Τι αλλάζει (πάλι) στις συμπληρωματικές δηλώσεις, τη νέα τουριστική κατοικία, τα τυχερά παιχνίδια και το στοίχημα στο διαδίκτυο, την περαίωση και το συνταξιοδοτικό
Ο Έλληνας πολίτης φαίνεται πως έχει συνηθίσει πλέον στις «αλλεπάλληλες» και «ριζοσπαστικές» αλλαγές που έρχονται καθημερινά στη ζωή του, ώστε τα όσα περιέχει το νέο πολυνομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή δεν τον ξαφνιάζουν.
Αλλαγές «για το καλό του» ακούει, αλλά οι μόνες αλλαγές που βλέπει είναι μάλλον αρνητικές για...
τον μέλλον του ίδιου και των παιδιών του.
Σε άλλη μια τέτοια αλλαγή λοιπόν, το υπουργείο Οικονομικών προχωράει σε σειρά μεταρρυθμίσεων με τελικό στόχο τη μείωση των δημοσίων δαπανών. Το νέο πολυνομοσχέδιο «ξηλώνει» παλιές πρακτικές και «ράβει» νέο «κουστουμάκι» μέτρων.
Ας δούμε τα σημαντικότερα από αυτά, με την περαίωση να έχει εξέχουσα θέση στις αιτίες… πονοκεφάλου του Έλληνα πολίτη…
Νέα περαίωση σε επαγγελματίες και επιχειρήσεις
Νέα περαίωση για εκατοντάδες χιλιάδες επαγγελματίες και επιχειρήσεις που δεν είχαν υπαχθεί σ’ αυτήν το 2010 για τις ανέλεγκτες φορολογικές υποθέσεις τους της προηγούμενης δεκαετίας, καθώς και για όσους είχαν εξαιρεθεί από αυτήν (δηλαδή φορολογούμενους με ακίνητη περιουσία αντικειμενικής αξίας άνω των 400.000 ευρώ και μεγάλες επιχειρήσεις) προβλέπει το πολυνομοσχέδιο που κατατέθηκε σήμερα στη Βουλή.
Στις διατάξεις του περιλαμβάνονται ακόμη ρυθμίσεις που αφορούν την αξιοποίηση από το δημόσιο ιδιωτικών ελεγκτικών εταιριών για τους ελέγχους φορολογούμενων με χρέη στο δημόσιο.
Ακόμη προβλέπεται αυτόματη αποστολή εκκαθαριστικών σημειωμάτων για καταβολή φόρου σε όσους φορολογούμενους οι ηλεκτρονικές διασταυρώσεις της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων του υπουργείου Οικονομικών δείχνουν αποκλίσεις μεταξύ των φορολογικών τους δηλώσεων και των πραγματικών φορολογικών στοιχείων τους (εισοδήματα, περιουσιακά στοιχεία κ.α.).
Σε ότι αφορά την περαίωση, στο νομοσχέδιο διευκρινίζεται ότι θα μπορούν πλέον να υπαχθούν και οι φορολογούμενοι με ακίνητη περιουσία άνω των 400.000 ευρώ (αντικειμενικής αξίας) όπως και οι επιχειρήσεις με ετήσιο τζίρο πάνω από 20 εκατ. ευρώ και μέχρι 40 εκατ. ευρώ.
Όπως σημειώνεται η επίλυση των φορολογικών διαφορών ενεργείται πριν από την έναρξη του ελέγχου με την αποδοχή από τον υπόχρεο του εκκαθαριστικού σημειώματος εντός 5 ημερών από την αποστολή του. Το ίδιο εκκαθαριστικό σημείωμα θα μπορεί να υποβάλλει και μόνος του ο φορολογούμενος έως τις 31 Οκτωβρίου 2011, διευκρινίζεται χαρακτηριστικά.
