Καλώς ήλθατε-Welcome-welkom-mirë se vini- welkomma- ahlan wa sahlan- bari galoust- xos gelmissiniz -i bisimila - akwaba - ongi etorri - Шчыра запрашаем - swagata - amrehba sisswène - ani kié - dobro došli - degemer mad - добре дошъл - kyo tzo pa eit - benvinguts - bonavinuta - dobrodošli - vítejte - velkommen - welkom - bonvenon - tere tulemast -gabitê - vælkomin - tervetuloa - welkom - bienvenue - wolkom - binvignut - benvido -herzlich willkommen - eguahé porá - mikouabô - bienvéni - baroukh haba / brouha aba-a - swaagat / aap ka swaagat hein - üdvözlöm - velkomin - nnoo / i biala - selamat datang -fáilte - benvenuto - yôkoso - amrehva ysswène / l'aaslama - chum reap suor (formal) / suor sdei (casual) -murakaza neza - 환영합니다 - nodé - bi xer hati - gnindi ton hap - gratus mihi venis - laipni lūdzam -

Δευτέρα 19 Δεκεμβρίου 2011

Ευρώ ή Δραχμή;

Τον τελευταίο καιρό αρκετοί οικονομολόγοι, νεοκλασικοί, κεϋνσιανοί και μαρξιστές, έχουν συμμετάσχει στην συζήτηση σχετικά με την επιστροφή της Ελλάδας στην δραχμή ή την παραμονή στο ευρώ. Βέβαια σε αυτήν την συζήτηση έχουν πάρει μέρος και πολιτικοί, αλλά αυτό δεν μας αφορά ως οικονομολόγους επιστήμονες και ακαδημαϊκούς.

Θεωρώ ότι ο ακαδημαϊκός επιστήμονας όταν μιλά με την ιδιότητα του επιστήμονα πρέπει να μιλά ΜΟΝΟ υπό το πρίσμα της επιστήμης του. Δηλαδή, οι απόψεις που εκφράζει πρέπει να στηρίζονται αποκλειστικά πάνω στην οικονομική θεωρία. Ως πολίτης ασφαλώς και έχει δικαίωμα να εκφράζεται όπως θέλει. Στην περίπτωση όμως εκείνη δεν πρέπει να χρησιμοποιεί τον τίτλο του ακαδημαϊκού αλλά τον τίτλο του πολίτη.
Το βασικό επιχείρημα των υποστηρικτών της επιστροφής στην δραχμή είναι ότι η χώρα θα κερδίσει ανταγωνιστικότητα και θα ανακάμψει οικονομικά. Μερικοί μαρξιστές επεκτείνουν και αναφέρονται σε αποχώρηση από την ΕΕ, κρατικοποίηση της παραγωγής και των τραπεζών, απαγόρευση της κίνησης των κεφαλαίων και επιβολή τιμών από το κράτος.

Εδώ θα αναφερθώ μονό στην επίδραση στην ανταγωνιστικότητα.


1. Ο όρος ανταγωνιστικότητα δεν υπάρχει σε καμία οικονομική θεωρία.
Είναι πολιτικός όρος που εισήγαγε στην πολιτική ατζέντα ο Μπιλ Κλίντον. Στο διεθνές εμπόριο δεν ανταγωνίζονται κράτη μεταξύ τους αλλά επιχειρήσεις. Για παράδειγμα σήμερα που η Ελλάδα κατηγορείται για έλλειψη ανταγωνιστικότητα υπάρχουν επιχειρήσεις που εξάγουν ακόμη και προϊόντα υψηλής τεχνολογία. Συνεπώς, ο όρος «ανταγωνιστικότητα» κρύβει παγίδες. Προσοχή λοιπόν πως χρησιμοποιείται.

2. Όλοι αυτοί οι ακαδημαϊκοί οικονομολόγοι που προτείνουν την επιστροφή στην δραχμή για να κάνουμε φθηνότερες τις εξαγωγές προφανώς είτε δεν θυμούνται τι διδάσκουν στους φοιτητές τους για την θεωρία του διεθνούς εμπορίου είτε δεν πιστεύουν τις θεωρίες που διδάσκουν.
Εξηγούμαι: Σε καμιά θεωρία του διεθνούς εμπορίου, από τον Άνταμ Σμιθ, Ρικαρντο, τον Μιλλ, τον Μαρξ, τους Hecksher-Ohlin, και Stolper-Samuelson, η συναλλαγματική ισοτιμία δεν παίζει ρόλο. Η συναλλαγματική ισοτιμία εισέρχεται στην οικονομική ανάλυση μέσω του ισοζυγίου πληρωμών για να διορθώσει βραχυπρόθεσμες ανισορροπίες. Η δομή του εμπορίου της χώρας δεν επηρεάζεται από την τιμή συναλλάγματος, άρα το νόμισμα. Αλλιώς, η Ιαπωνία και η Γερμανία, οι οποίες βλέπουν τα νομίσματα τους επί δεκαετίες να ανατιμώνται έναντι των άλλων νομισμάτων, θα έπρεπε να είχαν καταρρεύσει εμπορικά. Επίσης ποιες ήταν οι εξαγωγικές επιδόσεις της Ελλάδας επί δραχμής με την διαρκή διολίσθηση και τις δύο υποτιμήσεις; Να σημειώσω ότι μερικοί οικονομολόγοι θεωρούν ότι τα προβλήματα από το νέο νόμισμα θα είναι μόνο βραχυχρόνια ενώ μακροχρόνια θα ισορροπήσει η κατάσταση!

3. Όσον αφορά το θέμα της οικονομικής ανάπτυξης, επίσης σε καμιά θεωρία (νεοκλασική και μαρξιστική) της οικονομικής μεγέθυνσης δεν παίζει ρόλο το χρήμα (ευρώ δολάριο, δραχμή ή οιοδήποτε άλλο). Σε όλες τις θεωρίες οι βασικοί παράγοντες είναι η αποταμίευση (χρηματοδότηση επενδύσεων κεφαλαίου), ο πληθυσμός και τεχνολογική γνώση. Πολλοί επίσης μιλούν για την νομισματική πολιτική. Αυτή η πολιτική όμως έχει καθαρά ΒΡΑΧΥΧΡΟΝΙΟ χαρακτήρα. Να διορθώσει δηλαδή κάποιες ανισορροπίες μεταξύ συνολικής προσφοράς και συνολικής ζήτησης. Η νομισματική πολιτική δεν επηρεάζει την οικονομική ανάπτυξη μιας χώρας η οποία είναι καθαρά δομική υπόθεση. Τίποτε άλλο.

