Καλώς ήλθατε-Welcome-welkom-mirë se vini- welkomma- ahlan wa sahlan- bari galoust- xos gelmissiniz -i bisimila - akwaba - ongi etorri - Шчыра запрашаем - swagata - amrehba sisswène - ani kié - dobro došli - degemer mad - добре дошъл - kyo tzo pa eit - benvinguts - bonavinuta - dobrodošli - vítejte - velkommen - welkom - bonvenon - tere tulemast -gabitê - vælkomin - tervetuloa - welkom - bienvenue - wolkom - binvignut - benvido -herzlich willkommen - eguahé porá - mikouabô - bienvéni - baroukh haba / brouha aba-a - swaagat / aap ka swaagat hein - üdvözlöm - velkomin - nnoo / i biala - selamat datang -fáilte - benvenuto - yôkoso - amrehva ysswène / l'aaslama - chum reap suor (formal) / suor sdei (casual) -murakaza neza - 환영합니다 - nodé - bi xer hati - gnindi ton hap - gratus mihi venis - laipni lūdzam -

Δευτέρα 24 Οκτωβρίου 2011

Τι …πέτυχε ο κ. Μπεγλίτης με τους απόστρατους κάτω των 55 ετών

Σύμφωνα με έντυπες ανακοινώσεις σε ηλεκτρονικά μέσα ενημέρωσης στο προσφάτως ψηφισθέν πολυνομοσχέδιο «Συνταξιοδοτικές Ρυθμίσεις, Ενιαίο Μισθολόγιο-Βαθμολόγιο και... άλλες Διατάξεις Εφαρμογής του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2012-2015», τροποποιήθηκε η παράγραφος 10γ του άρθρου 1 του εν λόγω νομοσχεδίου, που αφορούσε στην μη υπαγωγή των αποστρατευθέντων με αίτησή τους στελεχών κάτω των 55 ετών στην παρακράτηση του 40% για το ποσό της σύνταξης που υπερβαίνει τα 1000€, εφόσον έχουν συντάξιμη 35ετή υπηρεσία. Σύμφωνα με τα ανωτέρω δημοσιεύματα η προσθήκη αυτή κρίθηκε «αναγκαία» από τον Υπουργό Άμυνας, προκειμένου να αποφευχθεί αναιτιολόγητα άνιση μεταχείριση προσωπικού όμοιας υπηρεσιακής κατάστασης, ως προς την προέλευση, τη σταδιοδρομία και τα έτη υπηρεσίας.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάζονται στον ηλεκτρονικό τύπο, οι κάτω των 55 ετών ανέρχονται μέχρι την ημερομηνία ψήφισης του πολυνομοσχεδίου σε 11.130 άτομα, εκ των οποίων 2.717 είναι αυτεπάγγελτα αποστρατευμένοι, δηλαδή έχουν αποστρατευθεί παρά τη θέλησή τους, και 2.951 άτομα είναι απόστρατοι με αίτησή τους που έχουν όμως 35 έτη συντάξιμης υπηρεσίας. Έτσι από το σύνολο των 11.130 ατόμων κάτω των 55 ετών, η πολιτεία αποφασίζει για 5.668 άτομα να μην ισχύσει η μείωση του 40% για αποδοχές άνω των 1000€, αλλά μόνον η μείωση του 20% για αποδοχές άνω των 1.200€, επικαλούμενη λόγους «ίσης μεταχείρισης»

Επιτρέψτε μου να αναλύσω λίγο περισσότερο την κατάσταση που δημιουργούν οι υπουργοί άμυνας και οικονομικών (πρώην άμυνας) στο καθεστώς των αποστράτων στελεχών. Τα 2.717 άτομα που αποστράτευσε η υπηρεσία (αυτεπάγγελτα) και είναι κάτω των 55 ετών στην συντριπτική τους πλειοψηφία αποτελούν στελέχη που δεν εξήντλησαν την διοικητική ιεραρχία και επομένως οι λόγοι της αποστρατείας τους είναι προφανώς διάφοροι της ολοκλήρωσης της καριέρας-σταδιοδρομίας τους ή και της κατάληψης του ορίου ηλικίας. Επίσης, είναι προφανές ότι, εκτός ενός πολύ μικρού αριθμού στελεχών που αποστρατεύθηκε για λόγους υγείας, ή έστω για λόγους πολιτικούς ή και ευνοιοκρατίας, προκειμένου να χορηγηθεί η προβλεπόμενη διοικητική και μισθολογική προαγωγή επόμενου(ων) βαθμού(ών), η συντριπτική πλειοψηφία των λοιπών «αυτεπάγγελτα» αποστράτων κρίθηκαν ακατάλληλοι συνέχισης της καριέρας των στις Ένοπλες Δυνάμεις, για μια σειρά από λόγους που έχουν σχέση με, την επαγγελματική επάρκεια (πχ, χαμηλές αξιολογήσεις, προβληματική συμπεριφορά, μειωμένη απόδοση, ποινές κλπ), την εμπλοκή σε ποινικές υποθέσεις, το ήθος και την προσωπικότητα, τις ηγετικές και τις διοικητικές ικανότητες.

Με την μέχρι και σήμερα ισχύουσα νομοθεσία, οι «αυτεπάγγελτα» αποστρατευόμενοι κάτω των 55 ετών απολαμβάνουν των συνταξιοδοτικών τους δικαιωμάτων, χωρίς στέρηση των καταβαλλόμενων επιδομάτων εορτών & αδείας και χωρίς την επιβολή της από 1-8-2011 επιπλέον μηνιαίας εισφοράς αλληλεγγύης για τις συντάξεις από 1700€ και άνω (άρθρο 44, παρ.10-11-12 Ν.3986/2011). Επιπρόσθετα με το ήδη ψηφισθέν πολυνομοσχέδιο «ευεργετούνται» για άλλη μια φορά με την ένταξη τους στο καθεστώς περικοπής του 20% των συντάξιμων αποδοχών για το τμήμα που υπερβαίνει τα 1200€.

Αντιθέτως, η συντριπτική πλειοψηφία των αποστρατευθέντων κάτω των 55 ετών που αποχώρησαν με αίτησή τους διακρίνονται για, την υψηλή επαγγελματική τους συνεισφορά στο έργο των ΕΔ, την ηθική ακεραιότητα τους, την «έντονη» προσωπικότητα τους και την αναζήτηση ευκαιριών επαγγελματικής αλλά και προσωπικής εξέλιξης τους σε νέα περιβάλλοντα. Η προσωπική απόφαση κάθε στελέχους για μη εξάντληση της διοικητικής ιεραρχίας και της ολοκλήρωσης της προσφοράς του στις ΕΔ, δεν θα πρέπει να δημιουργεί στην πολιτική αλλά και στην στρατιωτική ηγεσία του υπουργείου άμυνας σύνδρομο «εκδίκησης» και «τιμωρίας», αλλά αντίθετα θα έπρεπε να αναλαμβάνει τις πρωτοβουλίες εκείνες που θα επέτρεπαν την αξιοποίηση αυτών των -υψηλού επαγγελματικού και επιστημονικού επιπέδου- στελεχών από την κοινωνία, όπως γίνεται στις προηγμένες χώρες, στις οποίες και η χώρα μας θέλει να τοποθετείται.

Η τροπολογία που αφορά στα στελέχη που συμπλήρωσαν 35 έτη συντάξιμης υπηρεσίας, δεν συμβάλλει επ’ουδενί τρόπο στην ίση μεταχείριση των αποστρατευθέντων στελεχών κάτω των 55 ετών, γιατί ο πυρήνας της άνισης αντιμετώπισης τους είναι η «διάκρισή» τους σε αυτεπαγγέλτως (από την υπηρεσία) και οικειοθελώς (με αίτησή τους) αποστρατευθέντες.

Αν πραγματικά οι υπουργοί άμυνας και οικονομικών επιθυμούν την αποφυγή αναιτιολόγητης και άνισης μεταχείρισης των αποστρατευθέντων με αίτησή τους στελεχών κάτω των 55 ετών, πρέπει να :

α. αποκαταστήσουν ηθικά τα εν λόγω στελέχη, αναγνωρίζοντας τους ότι προέβησαν στην άσκηση νομίμου δικαιώματος τους, χωρίς «ευνοιοκρατικές» ρυθμίσεις εκ μέρους της πολιτείας.

