Παρά τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει η ναυτιλία λόγω της διεθνούς οικονομικής κατάστασης οι Ελληνες εφοπλιστές διατηρούν τον πρωταγωνιστικό τους ρόλο τόσο στις αγορές πλοίων όσο και στις νέες ναυπηγήσεις, το δεκάμηνο του 2011.
Σημαντικές επενδύσεις γίνονται σε πιο αποδοτικούς κλάδους όπως τα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) και θαλάσσιων γεωτρήσεων. |
Η πρωτοπορία αυτή, αποκτά μεγαλύτερη σημασία και αποδεικνύει τη σημαντική ρευστότητα τους, καθώς διατηρείται σε μία περίοδο που η χρηματοδότηση έχει περιορισθεί σημαντικά τόσο από τις ελληνικές όσο και τις ευρωπαϊκές τράπεζες στις οποίες παραδοσιακά στηρίζεται η ελληνόκτητη ναυτιλία, σημειώνει ο ναυλομεσικός οίκος «Intermodal».
Οι Ελληνες εφοπλιστές κρατούν τα σκήπτρα από την αρχή του χρόνου στην αγορά πλοίων από «δεύτερο χέρι». Έχουν αποκτήσει 184 πλοία που αντιπροσωπεύουν το 17% του συνόλου των πλοίων που άλλαξαν χέρια, επενδύοντας περισσότερα από 4,1 δισ. δολ. ποσό που αντιπροσωπεύει το 23% των συνολικών επενδύσεων της διεθνούς ναυτιλιακής κοινότητας.
Πάντως, ενώ πρακτικά η χρηματοδότηση έχει παγώσει κυρίως από δυτικές τράπεζες δεν αποκλείεται να ανοίξει περισσότερο το «πουγκί» των κινεζικών τραπεζών.
Όπως σημειώνει σε ένα άλλο σημείωμά του ο ναυλομεσιτικός οίκος «G. Moundreas» η Κινεζική Τράπεζα Ανάπτυξης έχει έρθει ήδη σε επαφή με Έλληνες πλοιοκτήτες προκειμένου να χρησιμοποιηθεί το υπόλοιπο των 5 δισ. ευρώ που έχει απομείνει από το Ταμείο Στήριξης προς τους Έλληνες για επενδύσεις στο ναυτιλιακό τομέα στην Κίνα, στο πλαίσιο της διακρατικής συνεργασίας που ξεκίνησε στα τέλη του 2010.
Εκτιμά ότι είναι αυξημένες οι πιθανότητες χρηματοδότησης του Πεκίνου να ξεπεράσουν τα 10 δισ. ευρώ, με δεδομένα τα προβλήματα των ευρωπαϊκών τραπεζών αλλά και τη δυναμική των επενδύσεων σε νέα πλοία από τους Έλληνες πλοιοκτήτες.
Αξιοσημείωτο είναι επίσης, το γεγονός ότι οι Ελληνες εφοπλιστές έχουν διαφοροποιήσει σημαντικά το επενδυτικό 'portfolio» τους καθώς δεν αρκούνται μόνο στην αγορά η ναυπήγηση πλοίων ξηρού χύδην φορτίου ή δεξαμενοπλοίων.
Όλη την προηγούμενη χρονιά έχουν καταγραφεί σημαντικές επενδύσεις και σε πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων καθώς και σε πιο «νέους» ελπιδοφόρους από την άποψη αποδόσεων κλάδους όπως τα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) και θαλάσσιων γεωτρήσεων (drillships).
Τάσεις συγχώνευσης
Ωστόσο σύμφωνα με την Ιntermodal δεν είναι όλα «ρόδινα» στο ναυτιλιακό κλάδο και συνεπώς και στην ελληνόκτητη ναυτιλία.
Η πτώση της ναυλαγοράς ξηρού φορτίου αλλά και των δεξαμενοπλοίων δημιουργεί προβλήματα σε ναυτιλιακές εταιρείες. Τα έσοδα των πλοίων κυμαίνονται σε επίπεδα χαμηλά ακόμη και σε επίπεδα κάτω του κόστους και δημιουργούν σε ορισμένες εταιρείες προβλήματα στην αποπληρωμή των υψηλών δανείων που είχαν λάβει τα χρόνια της μεγάλης ανάπτυξης, χωρίς στο μεταξύ να προνοούν για τις κεφαλαιακές ανάγκες του μέλλοντος.
Λόγω των προβλημάτων αυτών ο ναυλομεσιτικός οίκος εκτιμά ότι η διεθνής ναυτιλία μπαίνει σε μία περίοδο εξυγίανσης μέσω εξαγορών και συγχωνεύσεων, τάση που θα παρατηρηθεί και στην ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα.
Αργά ή γρήγορα, η εξυγίανση θα εμφανιστεί στην ελληνική ναυτιλιακή αγορά. Η εξέλιξη αυτή αναμένεται να οδηγήσει σε μια ναυτιλιακή βιομηχανία η οποία θα αποτελείται από λιγότερες, αλλά πολύ πιο οικονομικά σταθερές εταιρείες, τονίζει η «Intermodal». Το ερώτημα καταλήγει, είναι αν αυτές οι εξελίξεις θα αφορούν και τις μικρές οικογενειακές επιχειρήσεις ή θα αφορούν αποκλειστικά τις εισηγμένες στα χρηματιστήρια εταιρείες.
Τα LNG
Σε ό,τι αφορά στα πλοία μεταφοράς LNG θα πρέπει να σημειωθεί ότι το τελευταίο διάστημα παρατηρείται μία σημαντική άνοδος των ναύλων. Σύμφωνα με το διεθνή οίκο Drewry Maritime Services ο ημερήσιος ναύλος στην spot αγορά στα LNG αυξήθηκε στα 112.000 δολ. κατά μέσο όρο τον Οκτώβριο από 42.000 δολ. πέρυσι και 110.00 δολ. τον προηγούμενο Σεπτέμβριο.
Ο στόλος των πλοίων μεταφοράς LNG αυξήθηκε στα 355 πλοία έναντι 349 πλοία ένα χρόνο νωρίτερα με 65 πλοία να βρίσκονται υπό ναυπήγηση.
Μεταξύ των Ελλήνων εφοπλιστών που επενδύουν στα LNG περιλαμβάνονται ο όμιλος Αγγελικούση, η GasLog του Πήτερ Λιβανού η Dynagas του κ. Γιώργου Προκοπίου, η Cardiff Marine του κ. Γιώργου Οικονόμου, η Thenamaris του κ. Ντίνου Μαρτίνου, η ΤΕΝ του Ομίλου Τσάκου, κ.α.