Καλώς ήλθατε-Welcome-welkom-mirë se vini- welkomma- ahlan wa sahlan- bari galoust- xos gelmissiniz -i bisimila - akwaba - ongi etorri - Шчыра запрашаем - swagata - amrehba sisswène - ani kié - dobro došli - degemer mad - добре дошъл - kyo tzo pa eit - benvinguts - bonavinuta - dobrodošli - vítejte - velkommen - welkom - bonvenon - tere tulemast -gabitê - vælkomin - tervetuloa - welkom - bienvenue - wolkom - binvignut - benvido -herzlich willkommen - eguahé porá - mikouabô - bienvéni - baroukh haba / brouha aba-a - swaagat / aap ka swaagat hein - üdvözlöm - velkomin - nnoo / i biala - selamat datang -fáilte - benvenuto - yôkoso - amrehva ysswène / l'aaslama - chum reap suor (formal) / suor sdei (casual) -murakaza neza - 환영합니다 - nodé - bi xer hati - gnindi ton hap - gratus mihi venis - laipni lūdzam -

Τετάρτη 22 Δεκεμβρίου 2010

Οδηγός για έξυπνους καταναλωτές (2)

ΙΧ

Μην οδηγείτε μεθυσμένοι και μη δανείζετε το αυτοκίνητό σας σε φίλους που πίνουν. Σε περίπτωση ατυχήματος δεν θα πάρετε ούτε ένα Ευρώ από την εταιρεία. Ακόμα κι αν έχετε μάρτυρες ότι για το ατύχημα οποίο πάντα γίνεται), θα χάσετε όλα τα δικαιώματά σας για αποζημίωση .

Τράκαρα με ανασφάλιστο. Αν έχετε τρακάρει με κάποιον που η ασφάλειά του έχει κλείσει, μπορείτε να απευθυνθείτε στο Επικουρικό Κεφάλαιο (βλ. τελικό κατάλογο) Αυτό καλύπτει προς το παρόν τέτοια περιστατικά, μέχρι να τεθεί σε λειτουργία ο ασφαλιστικός μεσολαβητής.

Αν οδηγεί το ΙΧ σας άτομο άνω των 65 ετών, ζητήστε του να περάσει από γιατρούς για να ανανεώσει την άδειά οδήγησής του, διαφορετικά, σε περίπτωση ατυχήματος, θα βρεθείτε ακάλυπτοι.

Αν θέλετε να ασφαλιστείτε σε φτηνή αλλά άγνωστη εταιρεία, ζητήστε πληροφορίες γι αυτήν από καταναλωτικές οργανώσεις ή από το 1520, Μήπως έχουν ήδη καταγγελίες για αυτήν; Περιλαμβάνεται στην λίστα των εταιρειών που καλύπτουν τις προϋποθέσεις φερεγγυότητας;

Παιχνίδια

Οι περισσότερες αποσύρσεις ειδών το 2004 και το 2005 αφορούσαν σε όλη την Ευρώπη και στην Ελλάδα μικροσυσκευές και παιδικά παιχνίδια. Μόλις αγοράσετε παιχνίδια για το παιδί σας, αφήστε το να το ξετυλίξει και να το χαρεί για λίγο στα χέρια του, αλλά μετά ελέγξτε το με τα δικά σας χέρια για τυχόν κομμάτια που μπορεί να αποσπώνται εύκολα. Μην παίρνετε παιχνίδια που δεν έχουν την ένδειξη CE, χωρίς βέβαια κι αυτό να αποτελεί τέλεια εγγύηση. Φέτος κατασχέθηκαν αεροπλανάκια που ανατινάζονταν στον αέρα και γενικά πολλά τηλεκατευθυνόμενα που δεν πληρούσαν τις προϋποθέσεις ασφαλείας. Τα περισσότερα ήταν κινεζικής προέλευσης –κάποια όμως ήταν δυτικοευρωπαϊκής.

Σχολικά κυλικεία

Τα μισά κυλικεία των σχολείων της χώρας παραβιάζουν το νόμο και πουλούν είδη απαγορευμένα από το υπουργείο Παιδείας. Καλό είναι οι γονείς να ελέγχουν κάθε 1-1 ½ μήνα κατά πόσον το κυλικείο εξακολουθεί να πουλά όσα νόμιμα διέθετε και στην αρχή της χρονιάς ή έχει «σιωπηρά» προσθέσει απαγορευμένα είδη. Αν διαπιστώσουν παρανομίες, μπορούν να απευθυνθούν στο διευθυντή ή στο υπουργείο Παιδείας και η διευθέτηση πρέπει να είναι άμεση. Τα είδη που επιτρέπονται είναι φυσικοί χυμοί 100% από φρούτο και χωρίς ζάχαρη (όχι αναψυκτικά με ανθρακικό ή ζάχαρη), τυρόπιτα ή σπανακόπιτα μόνον ηλεγμένης και καλής ποιότητας (πρέπει να γνωστοποιείται ο παρασκευαστής), σάντουιτς και τοστ με τυρί ή το πολύ με τομάτα και μαρούλι (όχι με αλλαντικά), τυριά ελληνικής προέλευσης, ψωμί, κουλούρι, σταφιδόψωμο σε ατομική συσκευασία, φρυγανιές σε μικρές συσκευασίες, παστεριωμένο γάλα σε ατομική συσκευασία και όχι γάλα με κακάο. Επίσης επιτρέπεται η πώληση απλού γιαουρτιού χωρίς ζάχαρη ή συνθετικές γλυκαντικές και χρωστικές ύλες αλλά δεν θα το βρείτε σχεδόν σε κανένα σχολικό κυλικείο. Επιτρέπεται τέλος να πωλούνται φρέσκα φρούτα πλυμένα και τυλιγμένα σε σελοφάν. Όλα τα άλλα απαγορεύονται (γαριδάκια, πατατάκια, λουκανικόπιτες ή ζαμπονοτυρόπιτες, λουκουμάδες, μπουγάτσες, ντόνατς, σοκολάτες, γκοφρέτες, μπισκότα, καραμέλες και τσίχλες) .