β. εφαρμόσουν τις ίδιες ποσοστιαίες επιβαρύνσεις στις συντάξιμες αποδοχές που επιβάλλονται για τους κάτω των 55 ετών, χωρίς διακρίσεις ετών υπηρεσίας και εξόδου από την στρατιωτική υπηρεσία.

Νικόλαος Κοκκάρης

Οικονομολόγος

Εν Αποστρατεία Αξιωματικός Οικονομικού Σώματος

E-mail: nalkok@yahoo.gr

Ποιοι και πώς γλιτώνουν τα χαράτσια

Τα πρώτα πακέτα με τους λογαριασμούς της ΔΕΗ για το ειδικό τέλος ακινήτων ταχυδρομήθηκαν ήδη από την προηγούμενη εβδομάδα. Παραλήπτες τους ήταν, μεταξύ άλλων, χιλιάδες άνεργοι, άτομα με αναπηρία και πολύτεκνοι.

Όσοι ανήκουν στις τρεις αυτές κατηγορίες καλούνται οι ίδιοι να μεταβούν στις εφορίες για να αμφισβητήσουν το «φουσκωμένο» γι΄ αυτούς «χαράτσι», προσκομίζοντας, μάλιστα, μία σειρά από δικαιολογητικά.

Ειδικότερα:

Τα δικαιολογητικά για τους πολύτεκνους

1.Φωτοτυπία φορολογικής δήλωσης 2011
2.Εκκαθαριστικό 2011 (αν έχει αποσταλεί)
3.Εκκαθαριστικό ΕΤΑΚ 2008
4.Συμβόλαιο απόκτησης ακινήτου μετά την 1/1/2008

Τα δικαιολογητικά για τους άνεργους

1. Φωτοτυπία φορολογικής δήλωσης 2011
2. Εκκαθαριστικό ΕΤΑΚ 2008
3. Συμβόλαιο για απόκτηση ακινήτου μετά την 1/1/2008
4. Βεβαίωση που να αποδεικνύει την ανεργία

Τα δικαιολογητικά για άτομα με αναπηρία

1.Βεβαίωση για την πιστοποίηση της αναπηρίας
2. Φωτοτυπία της δήλωσης φορολογίας εισοδ. 2011
3. Εκκαθαριστικό 2011
4. Εκκαθαριστικό ΕΤΑΚ 2008
5. Συμβόλαιο για απόκτηση ακινήτου μετά την 1/1/2008

Οι προϋποθέσεις απαλλαγής ή μείωσης του τέλους ακινήτων

1.Άνεργοι

-Το ακίνητο να ανήκει κατά κυριότητα ή επικαρπία στον δικαιούχο και να ιδιοκατοικείται από αυτόν

-Να είναι άνεργοι κατά τους έξι μήνες που έχουν προηγηθεί από την έκδοση του λογαριασμού της ΔΕΗ ή να είναι μακροχρόνια άνεργοι.

-Το οικογενειακό εισόδημα να είναι 12.000 ευρώ, προσαυξανόμενο κατά 4.000 ευρώ για κάθε προστατευόμενο τέκνο.

-Το ιδιοκατοικούμενο ακίνητο να βρίσκεται σε περιοχή με τιμή ζώνης χαμηλότερη των 3.000 ευρώ.

-Η ακίνητη περιουσία το 2008 να μην υπερβαίνει τις 150.000 ευρώ, προσαυξημένη κατά 10.000 ευρώ για κάθε παιδί.

2. Πολύτεκνοι

-Το ιδιοκατοικούμενο σπίτι να βρίσκεται σε περιοχή με τιμή ζώνης χαμηλότερης των 3.000 ευρώ.

-Το ακίνητο να ανήκει κατά κυριότητα ή επικαρπία στον δικαιούχο και να ιδιοκατοικείται από αυτόν.

- Η ακίνητη περιουσία το 2008 να μην υπερβαίνει τις 150.000 ευρώ, προσαυξημένη κατά 10.000 ευρώ για κάθε παιδί.

-Το οικογενειακό εισόδημα να είναι υψηλότερο από 30.000 ευρώ.

3. Άτομα με αναπηρία

- Το ιδιοκατοικούμενο ακίνητο να βρίσκεται σε περιοχή με τιμή ζώνης χαμηλότερης των 3.000 ευρώ.

- Η ακίνητη περιουσία το 2008 να μην υπερβαίνει τις 150.000 ευρώ, προσαυξημένη κατά 10.000 ευρώ για κάθε παιδί.

Όπως δημοσιεύει η «Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία», η διαδικασία με την αποστολή sms δεν αποδείχθηκε στην πράξη επιτυχημένη, καθώς:

-Χιλιάδες μηνύματα δεν έφτασαν στον προορισμό τους.

-Τα λάθη ήταν πολλά, με πιο χαρακτηριστικό εκείνο του να αναγράφεται ονοματεπώνυμο αντί ΑΦΜ.

-Εκτός από τους πραγματικά δικαιούχους μειωμένου τέλους, sms έστειλαν και εκατοντάδες χιλιάδες άλλοι, οι οποίοι είτε δεν γνώριζαν τις προϋποθέσεις που είχαν τεθεί είτε επεδίωξαν να αποφύγουν το «χαράτσι».

Το «κούρεμα» άρχισε από τα εισοδήματα





Απώλειες ύψους 5,4 δισ. ευρώ θα υποστούν τα νοικοκυριά από τις νέες ρυθμίσεις του πολυνομοσχεδίου που ψηφίστηκε την περασμένη Πέμπτη στη Βουλή. Κατά μέσον όρο κάθε οικογένεια θα χάσει πάνω από 1.000 ευρώ λόγω των περικοπών στους μισθούς και τις συντάξεις αλλά και την αύξηση της φορολογίας στα εισοδήματα.

Οι εργαζόμενοι στο Δημόσιο και οι συνταξιούχοι όλων των ασφαλιστικών ταμείων θα υποστούν μειώσεις στις αποδοχές από 15% μέχρι και 60%, το εφάπαξ θα μειωθεί κατά μέσο όρο κατά 9.000 ευρώ, ενώ θα αυξηθεί δραστικά και ο φόρος εισοδήματος για τα φυσικά πρόσωπα και μάλιστα, αναδρομικά από την 1-1-2011.

«Ψαλίδι» έως 60% με το νέο μισθολόγιο

Οι νέοι μισθοί στον «στενό» και ευρύτερο δημόσιο τομέα που θα ισχύσουν από την 1η Νοεμβρίου, έχουν υποστεί «κούρεμα» κατά μέσο όρο 30%, ενώ σε μερικές κατηγορίες υπαλλήλων κυρίως ΥΕ και ΔΕ που λάμβαναν υψηλά επιδόματα, οι αποδοχές μειώνονται έως και 60%.






Χάνονται τρεις κύριες συντάξεις και το 30% της επικουρικής

Περικοπές σε κύριες συντάξεις, επικουρικές, μερίσματα αλλά και εφάπαξ έρχονται από την 1η Νοεμβρίου για τους συνταξιούχους. Συγκεκριμένα, μειώνονται κατά 20% οι κύριες συντάξεις που υπερβαίνουν τα 1.200 ευρώ. Παράλληλα, στο 15% ανέρχεται η περικοπή των επικουρικών που χορηγεί το ΤΑΥΤΕΚΩ (καλύπτει όσους απασχολούνται στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, ενώ στο ΕΤΕΑΜ (μισθωτοί ιδιωτικού τομέα) η μείωση φτάνει το 30% για επικουρικές πάνω από 150 ευρώ.