Επίσης το νομοσχέδιο προβλέπει ότι με απόφαση του υπουργού Οικονομικών και προκειμένου να εντοπίζονται τα περιουσιακά στοιχεία των υπόχρεων ή συνυπόχρεων προσώπων, μπορεί να ανατίθεται η έρευνα σε ελεγκτικές εταιρίες ή δικηγορικά γραφεία ή κοινοπραξίες τους. Στο νομοσχέδιο, μεταξύ άλλων, προβλέπεται και η παράταση ως 31-12-2012 της παραγραφής των φορολογικών υποθέσεων που θα παραγράφονταν την 31-12-2011.
Δυνατότητα για εκ νέου υποβολή δήλωσης
Δεύτερη ευκαιρία σε όσους δεν είχαν υποβάλει στο παρελθόν φορολογικές δηλώσεις ή οι δηλώσεις που είχαν υποβάλει στην εφορία ήταν ανακριβείς, να υποβάλουν τώρα αρχικές ή συμπληρωματικές δηλώσεις καταβάλλοντας από 3% έως 10% πρόσθετο φόρο, χωρίς άλλα πρόστιμα δίνειm το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών.
Εκτός από τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος, στην ρύθμιση αυτή, εντάσσονται δηλώσεις ΦΠΑ, δηλώσεις για αυτοτελώς φορολογούμενα εισοδήματα, δηλώσεις που αφορούν όλες τις φορολογίες ακινήτων (φόρους υπεραξίας, μεταβίβασης ή αυτομάτου υπερτιμήματος ή τέλος συναλλαγής ακινήτων, κληρονομιών, δωρεών, γονικών παροχών και κάθε είδους φόρο ή τέλος). Στις περιπτώσεις που θα υποβάλλεται αρχική ή συμπληρωματική δήλωση θα καταβάλλεται πρόσθετος φόρος 10% αν η φορολογική υποχρέωση γεννήθηκε μέχρι 31.12.2009 και 3% από 1.1.2010 και μετά. Αν η καταβολή του φόρου γίνεται εφάπαξ δεν θα υπολογίζεται πρόσθετος φόρος.
Στο νομοσχέδιο σημειώνεται ότι τη δυνατότητα υποβολής των δηλώσεων αυτών θα έχουν οι φορολογούμενοι μέχρι το τέλος του μεθεπόμενου μήνα από την έναρξη ισχύος του νόμου. Δηλαδή έως το τέλος Σεπτεμβρίου.
Με άλλη διάταξη του νομοσχεδίου παρέχονται κίνητρα στους ιδιοκτήτες σκαφών αναψυχής που τα έχουν δηλώσει παρανόμως ως επαγγελματικά για να αποφύγουν την πληρωμή φόρων (ΦΠΑ και ΕΦΚ) να τα δηλώσουν στο όνομά τους. Ειδικότερα δεν θα καταλογίζονται τέλη εκπρόθεσμης καταβολής προστίμων, εφόσον υποβληθεί αίτηση υπαγωγής μέχρι 30/9/2011 και εξοφληθεί εντός διμήνου ο ΦΠΑ του σκάφους και οι φόροι από καύσιμα, λιπαντικά και λοιπά εφόδια. Όπως διευκρινίζεται, με την υπαγωγή στη ρύθμιση δεν ασκείται ποινική δίωξη.
Σύνθετη η νέα τουριστική κατοικία
Την τουριστική κατοικία με τη μορφή σύνθετων τουριστικών καταλυμάτων (mixed use resorts), ως νέων τουριστικών προϊόντων ξενοδοχειακού χαρακτήρα, ανθεκτικών σε περιόδους ύφεσης, που θα βοηθήσουν στην προσέλκυση επενδύσεων, στην αναδιάρθρωση του εγχώριου τουρισμού για την παραγωγή πλούτου και θα συμβάλλουν στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, εισάγει το σχέδιο νόμου με τίτλο «Ρυθμίσεις για την Ανάπτυξη και τη Δημοσιονομική Εξυγίανση» των υπουργείων Οικονομικών, Πολιτισμού και Τουρισμού και Εργασίας & Κοινωνικής Ασφάλισης.
