όλο το 2011 υπολογίζεται, σύμφωνα με τα στοιχεία της Alpha Liner, ότι θα φτάσουν τα 800 εκατ. δολάρια. Οπως επισημαίνεται από το ναυλομεσιτικό οίκο, παρά την απόσυρση χωρητικότητας η χαμηλή ζήτηση θα κρατήσει τους ναύλους σε διαρκή πίεση.
Αλλά και στο θαλάσσιο εμπόριο από την Απω Ανατολή προς τη Βόρεια Ευρώπη επί της ουσίας η κατάσταση είναι όμοια αν και διαφέρουν οι λόγοι. H Alpha Liner τονίζει ότι στη συγκεκριμένη διαδρομή οι εταιρείες έχουν παγιδευτεί σε έναν «καταστροφικό πόλεμο τιμών», ενώ η απόσυρση χωρητικότητας κυμαίνεται σε πολύ μικρότερα επίπεδα από ό,τι στην άλλη πλευρά του πλανήτη.
Αν και ζημιές στην Απω Ανατολή-Βόρεια Ευρώπη αναμένεται να είναι εξίσου μεγάλες με εκείνες για του Ειρηνικού οι ναυτιλιακές εταιρείες φαίνεται να είναι απρόθυμες να αποσύρουν την πλεονάζουσα χωρητικότητα.
Στη γραμμή ’πω Ανατολή-Βόρεια Ευρώπη η πτώση των ναύλων στη spot αγορά έχει φτάσει το 54% σε σχέση με τις αρχές του έτους, ενώ αντίστοιχα σε ποσοστό 24% φτάνει η μείωση στη γραμμή Απω Ανατολή-δυτικές ΗΠΑ.
Χαρακτηριστικό είναι και το σχόλιο της Braemar Seascope η οποία επισημαίνει ότι: «Οι ναύλοι εξακολουθούν να επηρεάζονται από τις αρνητικές επιπτώσεις της ανισορροπίας που καταγράφεται στην προσφορά και τη ζήτηση χωρητικότητας, και η οποία δεν παρουσιάζει κανένα σημάδι καλυτέρευσης».
Αν και πολλές ναυτιλιακές εταιρείες έδειξαν άνοδο των μεγεθών τους στο τρίτο τρίμηνο του έτους, η σταθερότητα στη ροή των ναυλώσεων σε συνδυασμό με τη μεγάλη αύξηση του ανταγωνισμού συμβάλλει καθοριστικά στη μείωση των ναύλων, σημειώνει η Braemar.
Τα containerships τύπου panamax (4.500 teu) έχουν δεχτεί τις μεγαλύτερες πιέσεις, το τελευταίο διάστημα λόγω και της προσπάθειας αναδιάρθρωσης των στόλων και των γραμμών, καθώς οι εταιρείες προσπαθούν να εντάξουν πολύ μεγάλης χωρητικότητας πλοία στις μεγάλες εμπορικές γραμμές.
Για τα ακόμα μικρότερα containerships των 2.800 teu περίπου η ναυλαγορά παραμένει σταθερή, ενώ τα πλοία χωρητικότητας από 1.100 μέχρι 1.700 teu δείχνουν τη μεγαλύτερη ανθεκτικότητα στην πίεση από την ανισορροπία στην αγορά.
Σύμφωνα με την Braemar, οι προκλήσεις για την αγορά εν όψει της χειμερινής περιόδου είναι πολλές. Οι πλοιοκτήτες εστιάζουν τις προσπάθειές τους στο να εξασφαλίσουν απασχόληση για τα πλοία τους, με την προοπτική όμως να είναι και πάλι ανοικτά μετά το κινεζικό νέο έτος που αναμένεται η ανάκαμψη της ζήτησης.
Ανισορροπίες
Ο πρόεδρος της Cosco, Capt. Wei Ziafou, μιλώντας σε συνέδριο αναφέρθηκε στις ανισορροπίες που ταλανίζουν τη ναυτιλιακή και ναυπηγική βιομηχανία, όπως η υπερπροσφορά χωρητικότητας σε σχέση με τη ζήτηση, η αύξηση του κόστους λειτουργίας σε σχέση με τη μείωση των εσόδων αλλά και η κατανομή των εσόδων στη ναυτιλιακή αλυσίδα.
Ως λύση πρότεινε την ορθολογική ανάπτυξη των ναυτιλιακών εταιρειών, τη βελτιστοποίηση της στρατηγικής τους και της δομής τους καθώς και την από κοινού προσπάθεια ανάπτυξης του κλάδου.