Και ένα σχόλιο.
Η περίπτωση της Ελλάδας είναι διαφορετική της Αργεντινής, καθώς η Αργεντινή είχε το δικό της νόμισμα και απλώς απελευθέρωσε την ισοτιμία προς το δολάριο. Στην περίπτωση της Ελλάδας θα δημιουργηθεί ένα εντελώς νέο νόμισμα το οποίο δεν πρέπει να συγχέεται με την παλιά δραχμή. Δηλαδή, δεν θα πιάσουμε το νήμα από εκεί που το αφήσαμε. Η εισαγωγή του νέου νομίσματος στην κατάσταση που βρίσκεται η οικονομία της χώρας και η ψυχολογία των πολιτών με την αρχική υποτίμηση του 40-60 %, που ακούγεται, θα υποβαθμίσει το νέο νόμισμα από την γέννηση του. Οι πολίτες θα στραφούν προς τα σκληρά νομίσματα (ακόμη και τις χρυσές λίρες !) για την αγορά και πώληση περιουσιακών στοιχείων μεγάλης αξίας. Θυμηθείτε την περίοδο αμέσως μετά την κατοχή. Σε οκτώ χρόνια μετά την εισαγωγή του νέου νομίσματος ο Μαρκεζίνης αναγκάστηκε να κόψει τρία μηδενικά!

Συμπέρασμα: Εάν όλα τα παραπάνω ισχύουν, τότε πώς τόσο σημαντικοί οικονομολόγοι ακαδημαϊκοί, από όλο το φάσμα των θεωριών, προτείνουν την επιστροφή στην δραχμή ως λύση των προβλημάτων της χώρας; Ειλικρινά δεν μπορώ να δώσω μια απάντηση. Επιτέλους, ας χρησιμοποιήσουμε την επιστήμη μας και την ιστορία. Κάτι καλύτερο θα βγει

Μείωση ΦΠΑ με αγορές μέσω πιστωτικής

Κατά 3% μειώνεται ο συντελεστής ΦΠΑ για τους καταναλωτές, που θα ψωνίζουν με πιστωτική κάρτα. Από το 23% στο 20% και από το 13% στο 10%, σύμφωνα με σχέδιο του ΥπΟικ. Στόχος η πάταξη της φοροδιαφυγής

Σύμφωνα με τα "Νέα", σχέδιο του υπουργείου Οικονομικών, που έχει και την έγκριση της Τρόικας, προβλέπει τη μείωση του συντελεστή ΦΠΑ, με στόχο να αποτρέπονται οι επιχειρήσεις από το να εισπράττουν τον ΦΠΑ και μην τον αποδίδουν στο Δημόσιο.

Το σχέδιο προβλέπει, ότι στις περιπτώσεις όπου οι συναλλαγές γίνονται μέσω πιστωτικών
ή χρεωστικών καρτών, όπως επίσης και στην περίπτωση χρήσης τραπεζικών επιταγών, δεδομένου ότι τα χρήματα αποδίδονται από τις τράπεζες στις επιχειρήσεις με τις οποίες έγινε η συναλλαγή, η ίδια η τράπεζα θα παρακρατά τον ΦΠΑ και θα τον αποδίδει στο Δημόσιο. Στη συνέχεια θα αποδίδει το ποσό της συναλλαγής, πλην ΦΠΑ, στις επιχειρήσεις.

Με τον τρόπο αυτό αποκλείεται κάθε δυνατότητα στις επιχειρήσεις να εισπράττουν τον ΦΠΑ και να μην τον αποδίδουν στο Δημόσιο όπως έχουν κάνει για παράδειγμα περίπου 200.000 επιχειρήσεις που δεν υπέβαλαν ούτε μια περιοδική δήλωση ΦΠΑ το τελευταίο εξάμηνο.

Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη του ΟΟΣΑ, η χώρα μας δεν εισπράττει το 30% περίπου του οφειλόμενου ΦΠΑ, ενώ ο αντίστοιχος μέσος όρος στην ΕΕ δεν ξεπερνά το 12%.

Η αποδοτικότητα της χώρας μας στην είσπραξη του ΦΠΑ είναι, μάλιστα, η δεύτερη χαμηλότερη σε σχέση με τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες με βάση τα στοιχεία του 2008, απόδοση που εκτιμάται ότι επιδεινώθηκε την τελευταία διετία υπό το βάρος της οικονομικής ύφεσης.

Υπενθυμίζεται, ότι ο Οργανισμός για την Οικονομική Συνεργασία και την Ανάπτυξη (ΟΟΣΑ), στην έκθεσή του, καταλόγισε δομικές αδυναμίες και ανικανότητες στην ελληνική κυβέρνηση και στη δημόσια διοίκηση.

Εν τω μεταξύ, παρά τις διαδοχικές αυξήσεις του ΦΠΑ, στις οποίες προχώρησε η κυβέρνηση τα δύο τελευταία χρόνια, τα έσοδα από τον συγκεκριμένο φόρο εμφάνισαν το 2011 μείωση πάνω από 7% σε σχέση με τα αντίστοιχα έσοδα πριν την κρίση.

Σημειώνεται δε, πως το έλλειμμα διαμορφώθηκε στα 20.516 εκατομμύρια ευρώ, ενώ ο στόχος, όπως προσδιορίστηκε στον ψηφισθέντα προϋπολογισμό του 2012, ήταν για έλλειμμα 21.063 εκατομμυρίων ευρώ, έναντι ελλείμματος 19.516 εκατομμυρίων ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2010.

Το υπουργείο Οικονομικών αποδίδει τον "εκτροχιασμό" του ελλείμματος στην ύφεση, τις μειωμένες εισπράξεις από παρακράτηση φόρου σε φυσικά πρόσωπα και τις αυξημένες επιστροφές φόρων

Εως 40% η σφαγή επικουρικών και στο βάθος νέο ψαλίδι στις κύριες

Στο τραπέζι οι κύριες, μετά το αναδρομικό ψαλίδι 15%-40% στις επικουρικές
Νέα απειλή για τις συντάξεις
ΝΕΑ επιδρομή στις συντάξεις, κύριες και επικουρικές. Οριστικοποιείται και θα επιβληθεί αναδρομικά από 1ης Ιανουαρίου 2012, ακόμη και αν ψηφιστεί αργότερα, η σφαγή των επικουρικών κατά 15% έως 40%. Στο τριπλό σχέδιο κυβέρνησης και τρόικας περιλαμβάνεται επίσης η μείωση των εργοδοτικών εισφορών κατά 10% -αρχής γενομένης από όσες εταιρείες δεχτούν ηλεκτρονική παρακολούθηση προσωπικού και ωραρίου- ενώ κερδίζει έδαφος η πρόταση για επιβολή επασφάλιστρου 0,1% στον τζίρο των επιχειρήσεων, με την ελπίδα πως...
θα αποφέρει έσοδα 800 εκατ. υπέρ του ασφαλιστικού συστήματος. Ομως, όπως παραδέχτηκε ο υπουργός Εργασίας, η καθίζηση των εσόδων συνεχίζεται, πράγμα που πιθανότατα θα επιφέρει νέα μείωση και των κύριων συντάξεων.