Στην εφορία και με 421 εύρω τον μήνα

Όπως αναφέρει το «Έθνος της Κυριακής», φόρο θα κληθούν να πληρώσουν εργαζόμενοι και συνταξιούχοι με μηνιαίες αποδοχές πάνω από 420 ευρώ ή 5.000 ευρώ ετήσιο εισόδημα, καθώς από το ύψος αυτό και πάνω επιβάλλεται φόρος με συντελεστή 10%

Τι εξετάζει η κυβέρνηση για το νέο φορολογικό νομοσχέδιο

Στο μεταξύ, με το νέο φορολογικό νομοσχέδιο από το 2012, αλλάζει ο τρόπος φορολόγησης, μεταξύ άλλων, των ελεύθερων επαγγελματιών των ατομικών επιχειρήσεων. Τα έσοδα των φυσικών προσώπων θα φορολογούνται αυτοτελώς με συντελεστή 20%, και θα εξαντλείται η φορολογική υποχρέωση. Παράλληλα, αναμένεται να καταργηθεί το αφορολόγητο όριο των 5.000 ευρώ, τόσο για τις ατομικές επιχειρήσεις όσο και τους ελεύθερους επαγγελματίες.

Το νέο φορολογικό νομοσχέδιο θα προβλέπει κατάργηση των χαμηλών συντελεστών ΦΠΑ που ισχύουν στα νησιά, αυτοτελή φορολόγηση των εισοδημάτων από ακίνητα με συντελεστή 10% έως 20%, και μείωση από τις 12.000 στις 8.000 ευρώ του ελάχιστου ορίου για την επιβολή έκτακτης εισφοράς.

Επίσης, όπως δημοσιεύει η «Καθημερινή της Κυριακής», η κυβέρνηση εξετάζει την κατάργηση του ειδικού καθεστώτος που ισχύει για τους αγρότες, οι οποίοι θα είναι υποχρεωμένοι να διατηρούν βιβλία και να εκδίδουν αποδείξεις.

Συγκεκριμένα, η κυβέρνηση εξετάζει για το νέο φορολογικό νομοσχέδιο:

1.Αυτοτελή φορολόγηση των ελεύθερων επαγγελματιών και των ατομικών επιχειρήσεων με συντελεστή 20%.

2.Κατάργηση του ειδικού καθεστώτος που ισχύει σήμερα για τους αγρότες. Πλέον θα αντιμετωπίζονται ως επιτηδευματίες, και θα είναι υποχρεωμένοι να διατηρούν βιβλία και στοιχεία, και κατ’ επέκταση να εκδίδουν αποδείξεις.

3.Κατάργηση των χαμηλών συντελεστών ΦΠΑ που ισχύουν στα νησιά.

4.Αυτοτελή φορολόγηση των εισοδημάτων που αποκτούν οι φορολογούμενοι από ακίνητα με συντελεστή 10%-20%.

5.Από το 2012 αλλάζει ο τρόπος υπολογισμού του φορολογητέου εισοδήματος, με τη δημιουργία του ηλεκτρονικού πόθεν έσχες.

6.Αύξηση των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων στα επίπεδα των αγοραίων τιμών.

7.Μείωση από τα 12.000 ευρώ στα 8.000 του ελάχιστου ορίου για την επιβολή της έκτακτης εισφοράς αλληλεγγύης.

8.
Χρήση πιστωτικής ή χρεωστικής κάρτας για συναλλαγές όλων των ιδιωτών με τις επιχειρήσεις για ποσά άνω των 500 ευρώ.

9.Εξόφληση των συναλλαγών μεταξύ επιχειρήσεων για ποσά άνω των 1.000 ευρώ μέσω επαγγελματικών λογαριασμών.

Η χώρα σε καραντίνα μέχρι το 2030 και το χρέος, το 2020, όσο και το 2009 (!)

Σε μόνιμη «καραντίνα» μέχρι το 2030 θα παραμείνει η χώρα μας, με τις χρηματοδοτικές της ανάγκες να ξεπερνούν τα 200 δισ. ευρώ και απαιτούμενο «κούρεμα» τουλάχιστον 50%, για να μπορέσει το δημόσιο χρέος να περιοριστεί μόλις στο 120% του ΑΕΠ προς τα τέλη της δεκαετίας (!).

Οι διαπιστώσεις αυτές περιλαμβάνονται στην εμπιστευτική έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη βιωσιμότητα του χρέους, η οποία βρίσκεται από χθες στα χέρια των ηγετών της ευρωζώνης, οι οποίοι επιχειρούν να λύσουν το ελληνικό και μαζί το ευρωπαϊκό πρόβλημα χρέους.

Η έκθεση διαπιστώνει επιδείνωση της κατάστασης όσον αφορά την Ελλάδα, με την οικονομία να «προσαρμόζεται» μόνο μέσω της ύφεσης και της μείωσης μισθών, παρά μέσω αύξησης της παραγωγικότητας, χάρη στις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις. Αυτό σημαίνει πως το δημόσιο χρέος θα παραμείνει υψηλό για αρκετά ακόμη χρόνια και για να αντιμετωπιστεί η βιωσιμότητά του, η Επιτροπή προτείνει γενναίο «κούρεμα», με συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα.

Από το 2013, που η χώρα μας θα επέστρεφε στις αγορές με το πρώτο Μνημόνιο, τώρα η επιστροφή αναβάλλεται επ' αόριστον, η συμφωνία της 21ης Ιουλίου κρίνεται -πριν καλά καλά εφαρμοστεί- ανεπαρκής και οι ανάγκες χρηματοδότησης, με βάση το χειρότερο σενάριο, μπορεί να φθάσουν έως και τα 440 δισ. ευρώ.

Για τη βιωσιμότητα του χρέους η έκθεση προτείνει «κούρεμα» 50%-60%. Με «κούρεμα» της τάξης του 50% το χρέος θα παραμείνει λίγο πάνω από το 120% του ΑΕΠ μέχρι τα τέλη του 2020. Γεγονός που, όπως επισημαίνει η έκθεση, δεδομένου του ότι δεν θα υπάρχει πρόσβαση στις αγορές, σημαίνει ότι η Ελλάδα θα χρειαστεί επιπλέον χρηματοδότηση περί τα 114 δισ. ευρώ. Για περαιτέρω μείωση του χρέους, για παράδειγμα κάτω του 110% του ΑΕΠ το 2020, θα χρειαστεί, μάλιστα, μεγαλύτερη συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα, με «κούρεμα» της τάξης του 60% ή και περισσότερο και επιπλέον χρηματοδότηση με 109 δισ. ευρώ. Με άλλα λόγια, η ελληνική οικονομία θα χρειαστεί πάνω από 200 δισ. ευρώ μέσα στα επόμενα χρόνια, για να πετύχει -όπως η ίδια Ευρωπαϊκή Επιτροπή διαπιστώνει- τη μείωση του χρέους σε επίπεδα που ήδη για άλλες χώρες, όπως η Ιταλία, έχει χτυπήσει συναγερμός. Και αυτό χωρίς να προσμετρηθούν, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει η έκθεση, τα κόστη από ενδεχόμενη διάχυση της κρίσης.

Η έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής δεν είναι παρά ομολογία αποτυχίας της εφαρμοζόμενης πολιτικής. Αλλωστε, πριν καταλήξει η έκθεση για τη βιωσιμότητα του χρέους στην παραδοχή για ανάγκη γενναίου «κουρέματος», επισήμανε την επιδείνωση της κατάστασης στην Ελλάδα μετά την τέταρτη αξιολόγηση, την οποία αποδίδει στην έλλειψη διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και την καθυστέρηση εφαρμογής της υποσχεθείσας πολιτικής. Με βάση τη νέα σκληρή πραγματικότητα, η έκθεση προβλέπει για το 2011 ύφεση 5,5% και 3% για το 2012, με την ανάπτυξη να επανέρχεται κατά μέσο όρο στο 1,25% το 2013-14, στο 2,75% το 2015-2020 και στο 1,75% το χρόνο την περίοδο 2021-2030.

Με τέτοιους ρυθμούς ανάπτυξης, το χρέος θα παραμείνει σε πολύ υψηλά επίπεδα και θα αρχίσει να μειώνεται με πολύ αργούς ρυθμούς. Θα φθάσει στο 186% του ΑΕΠ το 2013 και θα μειωθεί μόλις στο 152% του ΑΕΠ στα τέλη του 2020 και στο 130% του ΑΕΠ στα τέλη του 2030 (!). Η Ελλάδα δεν θα επιστρέψει στις αγορές νωρίτερα από το 2021 και οι συσσωρευμένες χρηματοδοτικές της ανάγκες θα φθάσουν περί τα 252 δισ. ευρώ μέχρι το 2020.

