Τραγελαφικά μοιάζουν να είναι τα όσα περιγράφονται στην εγκύκλιο για τον ΦΠΑ στα νησιά (Μύκονο, Πάρο, Σαντορίνη, Σκιάθο, Ρόδο και Νάξο) που θα ισχύσουν οι συντελεστές του 16% και του 23%. Το αλαλούμ που θα επικρατήσει στιςσυναλλαγές των πολιτών αναμένεται να είναι τεράστιο, καθώς οι διευκρινίσεις περισσότερο μπέρδεψαν, παρά ξεκαθάρισαν την κατάσταση.
Διαβάστε ορισμένα χαρακτηριστικά παραδείγματα για να καταλάβετε τι θα επικρατήσει.
Ακτοπλοϊκά εισιτήρια
Όποιος αναχωρεί από τον Πειραιά για οποιονδήποτε προορισμό θα πληρώνει ΦΠΑ 23%, επίσης ίδιο συντελεστή ΦΠΑ θα πληρώνουν όλοι οι επιβάτες από οποιοδήποτε λιμάνι με προορισμό τη Μύκονο, την Πάρο, στη Σαντορίνη, τη Σκιάθο, τη Ρόδο και τη Νάξο. Αντιθέτως μειωμένος συντελεστής 16% θα ισχύει για τα εισιτήρια δρομολογίων μεταξύ νησιών. Για παράδειγμα το εισιτήριο από την Άνδρο για την Τήνο θα έχει ΦΠΑ 16%.
Ψάρια
Ακόμη πιο περίπλοκα είναι τα πράγματα για την παράδοση και πώληση προϊόντων μεταξύ των νησιών. Για παράδειγμα αν ένας ψαράς από τη Μύκονο θέλει να στείλει ένα φορτίο ψαριών στην Ανάφη, αυτά θα κοστολογηθούν με συντελεστή ΦΠΑ 9%, αν συμβεί όμως το αντίθετο δηλαδή τα ψάρια να πάνε από την Ανάφη στη Μύκονο, τότε ο συντελεστής θα είναι 13%.
Νωπό κρέας
Νωπό κρέας που παραδίδει μια επιχείρηση στη Μύκονο σε σούπερ μάρκετ που έχει έδρα τη Ρόδο και υποκαταστήματα στη Σάμο και τη Σύρο θα επιβληθεί μειωμένος ΦΠΑ 9%. Αν η ίδια επιχείρηση έδινε νωπό κρέας στην Αθήνα, τότε ο ΦΠΑ θα ήταν 13%.
Γαλακτοκομικά
Υποκείμενος που διαθέτει επιχείρηση στη Νάξο παραδίδει παραδοσιακά γαλακτοκομικά προϊόντα που παράγονται από τον συνεταιρισμό του νησιού σε υποκείμενους στο φόρο που είναι εγκατεστημένοι στην Κω, τη Λέσβο και τη Χίο, αποστέλλοντας τα αγαθά στα νησιά αυτά. Οι πράξεις αυτές υπάγονται στο συντελεστή 9%.
Συσκευές και μηχανήματα
Επιχείρηση στην Πάρο παραδίδει σε ιδιώτη πελάτη της μηχάνημα ψύξης-θέρμανσης και το παραδίδει με ευθύνη του στην οικία του στην Αντίπαρο. Η συναλλαγή αυτή υπάγεται στον κανονικό συντελεστή 23%, παρότι η Αντίπαρος ανήκει στην κατηγορία των νησιών που υπάγονται στους χαμηλούς συντελεστές, καθώς το πρόσωπο που λαμβάνει τα αγαθά είναι ιδιώτης. Το ίδιο πρόσωπο-λήπτης των αγαθών διαθέτει, επίσης, ατομική επιχείρηση και αγοράζει αντίστοιχο μηχάνημα για τον εξοπλισμό των τουριστικών καταλυμάτων που διαθέτει στην Αντίπαρο από τον ίδιο πωλητή, ο οποίος το μεταφέρει σε αυτόν. H συναλλαγή αυτή υπάγεται στο συντελεστή 16%.