**ΑΝΑΔΡΟΜΙΚΗ ΠΕΡΙΚΟΠΗ ΣΥΝΤΑΞΕΩΝ ΑΠΟ ΤΟΝ ΙΑΝΟΥΑΡΙΟ 2012, ΟΠΟΤΕΔΗΠΟΤΕ ΚΙ ΑΝ ΨΗΦΙΣΤΕΙ * ΚΕΡΔΙΖΕΙ ΕΔΑΦΟΣ Η ΕΙΣΦΟΡΑ 0,1% ΣΤΟΝ ΤΖΙΡΟ ΤΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ

Περικοπή των επικουρικών συντάξεων έως και 40%, μείωση των εργοδοτικών ασφαλιστικών εισφορών κατά 10% και επιβολή επασφαλίστρου 0,1% στον τζίρο όλων των επιχειρήσεων μέσα στο 2012 περιλαμβάνει το πακέτο μέτρων για το Ασφαλιστικό. Και όλα αυτά χωρίς κανείς να εγγυάται το ύψος των συντάξεων κύριας ασφάλισης.
Οσο διαμαρτύρονται συνταξιούχοι και εργαζόμενοι τόσο οι κυβερνώντες συνεχίζουν να πετσοκόβουν τις συντάξεις...
Τα εν λόγω μέτρα θα αρχίσουν να ξεδιπλώνονται μέσα στην εβδομάδα, κυρίως σε ό,τι αφορά τις αναλογιστικές μελέτες για τα επικουρικά ταμεία και τις συνακόλουθες περικοπές στις συντάξεις. Αλλαγές, οι οποίες θα νομοθετηθούν τον Ιανουάριο, αλλά θα ισχύουν από την Πρωτοχρονιά του 2012 προκαλώντας νέα μείωση στις αποδοχές των συνταξιούχων.

Οι νέες περικοπές στις επικουρικές συντάξεις από 15%-40% (αναλόγως των Ταμείων και των κρυφών-αναλογιστικών ελλειμμάτων) θα συνδυαστούν και με ενοποίηση των Ταμείων στο ΕΤΕΑΜ του ιδιωτικού τομέα (ΙΚΑ), τα αποθεματικά του οποίου συνεχίζει να «αρμέγει» δανειακά το μητρικό ΙΚΑ προκειμένου να καταβάλει τις τρέχουσες υποχρεώσεις (Δώρο Χριστουγέννων, σύνταξη Ιανουαρίου κ.ά.).

Η ενοποίηση που θα εξαγγελθεί θα είναι σε εθελοντική βάση, πλην των 4 βασικών Ταμείων (ΕΤΕΑΜ, ΤΕΑΔΥ, ΤΑΥΤΕΚΩ και ΤΕΑΙΤ). Για το επικουρικό των τραπεζοϋπαλλήλων (ΕΤΑΤ) δεν έχει ληφθεί οριστική απόφαση και μένει προς τελική επεξεργασία η υπαγωγή όλων των τραπεζοϋπαλλήλων στο ίδιο επικουρικό (σήμερα οι προ του 2005 είναι στο ΕΤΑΤ και οι νεότεροι στο ΕΤΕΑΜ. Ετσι το ΕΤΑΤ δεν έχει ασφαλισμένους και λειτουργεί χωρίς πόρους...).

Φορτώνουν βάρη στο κράτος

Σύμφωνα με πληροφορίες εξετάζεται οι υπάλληλοι των τραπεζών να ενταχθούν είτε στο υπό συγκρότηση ενιαίο επικουρικό ταμείο είτε να παραμείνει ανεξάρτητο το ΕΤΑΤ. Το τελευταίο επιδιώκει τόσο η ΟΤΟΕ, για ευνόητους λόγους, όσο και οι τραπεζίτες (Εμπορική, Alpha κ.ά.) προκειμένου να «αδειάζουν» εκεί -με πρόωρη συνταξιοδότηση- τους «ηλικιωμένους» υπαλλήλους. Να μη συνταξιοδοτούνται δηλαδή στο 60ό έτος όπως ορίζει το νέο Ασφαλιστικό, αλλά νωρίτερα, μεταβιβάζοντας στο ασφαλιστικό σύστημα το πρόσθετο μισθολογικό κόστος.

Ομως, εδώ αρχίζουν και οι διαφωνίες μεταξύ ΟΤΟΕ και τραπεζιτών, καθώς η εργατική πλευρά διεκδικεί και άλλους πόρους για το ΕΤΑΤ (σ.σ. σε αυτό εντάχθηκαν το 2005 χαριστικά τα Ταμεία των τραπεζοϋπαλλήλων, απαλλάσσοντας τις τράπεζες από εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ - στο βαθμό που είχαν συμβατική υποχρέωση να καλύπτουν τα ελλείμματα).

Ως προς τα ασφάλιστρα των επιχειρήσεων, αυτά θα μειωθούν κατά 10% (ή περίπου 4 ποσοστιαίες μονάδες), αρχής γενομένης από τις εταιρείες που θα δεχτούν να βάλουν ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου του προσωπικού και των ωρών εργασίας. Και καθώς θα μειωθούν οι εισπράξεις του Ασφαλιστικού -ενώ και το νέο χρόνο προβλέπεται πως θα σημειωθεί νέα βουτιά στα έσοδα των Ταμείων λόγω ύφεσης (ανεργία, μείωση αποδοχών κ.ά.)- αναμένεται να υιοθετηθεί μια παλαιότερη πρόταση της ΓΣΕΒΕΕ περί εισφοράς στον τζίρο όλων των επιχειρήσεων, αρχής γενομένης με ένα ποσοστό γύρω στο 0,1%, κάτι που αναμένεται να αποφέρει 800 εκατ. σε ετήσια βάση.