Υπάρχει και ένα δεύτερο, χειρότερο σενάριο, που κάνει λόγο για βαθύτερη ύφεση, λόγω της μεγάλης εσωτερικής υποτίμησης, η οποία μπορεί να αυξήσει το χρέος έως και το 208% του ΑΕΠ, παραμένοντας σε υψηλά επίπεδα μέχρι και το 2020 (173% του ΑΕΠ). Με βάση το σενάριο αυτό, η Ελλάδα δεν θα επιστρέψει στις αγορές πριν από το 2027, με τις χρηματοδοτικές της ανάγκες να φθάνουν στα 450 δισ. ευρώ.

Με νέο κρατικό χρέος θα «διασωθούν» οι τράπεζες

Περίπου δύο εικοσιετετράωρα πριν οριστικοποιηθεί η τελική λύση για το ελληνικό χρέος στην Αθήνα, οι παροικούντες το τραπεζικό σύστημα επιχειρούν με «μολύβι και χαρτί» να υπολογίσουν το μέγεθος των αναγκών που θα προκαλέσει στις ελληνικές τράπεζες, αλλά και στα ασφαλιστικά ταμεία, το βαθύτερο κούρεμα των ομολόγων.

Παράλληλα, επιχειρούν να προσδιορίσουν την «ελάφρυνση» που θα έχει το τεράστιο δημόσιο χρέος της χώρας από την κυοφορούμενη συμφωνία της Ε.Ε. Βέβαιο πάντως θεωρείται ότι το πιθανολογούμενο κούρεμα της τάξεως του 50% δεν οδηγεί σε ισόποση μείωση του δημόσιου χρέους (βλ. σχετικό ρεπορτάζ), καθώς αφορά μόνο τα ομόλογα που θα ενταχθούν στον περίφημο μηχανισμό ανταλλαγής (PSI αγγλιστί) που είχε δημιουργηθεί με τη συμφωνία της 21ης Ιουλίου.

Η συμφωνία αυτή προέβλεπε ότι με ένα κούρεμα των ομολόγων που θα ενταχθούν στο μηχανισμό αυτό της τάξεως του 21%, το δημόσιο χρέος της χώρας θα μειωνόταν κατά 13 δισ. ευρώ. Επομένως, αν οι ίδιες παραδοχές ισχύσουν και στη νέα συμφωνία, η ελάφρυνση του δημόσιου χρέους από ένα κούρεμα των ομολόγων της τάξεως του 50% θα αγγίξει τα 32 δισ. ευρώ. Ετσι το χρέος από 360 δισ. ευρώ θα περιοριζόταν στα 328 δισ. ευρώ. Στην περίπτωση που η συμφωνία ανταλλαγής επεκταθεί και σε ομόλογα που λήγουν μετά το 2020, εύλογο είναι ότι το όφελος που θα προκύψει στο χρέος θα είναι μεγαλύτερο.

Τα δεδομένα στην παρούσα φάση ωστόσο είναι ασαφή. Κατ' αρχάς δεν είναι γνωστόν αν η νέα συμφωνία θα περιλαμβάνει μόνο τα ομόλογα που λήγουν μέχρι το 2020, ήτοι περίπου 150 δισ. ευρώ, ή αν θα επεκταθεί σε μεγαλύτερο τμήμα του ελληνικού δημόσιου χρέους.

Στην περίπτωση που διατηρηθούν οι βασικές παράμετροι της 21ης Ιουλίου, τότε η ζημιά των τραπεζών, από τα 5,5 δισ. ευρώ, που είχε προκύψει με κούρεμα 21%, εκτινάσσεται στα 13,5 με 14 δισ. ευρώ. Ωστόσο, οι κεφαλαιακές ανάγκες των τραπεζών θα ξεπεράσουν το ποσό αυτό καθώς η Ε.Ε. θα ζητήσει από όλες τις τράπεζες να ανεβάζουν τον πήχυ στο δείκτη κεφαλαιακής τους επάρκειας στο 9% (από 8% που ήταν στα προηγούμενα τεστ κοπώσεως - stress tests του Ιουλίου). Σε πανευρωπαϊκό επίπεδο εκτιμάται πάντως ότι οι τράπεζες για την ανακεφαλαιοποίησή τους (ήταν και το μοναδικό σημείο που συμφωνήθηκε στη χθεσινή σύνοδο κορυφής) θα χρειαστούν περίπου 109 δισ. ευρώ.

Οσον αφορά τις ελληνικές τράπεζες, οι ζημιές από το μεγαλύτερο κούρεμα και πιθανότατα τα αποτελέσματα από το διαγνωστικό έλεγχο της BlackRock θα επδεινώσουν την κεφαλαιακή τους επάρκεια. Σύμφωνα με υπολογισμούς που έχουν κάνει οι τραπεζίτες, τα πρόσθετα κεφάλαια που θα χρειαστούν οι ελληνικές τράπεζες σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο κυμαίνονται στα 10 με 15 δισ. ευρώ. Βέβαια, το ποσόν αυτό δεν μπορεί να αντληθεί από την κατατονική αγορά, οπότε το σύστημα στο σύνολό του θα αναγκαστεί να προσφύγει στο Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας. Από το πρώτο Μνημόνιο, το Ταμείο αυτό έχει προικοδοτηθεί με 10 δισ. ευρώ, στα οποία θα προστεθούν άλλα 20 δισ. ευρώ από τη συμφωνία του Ιουλίου.

Η κεφαλαιακή αυτή ενίσχυση θα σημάνει την «κρατικοποίησή τους», επιλογή η οποία δεν είναι πλέον και τόσο ρηξικέλευθη, αν ληφθεί υπόψη ότι και στις ΗΠΑ μετά την κατάρρευση της Lehman Brothers οι περισσότερες τράπεζες οδηγήθηκαν σε αυτό το καθεστώς. Ομως στην περίπτωση της Ελλάδας θα έχει συμβεί το οξύμωρο η κρατικοποίηση να γίνει με δανεικά χρήματα. Επομένως, η λύση αυτή θα οδηγήσει εν τέλει σε αύξηση του δημόσιου χρέους, στο αντίθετο δηλαδή από το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα.

Νέες αλλαγές στη φορολογική πολιτική


Καθοριστικές για τον προϋπολογισμό του 2012 και για τις νέες αλλαγές στη φορολογία, που θα επιφέρει το νέο φορολογικό νομοσχέδιο, είναι οι αποφάσεις της Συνόδου Κορυφής που θα προσδιορίσουν αφενός το ύψος του haircut του χρέους, και αφετέρου τη σκληρότητα του νέου πακέτου των μέτρων που θα επιβάλουν οι εταίροι, ως αντάλλαγμα.

Ο σύμβουλος του πρωθυπουργού, Λουκάς Παπαδήμος, δηλώνει την αντίθεσή του σε κούρεμα άνω του 21%.

Το αργότερο μέχρι τις 13 Νοεμβρίου το υπουργείο Οικονομικών θα πρέπει να έχει ολοκληρώσει την κατάθεση στη Βουλή του προϋπολογισμού του 2012, αλλά και του νέου φορολογικού νομοσχεδίου, που θα περιέχει βασικά θεσμικές και οργανωτικές παρεμβάσεις, με κεντρικό άξονα την αύξηση των φορολογικών εσόδων, μέσα από τις αλλαγές στη φορολογία των ακινήτων και την αύξηση των αντικειμενικών αξιών, την ενίσχυση των τεκμηρίων ειδικά για ελεύθερους επαγγελματίες και τις καταργήσεις φοροαπαλλαγών και φόρων υπέρ τρίτων.

