Του Γιωργου Κωνσταντινιδη*
Επειτα από πρόταση της Γερμανίδας καγκελαρίου Α. Μέρκελ στον Τούρκο πρωθυπουργό T. Eρντογάν συζητείται η δυνατότητα συγχώνευσης μεταξύ των αεροπορικών εταιρειών Lufthansa και Turkish Airlines. Οι δύο διεθνείς αερομεταφορείς της Γερμανίας και της Τουρκίας ενδέχεται να συνενώσουν τις δυνάμεις τους, δημιουργώντας έτσι τη δεύτερη μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία σε διεθνές επίπεδο.
Εκτός από τα προφανή οφέλη για τις δύο άμεσα εμπλεκόμενες χώρες, ποια μπορεί να είναι τα θετικά αποτελέσματα αυτής της ενδεχόμενης συγχώνευσης για την Ελλάδα, εν μέσω εγχώριας και διεθνούς οικονομικής κρίσης; Οι πτήσεις τύπου charter με προορισμό την Ελλάδα θα μπορούσαν να αυξηθούν π.χ. στο «Ελευθέριος Βενιζέλος» και σε άλλα αεροδρόμια της χώρας με αυξημένη πτητική κίνηση, όπως το «Μακεδονία» στη Θεσσαλονίκη, το αεροδρόμιο στην Πάτρα, στη Λάρισα, στο Ηράκλειο κτλ.
Αυτό θα συντελούσε στην αύξηση της επιβατικής κίνησης στην Ελλάδα και ειδικά σε συγκεκριμένες πόλεις, με αποτέλεσμα να αυξηθούν και τα έσοδα από την τουριστική τους κίνηση. Επιπλέον, αν μετά την άφιξη τουριστών και λοιπών επισκεπτών στα μεγάλα αεροδρόμια της Ελλάδας, οι αφιχθέντες μεταφέρονταν με μικρότερης χωρητικότητας αεροπλάνα στα ελληνικά νησιά, τότε τα αποτελέσματα διάχυσης της αυξημένης επιβατικής και τουριστικής κίνησης θα πολλαπλασιάζονταν για την Ελλάδα.
Τέτοιου είδους «ενέσεις» ρευστότητας, έστω και βραχυπρόθεσμης διάρκειας, κρίνονται αναγκαίες για την ελληνική οικονομία σε περίοδο κρίσης. Από την Ελλάδα απαιτείται η σύναψη συμφωνίας με τη νέα εταιρεία που θα προκύψει από τη συνένωση των δύο αερομεταφορέων, ώστε να συμπεριληφθεί και η Ελλάδα στους στρατηγικούς της σχεδιασμούς και στους προορισμούς υψηλής προτεραιότητας, όχι μόνο για την καλοκαιρινή περίοδο αλλά και για χειμερινό τουρισμό. Αρκεί να οργανωθεί κατάλληλα η τουριστική προβολή της Ελλάδας για το 2013 (θερινή και χειμερινή περίοδος), με έγκαιρο προγραμματισμό και στρατηγικούς χειρισμούς και έντονη διαφημιστική εκστρατεία στο Διαδίκτυο και κυρίως σε διεθνώς προσβάσιμες πλατφόρμες, όπως το You Tube, το Dailymotion κ.ά. καθώς και σε τηλεοπτικά και έντυπα μέσα, τα οποία βέβαια απαιτούν μεγαλύτερα κονδύλια από τον κρατικό προϋπολογισμό, αλλά απευθύνονται σε ευρύτατο κοινό και είναι άμεσα και ευκολότερα προσβάσιμα.
Παράλληλα, οι τουριστικές υποδομές της Ελλάδας πρέπει να βελτιωθούν ριζικά με ιδιωτικές επενδύσεις που χρειάζεται να γίνουν χωρίς γραφειοκρατικές αγκυλώσεις και με παροχή ισχυρών οικονομικών και επενδυτικών κινήτρων για να διευκολυνθούν οι ενδιαφερόμενοι Ελληνες και ξένοι επιχειρηματίες. Ενδεικτικά αναφέρω ότι θα ήταν μια πρώτη θετική εξέλιξη η αποτελεσματική και αποδοτική αξιοποίηση των αεροδρομίων, της ακτοπλοΐας και όλων των λιμανιών και μαρινών που διαθέτει η χώρα.
Βέβαια, επειδή διανύουμε περίοδο οικονομικής κρίσης και οι κρατικοί πόροι είναι περιορισμένοι, ωφέλιμο θα ήταν για τον τουριστικό κλάδο αλλά και γενικότερα για την οικονομία της χώρας μας να καλυτερεύσουν αρχικά οι υποδομές και η λειτουργία των βασικών αεροδρομίων, λιμανιών και μαρινών που παρουσιάζουν άλλωστε τη μεγαλύτερη κίνηση κατά την καλοκαιρινή περίοδο.
Αυτό θα αποτελούσε ένα έναυσμα για τη βελτίωση της ποιότητας και της ανταγωνιστικότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών και τελικά την προσέλκυση περισσότερων τουριστών, με συνέπεια την αύξηση των εσόδων από το τουριστικό συνάλλαγμα.
* Ο κ. Γ. Κωνσταντινίδης είναι οικονομολόγος, διδάκτωρ Παντείου Πανεπιστημίου.