Ο καταναλωτής δεν είναι ανυπεράσπιστος

Ο γενικός γραμματέας Καταναλωτή κ. Αθανάσιος Σκορδάς είναι ο πλέον αρμόδιος να μας δώσει κάποιες πρακτικές συμβουλές. Ας δούμε τι μας συνιστά για να μην την «πάθουμε». -Τι θα συμβουλεύατε τον Έλληνα καταναλωτή για να τα βγάλει πέρα μέσα σε αυτή την πληθώρα προβλημάτων που διαπιστώνονται τον τελευταίο καιρό στον καταναλωτικό τομέα; «Η πληθώρα διαπιστώνεται όχι γιατί αυξήθηκαν τα προβλήματα, αλλά γιατί γίνονται περισσότερες καταγγελίες και γιατί με την επανίδρυση της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή γίνονται συστηματικοί και διαρκείς έλεγχοι. Όταν εντείνονται οι έλεγχοι, δεν μπορεί παρά να διαπιστώνονται περισσότερα προβλήματα. Το ανησυχητικό θα ήταν αν ο Έλληνας πολίτης έμενε με την αίσθηση ότι όλα τα προϊόντα είναι θαυμάσια. Η πιο σημαντική συμβουλή προς τον κόσμο είναι να βρίσκεται σε επιφυλακή και να μας ενημερώνει μέσω του αριθμού 1520 για ό,τι υποπίπτει στην αντίληψή του.

-Πώς μπορεί ο μέσος Έλληνας να μάθει περισσότερα για τα δικαιώματά του; «Για συγκεκριμένα ζητήματα μπορεί να μας ρωτά τηλεφωνικά ή να πάρει τον Οδηγό Καταναλωτή που περιέχει πολλές χρήσιμες συμβουλές και που διανέμεται δωρεάν από το υπουργείο (π.χ. στον πρώτο όροφο του κτιρίου της πλατείας Κάνιγγος). Οι έρευνές μας πάντως δείχνουν ότι μόνον ο ένας στους 10 Έλληνες επιστρέφει κάποιο ελαττωματικό προϊόν και ότι οι 9 στους 10 αντιδρούν παθητικά. Το ίδιο διαπιστώνεται και στους τομείς παροχής υπηρεσιών – π.χ. στην κακή εξυπηρέτηση ενός ξενοδοχείου. Ο καταναλωτής πρέπει να αισθάνεται ότι μας έχει στο πλευρό του και να απευθύνεται στο υπουργείο για ό,τι τον ταλαιπωρεί. Μπορεί επίσης να απευθύνεται και σε καταναλωτικές οργανώσεις – παίζουν κι αυτές έναν ουσιαστικό ρόλο στην όλη προσπάθεια αφού συχνά μεσολαβούν για την επίλυση προβλημάτων του καταναλωτή,.»

-Στο θέμα της διατροφής και των αγορών συσκευών μπορούμε να προτιμάμε συγκεκριμένα προϊόντα ή όχι; Είναι σκόπιμο να αναζητούμε στα τρόφιμα τις ενδείξεις HACCP, στα εστιατόρια την ένδειξη ISO ή στις συσκευές την ένδειξη CE;

«Αυτές οι ενδείξεις δεν αποτελούν εγγυήσεις, αλλά γενικά δείχνουν ότι ένα προϊόν πληροί κάποιες προϋποθέσεις. Από μόνη της κάθε μία από αυτές τις σημάνσεις δεν μπορεί να διασφαλίσει το σύνολο των ανησυχιών που μπορεί να έχει ένας καταναλωτής. Συνιστά όμως θετική εξέλιξη η πιστοποίηση και η διαπίστευση των προϊόντων.

-Πολλοί έχουν στραφεί στην αγορά χύμα προϊόντων διατροφής από το χωριό τους ή από χωριά συναδέλφων και φίλων τους. Πόσο ασφαλής είναι αυτή η λύση;» «Όντως πολλοί καταναλωτές πιστεύουν ότι η προσωπική γνωριμία με τον παραγωγό διασφαλίζει ένα προϊόν αγνό και ασφαλές. Τα πράγματα όμως πολλές φορές δεν είναι έτσι. Μπορεί για παράδειγμα ένας φίλος μας κτηνοτρόφος να μας πουλήσει κρέας από ένα ζώο το οποίο δεν έχει ελέγξει κτηνίατρος και όμως είναι άρρωστο. Ο φίλος μας έχει καλές προθέσεις, γιατί αγνοεί το πρόβλημα Όμως εκείνοι που θα φάνε το κρέας του άρρωστου ζώου τελικά είναι οι αγοραστές! Το ίδιο μπορεί να συμβεί δυστυχώς και στα αυγά ή στα κοτόπουλα που δεν έχουν ελεγχθεί για σαλμονέλα, ή στα λάδια από το χωριό ή και λαχανικά. Ένα «επώνυμο» προϊόν ή γενικά ένα προϊόν αγορασμένο από οργανωμένο κατάστημα ικανοποιεί σε μεγαλύτερη βαθμό τις απαιτήσεις του νόμου, πρώτον γιατί ο επιχειρηματίας ξέρει ότι έχει αυξημένες πιθανότητες να ελεγχθεί από την Πολιτεία και δεύτερον γιατί ξέρει ότι ακόμα κι αν «ξεφύγει» από τον προληπτικό έλεγχο του κράτους, θα ελεγχθεί από τον καταναλωτή. Αν αγοράσεις κάτι από το δρόμο, για παράδειγμα, από ποιον θα ζητήσεις αποζημίωση;»

Έχω δίκιο και το διεκδικώ

Όταν οι πολίτες έχουν πρόβλημα, παραιτούνται των προσπαθειών γιατί πιστεύουν ότι δεν θα βγάλουν άκρη. «Κάνουν συχνά λάθος. Στη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή, επί 11.500 περιστατικών που ετέθησαν υπόψιν μας μέσα σε ένα εξάμηνο, το 60% αντιμετωπίσθηκε ικανοποιητικά. Υπήρξε δηλαδή αποζημίωση σε είδος, σε χρήμα ή εν πάσει περιπτώσει το αίτημα ικανοποιήθηκε.