Προϋπολογισμός αβεβαιότητας

Αναλυτικότερα σε ό,τι αφορά τον προϋπολογισμό του 2012, το υπουργείο Οικονομικών αποδίδει ιδιαίτερη σημασία στο εύρος που θα έχει το haircut των ομολόγων, καθώς αναλογικά αντίστοιχο θα είναι και το όφελος στο κονδύλι των τόκων.

Με βάση τους πρόχειρους σχεδιασμούς, δεδομένου ότι οι αποφάσεις είναι ακόμα οριστικές, οι τόκοι και συνολικά οι δαπάνες του προϋπολογισμού αναμένεται να μειωθούν από 1,3 μέχρι και 3,5 δισ. ευρώ σε ετήσια βάση. Ισως είναι το μοναδικό απτό όφελος από την επιχείρηση «κουρέματος» του ελληνικού χρέους που επιβάλλουν οι εταίροι, αφού η διαδικασία αυτή θα έχει ευρύτερες αρνητικές συνέπειες στη χώρα και για χρονικό ορίζοντα δεκαετίας. Δεν είναι τυχαίο εξάλλου ότι ο σύμβουλος του πρωθυπουργού, Λουκάς Παπαδήμος, δηλώνει την αντίθεσή του σε «κούρεμα» άνω του 21%.

Στο πλαίσιο αυτό, η κατάρτιση του νέου προϋπολογισμού του 2012, θα τεθεί στην τελική ευθεία από την Πέμπτη, μετά και τη Σύνοδο Κορυφής της Τετάρτης.

Οι προβλέψεις του προϋπολογισμού του επόμενου έτους δεν θα έχουν καμία σχέση με το «προχειρογραμμένο» προσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή στις 3 Οκτωβρίου, αφού μεσολάβησαν αναθεώρηση στόχου μεταβολής του ΑΕΠ, έκτακτα μέτρα και νέες πιέσεις της τρόικας.

Η βαθύτερη της αναμενόμενης ύφεση, -5,5% φέτος και -2 έως -3% το 2012, ενισχύει τις αβεβαιότητες για την επίτευξη των στόχων του επόμενου έτους, αφού αναμένεται νέα μείωση των εισοδημάτων, μείωση των φόρων επί των εισοδημάτων και μείωση των έμμεσων φόρων από την οικονομική δραστηριότητα, που βαίνει μειούμενη.

Πραγματική αδυναμία

Υπουργείο Οικονομικών και τρόικα θεωρούν ότι τα προβλήματα αυτά θα ξεπεραστούν με την επιβολή έκτακτων εισφορών σε εισοδήματα και ακίνητα, παρά το γεγονός ότι πολλά νοικοκυριά εκδηλώνουν πραγματική αδυναμία ανταπόκρισης στην καταβολή των νέων οφειλών.

Είναι προφανές ότι παρά τα νέα μέτρα, ο προϋπολογισμός του 2012 θα κινηθεί επί ξυρού ακμής, καθιστώντας αμφίβολη την υλοποίηση των όποιων στόχων τεθούν.

Τα μοναδικά μέτρα βέβαιης απόδοσης είναι οι μειώσεις των αποδοχών υπαλλήλων και συνταξιούχων, καθότι έχουν νομοθετηθεί και θα αποδώσουν ήδη από το Νοέμβριο, που θα τεθούν για πρώτη φορά σε εφαρμογή.

Στην προσπάθειά του το υπουργείο Οικονομικών να αναζητήσει νέες πηγές εσόδων, καταθέτει παράλληλα με τον προϋπολογισμό και το νέο φορολογικό νομοσχέδιο, με θεσμικές παρεμβάσεις και με στόχο «την άρση των υφιστάμενων αδικιών».

Στα ακίνητα

Το κύριο βάρος των αλλαγών θα πέφτει στη φορολογία ακινήτων, που θα αλλάξει ριζικά με αυξομειώσεις συντελεστών των φόρων μεταβίβασης, αλλά και την αύξηση των αντικειμενικών αξιών εντός του 2012, που θα φτάσουν στα όρια των εμπορικών τιμών. Η εξέλιξη αυτή θα αυξήσει ακόμα περισσότερο την επιβάρυνση της ακίνητης περιουσίας, καθώς η αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών επηρεάζει συνολικά πάνω από 20 φόρους και τέλη που βαρύνουν σήμερα τα ακίνητα, μεταξύ των οποίων και την έκτακτη εισφορά.

Συνυπευθυνότητα

Επίσης το ΥΠΟΙΚ ενεργοποιεί ξανά τη συνυπευθυνότητα του πελάτη στην έκδοση αποδείξεων, που σημαίνει ότι αν δεν εκδοθεί απόδειξη για παροχή υπηρεσιών ή αγορά αγαθών, εκτός από τις κυρώσεις του επιτηδευματία, ο πελάτης θα τιμωρείται με πρόστιμο ύψος 100 ευρώ. Το μέτρο αποσκοπεί στην έκδοση αποδείξεων, μετά τα αρνητικά μηνύματα που έχει λάβει το ΥΠΟΙΚ από τις εισπράξεις του ΦΠΑ

Ακόμα εξετάζεται η καθιέρωση ειδικών τεκμηρίων για ελεύθερους επαγγελματίες, που θα είναι είτε η αναβίωση των επαγγελματικών τεκμηρίων της δεκαετίας του 1990, είτε η προσαύξηση των τεκμηρίων διαβίωσης, που ισχύουν για σήμερα όταν θα πρόκειται για ελεύθερους επαγγελματίες.

Τις αλλαγές στα τεκμήρια ίσως τις αποφύγουν οι επιτηδευματίες αν επικρατήσει το σενάριο που θέλει το μηδενισμό του αφορολόγητου ορίου, από 5.000 ευρώ που είναι σήμερα. Πρόκειται για το μέτρο που είχε προωθήσει το 2008 ο πρώην υπουργός Οικονομίας, Γιώργος Αλογοσκούφης, αλλά του κόστισε τη θέση του υπουργού, δεδομένου ότι αντικαταστάθηκε και ο διάδοχός του, Γιάννης Παπαθανασίου το απέσυρε.

Η έκτη δόση δεν επαρκεί για τις ανάγκες του κράτους

Σε ό,τι αφορά την υλοποίηση του προϋπολογισμού του 2011, η αποδέσμευση της 6ης δόσης του δανείου από το μηχανισμό στήριξης δίνει βαθιά «ανάσα» στο κονδύλι των δαπανών, σε μια περίοδο που τα διαθέσιμα είχαν εξαντληθεί και ο κίνδυνος στάσης πληρωμών θα ήταν αναπόφευκτος.

Με τα 8 δισ. ευρώ, το υπουργείο Οικονομικών θα καλύψει τις ανάγκες πληρωμών του μέχρι και το Δεκέμβριο, ενώ ένα μέρος από τη δόση θα διατεθεί για την αποπληρωμή συσσωρευμένων ληξιπρόθεσμων οφειλών προς τον ιδιωτικό τομέα, που φτάνουν στο ποσό των 6,52 δισ. ευρώ.

Πάντως η 6η δόση δεν καλύπτει τις ανάγκες του κράτους μέχρι και το Δεκέμβριο, αφού ο σχεδιασμός του προϋπολογισμού προβλέπει την εκταμίευση εντός του Δεκεμβρίου και της 7ης δόσης από το μηχανισμό στήριξης, ύψους 5 δισ. ευρώ. Εκτός και αν η απόφαση των διαδοχικών Συνόδων Κορυφής, ενεργοποιήσει το β΄ πακέτο στήριξης της Ελλάδας που αλλάζει τα ποσά και τους χρόνους καταβολής των δόσεων.

Η ενεργοποίηση του β΄ πακέτου με «κούρεμα» χρέους είναι αναγκαστική, αφού στο πρώτο τρίμηνο του 2012 το αρχικό μνημόνιο προέβλεπε ότι η Ελλάδα θα έβγαινε στις αγορές και θα δανειζόταν μάλιστα ποσό ύψους 11,3 δισ. ευρώ, με τα οποία συν την 8η δόση ύψους 10 δισ. ευρώ, θα αναχρηματοδοτηθεί το τριετές ομόλογο συνολικού ύψους 14,5 δισ. ευρώ, που λήγει τον προσεχή Μάρτιο.

