την ουσιαστική τους επιβεβαίωση στα όσα είπε στη ΔΕΘ ο πρωθυπουργός, ο οποίος και μετέθεσε χρονικά την εφαρμογή του μέτρου έως ότου βρεθεί ο «μηχανισμός αναδιανομής».
Κι όμως, στα συρτάρια του υπουργού Οικονομικών -και όχι μόνο αυτού- υπάρχουν προτάσεις τουλάχιστον δύο μεγάλων ξένων (και ανταγωνιστριών μεταξύ τους) εται-
ρειών πιστοποίησης που προτείνουν συστήματα αντιμετώπισης της λαθρεμπορίας, τα οποία
δεν κοστίζουν τίποτε στο Δημόσιο και μπορεί να επιβαρύνουν τους καταναλωτές το πολύ με
2-5 λεπτά ανά λίτρο!
Οι λύσεις, που παραμένουν στα συρτάρια των υπουργείων, κινούνται στη λογική του μαρκαρίσματος των ποσοτήτων πετρελαίου που βγαίνουν από τα διυλιστήρια προς τις εταιρείες εμπορίας και προς τους πρατηριούχους, τα πλοία, την αεροπλοΐα κ.λπ.
Το μαρκάρισμα γίνεται όχι με... χρωματισμό όπως τώρα -είναι γνωστό ότι είναι πανεύκολο το ξέβαμμα των διακινούμενων ποσοτήτων από τους επιτήδειους-, αλλά με ειδική ουσία που εισά
γεται από το εξωτερικό, η οποία είναι διαφορετική για κάθε είδος προϊόντος και έως τώρα έχει αποδειχτεί ότι δεν αλλοιώνεται.
Εν συνεχεία, με τη χρήση ειδικών συσκευών κατά τη διάρκεια των ελέγχων ανιχνεύονται επί τόπου οι μαρκαρισμένες ποσότητες και διαπιστώνεται άμεσα το είδος του πετρελαίου που διακινείται από το κάθε σημείο πώλησης ή διακίνησης. Η επί τόπου διαπίστωση, δε, εκτιμάται ότι έχει μεγάλη σημασία, καθώς «προστατεύει» τον έλεγχο από τη μεσολάβηση του ανθρώπινου παράγοντα και της συναλλαγής.
Οι εταιρείες που είναι ανταγωνίστριες μεταξύ τους εκτιμούν ότι είναι δυνατό το μαρκάρισμα 4-5 εκατ. τόνων πετρελαιοειδών, δηλαδή περίπου του 1/3 των διακινούμενων ποσοτήτων που θα διασπαρθούν σε όλη τη χώρα. Το κόστος δε αυτής της διαδικασίας εκτιμάται μεταξύ 2-5 λεπτών ανά λίτρο, το οποίο δεν βαραίνει το Δημόσιο αλλά το πληρώνουν οι ίδιες
οι εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών και το μετακυλίουν στον καταναλωτή. Προφανώς, τα
2-5 λεπτά ανά λίτρο δεν έχουν καμία σχέση με τα 60 λεπτά περίπου ανά λίτρο που θα μας
έρθουν... κατακέφαλα εφόσον ισοσκελιστεί ο φόρος του πετρελαίου κίνησης προς εκείνον
του θέρμανσης ακόμα κι αν μειωνόταν ο φόρος που ισχύει σήμερα στο κίνησης. Ολα αυτά, όταν όλος ο εξοπλισμός και οι όποιες απαιτούμενες υποδομές παρέχονται από τις εταιρείες και όταν δημιουργούνται περί τις 150 θέσεις εργασίας για την απασχόληση μηχανικών πετρελαίου.
Σε τρία χρόνια, 1 δισεκατομμύριο ευρώ!
Οι προτάσεις που έχουν υποβληθεί λαμβάνουν ως δεδομένο ότι η φοροδιαφυγή από τη λαθρε-
μπορία καυσίμων φτάνει το 1 δισ. ευρώ ετησίως και «υπόσχονται» εισροή αυτού του ποσού
στα δημόσια ταμεία μέσα σε τρία χρόνια!
Πρόκειται για συστήματα που εφαρμόζονται σε πολλές χώρες της Ευρώπης, στις ΗΠΑ, στη Βραζιλία, στην Τουρκία, στην Ινδία, σε χώρες της Αφρικής κ.α., αλλά που φαίνεται ότι στη χώρα μας πάλι έχουν «ξεχαστεί» από τους αρμόδιους. Ολα αυτά όταν το λαθρεμπόριο προφανέστατα οργιάζει, καθώς το μόνο καύσιμο του οποίου η χρήση φαίνεται να αυξάνεται με την Ελλάδα σε κρίση είναι ακριβώς το πετρέλαιο θέρμανσης και, μάλιστα, σε μια διετία
με πολύ ήπιους χειμώνες!