Συγκεκριμένα στο νομοσχέδιο, στον ορισμό περί σύνθετων τουριστικών καταλυμάτων, ξεκαθαρίζεται το μέγιστο ποσοστό των δυνάμενων να μεταβιβασθούν ή εκμισθωθούν μακροχρονίως, τμημάτων του σύνθετου τουριστικού καταλύματος, και το κανονιστικό πλαίσιο που διέπει τις υποχρεώσεις και τα δικαιώματα των συνιδιοκτητών, αλλά και τη λειτουργία του όλου συγκροτήματος.
Επίσης, ξεκαθαρίζεται, ειδικώς για τα σύνθετα τουριστικά καταλύματα, το πολεοδομικό καθεστώς που τα διέπει, καθώς και ότι ο συντελεστής δόμησης είναι ενιαίος για το σύνολο του σύνθετου τουριστικού καταλύματος και αρκετά μικρότερος (0,15) από αυτόν που ισχύει σήμερα για τις τουριστικές εγκαταστάσεις εκτός σχεδίου (0,20).
Μειώνεται επίσης η εξάρτηση από την κυμαινόμενη οικονομική συγκυρία, αφού η επένδυση σε ένα συγκεκριμένο τουριστικό κατάλυμα γίνεται εφάπαξ (σε περιόδους διαθέσιμου εισοδήματος) και η διάθεση απόσβεσής της ενθαρρύνει τις μετακινήσεις προς αυτήν ακόμα και υπό συνθήκες συρρίκνωσης του διαθέσιμου εισοδήματος. Στόχος των προτεινόμενων ρυθμίσεων είναι η εξασφάλιση σημαντικής και επαναλαμβανόμενης εισροής κεφαλαίων από άμεσες ξένες επενδύσεις αλλά και η ενίσχυση της δραστηριότητας των εγχώριων παραγωγικών κλάδων.
Επίσης, τα σύνθετα τουριστικά καταλύματα καθιστούν πολύ πιο δύσκολη την αυθαίρετη δόμηση, λόγω των μεγαλύτερων περιθωρίων ελέγχου στις μεγάλες αναπτύξεις και δίνουν και την ευκαιρία για την ανάδειξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.
Στο νομοσχέδιο προβλέπεται ακόμα η επιβολή ειδικού τέλους επιβάρυνσης του περιβάλλοντος, η οποία προκαλείται από την εγκατάλειψη υφιστάμενων εντός ή εκτός σχεδίου παλαιών τουριστικών καταλυμάτων. Τα ποσά αυτά θα αποδίδονται στο Πράσινο Ταμείο και θα διατίθενται για προγράμματα και δράσεις περιβαλλοντικής αποκατάστασης και προστασίας χώρων με ιδιαίτερη πολιτιστική, τουριστική και ιστορική σημασία.
Η οριοθέτηση των Περιοχών Ολοκληρωμένης Τουριστικής Ανάπτυξης (Π.Ο.Τ.Α.) θα γίνεται πλέον με προεδρικό διάταγμα, το περιεχόμενο του οποίου προσδιορίζεται με σαφήνεια στο νόμο, ενώ παραλλήλως προβλέπεται ότι ο καθορισμός περιοχής ως Π.Ο.Τ.Α. πρέπει να αποτελεί οπωσδήποτε αντικείμενο προηγούμενης Στρατηγικής Περιβαλλοντικής Εκτίμησης (Σ.Π.Ε.).
Όσον αφορά στην αδειοδοτική διαδικασία των τουριστικών επενδύσεων, οι ρυθμίσεις για την επίσπευσή της ολοκληρώνονται με τρεις σημαντικές θεσμικές ρυθμίσεις που εμπεριέχονται στα άρθρα 5 και 6:
α) την ίδρυση Ειδικής Υπηρεσίας Προώθησης Τουριστικών Επενδύσεων στον ΕΟΤ, που θα λειτουργεί ως «υπηρεσία μιας στάσεως» για τη διευκόλυνση των τουριστικών επενδύσεων,
β) την ίδρυση αυτοτελούς πολεοδομικού γραφείου στον ΕΟΤ, το οποίο θα επιλαμβάνεται της έκδοσης και αναθεώρησης των οικοδομικών αδειών για τις μεγάλες ή σύνθετες τουριστικές επενδύσεις και
γ) τη σύσταση Κεντρικής Συντονιστικής Ομάδας για τις τουριστικές επενδύσεις με εκπροσώπους των υπουργείων Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής και Πολιτισμού και Τουρισμού.