Με το β΄ πακέτο στήριξης, αφενός τα ποσά των δανείων από το μηχανισμό θα αναθεωρηθούν προς τα πάνω, αφετέρου, το ποσό της λήξης του ομολόγου από 14,5 δισ. ευρώ, με το haircut θα συρρικνωθεί σε χαμηλότερα επίπεδα, ανάλογα με το εύρος που θα αποφασιστεί.

Πόσο θα μειωθούν οι τόκοι

Από 1,3 μέχρι και 3,5 δισ. ευρώ ετησίως, θα κυμανθεί το όφελος για τον προϋπολογισμό από το haircut των τόκων, που θα ακολουθήσει τη μείωση του δημόσιου χρέους.

Σύμφωνα με τους υπολογισμούς στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, το haircut των ομολόγων θα μειώσει αντίστοιχα και τις υποχρεώσεις για πληρωμές τόκων, εξέλιξη που ανακουφίζει το κονδύλι των δαπανών του προϋπολογισμού. Το ύψος της εξοικονόμησης ποικίλλει από 1,3 δισ. ευρώ, αν το haircut των ομολόγων είναι στο κατώτερο του 21% που αποφασίστηκε τον Ιούλιο και διευρύνεται σε 3,5 δισ. ευρώ, αν το haircut ανεβεί στο 50%.

Οι συγκεκριμένοι υπολογισμοί αφορούν στο σενάριο ότι το «κούρεμα» του χρέους θα αφορά μόνο στα διαπραγματεύσιμα ομόλογα λήξης έως 2020, η ονομαστική αξία των οποίων είναι 148,7 δισ. ευρώ. Δεν συμπεριλαμβάνονται δηλαδή τα δάνεια της τρόικας, τα ειδικά ομόλογα και οι τίτλοι που λήγουν μετά το 2020.

Εξάλλου, περισσότερα θα είναι τα οφέλη και από την επιμήκυνση της διάρκειας των δανείων της τρόικας, που παρότι αποφασίστηκε από τον περασμένη άνοιξη, δεν έχει ενεργοποιηθεί ακόμα. Με την εφαρμογή της επιτυγχάνεται μείωση της ταμιακής εκταμίευσης για τόκους κατά 800 εκατ. το χρόνο και κατά 4 δισ. στην 5ετία 2011-15.

Θρίλερ για το ύψος του «κουρέματος»

Οικογενειακή φωτογραφία από τη Σύνοδο Κορυφής των 27 μελών της Ευρωπαϊκής Ενωσης, που έγινε χθες στις Βρυξέλλες.

Θρίλερ με το ύψος του «κουρέματος» του ελληνικού δημόσιου χρέους βρίσκεται σε εξέλιξη από την Παρασκευή στις Βρυξέλλες, ενώ η κατάσταση δεν αναμένεται να ξεκαθαρίσει, παρά την τελευταία στιγμή, δηλαδή στη διάρκεια της επόμενης συνάντησης των ηγετών της Ευρωζώνης, την Τετάρτη το βράδυ, στις Βρυξέλλες.

Επικαλούμενοι την έκθεση της τρόικας για τη βιωσιμότητα του ελληνικού δημόσιου χρέους, αρκετές χώρες (Αυστρία, Φινλανδία, Ολλανδία, Σλοβενία, Σλοβακία) ταυτίζονται με τη γερμανική θέση για γενναίο «κούρεμα» της τάξης του 50%. Τουλάχιστον αυτό ζήτησαν στις συνεδριάσεις του Eurogroup, αλλά και στη συνάντηση των ηγετών της Ευρωζώνης.

Δυναμική

Φαίνεται ότι η επιμονή των παραπάνω χωρών έχει δημιουργήσει μια δυναμική στο σύνολο της Ευρωζώνης, με αποτέλεσμα εκείνοι που μέχρι τώρα υποστήριζαν ένα πολύ μικρότερο «κούρεμα» να έχουν υποχωρήσει, ρίχνοντας πλέον το βάρος τους στην επίτευξη μιας απόφασης, όπου η συνεισφορά των ιδιωτών επενδυτών θα έχει καθαρά εθελοντικό χαρακτήρα, ώστε να αποφευχθεί ένα «πιστωτικό γεγονός» και ενεργοποίηση των ασφαλίστρων κινδύνων (CDS). Μια εξέλιξη δηλαδή που θα μπορούσε να οδηγήσει σε ντόμινο, παρασύροντας το σύνολο της Ευρωζώνης. Ωστόσο, κανένας δεν αποκλείει την επιβολή του «κουρέματος», σε περίπτωση που δεν υπάρξει εθελοντική συμμετοχή των ιδιωτών.

Ελληνικές κυβερνητικές πηγές διευκρίνιζαν, χθες το βράδυ, στις Βρυξέλλες, ότι οι διαπραγματεύσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη δεν αφορούν στον επίσημο τομέα, δηλαδή τα δάνεια των εταίρων και το ΔΝΤ προς τη χώρα μας. Αυτό μπορεί να γίνει εν ευθέτω χρόνο, υποστήριζαν οι ίδιες πηγές, που σημαίνει ότι παραμένει ως έχει ο χρόνος αποπληρωμής, η περίοδος χάριτος και το ύψος του επιτοκίου των δανείων αυτών.

Επιπλέον, φαίνεται πως η εμπλοκή των συνταξιοδοτικών ταμείων στο «κούρεμα» του δημόσιου χρέους φαίνεται πολύ πιθανή. Απαντώντας σε σχετική ερώτηση, η κυβερνητική πηγή ανέφερε ότι εκείνο που πρέπει να δούμε αυτή τη στιγμή είναι ποιο θα είναι το όφελος της χώρας από την αύξηση της συνεισφοράς των ιδιωτών επενδυτών, δηλαδή κατά πόσο μειώνεται το ετήσιο κόστος εξυπηρέτησης του χρέους. Εάν το όφελος είναι μεγάλο, άφησε σαφέστατα να εννοηθεί πως, τότε, το «κούρεμα» των ομολόγων των Ταμείων δεν δημιουργεί πρόβλημα, αφού το ποσό που θα χρειαστεί για την επανακεφαλαιοποίησή τους θα καλυφθεί από το επιπλέον ποσό που θα προκύψει από την αύξηση της συνεισφοράς των ιδιωτών.

Επιπλέον, όπως τόνιζαν, τα συνταξιοδοτικά ταμεία είναι ειδική περίπτωση, δεν μπορούν να προκαλέσουν συστημικό κίνδυνο, τα χαρτοφυλάκια των ομολόγων τους δεν χρησιμοποιούνται για πληρωμή συντάξεων, αλλά μετέχουν σε ένα κοινό κεφάλαιο που διαχειρίζεται η Τράπεζα της Ελλάδος.

Διορθωτικές κινήσεις

Η κυβερνητική πηγή ανέφερε, επίσης, ότι, σε σχέση με την απόφαση της 21ης Ιουλίου, απαιτούνται διορθωτικές κινήσεις για την επίτευξη μιας πιο ισόρροπης κατάστασης, ώστε η συνεισφορά των εταίρων και του ΔΝΤ στη νέα στήριξη να είναι η απολύτως αναγκαία και η συνεισφορά του ιδιωτικού τομέα πιο «γενναία», δεδομένου ότι, όπως τόνιζαν, ο ιδιωτικός τομέας δεν βγήκε χαμένος όλα αυτά τα χρόνια από τα ελληνικά ομόλογα.

Ελάφρυνση των βαρών

Ξεκινήσαμε σήμερα (σ.σ. χθες) μια πολύ δύσκολη διαπραγμάτευση με στόχο την ελάφρυνση του χρέους του παρελθόντος που βαρύνει τις πλάτες του κάθε Ελληνα πολίτη, δήλωσε αμέσως μετά την ολοκλήρωση της Συνόδου Κορυφής ο πρωθυπουργός Γιώργος Παπανδρέου.

Οπως είπε, κανένας λαός δεν έχει σηκώσει παρόμοια βάρος σε τόσο σύντομο διάστημα, η προσπάθειά μας αναγνωρίζεται απ' όλους, είμαστε ένας περήφανος λαός και δικαιούμαστε αυτό το σεβασμό, τόνισε.