Νέα βουτιά στα έσοδα

Ομως το συγκεκριμένο ποσόν αρκεί μόλις για τα αναμενόμενα, μέσα στο νέο χρόνο, ταμειακά ελλείμματα του ΟΑΕΕ, ενώ το ΙΚΑ αναμένεται να ζητήσει πάνω από 1,5 δισ. ευρώ (πέραν της κρατικής χρηματοδότησης), ποσόν που σχεδιάζει να αντλήσει από διεθνή δανεισμό (Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων). Αλλά επειδή αυτό είναι αμφίβολης αποτελεσματικότητας, η νέα (2012) καθίζηση των εσόδων του ΙΚΑ (για τέταρτη συνεχή χρονιά) αναμένεται να οδηγήσει σε νέα μείωση των συντάξεων κύριας ασφάλισης.

Και αυτό γιατί έχουν καταρρεύσει οι εισπρακτικοί μηχανισμοί, ενώ η κυβέρνηση αρνείται να συγκρουστεί με τις φαρμακοβιομηχανίες, οι οποίες αντλούν πάνω από 8 δισ. το χρόνο από τα Ταμεία, όταν το ποσόν για φάρμακα με βάση τις δραστικές ουσίες υπολογίζεται σε 1,5 δισ. ευρώ. Και μπορεί η λήψη φαρμάκων με βάση τη δραστική ουσία να συνεπάγεται και μια «θυσία» των ασφαλισμένων, στο βαθμό που οι ουσίες δεν απελευθερώνονται με την προαποφασισμένη σειρά για το ταχύτερο αποτέλεσμα, θυσία στην οποία θα μπορούσαν να υποβληθούν έναντι της υπέρτερης εθνικής κρίσης. Χωρίς να υπολογίζεται το όφελος από τα αντίγραφα φάρμακα.

Την προοπτική και νέας μείωσης των συντάξεων κύριας ασφάλισης δεν αποκλείει και ο υπουργός Εργασίας Γ. Κουτρουμάνης υποστηρίζοντας ότι «εάν δεν πληρώνονται οι εισφορές το οικονομικό πρόβλημα των Ταμείων θα μεγεθύνεται».

Ποδαρικό με ακριβότερο ρεύμα 12%-15%

ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΜΕΣΑ ΣΤΗ ΒΔΟΜΑΔΑ, ΕΝΩ Η ΚΟΜΙΣΙΟΝ ΠΡΟΑΝΑΓΓΕΛΛΕΙ ΜΙΑ 20ΕΤΙΑ ΣΥΝΕΧΩΝ ΑΝΑΤΙΜΗΣΕΩΝ
Κάθε χρόνο κι από ένα ηλεκτροσόκ θα δέχονται οι Ευρωπαίοι καταναλωτές στα τιμολόγια ρεύματος, σύμφωνα με την Κομισιόν, η οποία προβλέπει σε έκθεσή της («Ενεργειακός χάρτης πορείας ώς το 2050») ότι οι τιμές της ηλεκτρικής ενέργειας θα αυξάνονται σταθερά τουλάχιστον για τα επόμενα 20 χρόνια και μόνο μετά το 2030 θα αρχίσουν να σταθεροποιούνται ή να υποχωρούν.
Ενα χριστουγεννιάτικο δέντρο με λογαριασμούς της ΔΕΗ, στολίστηκε χθες στην πλατεία Αριστοτέλους στη Θεσσαλονίκη, ύστερα από πρωτοβουλία κατοίκων της Τούμπας
Για τα ελληνικά νοικοκυριά, που από την πρωτοχρονιά του 2012 θα κληθούν να πληρώσουν τουλάχιστον κατά 12%-15% ακριβότερα τη ΔΕΗ λόγω της νέας «παρτίδας» αυξήσεων που θα εγκριθούν αυτή την εβδομάδα, τα ηλεκτροσόκ θα είναι ακόμη πιο τακτικά και ισχυρά, τουλάχιστον μέχρι οι τιμές -που είναι οι φτηνότερες πανευρωπαϊκά λόγω των σταυροειδών επιδοτήσεων- να «πιάσουν» αυτές της...
υπόλοιπης Ευρώπης.

Πρακτικά, ο ρυθμός των αυξήσεων στις τιμές της ηλεκτρικής ενέργειας στην Ελλάδα θα είναι ταχύτερος και τα ποσοστά μεγαλύτερα, καθώς συν τοις άλλοις θα απαιτηθούν δαπανηρές επενδύσεις για την ανάπτυξη ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και δικτύων, οι οποίες σε μεγάλο βαθμό θα χρηματοδοτηθούν από τους καταναλωτές.

Σύμφωνα με την Κομισιόν, το κόστος της ενέργειας στο μέλλον θα επιβαρύνει σημαντικά τον οικογενειακό προϋπολογισμό, καθώς υπολογίζεται ότι μέχρι το 2030 θα φτάσει να απορροφά το 15% του συνολικού εισοδήματος των νοικοκυριών. Σε σημερινές τιμές, κάποιος που κερδίζει 30.000 ευρώ το χρόνο θα δαπανά περίπου 4.800 ευρώ για να κινήσει το αυτοκίνητό του, να θερμάνει το σπίτι του ή να λειτουργεί ηλεκτρικές συσκευές.

Σε κάθε σενάριο που έχει εξεταστεί -ανάλογα με τη συμμετοχή των ΑΠΕ στην παραγωγή ενέργειας- τα έξοδα για ενέργεια, συμπεριλαμβανομένων των μεταφορών, θα καταστούν πολύ πιο σημαντικό στοιχείο στο συνολικό κόστος των νοικοκυριών και των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων από ό,τι είναι σήμερα, αναφέρεται χαρακτηριστικά στην έκθεση.

Οι αυξήσεις χαρακτηρίζονται αναπόφευκτες από την Κομισιόν, είτε επειδή θα απαιτηθούν τεράστιες επενδύσεις για την ανάπτυξη ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, την αποθήκευση ενέργειας και την κατασκευή δικτύων μεταφοράς, είτε -αν δεν υιοθετηθούν πολιτικές μείωσης των εκπομπών άνθρακα- γιατί το κόστος των παραδοσιακών ορυκτών καυσίμων θα εκτιναχθεί.