Οικοδομικά υλικά
Μάντρα οικοδομικών υλικών με έδρα τη Σκιάθο τιμολογεί επιχείρηση στη Σκόπελο για οικοδομικά υλικά, τα οποία, ωστόσο, αποστέλλει στον Αγ. Γεώργιο Ευβοίας κατ' εντολή του πελάτη. Η συναλλαγή αυτή υπάγεται στον κανονικό συντελεστή ΦΠΑ 23%. Η παροχή υπηρεσιών από υποκειμένους στο φόρο εγκατεστημένους αποκλειστικά σε κάποιο από τα ανωτέρω έξι νησιά δεν υπάγεται στους μειωμένους κατά 30% συντελεστές ΦΠΑ , ακόμη κι αν οι υπηρεσίες αυτές εκτελούνται υλικά σε νησί του Αιγαίου, για το οποίο εξακολουθεί να ισχύει η εν λόγω κατά 30% μείωση, δεδομένου ότι στην περίπτωση αυτή δεν πληρούται ο όρος της ύπαρξης μόνιμης εγκατάστασης σε νησί με μειωμένους κατά 30% συντελεστές ΦΠΑ, από την οποία να παρέχονται οι σχετικές υπηρεσίες.
Κατασκευές
Μηχανικός εγκατεστημένος στη Ρόδο παρέχει υπηρεσίες επιτόπιας επίβλεψης της ανέγερσης τουριστικών κατοικιών στην Κάρπαθο. Οι εν λόγω υπηρεσίες υπάγονται στο συντελεστή ΦΠΑ 23%. Ομοίως, δεν υπάγονται στους μειωμένους κατά 30% συντελεστές οι υπηρεσίες που παρέχονται από υποκειμένους εγκατεστημένους σε νησί όπου εφαρμόζονται οι μειωμένοι αυτοί συντελεστές, στην περίπτωση που οι εν λόγω υπηρεσίες εκτελούνται υλικά σε κάποιο από τα έξι ανωτέρω νησιά ή στη λοιπή ηπειρωτική ή νησιωτική Ελλάδα.
Αυξάνονται τα εισιτήρια στις συγκοινωνίες
Η αύξηση του ΦΠΑ από το 13% στο 23% αναμένεται να συμπαρασύρει και τις τιμές των εισιτηρίων στις συγκοινωνίες. Πρακτικά αυτό σημαίνει πως η τιμή του εισιτηρίου από το 1,20 ευρώ που είναι σήμερα, με την εφαρμογή του ΦΠΑ 23% θα αυξηθεί στο 1,30 ευρώ και του μειωμένου εισιτηρίου στο 0,65 ευρώ από 0,60 ευρώ. Ωστόσο ο αρμόδιος υπουργός Χρήστος Σπίρτζης τονίζει πως γίνονται προσπάθειες για να μην αυξηθεί η τιμή στην κάρτα απεριορίστων διαδρομών.
«Αυτό που προγραμματίζουμε είναι, επειδή θα αυξηθεί έτσι ή αλλιώς κατά 10% το εισιτήριο, επειδή ανέβηκε ο συντελεστής ΦΠΑ από το 13% στο 23%, να μπορέσουμε να κρατήσουμε χαμηλά τις κάρτες απεριορίστων διαδρομών που χρησιμοποιούν καθημερινά οι πολίτες που πηγαίνουν στις δουλειές με τα μέσα μεταφοράς και να επιβαρυνθεί λίγο περισσότερο το απλό εισιτήριο, το οποίο χρησιμοποιούν περιστασιακά τουρίστες ή άλλοι» δήλωσε χαρακτηριστικά ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών στον Βήμα Fm.
Παράλληλα κατηγόρησε την κυβέρνηση Σαμαρά πως φέρει ευθύνη για τα ελλείμματα στις συγκοινωνίες και σημείωσε ότι «οι δύο εβδομάδες δωρεάν μετακινήσεων για τους πολίτες -κατά την περίοδο των capital controls- στοίχισαν 10 εκατ. ευρώ, ενώ τα ελλείμματα στο σύνολό τους ήταν 50 εκατ. ευρώ από τη μείωση των εισιτηρίων εκείνη τη χρονιά», σημειώνοντας ότι «αν ήταν υγιές το σκηνικό στον ΟΑΣΑ και στις αστικές μεταφορές δεν θα είχαμε πρόβλημα με τις δύο εβδομάδες ή δύο μήνες».
Αναφερόμενος στις ιδιωτικοποιήσεις, ο κ. Σπίρτζης τόνισε πως «η ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, της ΕΔΙΣΥ (σ.σ. θηγατρική του ΟΣΕ) και των περιφερειακών αεροδρομίων που προβλέπονται μέσα στη συμφωνία δεν μας βρίσκουν σύμφωνους σε σχέση με το πώς πρέπει να γίνονται οι ιδιωτικοποιήσεις και η αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας στη χώρα μας, αλλά είναι δέσμευση της χώρας που πρέπει να τηρήσουμε, -και πρέπει να ολοκληρώσει αυτό το πρόγραμμα για να βγει από την κρίση μέσα στην επόμενη τριετία».