-Υπάρχει τρόπος να είμαστε 100% βέβαιοι εκ των προτέρων ότι αυτό που αγοράζουμε είναι ασφαλές; «Δεν υπάρχει η δυνατότητα να είμαστε 100% βέβαιοι εκ των προτέρων ότι κάποιο προϊόν είναι ασφαλές. Ακόμα και στα γνωστότερα προϊόντα υπάρχουν περιπτώσεις ελαττωματικών και αυτό το δείχνουν οι διαδικασίες απόσυρσης μοντέλων ή ειδών ακόμα και από γιγαντιαίες εταιρείες. Όμως οι εταιρείες που τηρούν διαδικασίες πιστοποίησης για υψηλές προδιαγραφές ελαχιστοποιούν αυτές τις περιπτώσεις. Από την άλλη για κάθε προϊόν υπάρχει είτε γραπτή είτε σιωπηρή εγγύηση. Στις γραπτές εγγυήσεις πρέπει να διαβάζουμε προσεκτικά τα συμβόλαια γιατί καμιά φορά αναφέρονται τόσο πολλές προϋποθέσεις, ώστε η εγγύηση είναι ανύπαρκτη. Από την άλλη, ο κόσμος δεν πρέπει να μένει με την εντύπωση ότι περιμένουμε καταγγελίες για να κινηθούμε εκ των υστέρων. Για να αυξήσουμε την αίσθηση της ασφάλειας του καταναλωτή κάνουμε συνεχείς ελέγχους και έχουμε εντοπίσει μέσα από 12.000 προληπτικούς ελέγχους πολλές παρανομίες τις οποίες προλάβαμε προτού φθάσουν στον καταναλωτή, όπως π.χ. προβληματικά όσπρια, χαλασμένα κρέατα, αλκαλικές ενώσεις σε παιχνίδια και επικίνδυνες πιπίλες. Κατά συνέπεια ο κόσμος δεν πρέπει να αισθάνεται απροστάτευτος.»

-Αν έχουμε χάσει την απόδειξη κάποια αγοράς, η προσπάθεια αποζημίωσης είναι «χαμένο παιχνίδι»; «Όχι, αρκεί να πρόκειται για προϊόν που έχει αύξοντα αριθμό και αριθμό παρτίδας. Αν κάτι ανήκει σε αυτή την κατηγορία, το κατάστημα που το πώλησε μπορεί να «ιχνηλατηθεί». Επίσης πολλά καταστήματα τηρούν αποδείξεις με το ονοματεπώνυμο του αγοραστή, οπότε ακόμα κι αν ο ίδιος έχει χάσει την απόδειξη, έχει ελπίδες να «βγάλει άκρη». Όμως έχει μεγάλη σημασία ο κόσμος να ζητάει απόδειξη και να την κρατάει για μικρό διάστημα στα τρόφιμα ή στα ρούχα και για μεγαλύτερο διάστημα στις συσκευές.»

Που μπορείτε να απευθύνεστε

Γενική Γραμματεία Καταναλωτή 1520

Συνήγορος Καταναλωτή από το 1520

Συνήγορος του Πολίτη 210-7289600

Τραπεζικός μεσολαβητής (για πιστωτικές και δάνεια) 210-3376700

Επικουρικό Κεφάλαιο (για ασφάλειες ΙΧ) 210-3327400 και 3826116

Ένωση Ελλήνων Καταναλωτών 4511080 ΚΕ.Π.ΚΑ (Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών) 2310 269448 και 801117200 Ε.ΚΑ.ΤΟ (Ελληνική Καταναλωτική Οργάνωση) 2310 226426

Ε.Κ.ΠΟΙ.ΖΩ (Ένωση Καταναλωτών για την Ποιότητας Ζωής) 210- 3304444

ΙΝ.ΚΑ (Ινστιτούτο Καταναλωτών) 11721 και 210-3632443

Αρχή Δεδομένων Προστασίας Προσωπικού Χαρακτήρα 210-6475632

Ενιαίος Φορέας Ελέγχου Τροφίμων ΕΦΕΤ210-6971600

Σύλλογος Ενοικιαστών 210-5231848 5229720

Επίσης χρήσιμες είναι οι διατάξεις του Αστικού Κώδικα (Ν. 2251/1994.) για την πώληση και τι δικαιώματα έχει ο αγοραστής αν αγοράσει κάτι και εκ των υστέρων ανακαλύψει πως έχει πραγματικά ελαττώματα ή δεν φέρει τις συμφωνημένες ιδιότητες.

Άρθρο: 513
Τίτλος Άρθρου
Έννοια της πώλησης.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΔΕΚΑΤΟ ΤΕΤΑΡΤΟ

ΠΩΛΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΤΑΛΛΑΓΗ
Με τη σύμβαση της πώλησης ο πωλητής έχει την υποχρέωση να μεταβιβάσει την κυριότητα του πράγματος ή το δικαίωμα, που αποτελούν το αντικείμενο της πώλησης, και να παραδώσει το πράγμα και ο αγοραστής έχει την υποχρέωση να πληρώσει το τίμημα που συμφωνήθηκε.

Άρθρο: 514
Τίτλος Άρθρου
Νομικά ελαττώματα.