Ειδικότερα για την ηλεκτρική ενέργεια, που αναμένεται ότι θα διαδραματίζει το σημαντικότερο ρόλο στο μέλλον. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σημειώνει ότι «οι τιμές θα αυξάνονται μέχρι το 2030 ή για ακόμη περισσότερο, αν υιοθετηθεί το σενάριο κάλυψης του 97% της παραγωγής από ανανεώσιμες πηγές. Το μεγαλύτερο μέρος αυτών των αυξήσεων συνδέεται με το κόστος αντικατάστασης των παλαιών και ήδη αποσβεσμένων μονάδων παραγωγής ενέργειας μέσα στην επόμενη 20ετία».

Νέο τσεκούρωμα των επικουρικών συντάξεων

Τρίτο κατά σειρά "ψαλίδι" στις επικουρικές συντάξεις με τον νέο χρόνο. Η μαύρη τρύπα στα ασφαλιστικά ταμεία διαρκώς μεγαλώνει, με τους μεγαλοοφειλέτες να υπολογίζονται σε περισσότερους από 10.000
"Ποδαρικό" με μειώσεις της τάξεως του 25% στις επικουρικές συντάξεις, σε μία περίοδο που τα ασφαλιστικά ταμεία έχουν αρχίσει να ξεμένουν από πόρους.

Η νομοθετική ρύθμιση θα προωθηθεί με διαδικασίες εξπρές και αναμένεται να ψηφιστεί έως τις 15 Ιανουαρίου. Να σημειωθεί ωστόσο πως θα έχει αναδρομική ισχύ από 1/1/12. Αυτό, θα είναι το τρίτο ψαλίδι στις επικουρικές συντάξεις.

Η περικοπή των επικουρικών συντάξεων και αντιμετώπιση της εισφοροδιαφυγής, που αυξάνει τη μαύρη τρύπα στα ταμεία, θα τεθούν επί τάπητος στο Υπουργικό Συμβούλιο που θα συνεδριάσει εντός της εβδομάδας.

Υπενθυμίζεται πως οι επιχειρηματίες που χρωστάνε περισσότερα από 150.000 ευρώ στα ασφαλιστικά ταμεία απειλούνται με αυτόφωρο, με τις μέχρι στιγμής εκτιμήσεις να ανεβάζουν τον αριθμό των μεγαλοοφειλετών στα ασφαλιστικά ταμεία σε περισσότερους από 10.000.

Η διοίκηση του ΙΚΑ έχει εκδώσει εξαιρετικά επείγουσα εγκύκλιο με την οποία ζητεί από τις κατά τόπους αρμόδιες διευθύνσεις την "άμεση και απόλυτη εφαρμογή των αναγκαστικών μέτρων είσπραξης και του μέτρου της κατάσχεσης εις χείρας τρίτων σε όσους εργοδότες οφείλουν και με δική τους ευθύνη δεν έχουν υπαχθεί σε ρύθμιση ή σε προσωρινό διακανονισμό".

Στο μεταξύ, το υπουργείο Εργασίας εξετάζει, σε συνεργασία με τα συναρμόδια υπουργεία, την επιβολή έμμεσων φόρων σε είδη και υπηρεσίες προκειμένου να εξευρεθούν εναλλακτικοί πόροι για τη χρηματοδότηση του ασφαλιστικού συστήματος.

Σε 5 δόσεις το χαράτσι στα ακίνητα το 2012

Σε πέντε ισόποσες δόσεις θα καταβληθεί το χαράτσι στα ακίνητα το 2012. Το πρώτο «μπουγιουρντί» από τη ΔΕΗ θα έλθει με τον λογαριασμό του Απριλίου και το πέμπτο με αυτόν του Ιανουαρίου του 2013. Οι προϊστάμενοι των ΔΟΥ θα κρίνουν τις ενστάσεις των πολιτών καθώς εγκαταλείφθηκε η ιδέα για τη δημιουργία τριμελών επιτροπών.

Ετσι ο έφορος θα είναι αυτός που θα αποφασίζει αν θα αναστέλλεται η διακοπή του ρεύματος για τα νοικοκυριά που αδυνατούν να πληρώσουν το χαράτσι ή αν θα πληρώσουν μικρότερα ποσά από αυτά που τους αναλογούν.

Για τα λάθη που έχον καταγραφεί στους φετινούς λογαριασμούς δίνεται περιθώριο συμψηφισμών έως τα τέλη Μαρτίου, ενώ διευρύνεται ο αριθμός των ευπαθών ομάδων που καταβάλλουν μειωμένο τέλος ακινήτων.

Ολες οι τελικές ρυθμίσεις για το χαράτσι της επόμενης χρονιάς περιέχονται στην πράξη νομοθετικού περιεχομένου η οποία δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ και σύντομα θα κατατεθεί και στη Βουλή, όπως έχει προαναγγείλει ο υπουργός Οικονομικών Ευάγγελος Βενιζέλος.

Πιο αναλυτικά, το υπουργείο προχώρησε στις ακόλουθες αλλαγές ως προς την εφαρμογή του μέτρου:

  • Σε 5 ισόποσες δόσεις αντί για 4 θα καταβληθεί το ειδικό τέλος ακινήτων για το έτος 2012. Το τέλος θα καταβληθεί από τον Απρίλιο του 2012 μέχρι και τον Ιανουάριο του 2013.
  • Αποκλειστικά ο έφορος θα αποφασίζει αν θα αναστέλλεται η διακοπή του ρεύματος για τα νοικοκυριά που αδυνατούν να πληρώσουν το χαράτσι. Υστερα από αίτηση του ενδιαφερομένου ο έφορος (και όχι τριμελής επιτροπή, όπως προέβλεπε η εγκύκλιος του υπουργείου) θα είναι αποκλειστικά αρμόδιος για να διαπιστώσει αν:
  • Συντρέχουν ειδικοί λόγοι υγείας στο πρόσωπο του χρήστη του ακινήτου για το οποίο επιβλήθηκε το ειδικό τέλος και αποδεικνύεται ότι η διακοπή του ρεύματος θα θέσει σε σοβαρό κίνδυνο τη ζωή ή την υγεία του.
  • Ο κύριος του ακινήτου διαβιοί υπό μειονεκτικές κοινωνικές συνθήκες, όπως η απουσία εισοδήματος και περιουσιακών στοιχείων, και κρίνεται ότι η καταβολή του τέλους θα θέσει σε άμεσο κίνδυνο τη στοιχειώδη διαβίωση του ίδιου ή των προσώπων που συνοικούν με αυτόν και τον βαρύνουν φορολογικά.