Στο νομοσχέδιο αντιμετωπίζονται θέματα εφαρμογής του ισχύοντος Ειδικού Χωροταξικού Πλαισίου για τον Τουρισμό ενώ με τις παραγράφους 7 έως και 10 του άρθρου 7 ρυθμίζονται θέματα που αφορούν την τακτοποίηση θεμάτων για τα ακίνητα της ΕΤΑ, προκειμένου να επιταχυνθούν οι διαδικασίες αξιοποίησης με στόχο την προσέλκυση επενδυτικού ενδιαφέροντος που θα αναβαθμίσει το τουριστικό προϊόν της χώρας συμβάλλοντας αποφασιστικά στην ανάπτυξη και την απασχόληση.
Το πλαίσιο διεξαγωγής τυχερών παιγνίων και στοιχήματος μέσω Διαδικτύου
Άδειες για 35.000 παιγνιομηχανήματα σε όλη τη χώρα και 15- 20 άδειες, μέσω διεθνούς πλειοδοτικού διαγωνισμού, για τη διεξαγωγή τυχερών παιγνίων και στοιχήματος μέσω διαδικτύου, θα χορηγήσει το Δημόσιο, στο πλαίσιο της ρύθμισης της αγοράς των τυχερών παιχνιδιών στην Ελλάδα. Αυτό προβλέπεται στις διατάξεις του πολυνομοσχεδίου για τα τυχερά παιχνίδια, οι οποίες κατατέθηκαν εκ νέου στη Βουλή, μετά τις τροποποιήσεις που επέφερε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Από την εφαρμογή των ρυθμίσεων, το Δημόσιο προσδοκά έσοδα ύψους 30% επί των μικτών κερδών για όλα τα τυχερά παίγνια που διεξάγονται με παιγνιομηχανήματα ή μέσω του διαδικτύου. Το ποσοστό αυτό θα αποδίδεται στο δημόσιο κάθε τρίμηνο, ενώ, τουλάχιστον 20% των εσόδων αυτών θα διατίθενται σε κοινωνικές πολιτικές (άτομα με αναπηρίες, καταπολέμηση της ανεργίας, απεξάρτηση από τα παίγνια κ.α.), καθώς και για τον πολιτισμό και τον αθλητισμό. Επίσης, ποσοστό του ποσού αυτού θα αποδίδεται στους ΟΤΑ Α΄ και Β΄ βαθμού.
Παράλληλα, τα κέρδη των επιχειρήσεων διεξαγωγής και εκμετάλλευσης παιγνίων φορολογούνται σύμφωνα με τις γενικές διατάξεις της φορολογίας εισοδήματος. Τα κέρδη των παικτών θα φορολογούνται με 10% και ο φόρος αυτός θα παρακρατείται και αποδίδεται στο Δημόσιο κάθε μήνα από τους κατόχους των αδειών.
Ειδικότερα για τα παιγνιομηχανήματα - η άδεια για τα οποία θα ισχύει για 10 έτη από τη χορήγησή της- προβλέπεται ότι από τις συνολικά 35.000 άδειες, οι 15.000 άδειες θα δοθούν στον ΟΠΑΠ, για εκμετάλλευση αποκλειστικά σε πρακτορεία του, και 1.500 άδειες θα διατεθούν για εκμετάλλευση σε πρακτορεία του ΟΔΙΕ.