Κείμενο Άρθρου
Ο πωλητής έχει υποχρέωση να μεταβιβάσει το αντικείμενο της πώλησης ελεύθερο από κάθε δικαίωμα τρίτου (νομικό ελάττωμα).

Άρθρο: 534
Τίτλος Άρθρου
Πραγματικά ελαττώματα και έλλειψη συνομολογημένων ιδιοτήτων

Κείμενο Άρθρου
"Ο πωλητής υποχρεούται να παραδώσει το πράγμα με τις συνομολογημένες ιδιότητες και χωρίς πραγματικά ελαττώματα".

Άρθρο: 535
Κείμενο Άρθρου
"Ο πωλητής δεν εκπληρώνει την κατά το προηγούμενο άρθρο υποχρέωσή του, αν το πράγμα που παραδίδει στον αγοραστή δεν ανταποκρίνεται στη σύμβαση και ιδίως:

1. Δεν ανταποκρίνεται στην περιγραφή που έχει γίνει από τον πωλητή ή στο δείγμα
ή υπόδειγμα που ο πωλητής είχε παρουσιάσει στον αγοραστή.

2. Δεν είναι κατάλληλο για το σκοπό της συγκεκριμένης σύμβασης και ιδιαίτερα για τη σύμφωνη με το σκοπό αυτόν ειδική χρήση.

3. Δεν είναι κατάλληλο για τη χρήση για την οποία προορίζονται συνήθως πράγματα
της ίδιας κατηγορίας.

4. Δεν έχει την ποιότητα ή την απόδοση που ο αγοραστής ευλόγως προσδοκά από πράγματα της ίδιας κατηγορίας, λαμβάνοντας υπόψη και τις δημόσιες δηλώσεις του πωλητή, του παραγωγού ή του αντιπροσώπου του, στο πλαίσιο ιδίως της σχετικής διαφήμισης ή της επισήμανσης, εκτός αν ο πωλητής δεν γνώριζε ούτε όφειλε να γνωρίζει τη σχετική δήλωση".


Άρθρο:
537
Τίτλος Άρθρου
Ευθύνη για ελλείψεις
Κείμενο Άρθρου
"Ο πωλητής ευθύνεται ανεξάρτητα από υπαιτιότητά του αν το πράγμα, κατά το χρόνο που ο κίνδυνος μεταβαίνει στον αγοραστή, έχει πραγματικά ελαττώματα ή στερείται τις συνομολογημένες ιδιότητες, εκτός αν ο αγοραστής κατά τη σύναψη της σύμβασης γνώριζε ότι το πράγμα δεν ανταποκρίνεται στη σύμβαση ή η μη ανταπόκριση οφείλεται σε υλικά που χορήγησε ο αγοραστής.
Το ελάττωμα ή η έλλειψη συνομολογημένης ιδιότητας που διαπιστώνεται μέσα σε έξι μήνες από την παράδοση του πράγματος τεκμαίρεται ότι υπήρχε κατά την παράδοση, εκτός αν τούτο δεν συμβιβάζεται με τη φύση του πράγματος που πουλήθηκε ή με τη φύση του ελαττώματος ή της έλλειψης".

Άρθρο: 540
Τίτλος Άρθρου
Δικαιώματα του αγοραστή
Κείμενο Άρθρου
"Στις περιπτώσεις ευθύνης του πωλητή για πραγματικό ελάττωμα ή για έλλειψη συνομολογημένης ιδιότητας ο αγοραστής δικαιούται κατ επιλογήν του:

1. Να απαιτήσει, χωρίς επιβάρυνσή του, τη διόρθωση ή αντικατάσταση του πράγματος με άλλο, εκτός αν μια τέτοια ενέργεια είναι αδύνατη ή απαιτεί δυσανάλογες δαπάνες.

2. Να μειώσει το τίμημα.

3. Να υπαναχωρήσει από τη σύμβαση, εκτός αν πρόκειται για επουσιώδες πραγματικό ελάττωμα.

Ο πωλητής οφείλει να πραγματοποιήσει τη διόρθωση ή την αντικατάσταση σε εύλογο χρόνο και χωρίς σημαντική ενόχληση του αγοραστή". (το κατ' επιλογή σημαίνει πως θα επιλέξει ένα από τα τρία, όχι και τα τρία)

Άρθρο: 541
Κείμενο Άρθρου
"Ο αγοραστής μπορεί, αν διαπιστωθεί αργότερα και άλλο ελάττωμα, να ασκήσει εκ νέου ένα από τα δικαιώματα του προηγούμενου άρθρου. Το ίδιο ισχύει και όταν λείπει συνομολογημένη ιδιότητα".

Άρθρο: 543
Κείμενο Άρθρου
"Αν κατά το χρόνο που ο κίνδυνος μεταβαίνει στον αγοραστή λείπει η συνομολογημένη ιδιότητα του πράγματος, ο αγοραστής δικαιούται, αντί για τα δικαιώματα του άρθρου 540, να απαιτήσει αποζημίωση για μη εκτέλεση της σύμβασης ή, σωρευτικά με τα δικαιώματα αυτά, να απαιτήσει αποζημίωση για τη ζημία που δεν καλύπτεται από την άσκησή τους. Το ίδιο ισχύει και σε περίπτωση παροχής ελαττωματικού πράγματος, η οποία οφείλεται σε πταίσμα του πωλητή".