Επίσης ο έφορος σε περιπτώσεις αδυναμίας καταβολής του τέλους μπορεί, εκτός από την αναστολή διακοπής του ρεύματος, να αποφασίζει είτε την καταβολή του τέλους σε περισσότερες δόσεις είτε και τη μείωση του τέλους.

- Λάθη που έχουν γίνει στον υπολογισμό του ειδικού τέλους ακινήτων του 2011 διορθώνονται με το ειδικό τέλος του έτους 2012. Αν το χαράτσι το οποίο προκύπτει μετά τη διόρθωση των λαθών είναι μικρότερο από το τέλος που λογίστηκε, η διαφορά αφαιρείται από το τέλος που αναλογεί στο ακίνητο για το έτος 2012. Στις περιπτώσεις που προκύπτει αρνητική διαφορά το ποσό επιστρέφεται από τη ΔΕΗ και τους εναλλακτικούς προμηθευτές ρεύματος με τον επόμενο λογαριασμό. Ο συμψηφισμός πραγματοποιείται με το ειδικό τέλος κατά την 31η Μαρτίου 2012.

Το ειδικό τέλος ακινήτων έτους 2012 επιβάλλεται στα ακίνητα που θα ηλεκτροδοτούνται την 31η Μαρτίου 2012 αντί την 28η Απριλίου 2012 που προέβλεπε αρχικά ο νόμος και βαρύνει τον κύριο ή τον επικαρπωτή. Σε περισσότερες δόσεις θα έχουν τη δυνατότητα να εξοφλήσουν το ειδικό τέλος ακινήτων τα νοικοκυριά που έχουν ήδη προχωρήσει σε διακανονισμό με τη ΔΕΗ.

Εφορίες
Αναγκαστική είσπραξη

Εάν το ειδικό τέλος δεν πληρωθεί εντός 4 μηνών από τη λήξη της προθεσμίας εξόφλησης του λογαριασμού, οι ΔΟΥ αναλαμβάνουν να εισπράξουν τις οφειλές επιβάλλοντας στους ιδιοκτήτες ακινήτων τα μέτρα αναγκαστικής είσπραξης (κατασχέσεις μισθών, συντάξεων, μισθωμάτων).

Ευπαθείς ομάδες
Για περισσότερους πολίτες το μειωμένο τέλος ακινήτων

Διευρύνεται ο αριθμός των ευπαθών ομάδων που καταβάλλουν μειωμένο τέλος ακινήτων (0,5 ευρώ/τ.μ.). Ειδικότερα, εντάσσονται και:

  • Πρόσωπα που παρουσιάζουν αναπηρία σε ποσοστό από 80% και άνω.
  • Πρόσωπα που πάσχουν από εγκεφαλική παράλυση, νοητική αναπηρία, αυτισμό ή σύνδρομο DOWN, σε ποσοστό από 67% και άνω.

Ο μειωμένος συντελεστής του τέλους εφαρμόζεται και στην περίπτωση που η κύρια και ιδιοκατοικούμενη κατοικία ανήκει κατά πλήρη κυριότητα ή κατά συγκυριότητα στον ή στη σύζυγο του ή της δικαιούχου, καθώς και όταν το ποσοστό συνιδιοκτησίας επί της κύριας ιδιοκατοικούμενης κατοικίας κατανέμεται μεταξύ των συζύγων.

Προϋπόθεση του μειωμένου τέλους είναι ότι και η συνολική αξία της ακίνητης περιουσίας και των δύο συζύγων δεν υπερβαίνει τις 150.000 ευρώ, η οποία προσαυξάνεται κατά 10.000 ευρώ για κάθε προστατευόμενο τέκνο.

Ειδικά για τους πολύτεκνους, ο μειωμένος συντελεστής εφαρμόζεται και όταν κύριος ή επικαρπωτής της κύριας και ιδιοκατοικούμενης κατοικίας κατά πλήρη κυριότητα ή κατά συγκυριότητα είναι ένα ή περισσότερα από τα προστατευόμενα τέκνα, λόγω θανάτου του ενός εκ των γονέων. Εξάλλου, εξαιρούνται από το ειδικό τέλος οι κοινόχρηστοι χώροι πολυκατοικιών και οι κοινόχρηστοι χώροι των κύριων τουριστικών καταλυμάτων.

Εξάλλου, για επαγγελματικά ακίνητα με εμβαδόν άνω των 1.000 τ.μ. ο συντελεστής προσδιορισμού του τέλους υπολογίζεται μειωμένος κατά 30% για το άνω των 1.000 τ.μ. τμήμα και κατά 60% για το άνω των 2.000 τ.μ. τμήμα του ακινήτου.

Ετοιμο εντός Ιανουαρίου το Δημοσιονομικό Σύμφωνο

Η Ευρωπαϊκή Ενωση και ειδικά η Ευρωζώνη προσπαθεί το ταχύτερο δυνατόν να πείσει τις αγορές ότι στην πρόσφατη Σύνοδο της 9ης Δεκεμβρίου τέθηκαν τα θεμέλια για την αποτελεσματική αντιμετώπιση της κρίσης χρέους στις χώρες του ευρώ.

Το σύμφωνο δημοσιονομικής σταθερότητας που προωθεί ο γαλλογερμανικός άξονας και «υιοθέτησαν» περισσότερο ή λιγότερο πρόθυμα οι 26 χώρες μέλη της ΕΕ -πλην Βρετανίας- θα είναι ολοκληρωμένο σε διάστημα ενός μήνα, στα τέλη Ιανουαρίου, σύμφωνα με το πρακτορείο Reuters, που επικαλείται αξιωματούχους της ΕΕ.

Για το λόγο αυτό ήδη από αύριο ξεκινούν οι διεργασίες σε επίπεδο υπουργών Οικονομικών, σε τηλεδιάσκεψη που έχει προγραμματιστεί για τις 16.30 το απόγευμα (ώρα Ελλάδας). Θα συμμετέχουν τόσο οι 17 ΥΠΟΙΚ των χωρών της Ευρωζώνης, όσο και άλλων μελών της ΕΕ.

Στο τραπέζι θα βρεθεί και η ενίσχυση του ΔΝΤ στην προσπάθεια στήριξης των χωρών που αντιμετωπίζουν πρόβλημα δανεισμού, καθώς και τα ακριβή ποσά που κάθε χώρα θα εισφέρει.