Για τη χορήγηση των 15-20 αδειών για τα τυχερά παιχνίδια και το στοίχημα μέσω διαδικτύου, οι οποίες θα έχουν πενταετή διάρκεια, θα γίνει διεθνής πλειοδοτικός διαγωνισμός. Ο κάτοχος μιας τέτοιας άδειας, θα έχει τη δυνατότητα αίτησης για επέκτασή της με τους ίδιους όρους και με νέο τίμημα, ένα χρόνο πριν από τη λήξη της.
Δικαίωμα συμμετοχής στον διαγωνισμό θα έχουν μόνο κεφαλαιουχικές εταιρίες με καταβεβλημένο κεφάλαιο 200.000 ευρώ και αφού έχουν προηγουμένως καταθέσει εγγυητική επιστολή ύψους 100.000 ευρώ από τράπεζα.
Απαγορεύεται το στοίχημα μέσω διαδικτύου σε χρηματοπιστωτικά μέσα διακινούμενα στο Χρηματιστήριο Αθηνών. Τα ποσά του στοιχήματος πρέπει να διακινούνται αποκλειστικά μέσω πιστωτικών ιδρυμάτων ή ιδρυμάτων πληρωμών που είναι εγκατεστημένα και λειτουργούν νόμιμα στην Ελλάδα (π.χ. πιστωτικές κάρτες, προπληρωμένες ή μη). Προβλέπονται ειδικές διατάξεις και για τη διεξαγωγή τυχερών παιγνίων από ραδιοτηλεοπτικά μέσα, για την οποία θα απαιτείται, εκτός των άλλων, και η σύμφωνη γνώμη του ΕΣΡ.
Τα κέρδη στους παίκτες πρέπει να είναι κατ’ ελάχιστο στο 80% των ποσών που παίζονται. Προβλέπεται, επίσης, περιορισμένη δυνατότητα τζακ ποτ, μόνο με απόφαση του υπουργού Οικονομικών, καθώς και η άμεση απόδοση των κερδών στο λογαριασμό του παίκτη.
Στα τυχερά παιχνίδια θα έχουν δικαίωμα συμμετοχής μόνον όσοι έχουν συμπληρώσει το 21ο έτος της ηλικίας τους, ενώ το ίδιο όριο ηλικίας θα ισχύσει και στα καζίνο. Το κόστος συμμετοχής κάθε παίκτη καθορίζεται από 0,10 έως 2 ευρώ, ώστε να παραμένουν τα παιζόμενα ποσά και τα κέρδη σε ανεκτά επίπεδα. Η πληρωμή του ποσού της συμμετοχής γίνεται είτε με την εισαγωγή χρήματος στα παιγνιομηχανήματα, είτε με την επανεπένδυση μονάδων κέρδους, είτε με τη χρήση προπληρωμένης κάρτας, με τρόπο που να εξασφαλίζεται η ταυτοποίηση του παίκτη. Η παροχή πίστωσης ή έκπτωσης στους παίκτες απαγορεύονται απολύτως, με στόχο την προστασία των παικτών από υπερβολική στοιχηματική δραστηριότητα και τη συγκράτηση των παιζόμενων ποσών σε λογικά επίπεδα.
Απαγορεύεται, επίσης, το μέγιστο ποσό που μπορεί να χάσει ο παίκτης να υπερβαίνει το χρηματικό ποσό συμμετοχής του στο τυχερό παιχνίδι.
Ο παίκτης πρέπει να έχει ατομική κάρτα, μέσω της οποίας θα εξακριβώνονται η ηλικία, ο ΑΦΜ, οι χρηματικές ροές, ο χρόνος συμμετοχής, τα ενδεχόμενα μέγιστα ποσά ανά ημέρα ή μήνα και όλα τα αναγκαία στοιχεία αυτοπροστασίας των παικτών. Παράλληλα, θα διευκολύνεται ό έλεγχος των αδειούχων και των παρόχων.