Άρθρο: 545

Τίτλος Άρθρου
Ανεπιφύλακτη παραλαβή
Κείμενο Άρθρου
"Αν ο αγοραστής παρέλαβε το πράγμα χωρίς επιφύλαξη, γνωρίζοντας το ελάττωμα ή την έλλειψη της συνομολογημένης ιδιότητας, λογίζεται ότι το αποδέχθηκε". (γι' αυτο αν πάρετε κάτι που δεν είστε σίγουροι ότι δουλεύει όπως πρέπει, θα πρέπει στο δελτίο παραλαβής να υπογράφετε, γράφοντας δίπλα ένα "με κάθε νόμιμη επιφύλαξη")

Άρθρο: 548
Κείμενο Άρθρου
"Ο αγοραστής έχει δικαίωμα να ζητήσει αντικατάσταση ή να υπαναχωρήσει από τη σύμβαση ή να μειώσει το τίμημα και αν ακόμη το πράγμα καταστράφηκε ή χειροτέρεψε εξαιτίας του ελαττώματος".

Από το site της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή, κάποιες χρήσιμες απαντήσεις σε ενδιαφέροντα ερωτήματα.


Αγορά Μεταχειρισμένων Αυτοκινήτων


Θέλω να αγοράσω ένα μεταχειρισμένο αυτοκίνητο από ιδιώτη (από κάποιον που πουλάει το παλιό του αυτοκίνητο). Ποιες είναι οι νόμιμες διαδικασίες που πρέπει να γίνουν κατά την αγορά (π.χ. θα πρέπει ο πωλητής να μου παραδώσει την άδεια κυκλοφορίας, θα πρέπει να υπογράψουμε κάποιο είδος συμβολαίου;)
Θα πρέπει να απευθυνθείτε αμφότεροι (ο ιδιώτης που πουλάει το αυτοκίνητό του και εσείς που προτίθεστε να το αγοράσετε) στις Δ.Ο.Υ της περιοχής σας προκειμένου να πάρετε τα δικαιολογητικά για τη μεταβίβαση. Επίσης μπορείτε να τα προμηθευτείτε και μέσα από την ιστοσελίδα των Κέντρων εξυπηρέτησης πολιτών.


Είμαι Έλληνας πολίτης και φορολογούμαι στην Ελλάδα. Προτίθεμαι να αγοράσω μεταχειρισμένο αυτοκίνητο σε χώρα-μέλος της Ε.Ε. και να το κυκλοφορήσω στην Ελλάδα. Τι είδους φόρους και τέλη θα πρέπει να πληρώσω για να κυκλοφορεί νόμιμα; Πως υπολογίζονται οι επιβαλλόμενοι φόροι και τέλη;
Η αγορά οχήματος από το εξωτερικό, είτε αυτό είναι μεταχειρισμένο είτε καινούργιο, ακολουθεί την εξής διαδικασία:

· Καθορισμός της αξίας του μοντέλου από την Υπηρεσία Αξιών, Πειραιάς, τηλ. 210-4536532

· Καθορισμός φορολογικού πλαισίου κλπ, από την Εποπτεία Αυτοκινήτων, τηλ. 210-2889754 και 210-2889749


Ωστόσο, για το φορολογικό πλαίσιο θα πρέπει να απευθυνθείτε και στη Δ.Ο.Υ. της περιοχής σας.


Αγόρασα κάποια προϊόντα από μια εταιρία και συμφωνήσαμε να αρχίσω να τα πληρώνω σε μερικούς μήνες. Παρέλαβα τα προϊόντα και μια απόδειξη που αναφέρει ότι οποιαδήποτε επιστροφή ή αλλαγή πρέπει να γίνει εντός 15 ημερών. Δεν επιθυμώ να κρατήσω τα προϊόντα, τα οποία σημειωτέον, είναι άθικτα. Μπορώ να τα επιστρέψω δεδομένου ότι δεν έχω καταβάλλει ακόμα στον πωλητή κανένα ποσό;
Επιστροφή ενός προϊόντος μπορεί να γίνει μόνον όταν (α) αυτό είναι ελαττωματικό (βλ. Ν. 3043/2002) ή (β) υπάρχει σχετική αναγραφή για το δικαίωμα αλλαγής ή επιστροφής εντός του καταστήματος ή στην απόδειξη.


Γιατί στους λογαριασμούς της Δ.Ε.Η. πληρώνουμε εισφορά υπέρ τρίτων (Δημοτικά Τέλη, Δημοτ. Φόρο, Τέλος Ακίνητης Περιουσίας και ΕΡΤ) και πως υπολογίζονται;
Η ΔΕΗ είναι υποχρεωμένη βάσει του Ν.2130/93 να εισπράττει μαζί με τους λογαριασμούς και το Τέλος Ακίνητης Περιουσίας.
Ομοίως, βάση των Νόμων 25/75, 29/76, και 1080/80, η ΔΕΗ υποχρεούται να εισπράττει τα υπέρ τρίτων ποσά των Δημοτικών Τελών και Δημοτικού Φόρου.
Η χρέωση των Δημοτικών Τελών (Δ.Τ.) του Δημοτικού Φόρου (Δ.Φ.) και του Τέλους Ακίνητης Περιουσίας (ΤΑΠ) γίνεται σύμφωνα με τα χρεωσταία τετραγωνικά μέτρα που αναφέρονται στο έγγραφο του αρμόδιου Δήμου, το οποίο προσκομίζεται από τον πελάτη κατά την αρχική ηλεκτροδότηση.
Το ανταποδοτικό τέλος (εισφορά) υπέρ της Ε.Ρ.Τ. Α.Ε. επιβλήθηκε με το Νόμο 1730/87. Με βάση το άρθρο 14 του νόμου αυτού υποχρέωση για την καταβολή της εισφοράς έχει κάθε φυσικό και νομικό πρόσωπο, που είναι κάτοχος μετρητή ή μετρητών κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας, για κάθε μετρητή.
Από την υποχρέωση αυτή εξαιρούνται:

· Οι αγροτικοί πελάτες (Ν. 2644/90),

· Οι μετρητές των οποίων η αξία του ρεύματος δεν υπερβαίνει τα € 1,47 μηνιαίως (Ν. 2644/90), και

· Οι μετρητές από τους οποίους ηλεκτροδοτούνται κοινόχρηστοι χώροι των πολυκατοικιών, ανεξαρτήτως της χρήσης τους (Ν. 3419/2005).