Αισιοδοξία για συνολικό πακέτο

Μια ενεργοποίηση των ασφαλίστρων κινδύνων (CDS) θα μπορούσε να οδηγήσει σε ντόμινο, παρασύροντας το συνολο της Ευρωζώνης, ανέφερε ο Χέρμαν Βαν Ρόμπεϊ.

Αισιόδοξος για συνολική απάντηση στην κρίση δημόσιου χρέους, την Τετάρτη, εμφανίστηκε ο πρόεδρος της Ε.Ε., Χέρμαν Βαν Ρόμπεϊ. Οπως είπε, θα συμφωνηθεί ένα «συνολικό πακέτο» που θα αφορά στη βιώσιμη λύση του ελληνικού χρέους, την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, την ενίσχυση του ΕΤΧΣ, καθώς και την ενίσχυση της οικονομικής διακυβέρνησης.

Πρόσθεσε ότι, στη χθεσινή σύνοδο, σημειώθηκε «ικανοποιητική πρόοδος» στο θέμα της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών, η οποία αναμένεται να οριστικοποιηθεί την Τετάρτη, ενώ, σε ό,τι αφορά την οικονομική διακυβέρνηση, τόνισε ότι συμφωνήθηκε να διερευνηθούν οι δυνατότητες για περιορισμένη αλλαγή των Συνθηκών και ότι το θέμα θα επανεξεταστεί στη Σύνοδο Κορυφής του Δεκεμβρίου.

Σχέδιο πέντε σημείων για την κρίση χρέους

Οι ηγέτες της Ευρωζώνης συμφώνησαν χθες βράδυ σχετικά με το περίγραμμα του σχεδίου πέντε σημείων της συνολικής απάντησης της Ευρωζώνης στην κρίση δημόσιου χρέους, ενώ οι πρόεδροι της Ε.Ε. και της Κομισιόν εμφανίστηκαν αισιόδοξοι για συνολική συμφωνία.

Το πλαίσιο περιέγραψε ο πρόεδρος της Ε.Ε., Χέρμαν Βαν Ρόμπεϊ, ο οποίος επισήμανε ότι οι άμεσες προκλήσεις είναι τόσο μεγάλες που καθιστούν αναγκαία τη λήψη μέτρων σε πέντε μέτωπα, ώστε να διασφαλιστεί η σταθερότητα στην Ευρωζώνη.

Αναφορικά με την Ελλάδα, είπε ότι η εξεύρεση μιας μόνιμης λύσης αποτελεί μία από τις πέντε προτεραιότητες, ενώ καλωσόρισε τα τελευταία μέτρα που υιοθέτησε η κυβέρνηση, προσθέτοντας ότι συζητούνται τα διάφορα σενάρια για τη βελτίωση της βιωσιμότητα του χρέους.

Η δεύτερη προτεραιότητα είναι η δέσμευση όλων των χωρών για τη διασφάλιση της δημοσιονομικής πειθαρχίας και την επιτάχυνση των μεταρρυθμίσεων. Μάλιστα ορισμένες χώρες κλήθηκαν να αποδείξουν στη συνεδρίαση της Τετάρτης την αποφασιστικότητά τους προς αυτή την κατεύθυνση. Μία από αυτές είναι σύμφωνα με τον κ. Βαν Ρόμπεϊ η Ιταλία.

Η τρίτη προτεραιότητα είναι η αύξηση των πόρων του ΕΤΧΣ και η μεγαλύτερη ευελιξία του. Οπως ανέφερε ο κ. Βαν Ρόμπεϊ, υπάρχουν δύο σενάρια που εξετάζονται τα οποία θα μπορούσαν να συνδυαστούν μεταξύ τους. Πρόσθεσε ότι οι συζητήσεις συνεχίζονται με «εποικοδομητικό τρόπο».

Η τέταρτη προτεραιότητα είναι η ανακεφαλαιοποίηση των ευρωπαϊκών τραπεζών, για την οποία εμφανίστηκε αισιόδοξος ότι θα υπάρξει συμφωνία την Τετάρτη το πρωί στη συνεδρίαση του Συμβουλίου Ecofin ενώ η πέμπτη είναι η περαιτέρω βελτίωση της οικονομικής διακυβέρνησης.

Μονιμοποίηση της τρόικας στην Αθήνα

Διάσωση της Ελλάδας με μόνιμη εγκατάσταση στην Αθήνα κλιμακίου της τρόικας και τοποθέτηση στα βασικά υπουργεία επιτρόπων που θα παρακολουθούν την πορεία των μεταρρυθμίσεων και την εξέλιξη του δημοσίου χρέους προωθεί η Ανγκελα Μέρκελ.

Ο Χέρμαν βαν Ρομπάι ανακοίνωσε ότι τα κράτη - μέλη συμφώνησαν να μελετήσουν μεταρρυθμίσεις της Συνθήκης της Ε.Ε.
Ο Χέρμαν βαν Ρομπάι ανακοίνωσε ότι τα κράτη - μέλη συμφώνησαν να μελετήσουν μεταρρυθμίσεις της Συνθήκης της Ε.Ε.

Διάσωση της Ελλάδας με μόνιμη εγκατάσταση στην Αθήνα κλιμακίου της τρόικας και τοποθέτηση στα βασικά υπουργεία επιτρόπων που θα παρακολουθούν την πορεία των μεταρρυθμίσεων και την εξέλιξη του δημοσίου χρέους προωθεί η Ανγκελα Μέρκελ.

Η Γερμανίδα καγκελάριος, μιλώντας το Σάββατο στο Μπράουνσβαϊκ προς τα μέλη της κομματικής νεολαίας, αφού πρώτα απέκλεισε κάθε ενδεχόμενο εξόδου της Ελλάδας από το ευρώ, επέμεινε -φωτογραφίζοντας τη χώρα μας- ότι στο άμεσο μέλλον θα πρέπει να κυριαρχήσουν στην Ευρωζώνη η μεγαλύτερη εποπτεία στους κρατικούς προϋπολογισμούς και η μεγαλύτερη δημοσιονομική λιτότητα προκειμένου να ξεπεραστεί η σημερινή κρίση.

"Διαπράχθηκαν τόσο πολλά αμαρτήματα στο οικονομικό πεδίο, ώστε τώρα πρέπει να εξετάσουμε πώς αυτά θα αντιμετωπιστούν" επισήμανε σχετικά, συμπληρώνοντας: "Θέλουμε περισσότερη Ευρώπη και μεγαλύτερη πρόσβαση σε αυτήν".

Αναφερόμενη ειδικά στην ανάγκη στο άμεσο μέλλον οι θεσμοί της ΕΕ να καταστούν ισχυρότεροι, τόνισε ότι "κάθε χώρα θα πρέπει να τάσσεται με πρωτοβουλία της υπέρ της μεταρρύθμισης των συνθηκών της Ενωσης την ώρα που ο κόσμος αλλάζει".

Στο σημείο αυτό, η Γερμανίδα καγκελάριος εξέφρασε μάλιστα λύπη που κατά το παρελθόν με δημοψηφίσματα λαοί κρατών-μελών της Ενωσης απέρριψαν προτεινόμενες τότε μεταρρυθμίσεις στις συνθήκες της.

Ταυτόχρονα αντέκρουσε τις πληροφορίες ότι, επειδή επιμένει η δημοσιονομικού χαρακτήρα κρίση στην ευρωπαϊκή οικονομία, είναι πιθανό μια χώρα, όπως η Ελλάδα, σύμφωνα με την ερμηνεία γερμανικών μέσων ενημέρωσης, να φύγει από την ΕΕ.

"Θα προειδοποιήσω σχετικά εναντίον του ενδεχόμενου να διατυπωθεί το πολιτικό αίτημα να εγκαταλείψει μια χώρα-μέλος την Ευρωζώνη".