Στις διατάξεις προβλέπονται και υψηλά πρόστιμα και ποινικές κυρώσεις για τους παραβάτες. Οι διοικητικές κυρώσεις θα κυμαίνονται από 1.000 έως 2 εκατ. ευρώ, χωρίς το δικαίωμα αναστολής σε περίπτωση προσφυγής. Παράλληλα, προβλέπεται και η σφράγιση του καταστήματος σε περιπτώσεις απουσίας της απαιτούμενης άδειας ή πιστοποίησης. Στις ποινικές κυρώσεις, προβλέπεται ποινή φυλάκισης τουλάχιστον τριών ετών και χρηματική ποινή από 200.000 έως 500.000 ευρώ, ενώ, ο τεχνικός εξοπλισμός και τα παιγνιομηχανήματα που χρησιμοποιήθηκαν κατάσχονται, και, μετά την έκδοση αμετάκλητης απόφασης, περιέρχονται στην κυριότητα του Δημοσίου.
Διορθωτικές ρυθμίσεις στο συνταξιοδοτικό
Διορθωτικές ρυθμίσεις και σε ορισμένες περιπτώσεις βελτιώσεις στο συνταξιοδοτικό των υπαλλήλων του Δημοσίου και του ευρύτερου Δημοσίου Τομέα επιφέρει το πολυνομοσχέδιο για την ανάπτυξη και την δημοσιονομική εξυγίανση που κατατέθηκε απόψε στη Βουλή από το Υπουργείο Οικονομικών. Με τις διατάξεις του πολυνομοσχεδίου, επιχειρείται, η εναρμόνιση με τις συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις του ιδιωτικού τομέα, η αποκατάσταση ανισοτήτων και η ρύθμιση επιμέρους θεμάτων και εκκρεμοτήτων που προκαλούσαν δυσλειτουργίες.
Οι σημαντικότερες ρυθμίσεις, αφορούν τις συντάξεις των στρατιωτικών, των επιζώντων συζύγων και των διαζευγμένων, καθώς και των υπαλλήλων που μετατάσσονται.
Συγκεκριμένα, εξισώνονται ως προς το δικαίωμα σύνταξης οι υπάλληλοι του Δημοσίου οι οποίοι έχουν ασφαλισθεί από την 1/1/1993 με εκείνους που έχουν ασφαλισθεί από τις 31/12/1992 και μετά.
Οι ασφαλισμένοι αυτής της κατηγορίας οι οποίοι θεμελιώνουν συνταξιοδοτικό δικαίωμα από 1/1/2013 και μετά, θα λαμβάνουν σύνταξη με τη συμπλήρωση του 60ού έτους της ηλικίας τους υπό την προϋπόθεση ότι έχουν συμπληρώσει 40 ετών πλήρους πραγματικής συντάξιμης υπηρεσίας.
Επίσης, σε όσους έχουν ασφαλισθεί για πρώτη φορά από 1.1.1993 και μετά, επεκτείνονται οι ευνοϊκές διατάξεις που ισχύουν για τους βαριά αναπήρους (τυφλοί, τετραπληγικοί, νεφροπαθείς κ.λ.π) και οι οποίες προβλέπουν τη δυνατότητα συνταξιοδότησης με τη συμπλήρωση 15 ετών υπηρεσίας, ανεξαρτήτως ορίου ηλικίας, ενώ ο υπολογισμός της σύνταξής τους θα γίνεται με βάση τα 35 έτη υπηρεσίας.
Το καθεστώς της συνταξιοδότησης των διαζευγμένων, εξομοιώνεται με το αντίστοιχο του ιδιωτικού τομέα και καθίστανται ευνοϊκότεροι οι όροι χορήγησης της σύνταξης από τους φορείς κύριας ασφάλισης και το Δημόσιο.
Με τις αλλαγές αυτές, οι διαζευγμένοι θα μπορούν να λάβουν πλην της κύριας και επικουρική σύνταξη, λόγω θανάτου των πρώην συζύγων τους, ενώ δεν απαιτείται πλέον 15ετής διάρκεια του έγγαμου βίου αλλά 10ετής, μέχρι τη λύση του γάμου με αμετάκλητη δικαστική απόφαση.