Έχουν δικαίωμα τα κέντρα εστίασης, αναψυχής και διασκέδασης να χρεώνουν το λεγόμενο κουβέρ;
Όχι, το κουβέρ έχει καταργηθεί με το άρθρο 8 της Υπουργικής Απόφασης Α2-2207/

Είναι νόμιμη η χρέωση εισόδου σε κλαμπ, μπαρ, κλπ;
Η είσοδος με θεωρημένο εισιτήριο είναι υποχρεωτική μόνο σε καταστήματα που παρέχουν ψυχαγωγία με ζωντανή μουσική τουλάχιστον τριών οργάνων σύμφωνα με απόφαση του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών, όπως ισχύει σήμερα (ΦΕΚ 506/Β/1994, ΦΕΚ 572/Β/1995, ΦΕΚ 932/Β/2003).


Όταν πληρώνω τα ψώνια μου με πιστωτική κάρτα είναι σωστό το κατάστημα να μου ζητά την αστυνομική μου ταυτότητα;
Ναι, διότι έτσι:

· Αποτρέπει τη χρήση της πιστωτικής σας κάρτας από τρίτο πρόσωπο σε περίπτωση που την έχετε χάσει ή σας την έχουν κλέψει και

· Ελαχιστοποιεί την ζημία που - ενδεχομένως - θα υποστείτε.


Είναι υποχρεωμένες οι επιχειρήσεις που διαθέτουν διαρκή καταναλωτικά αγαθά προς πώληση να εξασφαλίζουν την προμήθεια ανταλλακτικών για όλη την πιθανή διάρκεια της ζωής τους;
Βάσει του άρθρου 5 (6) του Ν. 2251/94 «Προστασία των καταναλωτών» ο προμηθευτής καινούργιων διαρκών καταναλωτικών αγαθών οφείλει να εξασφαλίζει στους καταναλωτές τη συνεχή παροχή τεχνικών υπηρεσιών για τη συντήρηση και επισκευή τους για χρονικό διάστημα ίσο με την πιθανή διάρκεια της ζωής τους. Επίσης, οφείλει να εξασφαλίζει στους καταναλωτές την ευχέρεια προμήθειας των ανταλλακτικών και άλλων τυχόν προϊόντων, που απαιτούνται για τη χρήση τους σύμφωνα με τον προορισμό τους, για όλη την πιθανή διάρκεια της ζωής τους.

Σε περίπτωση ευθύνης του πωλητή για πραγματικό ελάττωμα ή για έλλειψη συνομολογημένης ιδιότητας, μπορώ να προσφύγω στα αστικά δικαστήρια προκειμένου να πετύχω τα δικαιώματά μου (δηλ. να απαιτήσω χωρίς επιβάρυνσή μου τη διόρθωση ή αντικατάσταση του πράγματος με άλλο ή να μειώσω το τίμημα ή να υπαναχωρήσω από την σύμβαση) και μέχρι πότε;
Στα άρθρα 554 και 555 του Αστικού Κώδικα όπως αυτά τροποποιήθηκαν από το Ν. 3043/02 «Ευθύνη του πωλητή για πραγματικά ελαττώματα και έλλειψη συνομολογημένων ιδιοτήτων» ορίζουν ότι τα δικαιώματα του αγοραστή (διόρθωση του πράγματος ή αντικατάσταση με άλλο ή μείωση του τιμήματος ή υπαναχώρηση από την σύμβαση) λόγω πραγματικού ελαττώματος ή ελλείψεως συμφωνηθείσας ιδιότητας, παραγράφονται μετά την πάροδο δύο ετών για τα κινητά και πέντε ετών για τα ακίνητα.


Πρόκειται να αγοράσω ένα διαρκές καταναλωτικό αγαθό (π.χ. ένα ψυγείο). Ποιες είναι οι υποχρεώσεις του προμηθευτή απέναντί μου (εγγύηση –
service, κλπ.);
Οι υποχρεώσεις του πωλητή ή του προμηθευτή που απορρέουν από την πώληση διαρκούς καταναλωτικού προϊόντος καθορίζονται στο Ν. 3043/2002 «Ευθύνη του πωλητή για πραγματικά ελαττώματα και έλλειψη συνομολογημένων ιδιοτήτων, τροποποίηση διατάξεων του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας και άλλες συναφείς διατάξεις», άρθρα 534, 540, 554 και 555 (1), καθώς και στο Ν. 2251/94 – «Προστασία των καταναλωτών» άρθρο 5 (3,6).
Πιο συγκεκριμένα :
Α) Ν. 3043/2002 (άρθρο 1)

· Ο πωλητής υποχρεούται να παραδώσει το πράγμα με τις συνομολογημένες ιδιότητες και χωρίς πραγματικά ελαττώματα.(άρθρο 534 Α.Κ.)

· Στην περίπτωση πώλησης πράγματος με πραγματικό ελάττωμα ή έλλειψη συνομολογημένης ιδιότητας ο αγοραστής δικαιούται να απαιτήσει από τον πωλητή, χωρίς επιβάρυνσή του, ή τη διόρθωση του πράγματος ή την αντικατάσταση του πράγματος με άλλο ή να μειώσει το τίμημα ή να υπαναχωρήσει από τη σύμβαση. (άρθρο 540 Α.Κ.)