Η «καυτή πατάτα» των επαφών αυτών θα είναι πιθανότατα η εγκατάλειψη της ομοφωνίας για τις αποφάσεις που θα λαμβάνονται στο πλαίσιο του μόνιμου ευρωπαϊκού μηχανισμού σταθερότητας (ESM).

Αν και στην τελευταία Σύνοδο αποφασίστηκε να καταργηθεί αυτή η απαίτηση, οι Φινλανδοί ετοιμάζονται για «μάχη» προκειμένου να διατηρηθεί η ανάγκη για ομοφωνία.

Φρούδες ελπίδες κόντρα στην ύφεση

ΜΕ ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ ΦΙΛΟΔΟΞΟΥΣ ΣΤΟΧΟΥΣ ΓΙΑ ΕΣΠΑ ΚΑΙ ΑΠΟΚΡΑΤΙΚΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΠΟΡΕΥΕΤΑΙ ΤΟ 2012 Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ, ΑΝ ΚΑΙ ΟΙ ΟΠΟΙΕΣ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΕΣ, ΑΝ ΟΛΑ ΠΑΝΕ ΚΑΛΑ..., ΘΑ ΑΡΓΗΣΟΥΝ ΝΑ ΑΠΟΔΩΣΟΥΝ

ΜΕ ΤΟΝ (ιδιαίτερα αισιόδοξο) στόχο των 20 δισ. ευρώ από τα αδιάθετα κονδύλια του ΕΣΠΑ και τις αποκρατικοποιήσεις που... θα γίνουν, ελπίζει η Ελλάδα να περιορίσει την ύφεση το 2012.

Περίπου 11 δισ. ευρώ κονδυλίων βρίσκονται στο συρτάρι, ενώ ακόμη 9 δισ. ευρώ είναι ο στόχος των ιδιωτικοποιήσεων του επόμενου έτους. Αμφότεροι οι στόχοι είναι εξαιρετικά φιλόδοξοι, όπως παραδέχονται και τα στελέχη της τρόικας και της Κομισιόν που κατέκλυσαν τις προηγούμενες ημέρες την Αθήνα. Αιτία οι επιδόσεις της Ελλάδας φέτος, αλλά και το ιδιαίτερα ασταθές ακόμη περιβάλλον εντός και εκτός συνόρων, που κλείνει τους κρουνούς της τραπεζικής ρευστότητας αλλά και εμποδίζει πιθανούς επενδυτές.

Κοινοτικά στελέχη εξηγούσαν ότι αυτά που πρέπει να γίνουν είναι πάρα πολλά. Πρέπει να αλλάξει άμεσα το δαιδαλώδες πλαίσιο του ΕΣΠΑ και να στηριχθούν οι φορείς που υλοποιούν τα έργα, να ξεπεραστούν πολλά νομικά προβλήματα και να επιταχυνθεί η ροή δανείων (με εγγύηση κοινοτικά κονδύλια) προς τις επιχειρήσεις. Το τελευταίο σκέλος θεωρείται «τεχνικά» και το πιο εύκολο. Ηδη, ένα μεγάλο μέρος των επιχορηγήσεων περιμένει στα Ταμεία (Επιχειρηματικότητας, Jeremie, Ενάλιο κ.λπ.) προς αξιοποίηση.

Χρηματοδοτικά εργαλεία

Παράλληλα με τη συνεργασία του επιτρόπου Γιοχάνες Χαν και της Ομάδας Δράσης του Χορστ Ράιχενμπαχ, επιχειρείται η άμεση ενεργοποίηση των δύο νέων χρηματοδοτικών εργαλείων που θα υποκαταστήσουν τις τράπεζες. Το πρώτο με εγγύηση 500 εκατ. ευρώ από το ΕΣΠΑ θα φέρει δάνεια της ΕΤΕπ για μικρομεσαίους (1,5 δισ. ευρώ αναφέρει το υπουργείο Ανάπτυξης) και το δεύτερο, που θα έρθει περί την άνοιξη με κονδύλια 1,5 δισ. ευρώ, θα διαθέσει έως 6 δισ. ευρώ (εκτιμήσεις υπουργείου Ανάπτυξης) δανείων για έργα. Στόχος να ξεμπλοκάρουν οι μεγάλοι άξονες, τα απορρίμματα, οι ενεργειακές επενδύσεις και άλλες υποδομές ανά την περιφέρεια.

Εκεί αρχίζουν τα δύσκολα, αφού όλα αυτά τα έργα, για να ενεργοποιηθούν, απαιτούν πολλή δουλειά σε επίπεδο προετοιμασίας. Πολλοί φορείς είναι ανέτοιμοι, πολλά έργα έχουν προβλήματα νομικά. Και οι κοινοτικοί εκφράζουν ανοικτά τους φόβους τους για τον εκλογικό κύκλο, που ενδεχομένως να επιβαρύνει την κατάσταση. Επιπλέον, όπως συνέβαινε κάθε φορά στο παρελθόν, υπάρχουν και άλλες μεγάλες εκκρεμότητες. Τα 5 δισ. ευρώ των συμπράξεων με ιδιώτες (ΣΔΙΤ) μένουν ακόμη στα χαρτιά, αφού από το 2009 και μετά η νέα κυβέρνηση δεν έχει ολοκληρώσει την αναδιάρθρωση των έργων.

Οσο για τα έργα με τη διαδικασία fast track, έχουν γίνει κάποιες εντάξεις ιδιωτικών επενδύσεων, κυρίως ενεργειακών, ενώ οι πιο πολλοί επενδυτές φέρονται να επηρεάζονται από το γενικότερο κλίμα (αλλάζει πάλι το φορολογικό πλαίσιο τον Μάρτιο). Το Ελληνικό, η «ναυαρχίδα» του fast track, στην καλύτερη περίπτωση που βρεθούν οι επενδυτές, θα αρχίσει να φέρνει αποτελέσματα σε όρους εισροής κεφαλαίων μετά το 2013-2015, όπως παραδέχονται οι ίδιοι οι χειριστές του έργου.