Αυξάνεται το προβλεπόμενο όριο εισοδήματος που μπορεί να πάρει ο διαζευγμένος, λόγω θανάτου του πρώην συζύγου το οποίο δεν θα πρέπει να υπερβαίνει το διπλάσιο του ποσού των ετήσιων συντάξεων που καταβάλλονται από τον Ο.Γ.Α. στους ανασφάλιστους υπερήλικες.
Ακόμη, διαφοροποιείται το ποσοστό της σύνταξης που λαμβάνει ο διαζευγμένος, και τα ποσοστά σύνταξης κλιμακώνονται ανάλογα με τη διάρκεια του έγγαμου βίου. Σήμερα, ο επιζών σύζυγος δικαιούται το 70% της σύνταξης λόγο θανάτου και ο διαζευγμένος το 30%. Σε περίπτωση που ο έγγαμος βίος είχε διαρκέσει 25 έτη και άνω, το δικαιούμενα ποσοστά καθορίζονται σε 60% και 40% αντίστοιχα. Με την προτεινόμενη ρύθμιση, εφόσον ο γάμος έχει διαρκέσει 10 έτη, ο επιζών σύζυγος λαμβάνει το 75% της σύνταξης θανάτου και ο διαζευγμένος το 25%. Για κάθε επιπλέον έτος έγγαμου βίου το ποσοστό σύνταξης που δικαιούται ο επιζών σύζυγος, μειώνεται κατά 1%, ενώ αυξάνεται αντίστοιχα το ποσοστό που δικαιούται ο διαζευγμένος. Έτσι, εάν για παράδειγμα, ο έγγαμος βίος έχει διαρκέσει 28 έτη, ο επιζών σύζυγος δικαιούται το 57% της σύνταξης θανάτου και ο διαζευγμένος το 43%. Σε περίπτωση που ο έγγαμος βίος έχει διαρκέσει πέραν των 35 ετών, το δικαιούμενο ποσοστό επιμερίζεται κατά 50% στον επιζώντα σύζυγο και 50% στον διαζευγμένο. Σε περίπτωση που δεν υπάρχει επιζών σύζυγος ο διαζευγμένος δικαιούται τα ίδια ποσοστά.
Μειώνεται η σύνταξη που δικαιούται ο επιζών σύζυγος, με την εισαγωγή των παραμέτρων της διαφοράς ηλικίας μεταξύ των συζύγων και της διάρκειας του εγγάμου βίου τους.
Οι άγαμες ή διαζευγμένες θυγατέρες, ασφαλισμένων του Δημοσίου, η καταβολή της σύνταξης των οποίων αναστέλλεται, διατηρούν την υγειονομική περίθαλψη του Δημοσίου, υπό την προϋπόθεση ότι δεν έχουν δικαίωμα υγειονομικής περίθαλψης από άλλο φορέα και εφόσον καταβάλλουν οι ίδιες τις σχετικές κρατήσεις.
Για τους στρατιωτικούς, γίνεται σταδιακά και σε βάθος 5ετίας η αύξηση από 18 ή 20 κατά περίπτωση, σε 25, τα έτη υπηρεσίας μετά τη συμπλήρωση των οποίων, μπορούσε να διπλασιαστεί ο χρόνος υπηρεσίας των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας, που τελούν σε κατάσταση πτητικής ή καταδυτικής ενέργειας κ.λ.π.
Ορίζεται ότι κατ’ εξαίρεση στην περίπτωση που η σύνταξη προσαυξάνεται με πτητικά κ.λ.π. εξάμηνα, το ποσό της μηνιαίας σύνταξης μπορεί να υπερβαίνει το μηνιαίο συντάξιμο μισθό.
Επεκτείνεται και στους στρατιωτικούς οι οποίοι έχουν ασφαλισθεί για πρώτη φορά από 1.1.1993 και μετά, η δυνατότητα να αναγνωρίζουν με την καταβολή των προβλεπομένων ασφαλιστικών εισφορών, τον ελάχιστο χρόνο σπουδών για την απόκτηση πτυχίου Ανωτάτου Εκπαιδευτικού Ιδρύματος.