· Τα παραπάνω δικαιώματα του αγοραστή παραγράφονται μετά την πάροδο δύο ετών από την παράδοση του πράγματος. (άρθρο 554, 551 (1) )

Β) Ν. 2251/1994

· Σε περίπτωση προμήθειας καινούργιων προϊόντων με μακρά διάρκεια ζωής (π.χ. ένα ψυγείο) ο προμηθευτής οφείλει να παρέχει γραπτή εγγύηση. Η εγγύηση πρέπει να περιλαμβάνει με απλή, ευανάγνωστη και κατανοητή διατύπωση στην ελληνική γλώσσα τουλάχιστον την επωνυμία και τη διεύθυνση του εγγυητή, το προϊόν στο οποίο αναφέρεται η εγγύηση, το ακριβές περιεχόμενό της, τη διάρκειά της, την τοπική έκταση ισχύος της, καθώς και τα δικαιώματα που παρέχει το εφαρμοστέο δίκαιο. Η εγγύηση πρέπει να είναι σύμφωνη με τους κανόνες της καλής πίστης και να μην αναιρείται από υπερβολικές ρήτρες εξαιρέσεων. Η διάρκεια της εγγύησης πρέπει να είναι εύλογη σε σχέση με την πιθανή διάρκεια ζωής του προϊόντος. Ειδικά για τα προϊόντα τεχνολογίας αιχμής, η διάρκεια της εγγύησης πρέπει να είναι εύλογη σε σχέση με τον χρόνο κατά τον οποίο αναμένεται ότι θα παραμένουν σύγχρονα από τεχνολογική άποψη, αν ο χρόνος αυτός είναι συντομότερος από την πιθανή διάρκεια ζωής τους. (άρθρο 5 (3))

· Ο προμηθευτής καινούργιων διαρκών καταναλωτικών προϊόντων οφείλει να εξασφαλίζει στους καταναλωτές την συνεχή παροχή τεχνικών υπηρεσιών για τη συντήρηση και επισκευή τους για χρονικό διάστημα ίσο με τη πιθανή διάρκεια της ζωής τους. Επίσης, οφείλει να εξασφαλίζει στους καταναλωτές την ευχέρεια προμήθειας των ανταλλακτικών και άλλων τυχόν προϊόντων, που απαιτούνται για τη χρήση τους σύμφωνα με τον προορισμό τους, για όλη την πιθανή διάρκεια της ζωής τους. (άρθρο 5 (6))

Υπάρχει υποχρέωση όταν αγοράζουμε μια ηλεκτρική οικιακή συσκευή (π.χ. τηλεόραση) να υπάρχουν έντυπες οδηγίες χρήσης στα Ελληνικά ή αρκεί να υπάρχουν οδηγίες σε μια από τις γλώσσες της Ευρωπαϊκής Ένωσης;
Για την υποχρέωση αυτή υπάρχει νομοθετική ρύθμιση στην Α.Δ. 8/93 σύμφωνα με την οποία σε κάθε πώληση οχημάτων, μηχανών, μηχανημάτων κ.τ.λ. παρέχεται στον αγοραστή έντυπο που περιλαμβάνει τουλάχιστον στην ελληνική γλώσσα και κατά τρόπο σαφή το είδος του προϊόντος, τα βασικά του τεχνικά χαρακτηριστικά, τις απαραίτητες οδηγίες για την ασφαλή λειτουργία, χρήση, συντήρηση ,διατήρηση και πλήρη αξιοποίηση του προϊόντος και ιδιαίτερα τονισμένους τους κινδύνους που είναι δυνατόν να υπάρξουν κατά την λειτουργία, χρήση και διατήρησή του. Επίσης βλ. Ν.2251/94 «Προστασία των καταναλωτών» , άρθρο 5 (1).

Αγόρασα ένα πλυντήριο το οποίο μέσα στον χρόνο της εγγύησης παρουσίασε πρόβλημα. Πρέπει να επιβαρυνθώ με έξοδα επίσκεψης του τεχνικού; Σε περίπτωση που πρέπει να επιδιορθωθεί το πλυντήριο θα επιβαρυνθώ με έξοδα αποστολής, μεταφοράς κ.λ.π.;
Το άρθρο 540 Α.Κ. όπως αυτό τροποποιήθηκε από το Ν.3043/2002 ορίζει ότι σε περίπτωση ευθύνης του πωλητή για παράδοση ελαττωματικού προϊόντος ο αγοραστής δικαιούται να απαιτήσει από τον πωλητή τη δωρεάν διόρθωση του προϊόντος.

Πρόκειται να ενοικιάσω κατοικία. Τι πρέπει να γνωρίζω για τις μισθώσεις κατοικιών; Πόσο είναι το χαρτόσημο και ποιος το πληρώνει;
Η Διεύθυνση Προστασίας Καταναλωτή της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή του Υπουργείου Ανάπτυξης, στα πλαίσια της ενημέρωσης του καταναλωτή, επισημαίνει τα κύρια στοιχεία που πρέπει να έχει υπόψη του ο καταναλωτής κατά τη μίσθωση κατοικίας:

1. Στις μισθώσεις κατοικιών, το ύψος του μισθώματος διαμορφώνεται ελεύθερα και δεσμεύει και τις δύο πλευρές.

2. Η μίσθωση κατοικίας ισχύει τουλάχιστον για τρία χρόνια και αν ακόμα έχει συμφωνηθεί μικρότερος ή αόριστος χρόνος.

3. Αν ο συμβατικός χρόνος έχει καθοριστεί μικρότερος της τριετίας και δεν υπάρχει συμφωνία αναπροσαρμογής του μισθώματος, για τον υπόλοιπο χρόνο, μέχρι συμπληρώσεως της 3-ετίας, το καταβαλλόμενο μίσθωμα αυξάνεται ετησίως κατά ποσοστό εβδομήντα πέντε τοις εκατό (75%) του τιμαρίθμου του κόστους ζωής που δίνει η Εθνική Στατιστική Υπηρεσία της Ελλάδος για τους αμέσως προηγούμενους δώδεκα (12) μήνες.

4. Ο ιδιοκτήτης έχει την υποχρέωση να παραδώσει στον ενοικιαστή την κατοικία κατάλληλη για τη χρήση που συμφωνήθηκε και να την διατηρεί κατάλληλα κατά τη μίσθωση.

