Παρουσιάζοντας πριν λίγο τις βασικές προβλέψεις του προσχεδίου Προϋπολογισμού ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών κ. Χρήστος Σταϊκούρας ανέφερε πως σε αυτό ενσωματώνεται η μείωση κατά 30% της έκτακτης εισφοράς αλληλεγγύης, η διατήρηση στο 13% του ΦΠΑ στην εστίαση, η μείωση κατά 30% του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης διατηρώντας τα διευρυμένα κριτήρια χορήγησης του επιδόματος, η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών, η βελτίωση του πλαισίου ρυθμίσεων ληξιπρόθεσμων φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων, αλλά και η ενίσχυση των εισοδημάτων των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας.
Τα δημοσιονομικά μεγέθη
Συγκεκριμένα, το προσχέδιο Προϋπολογισμού αναφέρει πως το πρωτογενές πλεόνασμα θα διαμορφωθεί από τα 3,6 δισ. ευρώ ή 2% του ΑΕΠ εφέτος, στα 5,4 δισ. ευρώ ή 2,9% του ΑΕΠ το 2015. Το έλλειμμα της Γενικής Κυβέρνησης, σύμφωνα με τη μεθοδολογία του Ευρωπαϊκού Συστήματος Λογαριασμών, εκτιμάται ότι θα περιορισθεί περαιτέρω από το 0,8% του ΑΕΠ το 2014, στο 0,2% του ΑΕΠ το 2015.
Τα καθαρά έσοδα του Κρατικού Προϋπολογισμού προβλέπεται να διαμορφωθούν στα 50,7 δισ. ευρώ, αυξημένα περίπου κατά 1 δισ. ευρώ έναντι του 2014. Συγκεκριμένα, οι άμεσοι φόροι αναμένεται να αυξηθούν από τα 21,33 δισ. ευρώ εφέτος, στα 22,14 δισ. ευρώ το 2015, ενώ οι έμμεσοι φόροι αναμένεται να αυξηθούν από τα 24,312 δισ. ευρώ στα 25,24 δισ. ευρώ. Συνολικά άμεσοι και έμμεσοι φόροι θα είναι το 2015 αυξημένοι κατά 1,735 δισ. ευρώ σε σχέση με φέτος.
Οι πρωτογενείς δαπάνες προβλέπεται να διαμορφωθούν στα 41,8 δισ. ευρώ, αυξημένες κατά 380 εκατ. ευρώ έναντι του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος, κυρίως λόγω της προβλεπόμενης καταβολής αυξημένων αποδοχών των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας, εν ενεργεία και συνταξιούχων.
Το ύψος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων προβλέπεται να διαμορφωθεί στα 6,4 δισ. ευρώ, όσο προβλέπονταν και στο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα.
Το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης προβλέπεται ότι θα διαμορφωθεί στα 316 δισ. ευρώ ή στο 168% του ΑΕΠ, μειωμένο κατά 7 ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ έναντι του 2014. Η μείωση αυτή οφείλεται, κυρίως, στην επίτευξη σημαντικού πρωτογενούς πλεονάσματος και στη μεγέθυνση της οικονομίας. Οι δαπάνες για τόκους χρέους της Κεντρικής Διοίκησης προβλέπονται να διαμορφωθούν στα 5,9 δισ. ευρώ, μειωμένες κατά 200 εκατ. ευρώ σε σχέση με το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα.
Ανάπτυξη 2,9%
Για το ΑΕΠ το προσχέδιο αναμένει αύξηση 2,9% το 2015, έναντι αύξηση 0,6% το 2014 σε ετήσια βάση. Η αύξηση προβλέπεται να προέλθει, κυρίως, από την ανάκαμψη της ιδιωτικής κατανάλωσης και την ενίσχυση των επενδύσεων και των εξαγωγών. Εκτιμάται ότι θετικές επιδράσεις θα έχουν η υλοποίηση των επενδυτικών σχεδίων από πόρους του ΕΣΠΑ, της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και του νεοσυσταθέντος Ελληνικού Επενδυτικού Ταμείου, η συνέχιση της διαδικασίας αποπληρωμής ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου προς τον ιδιωτικό τομέα, η περαιτέρω βελτίωση της ανταγωνιστικότητας και η ενίσχυση της εμπιστοσύνης στην Ελληνική οικονομία.
Θετικές επιδράσεις στην οικονομική δραστηριότητα, χωρίς να έχουν ακόμη ποσοτικά προσδιορισθεί, αναμένεται να έχουν η αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης λόγω της μείωσης του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης, η πλήρης απόδοση - σε ετήσια βάση - του μέτρου της μείωσης των ασφαλιστικών εισφορών που άρχισε να ισχύει από τα μέσα του 2014, η αύξηση της μεταφερόμενης επίδρασης του 2014 στο 2015 καθώς η εξέλιξη του ΑΕΠ στα 2 τελευταία τρίμηνα του 2014 αναμένεται θετική και η συνέχιση, βάσει των σημερινών ενδείξεων, της μεγάλης αύξησης του τουρισμού και το 2015.
Βέβαια, από την άλλη πλευρά, υπάρχουν υψηλοί και αυξημένοι κίνδυνοι και αβεβαιότητες που προέρχονται από το εξωτερικό περιβάλλον.
Το ισοζύγιο της Γενικής Κυβέρνησης προβλέπεται ισοσκελισμένο το 2015. Συγκεκριμένα, εκτιμάται δημοσιονομικό έλλειμμα 0,2% το 2015, από 0,8% το 2014 και 1,9% το 2013.
Αναφορικά με το ποσοστό ανεργίας αυτό προβλέπεται να μειωθεί σε εθνικολογιστική βάση, στο 22,5% του εργατικού δυναμικού το 2015, από 24,5% το 2014. Η δε απασχόληση προβλέπεται να αυξηθεί κατά 2,6%.
Οι βασικότεροι κίνδυνοι
Σύμφωνα με όσα δήλωσε ο κ. Σταϊκούρας δεν πρέπει να παραγνωρίζονται οι αβεβαιότητες και οι κίνδυνοι στην εκτέλεση του νέου Προυπολογισμού, οι οποίοι όπως τόνισε εντοπίζονται κυρίως στους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης και όχι στο Κράτος. Οι βασικότεροι κίνδυνοι σχετίζονται με:
-Τα μεγέθη του Προϋπολογισμού των νομικών προσώπων δημόσιου και ιδιωτικού δικαίου και των ΟΤΑ (Δήμοι και Περιφέρειες).
-Με την εισπραξιμότητα ασφαλιστικών εισφορών και με την υπέρβαση της συνταξιοδοτικής δαπάνης λόγω αυξημένου αριθμού νέων συνταξιούχων.
-Με την υπέρβαση δαπανών σε κατηγορίες παροχών ασθένειας που δεν εφαρμόζονται μηχανισμοί αυτόματης επιστροφής.