Ακόμη, οι στρατιωτικοί που έχουν ασφαλισθεί για πρώτη φορά από 1.1.1993 και μετά, και είναι ασφαλισμένοι υποχρεωτικά, λόγω της ιδιότητάς τους, στο Ενιαίο Ταμείο Ανεξάρτητα Απασχολουμένων (Μηχανικοί, γιατροί κ.λπ.), μπορούν να ασφαλίζονται και στο Δημόσιο κατόπιν επιλογής τους.
Επίσης, καταργούνται οι διατάξεις με τις οποίες προβλεπόταν η αναστολή της σύνταξης των γιατρών Ε.Σ.Υ. εφόσον αυτοί μετά τη συνταξιοδότησή τους ασκούν το επάγγελμα του γιατρού. Οι διατάξεις αυτές είχαν κριθεί αντισυνταγματικές από το Ελεγκτικό Συνέδριο.
Οι υπάλληλοι κρατικών Ν.Π.Ι.Δ. και δημοσίων επιχειρήσεων ή άλλων επιχειρήσεων τη διοίκηση των οποίων ορίζει άμεσα ή έμμεσα το Δημόσιο με διοικητική πράξη ή ως μέτοχος, καθώς και σε υπαλλήλους λοιπών Ν.Π.Ι.Δ. που μετατάσσονται ή μεταφέρονται ή εντάσσονται σε φορείς που διέπονται από διαφορετικό ασφαλιστικό - συνταξιοδοτικό καθεστώς από αυτό στο οποίο υπάγονταν μέχρι τη μετάταξη, τη μεταφορά ή την ένταξή τους, μπορούν να διατηρήσουν, κατόπιν επιλογής τους, το ασφαλιστικό - συνταξιοδοτικό καθεστώς κύριας, επικουρικής ασφάλισης, πρόνοιας και υγειονομικής περίθαλψης που είχαν στον φορέα από τον οποίο προέρχονται.
Ειδικότερα για το πλεονάζον προσωπικό του ΟΣΕ και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ καθώς και των εταιριών ΕΘΕΛ, ΗΛΠΑΠ, ΑΜΕΛ, ΗΣΑΠ και ΤΡΑΜ που μεταφέρεται ή μετατάσσεται προβλέπεται, ότι εξακολουθεί να διέπεται από το ασφαλιστικό - συνταξιοδοτικό καθεστώς κύριας, επικουρικής ασφάλισης, πρόνοιας και υγειονομικής περίθαλψης στο οποίο υπαγόταν πριν από μεταφορά ή τη μετάταξή του.
Εναρμονίζονται τα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης με εκείνα του ιδιωτικού τομέα για όσους έχουν συμπληρώσει κατά την 31-12-2010 15ετή πραγματική συντάξιμη υπηρεσία και το 65ο έτος της ηλικίας και προκειμένου για γυναίκες υπαλλήλους το 60ο έτος.
Ήδη με τις διατάξεις του νέου ασφαλιστικού νόμου, το όριο ηλικίας των γυναικών υπαλλήλων (το 60ο), έχει αυξηθεί από 1-1-2011 στο 65ο.
Ορίζεται ότι το ποσό της σύνταξής ή το άθροισμα των ακαθάριστων ποσών συντάξεων συνταξιούχων του Δημοσίου που λαμβάνουν και άλλη σύνταξη από το Δημόσιο ή από οποιονδήποτε ασφαλιστικό φορέα κύριας ή επικουρικής ασφάλισης, δεν μπορεί να υπερβαίνει το ακαθάριστο ποσό των μηνιαίων αποδοχών του Προέδρου του Αρείου Πάγου με 35 χρόνια υπηρεσίας. Το ίδιο ισχύει και για τους δικαστικούς λειτουργούς, όπως οι αποδοχές αυτές ισχύουν σήμερα.