5. Προκαταβολή του ενοικίου επιτρέπεται μόνο για τον τρέχοντα μήνα.

6. Απαγορεύεται η καταβολή εγγύησης να είναι μεγαλύτερη από δύο ενοίκια.

7. Ο ιδιοκτήτης φέρει τα βάρη του μισθίου.

8. Ο ιδιοκτήτης αποδίδει στον ενοικιαστή τις αναγκαίες δαπάνες που αυτός έκανε στο μίσθιο.

9. Ο ενοικιαστής δεν ευθύνεται για φθορές ή μεταβολές που οφείλονται στη συμφωνημένη χρήση.

10. Η καθυστέρηση καταβολής των δαπανών κοινοχρήστων έχει τα αποτελέσματα καθυστέρησης του ενοικίου.

11. Η μίσθωση ορισμένου χρόνου λήγει μόλις περάσει το διάστημα αυτό, χωρίς να απαιτείται τίποτε άλλο. Μάλιστα θεωρείται ότι ανανεώνεται για αόριστο χρόνο όταν, μετά την παρέλευση του συμφωνημένου χρόνου, ο μεν ενοικιαστής εξακολουθεί να χρησιμοποιεί την κατοικία, ο δε ιδιοκτήτης δεν εναντιώνεται.

12. Η μίσθωση αόριστης διάρκειας, μετά την παρέλευση της τριετίας, λήγει με καταγγελία του ιδιοκτήτη ή του ενοικιαστή.

13. Ο ενοικιαστής κατά τη λήξη της μίσθωσης έχει υποχρέωση να αποδώσει την κατοικία στην κατάσταση που την παρέλαβε.

14. Από 1.1.2008 το χαρτόσημο καταργείται (ν. 3522/06 παρ. 4 του άρθρου 3, ΦΕΚ 276/Β/06 ). Προσοχή: η κατάργηση αφορά μόνο τις κατοικίες , το χαρτόσημο της επαγγελματικής μίσθωσης εξακολουθεί να είναι 3,6%

Ποια τιμή θα πρέπει να πληρώσω στο Super Market, εάν διαπιστώσω ότι η τιμή που αναγράφεται στο προϊόν ή στην πινακίδα του ραφιού διαφέρει από αυτήν που χρεώνεται στο ταμείο (από την ανάγνωση του barcode, κλπ);
Σύμφωνα με το Ν. Δ 136/46 (Περί Αγορανομικού Κώδικα) η τοποθέτηση ή ανάρτηση πινακίδων, που μεταξύ των άλλων αναγράφουν την τιμή λιανικής πώλησης των αγαθών στα καταστήματα, είναι υποχρεωτική. Με βάση, λοιπόν, την τιμή πινακίδας, ο καταναλωτής, κατά την ταμειακή του συναλλαγή με το Super Market, καλείται να καταβάλλει τη συνολική αξία ενός ή περισσοτέρων ειδών που αγοράζει, που προκύπτει με βάση την αναγραφόμενη στην πινακίδα τιμή πώλησης και την ποσότητα των ειδών.


Οι τιμές πώλησης των προσφερόμενων εντός καταστημάτων αγαθών περιλαμβάνουν το Φ.Π.Α. ή το αναγράφουν ξεχωριστά;

Ο Φ.Π.Α. περιλαμβάνεται τόσο στις τιμές που αναγράφονται επί των προϊόντων όσο και στους τιμοκαταλόγους των καταστημάτων.




Share

tweeter

Our Banner

ΚΑΛΩΣ ΗΛΘΑΤΕ

Καλώς ήλθατε-Welcome-welkom-mirë se vini- welkomma- ahlan wa sahlan- bari galoust- xos gelmissiniz -i bisimila - akwaba - ongi etorri - Шчыра запрашаем - swagata - amrehba sisswène - ani kié - dobro došli - degemer mad - добре дошъл - - benvinguts - bonavinuta - dobrodošli - vítejte - velkommen - welkom - bonvenon - tere tulemast -gabitê - vælkomin - tervetuloa - welkom - bienvenue - wolkom - binvignut - benvido -herzlich willkommen - eguahé porá - mikouabô - bienvéni - / brouha aba-a - aap ka swaagat hein - üdvözlöm - velkomin - nnoo / i biala - selamat datang -fáilte - benvenuto - - amrehva ysswène / l'aaslama - chum reap suor (formal) / suor sdei (casual) -murakaza neza - - nodé - bi xer hati - gnindi ton hap - gratus mihi venis - laipni lūdzam - benvegnûi - boyeyi bolamu - sveiki atvykę - welkum - wëllkom - dobredojde - tonga soa -selamat datang - swagatham - merħba -haere mai - miawezon -tavtai morilogtun (Тавтай морилогтун) - ne y waoongo - namaste - velkommen - benvenguts - khosh âmadid (formal) / khoshumadi (informal) -witaj (sing.) / witajcie (pl.) -bem-vindo - mishto-avilian tú - bine ai venit (sing.) / bine aţi venit (pl.) - добро пожаловать - afio mai, susu mai ma maliu mai - benènnidu / beni benìu - fàilte - dobrodošli - karibu - wauya (plural: mauya) - bhali karay aaya -aayuboovan - vitame vás / vitajte - dobrodošel (to a man) - zupinje z te videtite - bienvenido - karibu - välkommen - härzliche wöikomme -maligayang pagdating - maeva / manava - nal-varravu -rahim itegez - swagatham -ยินดีต้อนรับ - malo e lelei - hosgeldiniz - gazhasa oetiśkom - laskavo prosymo -khush amdeed - hush kelibsiz - chào mừng - bénvnou (bénvnowe) / wilicome -croeso -bel bonjou - dalal ak diam - ékouabô / ékabô

(Ιf you want, you can use our website translator)