ΑΣΤΟΧΙΕΣ ΚΑΙ ΥΦΕΣΗ ΑΠΕΙΛΟΥΝ ΝΑ ΔΙΠΛΑΣΙΑΣΟΥΝ ΤΙΣ ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ ΤΩΝ ΔΑΝΕΙΣΤΩΝ

Κίνδυνος για... νταμπλ στα μέτρα

Κάθε ημέρα που περνά, τα μέτρα που απαιτούνται για να καλύψουν τις τρύπες στο έλλειμμα αβγατίζουν. Στα «γνωστά» από τις ανακοινώσεις της τρόικας και της κυβέρνησης 7,7 δισ. ευρώ νέων μέτρων της διετίας 2013- 2014, υπάρχει ο κίνδυνος να προστεθούν ακόμη 5- 6 δισ. ευρώ μέτρων για να καλύψουν το άνοιγμα του φετινού ελλείμματος: λόγω ύφεσης, απραξίας του εισπρακτικού μηχανισμού και ασφαλιστικών ταμείων φαίνεται πως ξεπερνά το 10% του ΑΕΠ φέτος. Το «άνοιγμα» του προϋπολογισμού είναι 2-3 δισ. ευρώ, αλλά λόγω της ύφεσης τα μέτρα που πρέπει να ληφθούν για να το καλύψουν είναι υψηλότερα, γιατί δεν αποδίδουν όσο αρχικά υπολογίζεται.

Μία πρώτη εικόνα για το μέγεθος του προβλήματος θα υπάρξει τον Ιανουάριο. Αλλά η εκτίμηση δεν θα είναι και η τελική. «Δεν μπορεί καν να γίνει τώρα πρόβλεψη για την τρύπα στα ασφαλιστικά ταμεία. Πλήρη εικόνα θα έχουμε τον Μάρτιο», λέει αρμόδιο στέλεχος, συμπληρώνοντας ότι «το ίδιο ισχύει και για την ύφεση που ακόμη δεν έχει διασφαλιστεί ότι θα ανασχεθεί το 2012».

Ετσι, αναφέρει, δεν αποκλείεται στο τελικό μεσοπρόθεσμο του Ιουνίου του 2012 να επαναληφθεί ό,τι έγινε φέτος. Τα μέτρα να αβγατίσουν και άλλο, και άλλο. Μόνο που - συνεχίζει - οι αντοχές της οικονομίας στερεύουν. Η πρόβλεψη για ολική περικοπή φοροαπαλλαγών, ειδικών φορολογικών καθεστώτων, μειωμένου ΦΠΑ αλλά και οι παρεμβάσεις σε ειδικά μισθολόγια, ασφαλιστικό, επιδόματα δεν φαίνεται να φτάνουν για να καλυφθεί μεγάλο ποσό. Εκτός και αν επανέλθει η πρόταση για μαζικές απολύσεις ή αν δημιουργηθεί -με έξωθεν βοήθεια- ένα ισχυρό σχέδιο τόνωσης της ελληνικής οικονομίας για να βγει από την ύφεση...

Προς το παρόν η κυβέρνηση επικεντρώνεται στο κλείσιμο του 2011. Υπάρχει ένα παράθυρο ευκαιρίας έως το τέλος Φεβρουαρίου (τα έσοδα του πρώτου διμήνουυ περνούν λογιστικά στο προηγούμενο έτος) και ελπίζουν η «τρύπα» να κλείσει στο 9,5% του ΑΕΠ περιορίζοντας όσο το δυνατό περισσότερο τα νέα μέτρα.

Στο πεδίο των επενδυτικών δαπανών ο αγώνας είναι ανάστροφος. Μένουν στο ράφι - παρά τις συνεχείς περικοπές - 2,5 δισ. ευρώ πόρων του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων. Καθώς τα έργα του ΕΣΠΑ δεν «τσουλάνε» επιχειρείται να μεταφερθούν τα κονδύλια σε εθνικά έργα. Ο λόγος είναι ότι αν δεν δοθούν τα λεφτά αυτά η ύφεση θα είναι μεγαλύτερη. Αν όμως δοθούν σε έργα του ΕΣΠΑ χωρίς να προλάβει το Δημόσιο να υποβάλλει στις 31 Δεκεμβρίου αιτήματα πληρωμής της κοινοτικής συνδρομής (95%), τότε θα μεγαλώσει κι άλλο η τρύπα στο έλλειμμα.

Υπάρχει βέβαια και ένας άλλος κίνδυνος. Αν δεν γίνει το PSI με τους όρους που θέλει η ελληνική κυβέρνηση. Τότε οι τόκοι εξυπηρέτησης του χρέους θα είναι υψηλότεροι και τα μέτρα θα αβγατίσουν πολύ περισσότερο....

tweeter

Our Banner

ΚΑΛΩΣ ΗΛΘΑΤΕ

Καλώς ήλθατε-Welcome-welkom-mirë se vini- welkomma- ahlan wa sahlan- bari galoust- xos gelmissiniz -i bisimila - akwaba - ongi etorri - Шчыра запрашаем - swagata - amrehba sisswène - ani kié - dobro došli - degemer mad - добре дошъл - - benvinguts - bonavinuta - dobrodošli - vítejte - velkommen - welkom - bonvenon - tere tulemast -gabitê - vælkomin - tervetuloa - welkom - bienvenue - wolkom - binvignut - benvido -herzlich willkommen - eguahé porá - mikouabô - bienvéni - / brouha aba-a - aap ka swaagat hein - üdvözlöm - velkomin - nnoo / i biala - selamat datang -fáilte - benvenuto - - amrehva ysswène / l'aaslama - chum reap suor (formal) / suor sdei (casual) -murakaza neza - - nodé - bi xer hati - gnindi ton hap - gratus mihi venis - laipni lūdzam - benvegnûi - boyeyi bolamu - sveiki atvykę - welkum - wëllkom - dobredojde - tonga soa -selamat datang - swagatham - merħba -haere mai - miawezon -tavtai morilogtun (Тавтай морилогтун) - ne y waoongo - namaste - velkommen - benvenguts - khosh âmadid (formal) / khoshumadi (informal) -witaj (sing.) / witajcie (pl.) -bem-vindo - mishto-avilian tú - bine ai venit (sing.) / bine aţi venit (pl.) - добро пожаловать - afio mai, susu mai ma maliu mai - benènnidu / beni benìu - fàilte - dobrodošli - karibu - wauya (plural: mauya) - bhali karay aaya -aayuboovan - vitame vás / vitajte - dobrodošel (to a man) - zupinje z te videtite - bienvenido - karibu - välkommen - härzliche wöikomme -maligayang pagdating - maeva / manava - nal-varravu -rahim itegez - swagatham -ยินดีต้อนรับ - malo e lelei - hosgeldiniz - gazhasa oetiśkom - laskavo prosymo -khush amdeed - hush kelibsiz - chào mừng - bénvnou (bénvnowe) / wilicome -croeso -bel bonjou - dalal ak diam - ékouabô / ékabô

(Ιf you want, you can use our website translator)