Πρώτον, εξήγησε αμέσως η κ. Μέρκελ, κάτι τέτοιο μπορεί να προκαλέσει επιπλέον αποχωρήσεις μελών. Δεύτερον, "ο στόχος μας τώρα πρέπει να είναι να ξανακερδηθεί η εμπιστοσύνη των χρηματαγορών μέσω της δημιουργίας ασπίδας προστασίας της Ευρώπης από τους κερδοσκόπους".

Σημειώνεται πως η πρωτοβουλία για ασφυκτική εποπτεία των δημοσιονομικά άσωτων χωρών θα απαιτούσε τροποποίηση των ευρωπαϊκών συνθηκών. Οπως, πάντως, ανακοίνωσε χθες ο πρόεδρος της ΕΕ, Χέρμαν βαν Ρομπάι (που θα συντάξει σύντομα έκθεση για το θέμα), τα κράτη-μέλη συμφώνησαν στις Βρυξέλλες να μελετήσουν ενδεχόμενες αλλά μη εκτεταμένες μεταρρυθμίσεις της Συνθήκης της ΕΕ με στόχους να βελτιωθεί η λειτουργία της Ευρωζώνης και να ενισχυθεί στα όριά της η δημοσιονομική πειθαρχία.

Η ΙΤΑΛΙΑ
Την εφαρμογή μέτρων για τη μείωση του χρέους ζήτησαν υπό μορφή τελεσιγράφου από την κυβέρνηση Μπερλουσκόνι οι Ευρωπαίοι ηγέτες, δίνοντας περιθώριο έως τη Σύνοδο Κορυφής της Τετάρτης για να αποφευχθεί ένα "σενάριο ελληνικού τύπου". "Θεωρούμε την Ιταλία μεγάλο και σπουδαίο εταίρο της Ευρωζώνης. Θεωρούμε λοιπόν ότι θα κάνει ό,τι πρέπει ώστε να σταθεί στο ύψος των ευθυνών της" σημείωσε η Μέρκελ, ενώ ο Σαρκοζί δήλωσε: "Εχουμε εμπιστοσύνη στις ιταλικές αρχές, τους πολιτικούς και οικονομικούς θεσμούς της Ιταλίας". Στο ίδιο μοτίβο ο Χέρμαν βαν Ρομπάι, επισήμανε πως από την Ιταλία "ζητήθηκαν διαβεβαιώσεις ότι θα κάνει πράξη όσα έχει υποσχεθεί".

Προσφυγή στο ΣτΕ για το χαράτσι μέσω της ΔΕΗ

Η πρώτη προσφυγή για το χαράτσι της ΔΕΗ κατατέθηκε στο Συμβούλιο της Επικρατείας από τους "Έλληνες Φορολογούμενους"

Με προσφυγή τους στο Συμβούλιο της Επικρατείας, οι νόμιμοι εκπρόσωποι του σωματείου "Έλληνες Φορολογούμενοι", ζητούν την ακύρωση της υπουργικής απόφασης για το χαράτσι της ΔΕΗ.

Στην πολυσέλιδη προσφυγή τους, η πρώτη που κατατίθεται για την υπόθεση αυτή, υποστηρίζουν ότι η επίμαχη απόφαση είναι αντισυνταγματική, ενώ παραβιάζει ευθέως και την Ευρωπαϊκή Σύμβαση των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου.

Λόγω μάλιστα της σοβαρότητας της υπόθεσης ζητούν από τον πρόεδρο του Ανωτάτου Δικαστηρίου να την προσδιορίσει,όπως έχει συμβεί και στο παρελθόν, με διαδικασίες εξπρές στην Ολομέλεια του ΣτΕ.

Με αυτόν τον τρόπο μπορεί να κριθεί κατ΄εξαίρεση η υπόθεση, με βάση τις διατάξεις για το θεσμό της πρότυπης δίκης.

Στην προσφυγή μεταξύ άλλων αναφέρεται ότι :

- Η είσπραξη των φόρων ,όσο και η βεβαίωση παραβάσεων και επιβολή διοικητικών κυρώσεων σε ιδιώτες λόγω της άρνησης πληρωμής των φόρων ,αποτελούν στοιχεία δημόσια εξουσίας, η άσκηση της οποίας από ιδιώτες νοθεύει και τη γενική αρχή του δημοκρατικού μας πολιτεύματος.

- Παραβιάζεται η αρχή της φορολογικής ισότητας ,διότι επιβάλλεται αδιακρίτως ο ίδιος φόρος σε όλους τους ιδιοκτήτες ακινήτων με μόνα κριτήρια την τιμή ζώνης και την παλαιότητα του ηλεκτροδοτούμενου ακινήτου ,χωρίς να συνυπολογίζεται το πραγματικό ετήσιο εισόδημα του καθενός ιδιοκτήτη του ακινήτου.

- Η επιβολή του νέου ειδικού τέλους αποτελεί δεύτερη φορολόγηση των ιδιοκτητών ακινήτων.

- Υποβαθμίζει τον φορολογούμενο ιδιοκτήτη, ακόμη και τον άνεργο σε αντικείμενο επίτευξης έκτακτων δημοσιονομικών στόχων για τη μείωση ελλειμμάτων.

- Η διακοπή ηλεκτροδότησης σε άτομα που αδυνατούν να καταβάλλουν το φόρο τους οδηγεί σε έσχατη εξαθλίωση και θέτει σε κίνδυνο την υγεία και την επιβίωσή τους.

Τέλος υποστηρίζεται ότι:

"Η αποτροπή της χρεωκοπίας της χώρας ενδεχομένως να αποτελεί εύλογο σκοπό επιβολής φορολογικών επιβαρύνσεων ,δεν επιτρέπει όμως, το Σύνταγμα μας, ως μέσο εξαναγκασμού στην καταβολή των επιβαρύνσεων αυτών , την επιβολή μέτρων που καταλήγουν στην προσβολή της ίδιας της ανθρώπινης αξιοπρέπειας".

tweeter

Our Banner

ΚΑΛΩΣ ΗΛΘΑΤΕ

Καλώς ήλθατε-Welcome-welkom-mirë se vini- welkomma- ahlan wa sahlan- bari galoust- xos gelmissiniz -i bisimila - akwaba - ongi etorri - Шчыра запрашаем - swagata - amrehba sisswène - ani kié - dobro došli - degemer mad - добре дошъл - - benvinguts - bonavinuta - dobrodošli - vítejte - velkommen - welkom - bonvenon - tere tulemast -gabitê - vælkomin - tervetuloa - welkom - bienvenue - wolkom - binvignut - benvido -herzlich willkommen - eguahé porá - mikouabô - bienvéni - / brouha aba-a - aap ka swaagat hein - üdvözlöm - velkomin - nnoo / i biala - selamat datang -fáilte - benvenuto - - amrehva ysswène / l'aaslama - chum reap suor (formal) / suor sdei (casual) -murakaza neza - - nodé - bi xer hati - gnindi ton hap - gratus mihi venis - laipni lūdzam - benvegnûi - boyeyi bolamu - sveiki atvykę - welkum - wëllkom - dobredojde - tonga soa -selamat datang - swagatham - merħba -haere mai - miawezon -tavtai morilogtun (Тавтай морилогтун) - ne y waoongo - namaste - velkommen - benvenguts - khosh âmadid (formal) / khoshumadi (informal) -witaj (sing.) / witajcie (pl.) -bem-vindo - mishto-avilian tú - bine ai venit (sing.) / bine aţi venit (pl.) - добро пожаловать - afio mai, susu mai ma maliu mai - benènnidu / beni benìu - fàilte - dobrodošli - karibu - wauya (plural: mauya) - bhali karay aaya -aayuboovan - vitame vás / vitajte - dobrodošel (to a man) - zupinje z te videtite - bienvenido - karibu - välkommen - härzliche wöikomme -maligayang pagdating - maeva / manava - nal-varravu -rahim itegez - swagatham -ยินดีต้อนรับ - malo e lelei - hosgeldiniz - gazhasa oetiśkom - laskavo prosymo -khush amdeed - hush kelibsiz - chào mừng - bénvnou (bénvnowe) / wilicome -croeso -bel bonjou - dalal ak diam - ékouabô / ékabô

(Ιf you want, you can use our website translator)